Bukefalos 28 år!

Beviljad semester

Vilken kompensation ska jag få? Jag är mer eller mindre oönskat/önskat barnlös och kommer att så förbli. (Jag hade inte haft något emot att få barn men har heller aldrig försökt få några.) Är det alltså min lott att ha mindre ledigt kring helgerna än de som råkar ha barn?

Mitt förslag är (jag har funderat mycket på detta:D) är att barnlösa ska få gå i pension ca 2 år tidigare utan att förlora pension. Anta att genomsnittsföräldern är föräldraledig 2 år så borde det jämna ut sig. Ev ha rätt att ta ut två år när som för att åka på öluff i Grekland:angel:

OT.
 
Mitt förslag är (jag har funderat mycket på detta:D) är att barnlösa ska få gå i pension ca 2 år tidigare utan att förlora pension. Anta att genomsnittsföräldern är föräldraledig 2 år så borde det jämna ut sig. Ev ha rätt att ta ut två år när som för att åka på öluff i Grekland:angel:

OT.
Eller vara vårdledig med valp. I typ ett år. Min chef vet om att jag är ofrivilligt barnlös, och pratade om mammaledigt då jag skulle vara hemma med valpen i början. Det tyckte jag var fint av henne!
 
Jag har hoppat in många kvällar och ersatt kollegor som inte kunnat vara med. Och ibland varit den som behövt en ersättare. Ett ge och ta. Det funkar oavsett antal barn . Givetvis svårt för ensamstående under vissa veckor. Men då finns ofta bättre möjligheter nästa.

Jag har aldrig varit med om att någon använt föräldraledighet som ultimativa argument.

En fråga om lojalitet och ömsesidigt förtroende går inte att lösa med ultimatum.
 
Jag har mest svårt att förstå att man vill jobba på ett företag och med kollegor som man känner så lite lojalitet mot att man kör över dem helt, utan diskussion och förståelse.

Min tid och min ansträngning är värd att läggas på något jag anser är mer värt.
Det beror nog på vad man har för val.
Jag har varit på både bra och dåliga arbetsplatser. Idag har jag utbildning och kompetens och kan välja bort en sådan arbetsplats. När jag var 22 så hade jag absolut inte den möjligheten. Jag fick vara tacksam så länge jag ens hade ett jobb att gå till. Även om det var på timmar och fulkontrakt som bara förlängdes två veckor i taget osv.
 
Jag har hoppat in många kvällar och ersatt kollegor som inte kunnat vara med. Och ibland varit den som behövt en ersättare. Ett ge och ta. Det funkar oavsett antal barn . Givetvis svårt för ensamstående under vissa veckor. Men då finns ofta bättre möjligheter nästa.

Jag har aldrig varit med om att någon använt föräldraledighet som ultimativa argument.

En fråga om lojalitet och ömsesidigt förtroende går inte att lösa med ultimatum.

Medan jag jobbade på sjukhus var det flera föräldrar som tog det som en självklarhet att de skulle få vara lediga över jul, eftersom de hade barn. Fler argument fanns inte. Nån påstod att barnen skulle lida och få nån sorts trauman om deras mamma inte var hemma på julafton.
 
Oj då. Jag glömde nog det :o Att BARNET får fira jul med mig är viktigare än allt annat i hela världen och en GOD MOR är näst viktigast. På tredje plats kommer en VIT JUL och därefter antagligen hemmatrillade köttbullar och sånt.

Jag blir så stolt! :love:

Jag kan lyckligtvis arbeta hemifrån, så jag är ledig över jul. Annars hade vi fått kompromissa, sambon jobbar alltid som mest kring storhelger. Vi har tagit föräldraledigt åt honom vid semester men vi gör det inte över jul eftersom det bara skulle skapa missämja i gruppen. Ledighet beviljas inte åt någon, alla jobbar. Sommaren ser jag som ett mindre problem. Där är många långlediga och vi gillade inte att vi hade som enda alternativ att stoppa in BARNET på ett helt nytt dagis utan kända kompisar och pedagoger i två veckor precis innan skolstart. Då nyttjar jag glatt föräldraledigheten. I övrigt är BARNET 6 år och vi har över 100 dagar kvar att ta ut, jag har snålat som en tok och vet inte hur vi ska hinna plocka ut dem... Dum strategi känner jag. Men bra om det händer något. Jag är faktiskt okej med att att folk tar föräldraledigt över storhelger. Jag hämnas genom att göra voodoodockor av dem.
 
Så då behöver du inte vara ledig varenda storhelg. Då kan ni ta varannan.

Jag tror det mest handlar om föräldrarna dvs de tycker det är trevligt att vara ledig..

Inte bara trevnad. Våra möjligheter till barnomsorg är usla under julen. Alla klasser klumpas ihop och de flesta yngre är lediga. Känd personal blir vikarier. Det är i andra lokaler. Jag har ett BARN som blir otrygg i det läget så jag och fadern går i skift om möjligt, jag jobbar hemma eller tar med avkomman till jobbet och sitter i ett rum mes iPad, papper, pennor och smågodis.
Det är klart svårare att lösa det så om man är busschaufför eller läkare.
 
Jag har tillbringat en jul ensam eftersom jag jobbade och min familj bodde 30 mil bort. Det var ingen större fara, vi firade lite innan och sen i mellandagarna. På mitt dåvarande jobb var jag nog aldrig med om att någon försökte slippa från schemalagda storhelgspass genom att ta ut föräldraledighet. Schemat låg så att man antingen jobbade jul eller nyår, så det brukade inte vara något problem om någon förälder ville byta eftersom många unga, barnlösa hellre var lediga på nyårsafton.

Viktigast av allt var nog just att alla ställde upp på varandra. Det var inga problem att byta pass just eftersom man visste att man själv skulle få hjälp om det behövdes.
Detta är verkligen det viktigaste, jag tog ut föräldraledighet förra julafton. Inte pga att jag måste vara ledig hela julafton men jag jobbade ett långpass och ingen annan ville ställe upp och ta bara en 2 timmar så jag fick någon tid med sonen så jag surade ihop och tog föräldraledighet istället. Vilket säkert var en av anledningarna till att jag fick sluta sen men i slutänden blev det hela bra i alla fall :p
Hade många andra dagar där jag jobbade kring jul och jobbade även nyår så jag tycker ändå inte jag smet ifrån bördan på så sett. Anledningen till att jag skulle jobba var också för att det var inlagd APT på julafton så ingen fastanställd jobbade normala pass så hade inte varit så svårt att ordna ett kortare pass.
 
Inte bara trevnad. Våra möjligheter till barnomsorg är usla under julen. Alla klasser klumpas ihop och de flesta yngre är lediga. Känd personal blir vikarier. Det är i andra lokaler. Jag har ett BARN som blir otrygg i det läget så jag och fadern går i skift om möjligt, jag jobbar hemma eller tar med avkomman till jobbet och sitter i ett rum mes iPad, papper, pennor och smågodis.
Det är klart svårare att lösa det så om man är busschaufför eller läkare.

På mitt BARNS dagis är det öppet alla vardagar över helgerna, även hela sommaren, så det är bara just helgdagar det blir stökigt.
BARNET ifråga hade gärna följt med till jobbet och vaktat banditer men det får hon ju inte. Hon får nöja sig med att ha besökt både fängelse och häkte på anhörigdagar :up:
 
På mitt BARNS dagis är det öppet alla vardagar över helgerna, även hela sommaren, så det är bara just helgdagar det blir stökigt.
BARNET ifråga hade gärna följt med till jobbet och vaktat banditer men det får hon ju inte. Hon får nöja sig med att ha besökt både fängelse och häkte på anhörigdagar :up:
Härligt! Vårt stängde i 4 veckor ( hela juli). Vi löste det genom att dels dela lite och dels genom skiftarbete. Jul var också stängt, tilläggas ska att vi hade kooperativ. Var man i behov av omsorg fick man även jourtjänstgöring vilket lite förtar möjligheten att jobba.
 
Jag blir så stolt! :love:

Jag kan lyckligtvis arbeta hemifrån, så jag är ledig över jul. Annars hade vi fått kompromissa, sambon jobbar alltid som mest kring storhelger. Vi har tagit föräldraledigt åt honom vid semester men vi gör det inte över jul eftersom det bara skulle skapa missämja i gruppen. Ledighet beviljas inte åt någon, alla jobbar. Sommaren ser jag som ett mindre problem. Där är många långlediga och vi gillade inte att vi hade som enda alternativ att stoppa in BARNET på ett helt nytt dagis utan kända kompisar och pedagoger i två veckor precis innan skolstart. Då nyttjar jag glatt föräldraledigheten. I övrigt är BARNET 6 år och vi har över 100 dagar kvar att ta ut, jag har snålat som en tok och vet inte hur vi ska hinna plocka ut dem... Dum strategi känner jag. Men bra om det händer något. Jag är faktiskt okej med att att folk tar föräldraledigt över storhelger. Jag hämnas genom att göra voodoodockor av dem.

Jobbar alla i arbetslaget så är det ju så och då tycker jag att det är rimligt att man väger in det när man väljer arbete. Det verkar alltså som att ni löser det på bästa sätt utefter förutsättningarna.
Om jag jobbat i ett arbetslag där alla övriga föräldrar tagit föräldraledigt över samtliga helger så hade nog jag också gjort voodoodockor. Och elaka saker mot voodoodockorna.
 
Härligt! Vårt stängde i 4 veckor ( hela juli). Vi löste det genom att dels dela lite och dels genom skiftarbete. Jul var också stängt, tilläggas ska att vi hade kooperativ. Var man i behov av omsorg fick man även jourtjänstgöring vilket lite förtar möjligheten att jobba.

Men fy! Det hade gett mig en skojig sommar eftersom jag var utlånad som sommarvikarie till ett annat VO :crazy:
Vad innebar jourtjänstgöringen?
 
(...)Jag är deras barn, det här kunde kanske gå in under "barnets rättigheter"?

Min mamma dog i cancer 2 januari 2013. Hennes önskan var att få alla sina barn hos sig över julen. Mitt dåvarande jobb hade inga klara regler för situationen men ingen protesterade när jag släppte allt och åkte till min födelsestad två veckor före jul. Nu var vårt arbete sådant att alla kunde vara lediga vid jul (på sommaren var det annat!), men jag har svårt att se att någon hävdat att jag inte kunnat vara ledig för att deras barns rättigheter gått före mina! Det finns många fall då vuxna faktiskt behöver ledighet vid storhelger och alla är kanske inte sådana att man är helt öppen med dem.
 
Härligt! Vårt stängde i 4 veckor ( hela juli). Vi löste det genom att dels dela lite och dels genom skiftarbete. Jul var också stängt, tilläggas ska att vi hade kooperativ. Var man i behov av omsorg fick man även jourtjänstgöring vilket lite förtar möjligheten att jobba.

4 veckor vilken mardröm! Våra två räckte gott och väl (dessutom blev det fint och jämställt uppdelat)
Vi har också haft mycket problem med dagistider, då jag har arbetat inom vården (dag, kväll och natt) sambon lastbilschaufför (samma tider, dessutom börjar han 6 på morgonen och jag slutar 7 på morgonen efter natt). Dagis har varit väldigt krångligt att ordna för det mesta och våra föräldrar har fått rycka in. Det finns ju dagis som är öppet på obekväma tider men då ska de gå på det dagiset alltid och det ligger åt fel håll, 2 mil enkel väg dessutom åt helt fel håll för mitt jobb.

Dessutom blir detta en vanlig kvinnofälla, för sina timmar som chafför får han ut nästan dubbelt så mycket som jag så om vi hade behövt tänka mer på ekonomin hade jag fått stå tillbaka mycket. Nu har vi tur nog inte behövt det.
Men är ändå skönt nu när jag är student och vi inte behöver tänka på vem som ska få jobba.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 855
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
860
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 623
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp