Bukefalos 28 år!

Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag håller absolut med dig angående att det måste vara gammal forskning. Ser det på mina egna barn. Mellanpojken har alltid varit efter den stora pojken så länge jag kan minnas och de har lekt med varandra innan mellanpojkens ettårsdag. Det är fascinerande att se hur deras lekar har utvecklats och blivit mer komplexa ju äldre de har blivit.

Min tvåmånaders bebis är redan nu väldigt intresserad av sina bröder. Och de av honom.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Precis vad jag har upplevt.

Skönt att mina upplevelser angående det inte är helt uppåt väggarna.

Det finns barn som det fungerar utmärkt att ha hemma hela tiden när man är föräldraledig. Tom sådana som mår bättre att vara hemma med mamma/pappa än på förskolan. Men mina barn hör inte dit. De behöver andra barn att umgås med och andra utmaningar än vad jag kan ge dom. Hade varit skillnad om det funnits en hel drös med ungar att busa med på dagarna där vi bor. Men alla är ju på förskolan
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

När min minsting var ny så fick de stora (5-år) göra lite som de ville med dagis (det var väldigt flexibelt och bra tycker jag), de dagar vi var hemma alla fyra så var vi i parken och då träffade vi alla dagmammorna så det var horder av barn som lekte i parken, det allra finaste i kråksången var att en av dagmammorna frågade om sonen ville börja hos henne sen när det var dags.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag tycker det är helt absurt hur snåla kommuner kan vara när det gäller dagistider. I längden vore det bättre att barn fick vara där än ha det eländigt hemma. Javisst kostar det pengar, men det har vi sannerligen råd med. Det verkar helt kört i alla fall i min kommun att ha sina barn mera än de ynka 15 timmarna när småsyskon kommer. Trots att det finns goda och rimliga skäl.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag tycker det är helt absurt hur snåla kommuner kan vara när det gäller dagistider. I längden vore det bättre att barn fick vara där än ha det eländigt hemma. Javisst kostar det pengar, men det har vi sannerligen råd med. Det verkar helt kört i alla fall i min kommun att ha sina barn mera än de ynka 15 timmarna när småsyskon kommer. Trots att det finns goda och rimliga skäl.

Stackars barn som behöver ha det eländigt hemma!
Hur är det möjligt att skaffa flera barn, när dom äldsta har det eländigt hemma?
Hur tänker man som förälder då?
Man avlar fler som har det eländigt:idea:
Kina kanske hade en poäng i sitt tänkande att varje familj skulle ha bara ett barn:confused:
Då fanns det bara ett barn i varje familj som har det eländigt....

*Jenny*
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Det är ju rätt svårt att förutspå att lillasyskonet ska ha tex. spädbarnskolik. Det kan göra livet till ett helvete för ett storasyskon skulle jag tro.

Eller en nattaktiv bebis, man är inte mycket till förälder på dagen om man varit vaken hela natten.

Bara för att storasyskonet har det eländigt hemma i just den situationen betyder det inte att det var så innan eller kommer vara så förevigt.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Det är ju rätt svårt att förutspå att lillasyskonet ska ha tex. spädbarnskolik. Det kan göra livet till ett helvete för ett storasyskon skulle jag tro.

Eller en nattaktiv bebis, man är inte mycket till förälder på dagen om man varit vaken hela natten.

Bara för att storasyskonet har det eländigt hemma i just den situationen betyder det inte att det var så innan eller kommer vara så förevigt.

Visst kan det vara så!
Men är det då självklart att "samhället" ska ta hand om dom eländiga barnen?
Hur kan man som förälder tycka att förskolan ska ta hand om mina eländiga barns problem?
Har inte förskolan andra uppgifter än att ta hand om barn som har föräldralediga föräldrar?
15 timmars regeln tycker jag är bra!
Skulle behovet vara större skulle det just vara behovsprövat...
Ofta är man 2 om barnen...

*Jenny*
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Ofta är man 2 om barnen...

Är det inte ganska ovanligt att man är två som på heltid tar hand om barnen, det vanliga är väl snarast att en har ett heltidsjobb att sköta, och den andra är hemma?

Så i praktiken är man ju inte två om barnen, eftersom den ena behöver sköta sitt jobb samtidigt, och inte kan lägga allt krut på att få familjelivet att fungera.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Visst kan det vara så!
Men är det då självklart att "samhället" ska ta hand om dom eländiga barnen?
Hur kan man som förälder tycka att förskolan ska ta hand om mina eländiga barns problem?
Har inte förskolan andra uppgifter än att ta hand om barn som har föräldralediga föräldrar?
15 timmars regeln tycker jag är bra!
Skulle behovet vara större skulle det just vara behovsprövat...
Ofta är man 2 om barnen...

*Jenny*

Om det äldre barnet, som har det eländigt p.g.a. sitt lillasyskons kolik och trötta (och därmed eländiga och har dåligt samvete för att de inte orkar helt tillgodose det äldre barnets behov) föräldrar, får spendera 15 h i veckan med att leka med andra barn och ingå i en pedagogisk verksamhet (där pedagogerna förhoppningsvis får sova på nätterna så de orkar vara människor på dagarna) så kanske det eländiga barnets förälder får sova tillsammans med det lilla syskonet. Och då kanske det inte blir fullt så eländigt när storasyskonet kommer hem eftersom föräldern är utvilad och inte känner sig så eländig och därmed orkar vara förälder på ett helt annat sätt.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Helt ärligt tror jag det är gammal möglig forskning runt att barn inte behöver andra barn förrän i treårsåldern. Det är kanske så att de behöver fram tills dess och det är absolut nödvändigt efter, vem vet. Den lyckan A visade när han och ett lite yngre barn, snart 2, blev vänner (det tog ett dygn av att bo tillsammans att bli vänner, två timmar på öppna förskolan skulle inte räckt) och sedan lekte i två dagar, nästan oavbrutet. De vattnade blommor, skrattade åt varandras bär, visade saker för varandra. De var fantastiska. Innan det yngre barnet kom och A skulle ut "på promenad" så drog han hela barnskaran 3-5 år med sig ett varv runt huset, eller i vild flykt från en lekplats :D med ett antal av oss föräldrar efter, sist tultade en ettåring.

Jag frågade ju barnpsykologen i vår föräldragrupp om just detta eftersom mina tvillingar hade utbyte av (främst) varandra men även andra barn redan innan ett års ålder. Hon svarade att det var gammal, obsolet forskning.

Man får väl hoppas att någon tar upp forskningstråden och drar igång ett projekt så att det kommer nya rön.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Om det äldre barnet, som har det eländigt p.g.a. sitt lillasyskons kolik och trötta (och därmed eländiga och har dåligt samvete för att de inte orkar helt tillgodose det äldre barnets behov) föräldrar, får spendera 15 h i veckan med att leka med andra barn och ingå i en pedagogisk verksamhet (där pedagogerna förhoppningsvis får sova på nätterna så de orkar vara människor på dagarna) så kanske det eländiga barnets förälder får sova tillsammans med det lilla syskonet. Och då kanske det inte blir fullt så eländigt när storasyskonet kommer hem eftersom föräldern är utvilad och inte känner sig så eländig och därmed orkar vara förälder på ett helt annat sätt.

Jag skrev: 15 timmars regeln tycker jag är bra....

* Jenny *
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Visst kan det vara så!
Men är det då självklart att "samhället" ska ta hand om dom eländiga barnen?
Hur kan man som förälder tycka att förskolan ska ta hand om mina eländiga barns problem?
Har inte förskolan andra uppgifter än att ta hand om barn som har föräldralediga föräldrar?
15 timmars regeln tycker jag är bra!
Skulle behovet vara större skulle det just vara behovsprövat...
Ofta är man 2 om barnen...

*Jenny*

Jag vill inte kalla storasyskonet för det eländiga barnet i sammanhanget, det tycker jag blir missriktande. Men jag förstår hur du menar (tror jag om du menar att storasyskonet är "det eländiga barnet").

Jag tycker inte att förskolan ska "ta hand om" mitt äldsta barn. Jag tycker personalen på förskolan ska ge mitt barn en pedagogisk verksamhet och en meningsfull dag. Detta oavsett vad jag gör, om jag jobbar, söker jobb, pluggar eller ligger hemma och sover eftersom ett annat av mina barn inte låter mig sova på nätterna.

Förskolans uppgift får jag återkomma till lite senare, jag hinner inte svara mer nu.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Stackars barn som behöver ha det eländigt hemma!
Hur är det möjligt att skaffa flera barn, när dom äldsta har det eländigt hemma?
Hur tänker man som förälder då?
Man avlar fler som har det eländigt:idea:
Kina kanske hade en poäng i sitt tänkande att varje familj skulle ha bara ett barn:confused:
Då fanns det bara ett barn i varje familj som har det eländigt....

*Jenny*

Sonen var drygt 1 år när vi bestämde ess för syskon. Vi hade då ingen aning om vad som väntade oss. Jag tyckte han var väldigt lätt och trevlig. Men under dessa 9 månader började det barka iväg.

Skulle jag då ha adopterat bort lillasyster direkt när kom kom för att slippa belasta samhället eller hur tänker du? Jag vill ha ett seriöst svar.

Varför ska man som kvinna få så mycket skit över sig för att man behöver avlastning några timmar i veckan? Jag undrar om alla som har de åsikterna verkligen har ammat sitt andra barn och om de har varit ensamma 11 timmar per dygn med två barn?

Eller är det det klassiska att pappan jobbar skift och resten av tiden hjälper far- och morföräldrarna till? Ändå försöker man likställa det med att man tagit hand om barnen själv.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag är hemma med två barn. Helammar lillasyster och är ensam ca 10/h dagen på vardagarna. Jag tycker inte det är direkt jobbigt. Jag har två enkla barn som sover större delen av natten. Den äldsta är nöjd med att få vara med på det jag hittar på. Jag åker och handlar och hon älskar att få hjälpa till. Eller så går vi ner och fixar i stallet.
Varför jag har den äldre hemma handlar mer om anknytning och att jag vill var med henne och lillasyster. Tar med henne till öppna förskolan så hon får träffa andra barn.

Jag kan tycka att det är jobbigt att ha bägge barnen själv, när de är trötta och hungriga. Men jag skulle tycka att det var ännu jobbigare att behöva stiga upp tidigt för att passa tider och köra fram och tillbaka. För mig skulle det innebära totalt fyra mil totalt.

Hur andra gör är upp till dom, man vet bäst själv vad man har för barn och behov.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Visst kan det vara så!
Men är det då självklart att "samhället" ska ta hand om dom eländiga barnen?
Hur kan man som förälder tycka att förskolan ska ta hand om mina eländiga barns problem?
Har inte förskolan andra uppgifter än att ta hand om barn som har föräldralediga föräldrar?
15 timmars regeln tycker jag är bra!
Skulle behovet vara större skulle det just vara behovsprövat...
Ofta är man 2 om barnen...

*Jenny*

Fortsättning på mitt förra svar.

Förskolans uppgift är mig veterligen just pedagogisk verksamhet.

Att man är två om barnen är ju sanning med modifikation. Det är ju ytterst sällan båda föräldrarna är hemma på heltid med barnen. Man är ju oftast själv en väldigt stor del av dagen med barnen och då ska det lagas mat, tvättas, diskas, städas, ge båda barnen den kärlek och stimulans de behöver.

Att storasyskonet kommer iväg några timmar om dagen och får stimulans av andra vuxna (dessutom utbildade pedagoger) ser jag inte alls som något negativt. Dessutom träffar barnet andra barn och utvecklar sin sociala förmåga. Varför skulle man ta den rättigheten ifrån barnet bara för att det får ett syskon?

Jag är glad att personalen på min sons förskola ser det som positivt att han tycker om att vara där och ser det som en självklarhet att han ska behålla sin plats även när lillebror kommer. Som de uttryckte sig så kan det ju vara skönt att komma hemifrån för honom också när han blivit storebror.

Jag har sonen på förskola (hela 7½ timmar) varje dag nu, trots att jag bara är hemma. Själv, inte ens ett syskon att ta hand om. Jag är sjukskriven och klarar helt enkelt inte av att ta hand om mitt barn. Den stunden vi har själva varje dag orkar jag vara en bra mamma och ta hand om honom på bästa sätt. Annars så gör förskolepersonalen det. Och de gör det jättebra och han älskar sitt dagis!
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Fast med handen på hjärtat.

Du öser ur dig en massa skit om föräldrar som använder förskolan och sedan förväntar du dig att man ska tolka den meningen positivt?
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Fast med handen på hjärtat.

Du öser ur dig en massa skit om föräldrar som använder förskolan och sedan förväntar du dig att man ska tolka den meningen positivt?

De ligger något i det du säger!
Men jag är så himla less på föräldrar som gömmer sig bakom att barnen behöver pedagogik. Jo, men det bästa pedagog, och den bästa start i livet kommer alltid FÖR MEJ att vara med sina föräldrar.
Det är jobbigt med flera barn! men det kan väl inte varit en hemlighet för alla flerbarnsföräldrar?

Det känns som om föräldrar idag inte törs lita på att dom är det bästa för barnen, Det är dom!
Föräldrar är underbara med sina barn:love:
Men då kan man inte bara säga: mina barn behöver pedagogik. Alltså vill jag ha mina barn borta från hemmet så många timmar som möjligt varje dag.
15 Timmars regeln är toppen, då får barnen det bästa av 2 världar, men detta att ha så många timmar som möjligt varje dag, utan att behöva det, tar resurser av den befintliga verksamheten.
Ingen kommun sätter in flera pedagoger bara för att folk inte vill ha sina barn hemma när dom själva är hemma.

Utan dessa barn OCH dom barn som verkligen behöver omsorg får dela på de befintliga resurserna. Jag tycker inte det är rättvist mot barnen, och inte heller mot pedagogerna :crazy:
Ville man verkligen ha en rättvis förskola, så skulle väl föräldrarna betala det som det verkligen kostar att ha verksamhet, och då få ha så många timmar dom vill.

Helt okey om resurserna ökade, och barngrupperna minskade, och pedagogerna verkligen kunde avsätta den tid som varje barn behöver.
Det låter så bra när pedagogerna berättar om allt dom gör under dagen, men givetvis berättar man sällan om det kaos man hade när för många barn, skulle göra samma sak, och en fröken fattades. :crazy:
Sånt mörkar man... Man vill ju inte vara en dålig misslyckad fröken.
Jag har älskat mitt jobb, men i takt med ökade barngrupper, minskad personal, och mer och mer pappersjobb känns det inte roligt längre.

Förskolepedagoger kommer alltid att vara hero i mitt liv, men jag har ingen önskan att tillhöra dom längre.
Nu lägger jag mej utan ångest över att ha missat höra på det "kalle" berättade, eller att jag glömt skicka hem "lottas" tutte.
Förr hade jag tid att höra på det barnen berättade, och hade koll på alla tuttar, men jag står inte bakom det barnomsorgen står för längre.

Föräldrar är det bästa som finns för sina barn, våga lita på det!!!
Ni har så underbara ungar, och det är härligt att ni vill dela era guldklimpar med pedagoger, men våga vara lite egoistiska, och njut av varje värdefull sekund av era barns liv!

Den här superkorta tid kommer inte tillbaka!
Jag vill inte skuldlägga någon, men jag måste få belysa hur värdefull ni verkligen är. Om det sedan uppfattas som om jag inte värdesätter förskolan så beklagar jag. Då är jag dålig på att få fram mitt budskap.
Förskola är bra!!!!!! Men bara när den behövs! Inte för att föräldrar inte tror sig om att vara barnens bästa pedagoger.

Det finns föräldrar som säger: jag kan inte sjunga med mina barn... Nähä, men det finns så mycket annat man kan lära sig, varför inte lära sig ett par enkla barnvisor också?
Jag kan inte måla... Nähä, men inhandla ett par vattenfärger kan vi nog alla göra? Barnen målar själv.
Barnen behöver få vara i skogen... Jo men gå en halvtimme i skogen då! Det behövs väl inte pedagoger till det?

Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur viktiga föräldrar är för sina barn, men ingen skulle vilja läsa den. Pedagoger ska sköta barn! Punkt slut!

Ha en bra kväll

* Jenny *
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Men vad menar du? Klart att samhället ska hjälpa till och stötta de föräldrar som behöver det, det vinner alla på, även du faktiskt. Jag tycker 15-timmars regeln bör tas bort och föräldrarna bör få bestämma själva vilken tid de vill ha sina barn på förskolan. Samhället har ju förändrats, de flesta föräldrar idag har inte avlastning av släktingar osv och många har krävande jobb (jag är för 6 timmars arbetsdag men det lär ju inte bli en verklighet med nuvarande regering precis) så varför inte underlätta för barnfamiljerna? Det vinner alla på i längden, i synnerhet barnen.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Men vad menar du? Klart att samhället ska hjälpa till och stötta de föräldrar som behöver det, det vinner alla på, även du faktiskt. Jag tycker 15-timmars regeln bör tas bort och föräldrarna bör få bestämma själva vilken tid de vill ha sina barn på förskolan. Samhället har ju förändrats, de flesta föräldrar idag har inte avlastning av släktingar osv och många har krävande jobb (jag är för 6 timmars arbetsdag men det lär ju inte bli en verklighet med nuvarande regering precis) så varför inte underlätta för barnfamiljerna? Det vinner alla på i längden, i synnerhet barnen.

Sant igen!
Men samhället har inte råd att ha alla barn fulla dagar:crazy:
OM föräldrar betalade vad förskolan VERKLIGEN KOSTADE, så skulle vi vara i ett helt annat läge.
Men som det är nu fungerar det inte så.
Sedan kan ju jag ställa mej frågande till hur man vill ha många barn, men bara träffa dom max 2-3 vakna timmar/vardag?
Denna vardag innehåller väckning, frukost, påklädning, middagsbestyr, billibompa och en godnatt saga:crazy:

Sedan 2 helgdagar som ska innehålla ALLT. Inklusive veckohandling, städning och biltvätt.
Hur får folk ihop det?
ja jag vet... Jag hård drar det lite, men min beskrivning är inte ovanlig.
Jag är för fria timmar på dagis, OM föräldern står för fiolerna, och jag är för 6 timmars arbetsdag, i alla fall till det att barnen är 6 eller 8 år.

Hur barnen ska kunna vinna på max antal timmar i omsorgen ställer jag mej frågande????
Då har världen verkligen fått snurr...

* Jenny *
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 321
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 936
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp