Baksidan med sociala medier?

Jag blir ofta ledsen av sociala medier men det är mer när jag ser vilka vissa av mina fd vänner är med, människor som är elaka manipulativa och riktigt falska som gör allt för att såra andra, det tycker jag är uppriktigt ledsamt. Och sen att få veta hur dom svartmålar mig och vänder mina fd vänner mot mig.
Tycker även att det är tråkigt att många vänner/följare ger så mycket prestige, som när någon 13 åring rider riktigt dåligt på en extremt hårt inspänd häst och alla bah "shit vad fint du rider" "önskar jag kunde rida som du" "min idol" och jag känner typ kan ni inte se oviljan i hästens ögon?
Även hur små blivande ryttare tar någon tonåring som idol och gör allt för att rida som den även om den har flera brister i ridningen, är ju bättre att de tar någon DUKTIG ryttare som idol inte nån med många följare.
 
Är du medveten om följande:

Facebook tjänar pengar (=existerar), för att du och en massa andra "snälla och trevliga" människor använder det till "snälla och trevliga saker".

Men även IS, vänsterfanatiker, narkotikaförsäljare, organiserad brottslighet, människosmugglare, religiösa blådårar, och de som bara vill vara elaka och insinuera att klasskompisen är en slampa, använder facebook, men inte till "snälla och trevliga" saker, utan till att hjärntvätta ungdomar till att resa till Syrien eller Irak, till att tycka att de som försöker hindra droganvändning är korkade, till att planera olika brott (vi kallar det "fest" hö, hö"), till att få folk att tro på chemtrails eller att månen är gjord av grön ost...

Och så länge Facebook tjänar multum, så kommer ingen, absolut ingen, åt att stävja det dåliga med facebook, eftersom det är ett företag, vars servrar är utspridda över jorden, och det saknas fungerande lagstiftning och än mindre går att stoppa något...
Men då ska man ju låta bli internet överhuvudtaget eftersom det alltid finns någon som gör något... självklart tjänar Facebook pengar på att de har användare, precis som alla andra forum, appar och webbsidor, är det någon som inte är införstådd med det?
Det som slår mig är att folk är lätt korkade när det kommer till FB och möjligheten att vinna saker gratis... Men å andra sidan så är det rätt enkelt för mig att antingen ta bort de som vänner eller dölja den sortens inlägg, de som tidigare låg som vänner på mitt FB som började sprida rasistisk skit plockade jag helt enkelt bort ur mitt flöde, självklart finns de kvar och spyr elände till sina vänner men det skulle de göra även utan FB så jag ser inte riktigt vilken skillnad FB skulle kunna göra.
Tror du om alla slutade med FB så skulle världen bli god? Nej jag förstår nog att du inte gör det men det låter lite som om all ondska härstammar från FB och det känns en aning naivt.
 
Men då ska man ju låta bli internet överhuvudtaget eftersom det alltid finns någon som gör något... självklart tjänar Facebook pengar på att de har användare, precis som alla andra forum, appar och webbsidor, är det någon som inte är införstådd med det?
Det som slår mig är att folk är lätt korkade när det kommer till FB och möjligheten att vinna saker gratis... Men å andra sidan så är det rätt enkelt för mig att antingen ta bort de som vänner eller dölja den sortens inlägg, de som tidigare låg som vänner på mitt FB som började sprida rasistisk skit plockade jag helt enkelt bort ur mitt flöde, självklart finns de kvar och spyr elände till sina vänner men det skulle de göra även utan FB så jag ser inte riktigt vilken skillnad FB skulle kunna göra.
Tror du om alla slutade med FB så skulle världen bli god? Nej jag förstår nog att du inte gör det men det låter lite som om all ondska härstammar från FB och det känns en aning naivt.

Folk har spytt ur sig dumheter, skvallrat, baktalat folk, och gjort en hel massa dumheter sedan vi kunnat tala.
Med hjälp av skrivkonsten, t.ex. via brev, så blev vi lite effektivare.

Med Internet, så blev vi ännu effektivare i att göra och säga korkade saker och sprida detta.

Facebook ökar den den effektiviteten mångfalt, och när man kombinerar effektiviteten i att sprida dumheter, med facebooks algoritmer, som gör att rykten, fixa idéer, vanföreställningar m.m. smeks medhårs (man hittar alldeles för lätt de som delar samma vanföreställning om något, och stärks därför i den föreställningen), och dessutom har ett jätteeffektivt medium för att sprida vad-det-nu-är, så är det en god idé att fundera över om man verkligen vill stödja det företaget.

Det är fullt möjligt att hålla kontakten med släkt och vänner via internet, utan att använda facebook.

Det är också möjligt att ringa folk. Många blir mycket gladare och mer uppiggade (=känner sig sedda och utvalda) av ett telefonsamtal av typen "hur har du det", än av statusuppdateringar på facebook.
 
Angående Facebook så har mina vänner som bor i Kina berättat att där går det inte att använda det. Vet inte om det bara är den regionen eller hela landet.
Argumentet de fick höra var att myndigheter vill skydda den kinesiska ungdomen från västerländska idéer eftersom de förstör.
 
Angående Facebook så har mina vänner som bor i Kina berättat att där går det inte att använda det. Vet inte om det bara är den regionen eller hela landet.
Argumentet de fick höra var att myndigheter vill skydda den kinesiska ungdomen från västerländska idéer eftersom de förstör.
I Kina som är en diktatur, så blockeras en hel Internet funktionalitet, för att försvåra alla former av informationsspridning.
 
I Kina som är en diktatur, så blockeras en hel Internet funktionalitet, för att försvåra alla former av informationsspridning.
Underbart att du tror att du behöver tala om för Bukes användare att Kina är en diktatur. :rofl:

Jag skrev det för min erfarenhet av att ha varit i Kina och många andra länder är att det är en jättestor fördel när sidor som Facebook och liknande blir tillgängligt. Det gör oerhört mkt för människor att få tillgång till annan information ön det som sprida i lokala media.
 
Folk har spytt ur sig dumheter, skvallrat, baktalat folk, och gjort en hel massa dumheter sedan vi kunnat tala.
Med hjälp av skrivkonsten, t.ex. via brev, så blev vi lite effektivare.

Med Internet, så blev vi ännu effektivare i att göra och säga korkade saker och sprida detta.

Facebook ökar den den effektiviteten mångfalt, och när man kombinerar effektiviteten i att sprida dumheter, med facebooks algoritmer, som gör att rykten, fixa idéer, vanföreställningar m.m. smeks medhårs (man hittar alldeles för lätt de som delar samma vanföreställning om något, och stärks därför i den föreställningen), och dessutom har ett jätteeffektivt medium för att sprida vad-det-nu-är, så är det en god idé att fundera över om man verkligen vill stödja det företaget.

Det är fullt möjligt att hålla kontakten med släkt och vänner via internet, utan att använda facebook.

Det är också möjligt att ringa folk. Många blir mycket gladare och mer uppiggade (=känner sig sedda och utvalda) av ett telefonsamtal av typen "hur har du det", än av statusuppdateringar på facebook.
Självklart är det fullt möjligt att hålla kontakt med människor utan FB, det går även att leva utan all teknik om man nu känner för det, det är helt och hållet ens eget val men du tror väl ändå inte att FB är ensamt? Du har hört talas om Twitter, Kik, instagram, google+ mfl ?

Det är lite rart att du tror att det inte går att kombinera FB med att ringa folk, däremot så är det väldigt smidigt när jag för att för att ta mig själv som exempel, ser att mina kusiner är på väg på semester på samma ställe som vi har tänkt att åka, ringa och kolla vilka dagar de är där så vi har möjlighet att träffas.

Det är nog ingen som inte kan se problemen med FB och internet men för mig personligen så väger fördelarna över att använda FB mot nackdelarna.
 
Självklart är det fullt möjligt att hålla kontakt med människor utan FB, det går även att leva utan all teknik om man nu känner för det, det är helt och hållet ens eget val men du tror väl ändå inte att FB är ensamt? Du har hört talas om Twitter, Kik, instagram, google+ mfl ?

Det är lite rart att du tror att det inte går att kombinera FB med att ringa folk, däremot så är det väldigt smidigt när jag för att för att ta mig själv som exempel, ser att mina kusiner är på väg på semester på samma ställe som vi har tänkt att åka, ringa och kolla vilka dagar de är där så vi har möjlighet att träffas.

Det är nog ingen som inte kan se problemen med FB och internet men för mig personligen så väger fördelarna över att använda FB mot nackdelarna.
Så tänker jag också.. Fördelarna överväger nackdelarna.
Som alltid har saker flera sidor och det finns nackdelar med allt.
Men jag vill ändå använda Facebook, sociala medier etc
 
Gällande diskussionen om hur felaktig information sprids skulle jag väl säga att det inte är Facebooks fel att folk saknar förmågan att tänka själva...

Och angående det ekonomiska så anser jag nog att det är ganska självklart att Facebook ska tjäna pengar på att jag använder mig av deras produkt. Det är ju dessutom gratis för mig, varför ska inte de kunna tjäna pengar på en bra företagsidé? Ett flygbolag tjänar också pengar på att jag flyger med dem, jag ser faktiskt inte riktigt skillnaden.

Att skylla på företaget att folk inte kan använda det med måtta och blir beroende känns ju som att skylla på en snabbmatskedja eller godisbutik att man blir tjock... Lite eget ansvar får man ju ta, men den biten verkar folk ha lätt för att glömma bort idag.
 
Angående Facebook så har mina vänner som bor i Kina berättat att där går det inte att använda det. Vet inte om det bara är den regionen eller hela landet.
Argumentet de fick höra var att myndigheter vill skydda den kinesiska ungdomen från västerländska idéer eftersom de förstör.
Det går dock att ta sig runt censuren, vet personer som har gjort det när de varit i Kina.
 
Det är också möjligt att ringa folk. Många blir mycket gladare och mer uppiggade (=känner sig sedda och utvalda) av ett telefonsamtal av typen "hur har du det", än av statusuppdateringar på facebook.

På det stora hela håller jag med om problematiseringen av facebook, men måste säga emot det citerade påståendet.

Jag blir verkligen inte glad av att bli uppringd om nonsensgrejer och socialt kallprat. 99% av gångerna det ringer så STÖR det mig i det jag gör. Textflödet på nätet kan jag sätta mig in i när jag har tid, i den mängd jag har lust till just då.

Jag blir fruktansvärt låst av att prata i telefon, men kan både bokföra, äta och se på film samtidigt som jag chattar på fb ;)
 
Är det fler än jag som ibland blir nedstämd av sociala medier? Då tänker jag inte på alla delade snyfthistorier och annat utan att man blir väldigt medveten om vilka av ens vänner som umgås och att man är utanför. Det är ju inget man led av tidigare då man helt enkelt inte kände till det.

Har ni upplevt andra saker också?

Ja. Utfrysning, mobbing och utanförskap blir så tydligt. Jag har själv lämnat Facebook för lite mer än en månad sedan då jag tröttnade på folk.
 
Så dina vänner delar sånt? Jag ser inget rasistiskt på facebook så det beror ju på personerna.
Det är en person, en klasskompis så kommer inte undan. Lite intressant att se hur någon kan vara så permanent korkad och på samma gång få inblick i hur många sådana personer det finns. Som när "alla" gick på att tiggeriet var organiserat, finns ingen organisatör i världen som hade låtit kvinnor sitta och tigga istället för att gå rätt in i prositution. 80kr om dagen vs 1000kr i timmen, tror valet är enkelt om det fanns ett huvud bakom det hela.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Jag som har flyttat runt en del tycker att Facebook är en bra tjänst för att hålla (en ytlig) kontakt med bekanta, det finns så många som jag annars hade förlorat kontakten med. Det är inte viktiga relationer men det berikar ändå mitt liv att få ha kvar dem.

Mobbing och utfrysning är svåra problem att lösa, men jag hoppas att det finns bättre lösningar än att bojkotta Facebook, det löser knappast problemen utan flyttar dem bara till andra kanaler.

Ett tag kändes det som att man var tvungen att ha en Facebook-profil för att hänga med. Det var så mycket som skedde där att de som inte var medlemmar kände sig utanför (i min bekantskapskrets). Jag är glad att Facebook finns men mer glad att det inte är lika viktigt längre. Jag känner flera som varit stressade av att använda sociala medier och mår bättre av att inte konstant kunna jämföra sina liv med alla andras.
 
Men säger det inte mer om umgänget än om social medier? Jag har alltid tyckt om att ta kort, min telefon är däremot uråldrig och tycker inte om att vare sig ta kort eller lägga ut på sociala medier, alltså använder jag mig oftast av datorn och lägger ut bilder efter vi har gjort något. Mycket för att släkt och vänner som bor långt borta ska kunna ta del av vårat liv. Om jag ser till mig själv så hade jag antagligen tappat kontakten med mina kusiner om det inte vore för FB, vi har alla ett fullspäckat liv men tack vare att vi kan hinna se glimtar av varandra liv så brukar vi kunna ses nära våra liv korsas.

Jag tycker att FB har berikat mitt liv på många sätt, jag har fått flera vänner genom olika FB grupper, jag har lärt mig många nya saker och jag håller kontakten med många människor som jag annars skulle ha tappat bort och saknat.

For mig har FB verkligen berikat mitt liv. Jag kan nu ha kontakt med vanner och bekanta runt varlden pa ett satt jag inte alls kunde innan. Jag ocksa har fatt nya vanner i de intressen jag har ... vi "umgas" i FB grupper och diskuterar vara intressen nastan dagligen. Da flera befinner sig langt harifran (Australien och Europa) hade vi aldrig traffats om det inte varit for FB grupper och de har varkligen berikat mitt liv. :)

<snip>
Det är fullt möjligt att hålla kontakten med släkt och vänner via internet, utan att använda facebook.

Det är också möjligt att ringa folk. Många blir mycket gladare och mer uppiggade (=känner sig sedda och utvalda) av ett telefonsamtal av typen "hur har du det", än av statusuppdateringar på facebook.

Jag ringer helst inte sa ofta till Australien, Europa, Afrika eller Asien harifran. Sjalvklart kan man skriva brev eller emails ... men att formulera mer personliga meddelanden till alla mina 300 + slakt, vanner och bekanta skulle inte alls bli gjort. Jag uppskattar verkligen att se mina fore detta elevers liv nu som vuxna ... eller gamla kollegor som inte ar direkt nara vanner, men som jag kanner samhorighet med utav en eller annan orsak.

I Kina som är en diktatur, så blockeras en hel Internet funktionalitet, för att försvåra alla former av informationsspridning.

Kina's censur av internet ar mycket milt. Manga andra lander censurear betydligt allvarligare. Har ar en lista pa de varsta landerna.
https://cpj.org/reports/2012/05/10-most-censored-countries.php#8
 
Så du ser inga som helst problem med ett företag med världsmonopol, som dessutom kan bestämma helt och hållet över hur det vill att dess användare ska uppfatta världen?

Fast facebook har ju inte världsmonopol.
De äger rätten till sitt program, liksom instagram och twitter och andra sociala media äger rätten till sina resp sidor.
Att sedan många människor väljer att ha ett facebook-konto, är en annan sak.

Jag har facebook och är på Bukefalos och kollar men är inte ute på andra sociala media.
Orsaken till att jag gick med i facebook var att jag deltar i ridkurs, där man använder en fb-grupp för information om tider et c och jag tyckte synd om arrangören som blev tvungen att ringa mig hela tiden för att stämma av tider. Mycket mer tidsåtgång för henne, alltså.

Jag ser en hel del fördelar med fb för min egen del: är med i några användbara grupper med huvudsakligen positiva människor. Har varit medlem i ett par grupper där jag tyckte att diskussionerna gärna spårade ur och poliariserades och blev svartvita, vilket jag inte uppskattar. De grupperna har jag därför gått ur.

Jag har förstås några vänner på fb, och
några av dem har gett mig stora positiva överraskningar över delar av deras liv som jag inte kände till tidigare.
Andra delar saker som jag ser som mer problematiskt eftersom det kan liknas vid propaganda för tvivelaktiga saker, både "alternativ" cancerbehandling som ju är olagligt i Sverige, och inlägg som visar en stor tvekan gentemot invandrare. En del lägger ut saker med sensationella rubriker utan att försöka ha fakta på fötterna: antingen farligt att sprida propaganda, eller bra att lägga ut för då kan felaktigheterna bemötas och man kan föra en vettig diskussion.

Jo, alla sociala media kan användas på olika sätt. Det jag ser, speglar vilka personer jag har som mina kontakter, precis som i resten av livet.

Sociala media används också, precis som resten av tillvaron, till att sprida olika propaganda: jag har en vän som är fackligt mycket engagerad och hon lägger ut mycket socialdemokratisk propaganda. Det får jag leva med: politik är viktigt för henne och det är inte oviktigt med en diskussion även om tonfallet i inläggen ofta är av den arten att diskussioner stängs eftersom man kan inse att en eventuell invändning skulle tas väldigt illa upp.
 
Jag upprörs inte av att se hur folk firar livet och delar med sig av sin glädje. Om det är vad du menar.

Men jag är livrädd att min dotter ska börja fota en miljard selfies, puta med läpparna och visa tuttar och röv på typ instagram. Sånt kryllar det av och jag vill bara gråta... Så jävla tragiskt. :arghh::yuck::banghead:
Hmmmmm eller eeehhhhhhhh. Hur ska vi förbjuda det då O_o
 
Är det fler än jag som ibland blir nedstämd av sociala medier? Då tänker jag inte på alla delade snyfthistorier och annat utan att man blir väldigt medveten om vilka av ens vänner som umgås och att man är utanför. Det är ju inget man led av tidigare då man helt enkelt inte kände till det.

Har ni upplevt andra saker också?
Sen vet man ju inte vad som är påhittat eller inte :meh:
 
Jag var tvungen att gå in på facebook för att försöka ta reda på vad jag faktiskt gör där :o Jag är inne flera gånger om dagen, men kan inte på rak arm komma på vad det är jag gör.

Först scrollar jag i min feed, som är ganska tråkig. Någon delar något om en stulen moped, jag får tips om hotell i Helsingfors (eftersom jag för ca 2 veckor sedan googlade just det), det står lite om islandshäst-SM som drar igång idag, någon ytligt bekant har lagt upp bilder från sin utlandssemester (jag kollar inte ens på bilderna), och sedan kommer jag till ett inlägg med den evigt pågående diskussionen om ryttarens vikt på islandshästar :meh: Där fastnar jag ett tag.

Det är mest inlägg från diverse grupper, de vänner jag har lägger inte upp så mycket "privat" på facebook, och gör de det läser jag oftast bara vidare utan att lägga nån uppmärksamhet vid det. Nu är jag kanske fördomsfull, men enligt min egen ovetenskapliga statistik (med andra ord, mitt feed) är det mest de lite äldre generationerna som delar "allt". Min generation (jag är 25) och de som är runt 10-15 år äldre eller yngre, diskuterar mest i olika grupper och skriver när det har hänt något speciellt. Och det stör mig inte alls, om någon EN gång visar några bilder på sitt barn från ett dop eller från en stor konsert hen varit på.

På tal om grupper, så är det vad jag använder facebook till mest. Är med i diverse hästgrupper, någon hundgrupp, och någon köp-och-säljgrupp. Jag skriver inte så ofta, men läser en del (och sållar naturligtvis, väldigt mycket som diskuteras är ren BS. Precis som irl) och ibland svarar jag på någon annons.

Förutom grupperna är facebook bra till att få reda på när något band jag gillar ska ut på turne eller ska göra ett nytt album, till exempel. Och så kan jag hålla en ytlig kontakt med vänner som jag av diverse anledningar inte träffar. Till exempel umgicks jag några dagar med en vän som i vanliga fall bor 30 mil bort, eftersom jag på facebook fick reda på att vi var på samma plats :up:

Med andra ord: Facebook blir vad man gör det till. Jag var kanske mer avundsjuk av mig när jag var lite yngre, och då vill jag också minnas att det skrevs mer frekvent om ALLT på facebook. Då var det lite jobbigare.
Nu tycker jag mycket av det där eviga tjatet om vad man pysslar med händer på Instagram, och där följer jag ingen av mina irl-vänner och de följer heller inte mig. Så det slipper jag :D
Jag har också börjat ta bort vänner på facebook om jag blir irriterad på dem. Facebook blev en HELT annan upplevelse sedan jag tog bort min väns ex, som glatt delade mansgrisighet och rasism till alla som (inte) ville höra på. Det hjälper säkert på såna man irriterar sig på/mår dåligt av av andra anledningar också. Man MÅSTE inte vara vän med alla bekanta på facebook.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 819
Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 300
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp