Bukefalos 28 år!

Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Som sagt, förskola tillför saker men berövar inte barnet något. Varför missunna dem det?

Jag har dessutom träffat åtskilliga föräldrar som jag har tyckt erbjudit små barn för lite och för begränsat inom de områden där jag själv är stark, så jag antar att andra med andra styrkor ser liknande saker, och då talar vi om små barn (tex under tre år fyllda). Och vi pratar inte om "problemfamiljer".
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Som sagt, förskola tillför saker men berövar inte barnet något. Varför missunna dem det?

Det är din inställning. Om jag/vi kände att vi missunnade barnet någonting skulle vi självklart inte välja att göra som vi gjort.

Jag har dessutom träffat åtskilliga föräldrar som jag har tyckt erbjudit små barn för lite och för begränsat inom de områden där jag själv är stark, så jag antar att andra med andra styrkor ser liknande saker, och då talar vi om små barn (tex under tre år fyllda). Och vi pratar inte om "problemfamiljer".

"För lite och begränsat" i vilket avseende då? Så att det kommer att sätta barnet ohjälpligt på efterkälken i jakten på... vadå?
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Nej nej det skrev du inte! Jag menade att trots att jag tycker jag är bra på att göra bra saker med mina barn kan jag inte ersätta allt.

Kompisar och egna relationer med andra vuxna. Vi har inte så många andra vuxna att lämna barnen till, men sonen vill verkligen vara med andra än oss och sen komma hem till oss och tryggheten. Ibland verkar det glömmas bort i diskussionerna att man faktiskt umgås med sina barn både efter och före förskolan.

Själv utnyttjar jag vattenfärg, det avskyr jag hemma ;)
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

"För lite och begränsat" i vilket avseende då? Så att det kommer att sätta barnet ohjälpligt på efterkälken i jakten på... vadå?

Hur det förhåller sig med efterkälken och jakten vet jag inte, men jag reagerar tex rätt ofta på hur torftigt många föräldrar pratar med sina barn, hur få ord de använder, hur lite de förklarar för dem, etc. Där hade jag gärna sett att fler vuxna fått en mer central roll tidigare, som tex en förskollärare kan få.

Det finns säkert andra personer som ser andra saker, men det här är en av de saker jag oftast tänker på.

En annan sak jag tänker på är hur ofta föräldrar förmedlar vad jag ser som ett trist förhållande till mat och trista matvanor. Där skulle lite dagismåltider med varierad, vettig mat kunna bidra mycket positivt.

Jag kan gott tänka mig personer som hade tyckt att jag ger för lite inom området sport-motion-utevistelse, i gengäld. Men det skötte som sagt förskolan mycket av, tack och lov.

Jag tror att det är rätt få vuxna som är bra i alla delar som kan vara bra för barn, helt enkelt. Och chansen att just jag är bäst för just mitt barn är som jag förstår det inte så stor.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

För lite och begränsat" i vilket avseende då? Så att det kommer att sätta barnet ohjälpligt på efterkälken i jakten på... vadå?

Men det handlar väl inte bara om efterkälken och skolan. Det är väl klart att de flesta barn kan ta igen det som de saknar hos föräldrarna. Det är väl klart att man kan lära sig åka skridskor vid 7 eller tex vara i skogen första gången då också. Det kanske handlar om kul med olika möjligheter under tiden :laugh:

Kort sagt allt är väl inte ok bara för att barnet inte nödvändigtvis blir handikappat av det. Barnet kanske kan tycka vissa saker är kul när det är 2,5 också, sådana saker som föräldrarna inte gillar (om det sedan handlar om målarfärg, vattenlek, svampplockning eller skridskor, eller läsa böcker.). Vi upptäcker hela tiden saker som A (snart 2) lärt sig på dagis (senaste urgulliga är SLUTA! mamma och så upp med handen, super :) säkert ngt dagis lärt ut för att lösa konflikter och så super att kunna! vet inte ens hur vi skulle lärt ut det.), när han kommer hem från farmor pratar han bättre eftersom vi och dagis förstår ändå osv.

Kort sagt självklart kan ett barn växa och bli bra, klok och duktig i tillräckligt god miljö. Men jag vill ge A, släktingar och roligt o livsglädje och där skulle 15 timmar dagis ingå om han fick småsyskon. Sedan finns det andra som vill ge sina barn lite extra i hemmamysighet och bara föräldrar och det är ett annat sätt och också bra tycker jag.

(Så himla mycket påverkar ändå inte föräldrars uppfostran den framtida vuxna individen. 1/3 högst har jag för mig.)
 
Senast ändrad:
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Hur det förhåller sig med efterkälken och jakten vet jag inte, men jag reagerar tex rätt ofta på hur torftigt många föräldrar pratar med sina barn, hur få ord de använder, hur lite de förklarar för dem, etc. Där hade jag gärna sett att fler vuxna fått en mer central roll tidigare, som tex en förskollärare kan få.

Det finns säkert andra personer som ser andra saker, men det här är en av de saker jag oftast tänker på.

En annan sak jag tänker på är hur ofta föräldrar förmedlar vad jag ser som ett trist förhållande till mat och trista matvanor. Där skulle lite dagismåltider med varierad, vettig mat kunna bidra mycket positivt.

Jag kan gott tänka mig personer som hade tyckt att jag ger för lite inom området sport-motion-utevistelse, i gengäld. Men det skötte som sagt förskolan mycket av, tack och lov.

Jag tror att det är rätt få vuxna som är bra i alla delar som kan vara bra för barn, helt enkelt. Och chansen att just jag är bäst för just mitt barn är som jag förstår det inte så stor.

Jag tror fortfarande inte att det lilla barnet behöver få "bra" stimulans, i bemärkelsen "bättre än tillräckligt", i alla tänkbara delar (förhållande till mat, prova på sport-motion-utevistelse, tillgång till pyssel/annat kreativt, musikuppelvelser etc) - däremot bör förhoppningsvis de flesta kunna vara bra i några delar i den bemärkelsen, och då upplever jag att man som förälder kan erbjuda större möjligheter för det lilla barnet att prova på än vad som är möjligt i grupp. Har man ett barn kan man stå bredvid och vakta medan det provar sina klätterkunskaper på ett "berg" det hittat även om det överstiger barnets klätterförmåga: ska man ha hand om flera barn samtidigt så vore det ansvarslöst att låta barnet prova på utan punktbevakning. Har man bara ett barn kan det inte bara få olika matupplevelser: det kan få vara med och laga maten med allt vad det innebär, och så vidare.

Att prata med barnet och förklara saker för det ser jag däremot som mer av en grundbult - det handlar så mycket om att visa att man ser barnet och tillkänner det ett värde. Om kommunikationen är så bristfällig att barnet inte får synas och ta plats, då förstår jag helt ut din poäng i den delen.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Men det handlar väl inte bara om efterkälken och skolan. Det är väl klart att de flesta barn kan ta igen det som de saknar hos föräldrarna. Det är väl klart att man kan lära sig åka skridskor vid 7 eller tex vara i skogen första gången då också. Det kanske handlar om kul med olika möjligheter under tiden :laugh:

Ja, jag försökte göra poängen att det resonemanget jag svarade på andades att barnen kommer att hamna på efterkälken om man "missunnar" det förskolan under småbarnsåren. Det blir olika diskussioner om man diskuterar hur aktiviteter i nuet kommer att påverka utfallet på sikt, respektive hur roligt man har i nuet, tycker jag. I det senare fallet är bedömningen så mycket lättare: om barnet har det "roligt" i den situation som råder, så känns det rätt meningslöst att fundera över om det gick att maximera roligheten genom att istället erbjuda andra aktiviteter.

(Så himla mycket påverkar ändå inte föräldrars uppfostran den framtida vuxna individen. 1/3 högst har jag för mig.)

De lärda tvistar väl i den frågan! Bland annat Judith Rich Harris har ju kritiserat det överdrivna inflytande hon anser att föräldrar tillkänts. Å andra sidan för hon ett resonemang om hur ett områdes föräldrakultur påverkar områdets barnkultur, så är man mer liberal i sin tolkning av "föräldrars inflytande" så tillkänner hon det också en större vikt än vad det verkar som vid första anblicken.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Vill veta hur det har gått för TS, detta var ju en stor diskussion i våras och man blir lite nyfiken, nu när barn nr 2 har kommit!:)
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Vill veta hur det har gått för TS, detta var ju en stor diskussion i våras och man blir lite nyfiken, nu när barn nr 2 har kommit!:)

Jag har faktiskt då och då tänkt på att uppdatera och nu när jag såg tråden så kör jag på en uppdagtering.

Jag ser fortfarande inte att jag har ett behov av att sätta mitt stora barn på dagis, trotts att det i sommar har varit stängt på öppna förskolan, i simhallen osv. Vi har sysselsatt oss iaf, träffat andra barn och hittat på saker.

Stora ungen är lika tillfreds som innan den lilla kom ut. Det är lätt att sysselsätta en 2 åring, det krävs inte mycket, bara man ser till att komma ut varje dag.
Sitter vi inne en hel dag så blir han lite "monster" som gör allt han inte får göra. Och med att komma ut så menar jag att det inte behöver vara nått stort, gå upp till sandlådan, promenera till centrum, vara i stallet, handla mm.

Jag tycker det mesta flyter på utan problem(sen lär man nog stöta på några sådana oxå). Jag och ungarna storhandlar själva, är i stallet och sköter hästen själva(inkluderar inte motion), hemmet underhålls trotts att jag är hemma själv med bägge och jag är inte tröttare än om jag bara hade haft en helammande unge hemma på dagarna.
Jag tycker dock matlagningen är svår att få till, först och främst hatar jag att laga mat i vanliga fall, sen räcker inte tiden om vi ska iväg på "äventyr". Vi har hittills löst det med att laga mat när bägge är hemma och göra matlådor som man lätt kan ta fram och värma hemma eller ta med till ÖF, parken eller vart man nu befinner sej. Men jag funderar seriöst på att köpa en matlagningstjänst där någon gör mat för typ 4 dagar/vecka och utnyttja RUT-avdraget. Tycker maten(planering, tillagning, disk) tar så stor del av tiden man kan göra annat på.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Vad härligt att det funkar att ha äldre sonen hemma samtidigt! :)
Så hade vi nog gjort om vi hade haft tätt mellan barnen också.

Nu när min dotter får sitt syskon så kommer hon vara 3½ och har då gått på dagis i två år och hon trivs så bra där så hon kommer få fortsätta 15 timmar i veckan så hon får vara med sina kompisar och inte ryckas ur rutinerna.
Just sysselsättningen känns det som att vi skulle kunna fixa om hon var hemma, men det är den sociala biten: Att träffa sina kompisar från förskolan och pedagogerna som vi tror att hon skulle sakna.

Men nu går det ju inte riktigt att jämföra min dotter med din son då min dotter är så pass mycket äldre och det faktum att hon redan går på förskolan-
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

*fortsättning på övre inlägget, var tvungen att leda tillbaka barn till sängen*

Egentid med tvåan blir det när storebror gått och lagt sej på kvällarna och sen tycker jag att man gullar och pratar med henne samtidigt som man underhåller stora barnet. Jag tycker nog att hon får mer "uppmärksamhet" än vad han fick i den åldern för han hade inte någon liten människa som ville leka, pussas och kramas mellan hans och mina stunder.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Nisse! Har jag missat ngt nu?? Två på väg?? !!

Sorry trådnappning men detta är viktigt ;)
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Min mamma som arbetar på dagis reagerar också på att nästan alla lämnar de stora när de är hemma med bebis numera - tom när de stora gråter och inte vill vara på dagis. Enligt hennes erfarenhet behöver barn inte mer stimulans än vardagen förrän i 3-årsåldern. Själv vet jag inte efter som att jag inte har så stor erfarenhet av barn och min äldsta bara är 2 än. Men jag har också henne hemma trots att hon fått en lillebror. Hon var ca 20 månader när han föddes. Nu är han snart 7 månader och jag har fortfarande ingen känsla av att min dotter behöver dagis. Trots att vi inte haft ngn öppna förskola på hela sommaren. Att vara ute är bra, det är väldigt stimulerande för henne. När man är inne kan man rita ibland, jag har ibland sångstunder med sångpåse och nu har jag köpt hem lite paljetter och lim och liknande, så att vi kan pyssla ibland. Men för det mesta lever vi bara vardagen. Jag städar och lagar mat och tvättar och promenerar hunden. Min dotter roar sig ibland själv, leker med lillebror, bjuder hunden på leksaksmat eller så pratar hon med mig, hjälper till med tvätten, sjunger eller liknande.

Sen är det säkert bra om barnen från kanske 2-årsåldern får lite vana av att vara i grupp och ta hänsyn till andra barn också - efter som att de kommer att behöva fungera i grupp förr eller senare. Öppna förskolan tycker jag är bra på det sättet för där är många barn, barnet kan utveckla sin självständighet, sociala kompitens och trygghet i sig själv i sin takt. Det är också roligt att äta med andra barn och lära sig att sitta kvar vid bordet, och nu i höst går vi i en sånggrupp där man sjunger och får spela instrument. Allt det där kan man göra fast man har en bebis också. Tycker egentligen bara att tiden går fortare och att det är roligare nu när jag har två barn. Dom är ju två om allt och det är mer värt än man tror trots att lillebror är så liten.

Så ha du stora barnet hemma, det kommer att gå hur bra som helst. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Egentid med tvåan är inga problem. Det har jag dagligen trots att jag är ensam hemma med båda. Antingen när dottern sover middag, eller bara när som helst. Jag brukar gå in med honom i sovrummet och ligga och busa och gulla med honom på sängen. Dottern leker utanför med sina saker då. Kanske kommer hon in och visar mig något, eller pussar på lillebror och skrattar och busar någon minut, sen går hon iväg och leker lite igen. Jag har egentligen mer ensamtid med lillebror än vad jag har med dottern.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

*kl*

Jag är väldigt tacksam för att man har förmånen att ha barnen 15 h/v på förskolan när man är föräldraledig.

Mina barn har alltid varit krävande som bebisar. Den jag har nu gillar inte att ligga i barnvagnen. Då skriker han. Gillar inte att vara i sjal/sele då skriker han. Det som möjligtvis kan fungera en stund är babysittern.

Så att gå till lekparken med en konstant gråtande bebis är inget jag tycker om. Dessutom så klarar sig inte tvååringen själv på lekplatsen än. Väljer helst inhängnade lekplatser då tvååringen är en liten turbounge som gärna rymmer. Han är ruskigt snabb och det är inte helt lätt att springa efter honom med en barnvagn på släp.

Öppna förskolan fungerar hyfsat men medan andra kan lägga ifrån sig sina bebisar och dom ligger så snällt på rygg på en liten filt helt nöjda hur länge som helst så kan jag inte lägga ifrån mig min ens för en minut innan han skriker.

Min man jobbar också skift och är hemma en hel del på dagarna men då sover han en hel del av den tiden. Kommer man hem klockan 4-7 på morgonen så är man inte så pigg klockan sju när barnen vaknar.

Min mamma dog i våras så där har jag ingen hjälp längre. Svärmor bor långt ifrån.

Sen har jag inga möjligheter hemma att ha alla de redskap och leksaker som de har på förskolan.

Har inga vänner med barn heller att umgås med på dagarna.

Så jag är ytterst tacksam att mina äldre barn får lov att gå 15 timmar på förskolan. För mig är det ett underbart komplement till allt annat.

Mvh

Tora
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jo vissa människor har nästan magiskt snälla barn/bebisar :p de förstår inte alls de lite livligare varianterna.;)

Och de med helnöjda 2,5 åringar som kan rita lite någon dag* förstår inte att andra kan ha 2,5 åringar som behöver umgås med jämnåriga, vår håller som bäst på att lära sig leka fantasilekar tillsammans med andra barn nu och han är dessutom ganska sen med det på sitt dagis. Leka bredvidmed andra barn har han gjort sedan han fyllde två och innan. Han fick sådan kompisabstinens i somras att han ställde sig mitt i öppna förskolan och ropade -hallååå baarnen! och försökte ta kontakt, men de kände honom ju inte och var lite äldre så det gick ganska sådär. Han vill vara MED andra barn, han följer efter och försöker delta i äldre barns lek på ett hörn, de yngre håller föräldrarna oftast i:p.

*A kan rita i evigheter och man ritar med honom, men det räknas inte som "aktivitet" i hans bok det ingår bara i fri lek. Om han är sjuk så kan sandlådan utanför huset + affären duga.

För 70- år sedan skulle jag och de andra hemmafruarna i kvarteret kunnat ha ett "dagis" där barnen lekte på gården medan vi tvättade. Men nu är det inte så.

Helt ärligt tror jag det är gammal möglig forskning runt att barn inte behöver andra barn förrän i treårsåldern. Det är kanske så att de behöver fram tills dess och det är absolut nödvändigt efter, vem vet. Den lyckan A visade när han och ett lite yngre barn, snart 2, blev vänner (det tog ett dygn av att bo tillsammans att bli vänner, två timmar på öppna förskolan skulle inte räckt) och sedan lekte i två dagar, nästan oavbrutet. De vattnade blommor, skrattade åt varandras bär, visade saker för varandra. De var fantastiska. Innan det yngre barnet kom och A skulle ut "på promenad" så drog han hela barnskaran 3-5 år med sig ett varv runt huset, eller i vild flykt från en lekplats :D med ett antal av oss föräldrar efter, sist tultade en ettåring.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
996
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 469
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 174
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 322
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp