Bukefalos 28 år!

Beviljad semester

På mitt BARNS dagis är det öppet alla vardagar över helgerna, även hela sommaren, så det är bara just helgdagar det blir stökigt.
BARNET ifråga hade gärna följt med till jobbet och vaktat banditer men det får hon ju inte. Hon får nöja sig med att ha besökt både fängelse och häkte på anhörigdagar :up:
Va? Får hon inte? Mitt barn fick sitta under disken vid mina fötter och klistra air-mail-lappar eller express tills han lessnade. Sen fick de skjutsa honom i rullvagnar och leka sjörövare. :D. På ett annat ställe kom Svartenbrant en morgon innan de öppnat för kunderna och en mamma var där med sitt barn. Sen sa vi att man kan inte vara där med barn utan man får vara hemma eller hitta barnvakt. Lättare sagt än gjort :banghead:. Nu finns inte det jobbet kvar.
 
Får mig att minnas en julhelg för väldigt många år sedan. Jag arbetade som ssk på Mariapols vuxen o ungdomsakut, natt. Sammanlagt var vi tre syrror på huset nattetid. Övriga ansökte om semester över julen, de blev nekade. Där kommer jag julafton o inser att mina kollegor sjukskrivit sig. Själv står jag där med ansvaret för hela kliniken o jouren har i bästa fall med kand kompetens.
Detta är många år sedan o förhoppningsvis inte något som skulle kunna inträffa idag.
 
Jag har aldrig varit med om att någon använt föräldraledighet som ultimativa argument.

En fråga om lojalitet och ömsesidigt förtroende går inte att lösa med ultimatum.
Min erfarenhet är att det är olika kultur i olika företag och branscher och att det mest sker på kvinnodominerade företag.
Kanske sker det mest på företag där man har mindre flexibilitet? Dvs om man kan jobba hemifrån etc kanske det är lättare att pussla ihop?
 
Får mig att minnas en julhelg för väldigt många år sedan. Jag arbetade som ssk på Mariapols vuxen o ungdomsakut, natt. Sammanlagt var vi tre syrror på huset nattetid. Övriga ansökte om semester över julen, de blev nekade. Där kommer jag julafton o inser att mina kollegor sjukskrivit sig. Själv står jag där med ansvaret för hela kliniken o jouren har i bästa fall med kand kompetens.
Detta är många år sedan o förhoppningsvis inte något som skulle kunna inträffa idag.
Jag är inte förvånad.
 
Får mig att minnas en julhelg för väldigt många år sedan. Jag arbetade som ssk på Mariapols vuxen o ungdomsakut, natt. Sammanlagt var vi tre syrror på huset nattetid. Övriga ansökte om semester över julen, de blev nekade. Där kommer jag julafton o inser att mina kollegor sjukskrivit sig. Själv står jag där med ansvaret för hela kliniken o jouren har i bästa fall med kand kompetens.
Detta är många år sedan o förhoppningsvis inte något som skulle kunna inträffa idag.
Dessvärre tror jag absolut det kan hända idag...
 
Får mig att minnas en julhelg för väldigt många år sedan. Jag arbetade som ssk på Mariapols vuxen o ungdomsakut, natt. Sammanlagt var vi tre syrror på huset nattetid. Övriga ansökte om semester över julen, de blev nekade. Där kommer jag julafton o inser att mina kollegor sjukskrivit sig. Själv står jag där med ansvaret för hela kliniken o jouren har i bästa fall med kand kompetens.
Detta är många år sedan o förhoppningsvis inte något som skulle kunna inträffa idag.
Att de inte förstår att man kan bli av med jobbet?
 
Jag förstår att man blir sur på de som missbrukar systemet, men ibland tycker jag vissa är lite för snabba med att dömma...

Mina föräldrar vill inget annat än arbeta, men de tar ut väldigt många dagar VAB om året och det är inget de vill göra men de måste. Min syster har epilepsi så det är många dagar hon är som en zombie pga hennes mediciner och inte är i skick att åka till skolan. Då måste en förälder vara hemma. Eller så ringer skolan mitt på dagen och säger att hon sover för mycket, att hon haft en kramp eller som förra veckan, de ringde mamma klockan 9 mitt i en lektion (hon är lärare) och sa att hon var magsjuk eftersom hon varit lös i magen. Så mamma fick åka hem med henne. Visade sig att hon bara hade mensvärk :meh: Så varje gång det händer måste någon annan hoppa in och ta över (oftast är det mamma som åker eftersom hon jobbar i samma stad som systern går i skolan i, pappa kan vara flera timmar hemifrån på jobb) vilket lägger mer arbete på hennes kollegor. Som tur nog är så brukar mamma jobba hemma med planering så gott det går, och skolan har en extra lärare som hoppar in som viktarie när någon inte kan jobba.

Så min syster kräver en hel del. Och sen har de tre till barn som har möten, doktors tider osv som de måste passa in. Det blir extremt svårt att ge och ta i en sån situation... Och ja, jag förstår att det kan vara svårt att förstå om man inte har varit i situationen själv.
Jag vet hur frustrerande det kan vara att dra med andras arbetsuppgifter, men det är inget de aktivt väljer och ibland funderar jag hur det hade sett ut om min syster inte haft epilepsi. Men det är knappast något man kan välja bort sådär och jag vet att det finns flera famljer som får dras med samma sak. Det är jobbigt nog utan att samhället dömmer för att en förälder borta från jobbet.

(och nej, det går knappast att ringa in en barnvakt för någon med epilepsi. Kramperna skrämmer bort de flesta om man nu ens skulle hitta någon)
 
Det beror nog på vad man har för val.
Jag har varit på både bra och dåliga arbetsplatser. Idag har jag utbildning och kompetens och kan välja bort en sådan arbetsplats. När jag var 22 så hade jag absolut inte den möjligheten. Jag fick vara tacksam så länge jag ens hade ett jobb att gå till. Även om det var på timmar och fulkontrakt som bara förlängdes två veckor i taget osv.

Det har jag full förståelse för. Jag tänkte mer långsiktigt, vad man vill göra om man känner så lite lojalitet mot både företag och kollegor.
 
Jag förstår att man blir sur på de som missbrukar systemet, men ibland tycker jag vissa är lite för snabba med att dömma...

Mina föräldrar vill inget annat än arbeta, men de tar ut väldigt många dagar VAB om året och det är inget de vill göra men de måste. Min syster har epilepsi så det är många dagar hon är som en zombie pga hennes mediciner och inte är i skick att åka till skolan. Då måste en förälder vara hemma. Eller så ringer skolan mitt på dagen och säger att hon sover för mycket, att hon haft en kramp eller som förra veckan, de ringde mamma klockan 9 mitt i en lektion (hon är lärare) och sa att hon var magsjuk eftersom hon varit lös i magen. Så mamma fick åka hem med henne. Visade sig att hon bara hade mensvärk :meh: Så varje gång det händer måste någon annan hoppa in och ta över (oftast är det mamma som åker eftersom hon jobbar i samma stad som systern går i skolan i, pappa kan vara flera timmar hemifrån på jobb) vilket lägger mer arbete på hennes kollegor. Som tur nog är så brukar mamma jobba hemma med planering så gott det går, och skolan har en extra lärare som hoppar in som viktarie när någon inte kan jobba.

Så min syster kräver en hel del. Och sen har de tre till barn som har möten, doktors tider osv som de måste passa in. Det blir extremt svårt att ge och ta i en sån situation... Och ja, jag förstår att det kan vara svårt att förstå om man inte har varit i situationen själv.
Jag vet hur frustrerande det kan vara att dra med andras arbetsuppgifter, men det är inget de aktivt väljer och ibland funderar jag hur det hade sett ut om min syster inte haft epilepsi. Men det är knappast något man kan välja bort sådär och jag vet att det finns flera famljer som får dras med samma sak. Det är jobbigt nog utan att samhället dömmer för att en förälder borta från jobbet.

(och nej, det går knappast att ringa in en barnvakt för någon med epilepsi. Kramperna skrämmer bort de flesta om man nu ens skulle hitta någon)
Men diskussionen handlar ju inte alls om att vabba för ett sjukt barn. Klart man förstår det.
 
För övrigt skulle jag nog som chef tänka att en person som utsatte sina kollegor för dessa ultimatum utan diskussion skulle få onormalt svårt att få semester när denne ville under alla andra förutsättningar under året. Jag skulle dessutom ta upp det som ett allvarligt ämne på medarbetarsamtal om hur man beter sig i en grupp av kollegor, vad som är acceptabelt och vad som inte är acceptabelt. Sedan ifrågasätter jag inte rätten enligt lag att vara ledig, men attityden måste vara en annan än den som @Kattennizze presenterat här.

"Nej, då måste jag tyvärr reservera den veckan för alla dina kollegor som inte fick ledigt när de ville i sommar, pga din föräldraledighet som vi aldrig ens fick diskutera. Så att de med kort varsel kan ta ledigt då, om de behöver. Tyvärr får du ta din semester ett annat tillfälle."

Dvs alla andra skulle kunna få ledigt med någon veckas varsel, emedan den ultimatställande parten aldrig skulle få ledigt annat än när de kommer med sitt ultimatum om föräldraledighet. Vilket ger en rejäl backlash den dagen barnet fyllt 8 år.
 
Men diskussionen handlar ju inte alls om att vabba för ett sjukt barn. Klart man förstår det.
Jo men visst tycker man det. Alla håller dock inte med, som de "suriga" kollegor som behövde ta hand om mammas elever de dagarna hon var hemma på hennes förra jobb. De gick till chefen och klagade. Fast å andra sidan verkade de inte trivas med sitt eget jobb alls, så det är nog ingen överraskning när man tänker efter. :)

Jag tog nog åt mig lite för mycket när jag vet att mina föräldrar försöker få ihop det bra på jobbet, men de måste vara hemma med min syster och min syster aldrig någonsin kommer kunna bli lämnad ensam på samma sätt. Hon är 15 år så det har pågått 12 år nu. Och så att vissa säger att man bör börja titta på andra, mer flexibla jobb, ta alla helger som finns osv. Men som du säger, det är väl inte samma sak. :p
 
Jo men visst tycker man det. Alla håller dock inte med, som de "suriga" kollegor som behövde ta hand om mammas elever de dagarna hon var hemma på hennes förra jobb. De gick till chefen och klagade. Fast å andra sidan verkade de inte trivas med sitt eget jobb alls, så det är nog ingen överraskning när man tänker efter. :)

Jag tog nog åt mig lite för mycket när jag vet att mina föräldrar försöker få ihop det bra på jobbet, men de måste vara hemma med min syster och min syster aldrig någonsin kommer kunna bli lämnad ensam på samma sätt. Hon är 15 år så det har pågått 12 år nu. Och så att vissa säger att man bör börja titta på andra, mer flexibla jobb, ta alla helger som finns osv. Men som du säger, det är väl inte samma sak. :p
För min del handlar det om respekt åt båda håll.
Jag förstår att folk behöver vabba. Men då är det bra att föräldern också har respekt för att detta innebär en extra ansträngning för kollegor,
Respekt åt båda håll.
 
För min del handlar det om respekt åt båda håll.
Jag förstår att folk behöver vabba. Men då är det bra att föräldern också har respekt för att detta innebär en extra ansträngning för kollegor,
Respekt åt båda håll.
Ja precis. Vet man med sig att andra ofta får täcka upp så borde man i min mening då även vara lite schysst tillbaka och kanske bjussa lite på sommaren/klämdagar ect istället där att roffa år sig bara för att man kan
 
Jag har ett exempel från min nuvarande arbetsplats på ett bra givande och tagande.

Jag har en kollega som aldrig är sjuk och inte har barn, djur etc. Jag har en kronisk sjukdom som gör att jag behöver gå på några läkarbesök och har fler sjukdagar än hen.
Då ställer hen upp för mig.
Sen ställer jag upp för hen genom att hen går hem efter lunch en dag i veckan.

Vi har också gått igenom och gjort en lista på vilka arbetsuppgifter som är mest akuta samt gjort rutiner i en handbok hur allt ska skötas.

Dessutom pratar vi med varandra om ovsnstående och vi säger TACK till varandra när vi stället upp för varandra.
Det är trevligt att säga tack!


:)
 
Va? Får hon inte? Mitt barn fick sitta under disken vid mina fötter och klistra air-mail-lappar eller express tills han lessnade. Sen fick de skjutsa honom i rullvagnar och leka sjörövare. :D. På ett annat ställe kom Svartenbrant en morgon innan de öppnat för kunderna och en mamma var där med sitt barn. Sen sa vi att man kan inte vara där med barn utan man får vara hemma eller hitta barnvakt. Lättare sagt än gjort :banghead:. Nu finns inte det jobbet kvar.

Om Mathilde bara hade fått så hade hon gärna gått omkring och pratat med folk. Hon behöver ju inte ha kontakt med de häktade utan det hade passat henne bra att hänga i matsalen, receptionen eller så. Men tyvärr är det inte möjligt.
 
Jag måste säga att vår (min och min mans) arbetsgivare sköter det väldigt bra. Man försöker bevilja så mycket ledigheter som möjligt över jul och liknande. Bara man har folk som vill jobba extra så brukar det inte vara några problem. Och det brukar det alltid vara (folk som vill jobba extra alltså)

På sommaren har vi ett rullande schema med olika semesterperioder. Det kan vara trixit om man vill ha extra ledigt under sommaren utöver ens semesterperiod, men ibland så går det att lösa det också.
Är det nu någon som vill vara föräldraledig under hela sommaren så varsågod. Mig påverkar det inte direkt (annat än att det kan bli en aning svårare att få extra semesterdagar under sommaren då men det är fullt överlevnadsbart).

Mina barn är extremt lätta att ha på andra förskolor än ordinarie. De bryr sig inte ett dugg utan tycker det bara är kul (brukar bli andra förskolor än ordinarie förskola på lör och sön, under klämdagar och under hela juli månad).

På helgerna går de på helgförskola (som dock än så länge tyvärr ej finns på röda dagar). I början var det också tänkt att om man ville ha helgförskola så skulle barnen även gå på den förskolan under vardagarna. Men efter en kort dialog med kommunen så togs det kravet bort.

Till jul (alltså 24/12) så brukar min man lägga in om föräldraledigt och jag om semester. Skulle min semester mot förmodan någon gång inte bli beviljad så är det inte hela världen då jag jobbar tidigt och alltså är hemma runt senast 14:00-tiden, oftast tidigare än så.

Övriga röda dagar som inte infaller på någon av våra fridagar så tar min man föräldraledigt och jag jobbar. Någon måste ju vara hemma med barnen.

Tycker att det funkar utmärkt tack vare en bra och förstående arbetsgivare, en kommun som lyssnar på föräldrarna, en flexibel förskola och enkla barn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
860
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 624
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp