Beviljad semester

Synnerligen svårt att kombinera med jobb helt enkelt :crazy:

Ja, om man inte som jag kan flexa med förtroendetid. Eller har eget som sambon och kan lägga om sina tider. Vi hade helt enkelt inga kassörskor eller ensamstående, men mycket chefer och egenföretagare inom media. Man kunde även köpa en vikarie för ca 1200 kr, så man hade ett val. Det var roligt också, men det kräver lite annorlunda förutsättningar.
 
Ja, om man inte som jag kan flexa med förtroendetid. Eller har eget som sambon och kan lägga om sina tider. Vi hade helt enkelt inga kassörskor eller ensamstående, men mycket chefer och egenföretagare inom media. Man kunde även köpa en vikarie för ca 1200 kr, så man hade ett val. Det var roligt också, men det kräver lite annorlunda förutsättningar.

Just mitt jobb är väldigt svårt att sköta från annat ställe än jobbet. I gengäld så har jag minst en ledig vardag varje vecka vilket jag gillar.
 
Jo men visst tycker man det. Alla håller dock inte med, som de "suriga" kollegor som behövde ta hand om mammas elever de dagarna hon var hemma på hennes förra jobb. De gick till chefen och klagade. Fast å andra sidan verkade de inte trivas med sitt eget jobb alls, så det är nog ingen överraskning när man

Fast aTT man kan behöva gå till chefen för att påtala ett problem behöver inte ha med surhet att göra utan att man behöver få verksamheten att fungera. Är någon regelmässigt borta kanske halva arbetstiden (har jag råkat ut för) så då kan man behöva planera om arbetet så att den personen inte sitter på kritiska delar om det kan undvikas.
(Det är tyvärr ungefär här som det blir en kvinnofälla...)
 
Fast aTT man kan behöva gå till chefen för att påtala ett problem behöver inte ha med surhet att göra utan att man behöver få verksamheten att fungera. Är någon regelmässigt borta kanske halva arbetstiden (har jag råkat ut för) så då kan man behöva planera om arbetet så att den personen inte sitter på kritiska delar om det kan undvikas.
(Det är tyvärr ungefär här som det blir en kvinnofälla...)
@Aionee

Om man väljer att skaffa fyra barn så är det troligt att man komet få en hel del frånvaro från jobbet. Om man inte har ett väldigt fritt jobb.

Då skulle jag föreslå att man själv tar upp frågan med chef och kollegor. Dvs
om jag behöver vara borta mkt- hur ska vi organisera detta?
Vilken back- up behövs? Etc,

Sen tror jag det är viktigt att man säger tack till kollegorna ibland. Samt att man ställer frågan till kollegerna om man kan hjälpa till tillbaka. Sen kan man fundera på om man tex kan lägga vissa läkartider etc på tider som passar verksamheten för att underlätta. Det går inte alltid men jag tror att det är mkt man som förälder kan göra för att visa kollegorna att man också bjuder till.
 
Fast aTT man kan behöva gå till chefen för att påtala ett problem behöver inte ha med surhet att göra utan att man behöver få verksamheten att fungera. Är någon regelmässigt borta kanske halva arbetstiden (har jag råkat ut för) så då kan man behöva planera om arbetet så att den personen inte sitter på kritiska delar om det kan undvikas.
(Det är tyvärr ungefär här som det blir en kvinnofälla...)
Nej, men jag sa "suriga" inom citattecken eftersom dessa personer egentligen inte ville jobba med barn med speciella behov. Mamma + chef + någon till kollega var väldigt drivande i jobbet, var entusiastiska, brann för det de gjorde osv för att barnen skulle få så anpassat och bra som möjligt för de individer de var medan dessa var mest trött på jobbet, sade emot allt, behandlade eleverna som småbarn och gick emot mycket.

De kollegorna slutade dessutom, så jag menade inte att det måste vara att de var sura över det och gick till chefen därför, men de störde sig på andra saker och chefen visste det. :) (Det var en väldigt bra chef dessutom och mamma kom bra överens med henne. Som "tur" var så förstod ju nästan alla på jobbet hur det är med barn med speciella behov eftersom deras elever också var så. Nu jobbar mamma på en "vanlig" skola och då är situationen lite annorlunda. Men som jag sa tidigare så tog jag tråden lite fel och lite för personligt ;))
 
Dessutom pratar vi med varandra om ovsnstående och vi säger TACK till varandra när vi stället upp för varandra.
Det är trevligt att säga tack!
:)

Verkligen! Ett ärligt menat tack innebär stor skillnad för min vilja att ställa upp, jämfört med att någon förväntar sig det för att "jag har minsann RÄTT till det".

(Och sen är ju inte lite extra löneökning fel heller när det är dags för det :angel:)
 
Jag tycker att det skulle vara intressant om den som åker på att jobba storhelg (förutsätter här att ingen vill), t ex pga inga barn, i gengäld skulle kunna välja någon annan trevlig ledighet, varför inte en extra semestervecka valfritt under vår och höst eller liknande? Om 5 veckors semester helt plötsligt blir 6, och den 6:e veckan förmånligt hanterad, då skulle kanske en och annan börja tänka lite annorlunda...
 
FAST jag tror att en hel del av denna föräldraledighet INTE är med korrekta dagar. Hur många arbetsgivare tar in från försäkringskassan att dagar verkligen har använts? Om ag inte gör det kan man använda hur många föräldraledigheter som helst används riktiga dagar finns det ett begränsat antal kvar efter man varit hemma det första året/åren med barnen särskilt om man varit hemma längre än 1 år då man nollar sgi:n om man inte tar ut minst fem dagar i veckan.

Lösning: ag ser till att kolla upp att dagar verkligen finns VARJE gång så är det inte ett stadigt problem fram till yngsta barnet fyller åtta år utan som det är tänkt tills dagarna tar slut.
 
Jag tycker att det skulle vara intressant om den som åker på att jobba storhelg (förutsätter här att ingen vill), t ex pga inga barn, i gengäld skulle kunna välja någon annan trevlig ledighet, varför inte en extra semestervecka valfritt under vår och höst eller liknande? Om 5 veckors semester helt plötsligt blir 6, och den 6:e veckan förmånligt hanterad, då skulle kanske en och annan börja tänka lite annorlunda...
Jag tycker att det brukar räcka rätt långt bara att föräldrarna delar lika på vabb och ledighet.
Det är ju rätt surt att få höra " min man kan inte vabba, det är lättare för mig att vabba"
Lättare för vem då, tänkte jag rätt bittert när jag jobbade röven av mig.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 605
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
840
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 039
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 988
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp