Baksidan med sociala medier?

Ledsen är att överdriva men jag blir less, sådär så man vill gömma sig under en sten, nypa sig i armen och hoppas att det var en mardröm eller bara stänga av och flytta ut i skogen av alla rasistiska saker som delas utan minsta tanke. Folk som hatar tiggare, folk som delar ut artiklar om svenska tjejer som blivit våldtagna av utlandsfödda (men aldrig när utlandsfödda blivit våldtagna av svenskar) eller artiklar från tidningar som inte finns som stjäl bilder på orelaterade händelser och skriver påhittade artiklar som andra sen tar som blodigt allvar för att de inte kan vara källkritiska när det är något som de tror sig hålla med om. (Typ som "Svensk pojke misshandlad för sina blå ögon" bild på en 4årig flicka i England efter att ha blivit svårt biten av en Rottweiler 10 år innan artikeln skrevs).

Hatar att hela världen är så rasistisk, vem sjutton vill återupprepa nazi Tyskland? Det är ju urdumt och farligt.
Så dina vänner delar sånt? Jag ser inget rasistiskt på facebook så det beror ju på personerna.
 
Fast numer gör Google exakt samma sak så att googla hjälper inte upp problemet - om man inte är smart och gör det med minimal spårning.
Håller iofs med, men man kastar ofta "nätet" (i liknelsen fisknätet) bredare när man googlar, även om google har allt fler fåniga algoritmer, än när man bara frågar rätt ut på facebook.

Det har varit allt fler tillfällen på senare tid, där jag haft svårt att hitta rätt fråga/frågor/nyckelord när jag velat söka via google, därför att ett snarlikt namn eller ett ord med två betydelser ingått i sökningen, och eftersom google numera sätter mest populära sökresultat (jag söker ofta efter udda saker) högst upp, så gäller det att endera bli mer precis, eller prova någon annan sökmotor (som då inte indexerar så många sidor)...
 
Jag skyller inte dehär problemen på facebook, utan på de som folk har som sina vänner.

Men EXAKT! :bow:

Jag blir glad över att gå in på Fejan och konstatera att kompisen är på sitt favoritresemål, det gått bra för vännen som tävlat med hästen, hundarna har placerat sig - ja, alla glädjeämnen vännerna sprider.

Hade jag sett en massa rasistisk dynga tycker jag det är tid för mig att rensa i bekantskapskretsen. Big time.
 
Så dina vänner delar sånt? Jag ser inget rasistiskt på facebook så det beror ju på personerna.
Prova att göra någon liten sökning hit eller dit med något insinuant nyckelord, kolla några okända vänförslag du får, klicka på något av facobooks automatgenererade förslag om grupper, och du kommer att hitta ett läskigt ormbo av unkenhet.

Om du bara har kontakt med en liten krets människor, som är "normala", så behöver du inte stöta på det läbbiga på facebook, men bara för att du inte ser det betyder det inte att det inte finns.

Föga källkritiska personer, som provar att klicka lite här och där, kanske hittar "något" som verkar spännande, och riskerar att dras med i något de inte riktigt förstår vad det är i början.
 
Medvetet eller inte: människor lägger upp väldigt filtrerade grejer på sociala medier. Det är jag medveten om och därför lägger jag inte så mycket vikt vid sådant där. Lika lite som jag tror att mina kollegor är glada 365 dagar om året bara för att är uppåt när de jobbar, så tror jag att mina vänner har det precis så socialt och glatt 365 dagar om året bara för att de postar några inlägg där deras liv ser väldigt sociala ut.

Sedan är det väl trist om man ser att man inte är inbjuden till något sammanhang. Men jag brukar inte ta sådant personligt. Jag bjuder inte heller in hela min bekantskapskrets så fort det är något. Ibland kan ju en social sammankomst vara extremt spontan liksom.
 
Men EXAKT! :bow:

Jag blir glad över att gå in på Fejan och konstatera att kompisen är på sitt favoritresemål, det gått bra för vännen som tävlat med hästen, hundarna har placerat sig - ja, alla glädjeämnen vännerna sprider.

Hade jag sett en massa rasistisk dynga tycker jag det är tid för mig att rensa i bekantskapskretsen. Big time.

Är du medveten om följande:

Facebook tjänar pengar (=existerar), för att du och en massa andra "snälla och trevliga" människor använder det till "snälla och trevliga saker".

Men även IS, vänsterfanatiker, narkotikaförsäljare, organiserad brottslighet, människosmugglare, religiösa blådårar, och de som bara vill vara elaka och insinuera att klasskompisen är en slampa, använder facebook, men inte till "snälla och trevliga" saker, utan till att hjärntvätta ungdomar till att resa till Syrien eller Irak, till att tycka att de som försöker hindra droganvändning är korkade, till att planera olika brott (vi kallar det "fest" hö, hö"), till att få folk att tro på chemtrails eller att månen är gjord av grön ost...

Och så länge Facebook tjänar multum, så kommer ingen, absolut ingen, åt att stävja det dåliga med facebook, eftersom det är ett företag, vars servrar är utspridda över jorden, och det saknas fungerande lagstiftning och än mindre går att stoppa något...
 
Det som är behållningen för mig med FB är en intressegrupp som jag är med i. Men grejen är att den här gruppen fanns före FB, men hette då något annat och hade en annan adress. Faktum är att den sidan fungerade bättre, eftersom den sparade allt och det var lätt att söka i materialet. Så där har FB faktiskt inte tillfört något, snarare tvärtom.

Facebook är (tekniskt sett) totalvärdelöst som ersättare för en forum-miljö som t.ex. Buke!
 
Men även IS, vänsterfanatiker, narkotikaförsäljare, organiserad brottslighet, människosmugglare, religiösa blådårar, och de som bara vill vara elaka och insinuera att klasskompisen är en slampa, använder facebook, men inte till "snälla och trevliga" saker, utan till att hjärntvätta ungdomar till att resa till Syrien eller Irak, till att tycka att de som försöker hindra droganvändning är korkade, till att planera olika brott (vi kallar det "fest" hö, hö"), till att få folk att tro på chemtrails eller att månen är gjord av grön ost...

Är DU medveten om att FB därmed speglar den riktiga världen?
 
En sak som jag ser som en baksida är all den överskottsinformation som görs tillgänglig för stora kretsar. Numer rekar inte inbrottstjuvar i villaområdet utan får betydligt mer värdefull info genom Facebook och andra sociala medier.

Eftersom jag aldrig varit medlem i FB så har jag ingen egen erfarenhet av vare sig bra eller dåliga sidor av just den tjänsten.
 
Är DU medveten om att FB därmed speglar den riktiga världen?

Vare sig du eller jag tror nog att olika former av brottslighet, vanföreställningar, politisk eller religiös extremism, skulle upphöra att existera om Facebook, eller för den delen Internet som sådant, skulle försvinna.

Problemet är att när ett enskilt företag, t.ex. Microsoft, eller i det här fallet Facebook, blir extremt mäktigt, nästintill har världsmonopol, så får sådana företag väldigt stort inflytande på gott och ont.
Och det finns inget världssamfund som balanserar det mäktiga företaget, som kan skapa lagar och regler för att t.ex. efter en rättssäker process stänga grupper/ta bort inlägg som syftar till att propagera för t.ex. en total utrotning av alla (negrer, judar, rödhåriga, hästälskare)...

Om Facebooks ägare var extrema religiösa, så skulle de kunna styra så att alla grupper och inlägg med religionskritik försvann, och istället lyfta fram en viss typ av religion, för att försöka omvända hela världen...

Det är sådan makt som facebook potentiellt har, och därför är facebook så läskigt.
 
Finns ju också fördelar med Facebook. Tex hur nyheter kan spridas. Det går att få ut budskap även om kan inte har tillgång till etablerade medier.
Finns exempel på inlägg som har spridits ut till världen från krigshärdar och diktaturer.
 
Här i tråden finns en annan intressant företeelse runt facebook att beskåda, som jag lagt märke till många gånger.

När man kritiserar egenskaper hos facebook, är det som att vissa användare av tjänsterna blir förnärmade och känner sig kritiserade.

De allra flesta (får vi hoppas) som använder facebook, gör det på ett rimligt sätt. Man berättar om en trevlig resa, den lyckade måltiden, eller något om sina barn. Delar någon länk då och då, och har en rimlig och sansad syn på vad man gör eller inte gör.

Men i enlighet med den vanliga 80/20 regeln, så är det inte den vanliga sansade användningen (80 %) som är problemet, utan de 20 procenten.

Alltifrån de som förespråkar homeopati istället för veterinär/läkare till svårt sjuka djur eller människor, de som försöker värva IS-krigare, eller den försöker smutskasta en ex-flick/pojkvän, till de som bara inte tänker efter, och lägger ut bilder på sina barn, som barnen senare får lida för...
 
Prova att göra någon liten sökning hit eller dit med något insinuant nyckelord, kolla några okända vänförslag du får, klicka på något av facobooks automatgenererade förslag om grupper, och du kommer att hitta ett läskigt ormbo av unkenhet.

Om du bara har kontakt med en liten krets människor, som är "normala", så behöver du inte stöta på det läbbiga på facebook, men bara för att du inte ser det betyder det inte att det inte finns.

Föga källkritiska personer, som provar att klicka lite här och där, kanske hittar "något" som verkar spännande, och riskerar att dras med i något de inte riktigt förstår vad det är i början.
Varför ska jag söka på insinuanta nyckelord? Gör jag det på Google också får jag väl också upp skit?
Det är klart det finns skit och läbbiga personer på Facebook. Det är ju bara en spegling av vad som finns därute.
 
Finns ju också fördelar med Facebook. Tex hur nyheter kan spridas. Det går att få ut budskap även om kan inte har tillgång till etablerade medier.
Finns exempel på inlägg som har spridits ut till världen från krigshärdar och diktaturer.

Nyheter? Vems nyheter? Hur vet du att det sprids via Facebook/Twitter/Instagram dels är verkligt alls, och att inte en bild eller ett påstående är manipulerat?

Tror du mer på en anonym, delad länk med okänt ursprung, än t.ex. på SR:s eller SVT:s nyhetsrapportering?

Läs gärna den här boken: http://www.adlibris.com/se/bok/myten-om-internet-9789186815752?gclid=CL_RoeayycYCFcNZ2wodNMkJXw

I den tas bl.a. olika påståenden om Twitter och den arabiska våren upp.
 
Varför ska jag söka på insinuanta nyckelord? Gör jag det på Google också får jag väl också upp skit?
Det är klart det finns skit och läbbiga personer på Facebook. Det är ju bara en spegling av vad som finns därute.

Så du ser inga som helst problem med ett företag med världsmonopol, som dessutom kan bestämma helt och hållet över hur det vill att dess användare ska uppfatta världen?
 
Nyheter? Vems nyheter? Hur vet du att det sprids via Facebook/Twitter/Instagram dels är verkligt alls, och att inte en bild eller ett påstående är manipulerat?

Tror du mer på en anonym, delad länk med okänt ursprung, än t.ex. på SR:s eller SVT:s nyhetsrapportering?

Läs gärna den här boken: http://www.adlibris.com/se/bok/myten-om-internet-9789186815752?gclid=CL_RoeayycYCFcNZ2wodNMkJXw

I den tas bl.a. olika påståenden om Twitter och den arabiska våren upp.
Jag tycker msn ska skaffa information från många olika håll.
Det är inte bra att tex bara titta på svenska media. Jag tar delgav media från olika länder och då går man ofta olika bilder från olika håll.
 
Det är två skilda saker, men kan inte folk få ha en åsikt att det ena eller det andra fungerar/fungerar bättre för just dem?

En del av dem som använder "grupper" på facebook på ett forumliknande sätt, har inte sett, eller provat att prata t.ex. "Häst" på Buke istället för på facebook.

Då tror man kanske att det inte kan bli bättre än så.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 834
Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 303
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp