Beviljad semester

Vad jag vet så har de flesta kollektivavtal något inskrivet om att man ska få veta sitt schema en viss tid i förväg, t ex sex veckor innan det börjar gälla. Då ser man ju också om man fått beviljad ledighet. Kolla med facket vad just ert avtal säger.
 
Fast i hennes fall finns inget att kolla. Man kan inte använda en bokad resa som argument för att få ledighet annat än som lite känslomässig utpressning. Det är arbetsgivaren som bestämmer hur bemanningen ska se ut över jul och vilka som ska få ledigt.
Nähä, då gjorde det väl inte det.
Nu vet jag inte hur TS arbetsgivare är, men jag själv hade velat ha en dialog med min arbetsgivare, så jag upplever den som bra. För då är jag villig att ställa upp när det behövs, för att jag vet att jag får igen det vid ett annat tillfälle osv. Jag anser att det är lite ge och ta.
Jag ställer upp för företaget, då vill jag att de ställer upp för mig. Har jobbat för både bra och dåliga arbetsgivare, kan säga att de dåliga ville jag inte ens ställa upp för företaget och jobbade inte heller där så länge.
Jag tror och inbillar mig att det är viktigt att ha en bra arbetsgivare man trivs med för att må väl på sitt jobb. Jag är mer lojal mot företaget om arbetsgivaren är bra, men det är bara jag det, svarar inget om hur det är för andra förstås. :)
 
Nähä, då gjorde det väl inte det.
Nu vet jag inte hur TS arbetsgivare är, men jag själv hade velat ha en dialog med min arbetsgivare, så jag upplever den som bra. För då är jag villig att ställa upp när det behövs, för att jag vet att jag får igen det vid ett annat tillfälle osv. Jag anser att det är lite ge och ta.
Jag ställer upp för företaget, då vill jag att de ställer upp för mig. Har jobbat för både bra och dåliga arbetsgivare, kan säga att de dåliga ville jag inte ens ställa upp för företaget och jobbade inte heller där så länge.
Jag tror och inbillar mig att det är viktigt att ha en bra arbetsgivare man trivs med för att må väl på sitt jobb. Jag är mer lojal mot företaget om arbetsgivaren är bra, men det är bara jag det, svarar inget om hur det är för andra förstås. :)
Ja, en bra arbetsgivare, i mina ögon, ser till så att folk får den ledighet de vill och oftast så väl behöver. Men det behövs ett system för det när det gäller storhelger så att det blir rättvist. I TS fall verkar hon inte fått reda på alls hur arbetsgivaren brukar lösa storhelgerna och det kan jag tycka är lite dåligt.
 
Vad jag vet så har de flesta kollektivavtal något inskrivet om att man ska få veta sitt schema en viss tid i förväg, t ex sex veckor innan det börjar gälla. Då ser man ju också om man fått beviljad ledighet. Kolla med facket vad just ert avtal säger.
AB säger att schema ska delas ut 14 dagar före det börjar gälla.
 
Fast det spelar väl egentligen ingen roll? Får man inte meddelande om schemaändring så rullar väl det gamla schemat på. Det har inget med semestrar att göra.
Det var någon som tyckte att det skulle delas ut 6 veckor i förväg, så jag ville korrigera det.
 
Ja, en bra arbetsgivare, i mina ögon, ser till så att folk får den ledighet de vill och oftast så väl behöver. Men det behövs ett system för det när det gäller storhelger så att det blir rättvist. I TS fall verkar hon inte fått reda på alls hur arbetsgivaren brukar lösa storhelgerna och det kan jag tycka är lite dåligt.
Ja information vill man ju ha, får man inte det i tid då skapar det ovisshet och osäkerhet och det är inte bra, för någon.
Vet inom brandkåren så brukar de turas om, är de fyra grupper som har jouren (deltidare), så ser de till att veckorna skjuts varje år så att ingen grupp får jouren samma vecka, just för att det ska bli rättvist vid storhelger. Verkar dock inte vara fullt så rättvist inom många yrken dessvärre, vilket är lite synd. Får bara hoppas att det blir någorlunda rättvist ändå.
 
Senast ändrad:
Jag har arbetat som chef i några år, och beviljat semestrar.
För mina ögon ser det ut som maktmissbruk och dålig planering att inte kunna bevilja semester som är önskad sen länge. Eller iaf ge någon form av besked i stil med "vi MBL:ar semestrarna i slutet av oktober".

Vi hade krysschema där all fick önska inför sommar och jul, i god tid. Sen pusslades det ihop, om det behövdes och de flesta var nöjda i slutändan. Det svåraste var föräldraledigheten som är mycket omständigare att neka.
 
I know. Men det gör att de håller på det tills den tiden har passerat innan de ens börja titta på de andra. Så är det hos oss

Det är ganska förståeligt. En del är knäppgökar och skulle vid ej beviljad semester pga att verksamheten inte skulle gå ihop istället hävda föräldraledighet om det ställs på sin spets innan tidsgränsen gått ut. Och chefen är ansvarig för att verksamheten fungerar så det gäller att ha koll på läget.

Om man skulle kunna lita på att ingen tänker utnyttja sådana klausuler på fel sätt så finns det möjlighet att planera tidigare, men det kräver ömsesidigt förtroende och lojalitet mellan chef och medarbetare.
 
Det är ganska förståeligt. En del är knäppgökar och skulle vid ej beviljad semester pga att verksamheten inte skulle gå ihop istället hävda föräldraledighet om det ställs på sin spets innan tidsgränsen gått ut. Och chefen är ansvarig för att verksamheten fungerar så det gäller att ha koll på läget.

Om man skulle kunna lita på att ingen tänker utnyttja sådana klausuler på fel sätt så finns det möjlighet att planera tidigare, men det kräver ömsesidigt förtroende och lojalitet mellan chef och medarbetare.

Ja, jag har full förståelse och tycker inte det är något märkligt alls.

Vill man absolut vara ledig över jul bör man jobba på ett ställe där det är stängt över storhelger.
 
I know. Men det gör att de håller på det tills den tiden har passerat innan de ens börja titta på de andra. Så är det hos oss
Ja tyvärr måste man nog göra så på många arbetsplatser.
Jag har varit på arbetsplatser där mammor alltid lägger föräldraledighet varje jul och nyår vilket har resulterat i att andra måste jobba varje år. Trist men arbetsgivaren har inget val i de fallet.
 
När jag jobbade inom vården fick de flytta sommarsemestrarna en vecka för ingå vikarier ville jobba midsommar.
Julen är fortfarande svår här. De har sagt att lagt schema gäller så inget särskilt schema för jul och nyår.
Man får ledigt i undantagsfall för vissa vikarier gillar att lova men blir sen sjuka lagom tills det är dags att arbeta.
Men det är sån brist på vikarier så inget att göra
 
Ja tyvärr måste man nog göra så på många arbetsplatser.
Jag har varit på arbetsplatser där mammor alltid lägger föräldraledighet varje jul och nyår vilket har resulterat i att andra måste jobba varje år. Trist men arbetsgivaren har inget val i de fallet.

Nej och när det gäller tågförare med specifika fordonsutbildningar och ett system som vi är ganska ensamma om i Sverige blir läget väldigt svårt.
Inte bara att ringa in en vikarie heller :p
 
Nej och när det gäller tågförare med specifika fordonsutbildningar och ett system som vi är ganska ensamma om i Sverige blir läget väldigt svårt.
Inte bara att ringa in en vikarie heller :p
Nej det är ju inte det.
Jag tycker det är fantastiskt med den föräldraledighet som vi har.
Men jag har träffat på vissa mammor som jag tycker inte är schyssta. Att tex. varje år lägga föräldraledighet över jul och nyår eller vissa veckor på sommaren påverkar de andra anställda speciellt om man är en liten grupp.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
840
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 051
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp