Bukefalos 28 år!

Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Vilket svammel om att man träffar sina barn 2-3 timmar per dag om de går 15 timmar. Jag hade 98 vakna timmar per vecka med vår son. Minus 15 timmar blir det ca 12 vakna timmar per dag.

I övrigt anser inte jag att pedagogiken knappt har någon betydelse alls när barnen går 15 timmar. Det viktiga är avlastning i första hand och att barnet får leka. För sådana som oss handlar det om att slippa konstant skrik 5 timmar tre dagar i veckan. Det är värt mycket och för mig hade det varit lönt att fast åka 5 mil för den tiden. Jag förstår inte varför det skriket och bråket ska prioriteras så högt? Det är väl ingen som mår bra av det. Eller? I alla fall ingen i vår familj som uppskattar det.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag uttryckte mej nog korkat, men det finns folk som har barnen så långa dagar att dom max har 2-3 timmar vaken tid/vardagar..
GIVETVIS inte dom som bara utnyttjar 15 timmar:confused:
Jag är inget mattesnille, men det fattar till och med en fd. dagisfröken!
Men dom som verkligen bara har dessa få timmar att träffa sina barn, hur känns det?
Jag tycker synd om dessa föräldrar som inte får/kan vara delaktig i sin/a barns uppväxt.
Att en pedagog ska sätta normer och värderingar.... Eller okey då, flera pedagoger, men ni väljer ju inte dom anställda? Hur ska ni veta hur barnen har det, då barnens nästan hela vakna tid ska få upptas av "främmande" människor?
Jag jobbade på en förskola som hade många kristna fröknar, INGEN av dom försökte överföra detta på barnen, men jag förstår att det fanns föräldrar som var väldigt tveksamma över detta.

Det är inte lätt att vara förälder, men det är inte lätt att vara fröken heller...

* Jenny *
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Men jag tycker nog att du ska reflektera över ditt sätt att gå så hårt åt vissa föräldrar med din ton. Även om du skriver att du inte vill skuldbelägga så är det precis det du gör och jag tycker att det är så otroligt synd.

Ja hur tror du själv att det känns att bara träffa sitt barn 2 timmar om dagen?
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Kan du förklara matematiken? Om barnet Cilla bara träffar sina föräldrar två timmar per dag så återstår 22 timmar. Jag vet inte exakt hur många timmar Cilla sover men kan tippa på 10-11 timmar per natt. Det skulle alltså innebära att Cilla är på förskolan 11-12 timmar per dag, t.ex. 7-19. Gör barn verkligen det? Varje vardag?
Jag har på mitt jobb en del långa pass, t.ex. 6.45-19. Det skulle förvisso innebära att om jag var ensamstående så skulle dottern få en lång dag på förskolan. Men inte varje dag, inte ens varje vecka. Vanligast är 9-10 timmar. Mitt schema innebär dessutom att jag har minst en ledig vardag per vecka, alltså inte långa pass varje dag. (Skulle jag bli ensamstående så skulle jag antagligen byta jobb/arbetstider, gå ner i arbetstid eller dylikt.)
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Och dom få som behöver ha barnen på förskolan så mycket mår kanske bäst av att inte bli skuldbelagda och få frågan hur känns det i ansiktet..
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sedan kan ju jag ställa mej frågande till hur man vill ha många barn, men bara träffa dom max 2-3 vakna timmar/vardag?
Denna vardag innehåller väckning, frukost, påklädning, middagsbestyr, billibompa och en godnatt saga:crazy:

Sedan 2 helgdagar som ska innehålla ALLT. Inklusive veckohandling, städning och biltvätt.
Hur får folk ihop det?

Folk får ihop det för att dygnet har 24 timmar? Hur långa dagisdagar är det egentligen du ser framför dig? Om vi bara skulle träffa vårt barn 2-3 timmar om dagen så skulle det innebära att han var minst tolv timmar per dag på dagis, och det hör väl ändå inte till vanligheterna med så långa dagar? Eller hur mycket tror du egentligen att barn sover?
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Men samhället har inte råd att ha alla barn fulla dagar:crazy:
OM föräldrar betalade vad förskolan VERKLIGEN KOSTADE, så skulle vi vara i ett helt annat läge.

Jag köper inte det. Säg att en barnpeng är 125 000 per år. Ett barn som inte får syskon går 5 år på förskola och 9 år i skola. Det ger 14x125 00 = 1 750 000. Får man ett syskon är man hemma 1.5 år och det kostar idag kommunen 1 700 000. Är man helt hemma skulle det kosta kommunen 1 500 000. Det är en försvinnande liten summa. Många bäckar ger förvisso en stor å, men i sammanhanget går kommunen inte i konkurs för det. Pengar finns det gott om, det är bara att höja kommunalskatten om pengarna inte räcker till. Krast sett. Även om siffrorna inte stämmer över tid, kanske det ändå ger en överblick.

Sedan 2 helgdagar som ska innehålla ALLT. Inklusive veckohandling, städning och biltvätt. Hur får folk ihop det?

Du kanske är något på spåret. En del hinner kanske göra bort sådant när de har barnvakt av förskolan för att underlätta vardagen när båda barnen är hemma. Det är ett lotteri. En del barn är nöjda 14 timmar om dagen med lite målarfärg, andra dinglar högst upp i en klätterställning medans småsyskonet gallskriker direkt det inte blir buret. Det är som svårt att ge bort sina barn när man väl vet vilken lott man fick. Dessutom är man en lat och dålig förälder. Bingo!

Hur barnen ska kunna vinna på max antal timmar i omsorgen ställer jag mej frågande????
Då har världen verkligen fått snurr...

Fast det har ingenting med att syskon är 15 timmar på förskola. Ingenting. Det ena handlar om att föräldrarna jobbar. Det andra handlar om att:

  1. Avlasta en förälder som precis fött ett barn
  2. Behålla sina kompisar på förskolan för det kan vara svårt för en 4 åring att komma tillbaka till en helt ny grupp
  3. Behålla sin plats på förskolan för försvinner man tar någon annan den
  4. En begränsad tid

Det var en mamma som sa till mig idag: Du förstår inte vad ni betyder för oss. Och jag kunde ärligt svara "jo det vet jag".
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Folk får ihop det för att dygnet har 24 timmar? Hur långa dagisdagar är det egentligen du ser framför dig? Om vi bara skulle träffa vårt barn 2-3 timmar om dagen så skulle det innebära att han var minst tolv timmar per dag på dagis, och det hör väl ändå inte till vanligheterna med så långa dagar? Eller hur mycket tror du egentligen att barn sover?

Jobbar du 8-17 och har resväg så hamnar du nästan där och visst förekommer det. Jag vill inte att någon glömmer bort de barnen. Men det har ingenting med avlastning 15 eller 30 timmar i veckan när man fått ett syskon. Det är ju väldigt långt ifrån det.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Men sen kan det i vissa fall vara så att barnen har det bättre på förskolan och vi ska låta det vara så och göra det bästa av det och inte tvinga de till något annat.

Jag har själv stått med tårar i ögonen över en liten kille som var på förskolan dagen innan en storhelg. Han var där till efter 16. Pappa hemma och sjukskriven och mamma hemma och vabba med storasyster. Jag kunde inte förstå.

Men idag förstår jag och inser att det fanns en anledning och att de nog inte hade det så roligt hemma alla dagar. Jag kan tänka mig idag vilken stress det var som utlöste pappans sjukskrivning.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

När mina barn var små så var den en unge som hade en ensamstående mamma som var på dagis jättelånga dagar. Jag tror att han gick iallafall 7-18 varje dag, mamman jobbade kontorstider och hade en rejäl resväg till jobbet så det var tvunget. Tufft att inte träffa sitt barn mer än så, men hon hade nog inget val, då hade hon organiserat sitt liv annorlunda, men vad jag minns så blev hon inte skuldbelagd eller uppmanad att ändra sitt liv. Senare var jag lite i samma sits, jag var ju ensam med mina små och när jag höll mina utbildningar så var jobb tiderna inte ruckbara, då var barnen på dagis mellan 8 och 17:30 varje dag. Tackochlov så kände jag mig inte heller skuldbelagd, även om jag naturligtvis hellre varit mer med barnen på deras vakna tid.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag skrev: 15 timmars regeln tycker jag är bra....

* Jenny *

Nu är det ju specifikt just 15hbarn (p.g.a. småsyskon) som diskuterades.
Exakt vid vilken tidsangivelse börjar det bli dåligt och inte bra för barnet att gå på förskolan när en förälder är hemma med ett syskon? 22h, 35h, 43h?


Och är det någon skillnad mot för om båda föräldrarna jobbar, är 22h, 35h eller 43h bra eller dåligt?

Är det så att 25h är dåligt om en förälder är hemma med ett småsyskon men 25h förskoletid är bra om båda föräldrarna jobbar?
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag är hemma med två barn. Helammar lillasyster och är ensam ca 10/h dagen på vardagarna. Jag tycker inte det är direkt jobbigt. Jag har två enkla barn som sover större delen av natten. Den äldsta är nöjd med att få vara med på det jag hittar på. Jag åker och handlar och hon älskar att få hjälpa till. Eller så går vi ner och fixar i stallet.
Varför jag har den äldre hemma handlar mer om anknytning och att jag vill var med henne och lillasyster. Tar med henne till öppna förskolan så hon får träffa andra barn.

Jag kan tycka att det är jobbigt att ha bägge barnen själv, när de är trötta och hungriga. Men jag skulle tycka att det var ännu jobbigare att behöva stiga upp tidigt för att passa tider och köra fram och tillbaka. För mig skulle det innebära totalt fyra mil totalt.

Hur andra gör är upp till dom, man vet bäst själv vad man har för barn och behov.

Ja exakt :) därför tycker jag att dagispersonal, eller någon annan, inte ska ha åsikter om äldre syskonet (eller många äldre syskon i samhället blabla) går sina 15 timmar på dagis (eller det antal kommunen bestämt). Det är de där åsikterna och bakom ryggen pratandet som jag är emot.

Det är bara elakt och kontraproduktivt och ger dålig stämning.

Man får väl anta att föräldrarna har tagit ett övervägt beslut baserat på antal barn i omgivningen, lekmöjligheter, lägenhetens storlek, minstingens beteende och gud vet vad som dagispersonalen inte har den blekaste om och inte ska bry sig det minsta om.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Ja, givetvis finns det sådana fall. Jag är dock tveksam till om det är så vanligt att det ens är ett relevant argument :confused:
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sant igen!
Men samhället har inte råd att ha alla barn fulla dagar:crazy:
OM föräldrar betalade vad förskolan VERKLIGEN KOSTADE, så skulle vi vara i ett helt annat läge.
Men som det är nu fungerar det inte så.
Sedan kan ju jag ställa mej frågande till hur man vill ha många barn, men bara träffa dom max 2-3 vakna timmar/vardag?
Denna vardag innehåller väckning, frukost, påklädning, middagsbestyr, billibompa och en godnatt saga:crazy:

Sedan 2 helgdagar som ska innehålla ALLT. Inklusive veckohandling, städning och biltvätt.
Hur får folk ihop det?
ja jag vet... Jag hård drar det lite, men min beskrivning är inte ovanlig.
Jag är för fria timmar på dagis, OM föräldern står för fiolerna, och jag är för 6 timmars arbetsdag, i alla fall till det att barnen är 6 eller 8 år.

Hur barnen ska kunna vinna på max antal timmar i omsorgen ställer jag mej frågande????
Då har världen verkligen fått snurr...

* Jenny *

Det där är bullshit. Det handlar om politikernas prioriteringar. Hade vi råd med mer förskola som på t ex 80-talet, har vi råd med det nu. Om inte de folkvalda la ner så mycket pengar på en massa skit som jobbskatteavdrag och liknande. Tycker det vore en utmärkt valfråga till nästa val, detta om hur mycket resurser förskolan skulle få. Lite intressant är det dock att på min sons förskola är det 4 pedagoger och 13 barn inskrivna för närvarande, plus att de varje vecka har en halv dag för planering. Det tycker jag är rätt okej villkor och vad jag vet så är det ganska liknande på förskolor runt omkring här i min kommun. Jag kanske har turen att bo i en bra kommun iofs, vad vet jag.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Det är jobbigt med flera barn! men det kan väl inte varit en hemlighet för alla flerbarnsföräldrar?

Nej, det tror jag ingen har missat men varför inte fundera på barnen. Ett barn kanske mår bra av de där 15 timmarna i veckan. Ett barn som har gått i förskola har ofta skaffat kompisar där och kan ju tycka att förskolan är rolig. Barnet kanske tycker att det är roligare att vara i förskolan de där 15 timmarna än att vara hemma. Barnet har ju en massa tid hemma ändå (4 av 7 dagar i veckan).

Det känns som om föräldrar idag inte törs lita på att dom är det bästa för barnen, Det är dom!
Föräldrar är underbara med sina barn:love:

Men det utesluter ju inte att andra människor kan lära dem saker på ett bättre sätt än en själv. Förskolelärare är just pedagoger och det vore väl själva tusan om de generellt sett inte är duktigare på just inlärning än föräldrar. Om de inte är det betyder det ju att förskolelärare är helt onödiga.

Ville man verkligen ha en rättvis förskola, så skulle väl föräldrarna betala det som det verkligen kostar att ha verksamhet, och då få ha så många timmar dom vill.

Vilket då skulle betyda att en del människor inte skulle ha råd med förskola alls, trots stort faktiskt behov.

Det låter så bra när pedagogerna berättar om allt dom gör under dagen, men givetvis berättar man sällan om det kaos man hade när för många barn, skulle göra samma sak, och en fröken fattades. :crazy:
Sånt mörkar man... Man vill ju inte vara en dålig misslyckad fröken.

Det låter fruktansvärt med förskolepersonal som mörkar. Personalen på min sons förskola är väldigt öppna och ärliga med att de är för få personal och att gruppen är för stor vilket försvårar för dem att göra det jobb de skulle önska. Men de får det att fungera bra ändå.

Förskolepersonal ska inte mörka. De ska se barnens föräldrar som medspelare. Vill man få till större resurser till förskolan krävs ju även föräldrarna! Går föräldrarna omkring och tror att allt är tipptopp kommer de aldrig ställa några krav på politikerna.

Nu lägger jag mej utan ångest över att ha missat höra på det "kalle" berättade, eller att jag glömt skicka hem "lottas" tutte.
Förr hade jag tid att höra på det barnen berättade, och hade koll på alla tuttar, men jag står inte bakom det barnomsorgen står för längre.

Det där är små problem som man löser lätt. Namn på tuttar, namnade tuttkrokar och flera tuttar på dagis och andra tuttar hemma.

Sedan ser det olika ut i olika förskolor. I vissa fungerar det bättre och i andra sämre. Du verkar ha erfarenhet av sämsta scenariot.

Föräldrar är det bästa som finns för sina barn, våga lita på det!!!
Ni har så underbara ungar, och det är härligt att ni vill dela era guldklimpar med pedagoger, men våga vara lite egoistiska, och njut av varje värdefull sekund av era barns liv!

Och för att kunna njuta av våra barn behöver en del ha avlastning eller helt enkelt ha barnen i förskolan för att kunna arbeta. De grundläggande behoven med tak över huvudet och mat måste komma först och jag tror det är få föräldrar som lämnar barnen i förskolan 10 timmar eller mer frivilligt.

Barnen behöver få vara i skogen... Jo men gå en halvtimme i skogen då! Det behövs väl inte pedagoger till det?

Men med en som kan lite om skogen kan tiden i skogen bli mer lärorik. Då kan barnet lära sig vad olika insekter, växter, lavar, mossor och djur heter istället för att konstant få höra "jag vet inte". Att sedan bara vara ute skogen är ju jättemysigt, men det är ju roligt om det kan kombineras med lite inlärning ibland.

Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur viktiga föräldrar är för sina barn, men ingen skulle vilja läsa den.

Och vem tvivlar på det?
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Ja, givetvis finns det sådana fall. Jag är dock tveksam till om det är så vanligt att det ens är ett relevant argument :confused:

Jag upplever det som att så gott som alla föräldrarna till sonens förskolekompisar strävar efter så korta dagar som möjligt. Det är många "15-timmarsbarn" och en hel del barn som "bara" går 25-30 timmar/veckan. Skulle säga att barnen som går längre dagar än så är i minoritet.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Dottern börjar på förskolan om en vecka så jag vet inte vad de andra barnen har för tider. Jag vet iaf att dottern kommer gå 7.15-14.45 varannan vecka och 9-14 den andra veckan. Kan bli kortare dagar om jag kan lämna senare eller hämta tidigare men aldrig längre än så. Dotterns tider är lagda efter min sambos schema. Mitt schema varierar alldeles för mycket för att göra schema efter det.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Det där är bullshit. Det handlar om politikernas prioriteringar. Hade vi råd med mer förskola som på t ex 80-talet, har vi råd med det nu. Om inte de folkvalda la ner så mycket pengar på en massa skit som jobbskatteavdrag och liknande. Tycker det vore en utmärkt valfråga till nästa val, detta om hur mycket resurser förskolan skulle få. Lite intressant är det dock att på min sons förskola är det 4 pedagoger och 13 barn inskrivna för närvarande, plus att de varje vecka har en halv dag för planering. Det tycker jag är rätt okej villkor och vad jag vet så är det ganska liknande på förskolor runt omkring här i min kommun. Jag kanske har turen att bo i en bra kommun iofs, vad vet jag.

Joo fast jag tycker nog inte att hela dagar på dagis för barn med hemmavarande föräldrar är värt att offra jobbskatteavdraget för;). Du kanske inte behöver det, men vår bil hänger på det :p och vi behöver den. Det ger dessutom flera hundra kronor extra i månaden för låginkomsttagare. Pengar som kan göra stor skillnad.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

kn:
eller att jag glömt skicka hem "lottas" tutte.

Här undrar jag också lite, våra fröknar har inte en tanke på att komma ihåg att skicka med någonting hem. Den som hämtar har fullt ansvar för vad som kommer hem och inte. (Det är inte ens på hans krok, jag rotar igenom torkskåp osv)
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Samma här, hur ska personalen veta vad vi behöver ta hem och inte?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 498
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp