Bukefalos 28 år!

Beviljad semester

Sammanfattning: semesterlagen har bestämmelser om förläggning av sommarsemestern och tidsfrister f besked om denna. Inga sådana bestämmelser finns om annan semesterledighet. Finns bestämmelser så finns de i kollektivavtalet. Enligt föräldraledighetslagen ska föräldraledighet ansökas om två månader i förväg ( tre månader enligt kollektivavtalet f kommun och landsting). I princip ska man få vara ledig när man vill, men ag kan neka ledighet om ag kan visa att ledigheten inte är förenlig med verksamhetens bedrivande. Det krävs dock verkliga och starka skäl f att neka.
 
Det krävs dock verkliga och starka skäl f att neka.

Dessa skäl är väl inte så ovanliga. Man har brist på vikarier, man vill inte att verksamheten ska lida, man har andra perioder under året då personalen inte behövs, och där det är vettigt att planera in personalens semester.

Det finns alltid folk som meddelar att de minsann bokat en fyraveckors Thailandresa precis över jul, så de kan inte jobba då. Heller.

Vi får inte ta vikarier under semestrar (sparåtgärd), så därför beviljas folks semestrar under högtider och "lågsäsong". Min arbetsplats är öppen dygnet runt, varje dag, så det funkar verkligen inte att alla bokar in resa över jul. Då är vi lite illa ute...
 
Man får ledigt i undantagsfall för vissa vikarier gillar att lova men blir sen sjuka lagom tills det är dags att arbeta.

Systemet är ju uppbyggt så, att om du som vikarie tecknar dig för pass så får du sjukersättning om du skulle vara sjuk de aktuella arbetspassen. Inget arbetspass betyder ledighet utan lön. Arbetspass men sjuk, fortfarande någon betalning men ändå hemma. Perfekt.

Tyvärr vet vissa att utnyttja vår välfärd maximalt. Vilket gör att andra, som sköter sig och känner ansvar, kommer i kläm.
 
Nej, faktiskt inte.
???? Det är arbetsdomstolen som prövar tvister om föräldraledighetslagen. Det finns bara ett fåtal sådana mål och rättspraxis är tydlig: om en ag ska vägra uttag av föräldraledig och hänvisa till verksamhetens bedrivande så ska ag ha mkt starka skäl. Blanda inte ihop föräldraledighet och semester - det är två helt skilda lagstiftningar!
 
Dessa skäl är väl inte så ovanliga. Man har brist på vikarier, man vill inte att verksamheten ska lida, man har andra perioder under året då personalen inte behövs, och där det är vettigt att planera in personalens semester.

Det finns alltid folk som meddelar att de minsann bokat en fyraveckors Thailandresa precis över jul, så de kan inte jobba då. Heller.

Vi får inte ta vikarier under semestrar (sparåtgärd), så därför beviljas folks semestrar under högtider och "lågsäsong". Min arbetsplats är öppen dygnet runt, varje dag, så det funkar verkligen inte att alla bokar in resa över jul. Då är vi lite illa ute...
Blanda inte ihop uttag av semester m föräldraledighet. När jag skrev att det krävs starka skäl f att ag ska kunna neka ledighet avsåg jag föräldraledighet.
 
Blanda inte ihop uttag av semester m föräldraledighet. När jag skrev att det krävs starka skäl f att ag ska kunna neka ledig avsåg jag föräldraledighet.
Jaha. Du skrev
I princip ska man få vara ledig när man vill, men ag kan neka ledighet om ag kan visa att ledigheten inte är förenlig med verksamhetens bedrivande. Det krävs dock verkliga och starka skäl f att neka.

Det tolkade jag som att du pratade om just ledighet och semester, eftersom du tidigare i texten pratade om just föräldraledighet.

Både jag och @Lovisaleonora har nog koll på hur det är med föräldraledighet.
 
Jag tycker mitt inlägg är tydligt - först semester och sedan föräldraledighet. Kan man sin arbetsrätt så vet man ingen motsvarande bestämmelse ( dvs att at i princip bestämmer men att ag kan bryta igenom önskemålet av verksamhetsskäl) finns i semesterlagen.
 
då tar jag det en gång till:

I semesterlagen är huvudregel att ag bestämmer semesterns förläggning - vissa regler finns om förläggning av just sommarsemestern. Kollektivavtalen har komplementerande bestämmelser.

I föräldraledighetslagen är det i princip tvärt om. Med två månaders varseltid bestämmer at om ledighetens förläggning. Ag kan bryta igenom detta om ag har mycket starka verksamhetsskäl.

Ag= arbetsgivaren at= arbetstagaren
 
Jag tycker mitt inlägg är tydligt - först semester och sedan föräldraledighet. Kan man sin arbetsrätt så vet man ingen motsvarande bestämmelse ( dvs att at i princip bestämmer men att ag kan bryta igenom önskemålet av verksamhetsskäl) finns i semesterlagen.
Nja. Först pratar du om föräldraledighet, sen byter du ord till ledighet, men menar fortfarande samma (i en tråd där det diskuteras ledighet/semester)

Jag har inte alls pratat om föräldraledighet, eftersom jag inte ser hur det hör ihop med tråden. Jag pratar om folk som vill ha betald ledighet för att de ska få åka på semesterresa.
 
Nja. Först pratar du om föräldraledighet, sen byter du ord till ledighet, men menar fortfarande samma (i en tråd där det diskuteras ledighet/semester)

Jag har inte alls pratat om föräldraledighet, eftersom jag inte ser hur det hör ihop med tråden. Jag pratar om folk som vill ha betald ledighet för att de ska få åka på semesterresa.
Ok - hoppas det blev tydligt nu - se ovan.
 
Tråden börjar m semester men sedan tas även föräldraledighet upp.
I praktiken så har en ag väldigt mycket svårare att neka den som har lagstadgad rätt till föräldraledighet ledighet i t ex två veckor under julen än den som vill ha semester. Föräldraledighetslagen ger helt enkelt ett mycket starkare skydd för at:s rätt att bestämma över ledighetens förläggning än semesterlagen. Så den småbarnsförälder som inte begär föräldraledighet istf semester när man vill vara ledig är inte så smart. Vi som inte har småbarn får respektera att Sveriges riksdag har ansett småbarnsföräldrar vara mer skyddsvärda.
 
Så den småbarnsförälder som inte begär föräldraledighet istf semester när man vill vara ledig är inte så smart.
Vi som inte har småbarn får respektera att Sveriges riksdag har ansett småbarnsföräldrar vara mer skyddsvärda.

Nja jag kan komma på ett gäng anledningar till att använda semesterdagar istället för föräldraledighet. Ingen av dem har med bristande intelligens att göra :)

Sen så tycker jag iofs också att föräldraledighetslagen är lite väl generös på den här punkten och det borde vara möjligt för ag att bättre skapa rättvisa vid storhelger. Men jag tror nog att riksdagen tycker att det är småbarnen som är skyddsvärda, inte deras föräldrar :)
 
???? Det är arbetsdomstolen som prövar tvister om föräldraledighetslagen. Det finns bara ett fåtal sådana mål och rättspraxis är tydlig: om en ag ska vägra uttag av föräldraledig och hänvisa till verksamhetens bedrivande så ska ag ha mkt starka skäl. Blanda inte ihop föräldraledighet och semester - det är två helt skilda lagstiftningar!


Jag tror flera med mig tolkade texten som att det handlade om både föräldrarledighet och semester.
 
Nja jag kan komma på ett gäng anledningar till att använda semesterdagar istället för föräldraledighet. Ingen av dem har med bristande intelligens att göra :)

Sen så tycker jag iofs också att föräldraledighetslagen är lite väl generös på den här punkten och det borde vara möjligt för ag att bättre skapa rättvisa vid storhelger. Men jag tror nog att riksdagen tycker att det är småbarnen som är skyddsvärda, inte deras föräldrar :)
Skyddet för småbarnen är i så fall indirekt. Lagen skyddar föräldrarna - både före och efter själva ledigheten till och med.
 
Tråden börjar m semester men sedan tas även föräldraledighet upp.
I praktiken så har en ag väldigt mycket svårare att neka den som har lagstadgad rätt till föräldraledighet ledighet i t ex två veckor under julen än den som vill ha semester. Föräldraledighetslagen ger helt enkelt ett mycket starkare skydd för at:s rätt att bestämma över ledighetens förläggning än semesterlagen. Så den småbarnsförälder som inte begär föräldraledighet istf semester när man vill vara ledig är inte så smart. Vi som inte har småbarn får respektera att Sveriges riksdag har ansett småbarnsföräldrar vara mer skyddsvärda.
Fast är barnet äldre än 18 månader så måste man ta ut föräldradagar motsvarande de begärda föräldradagarna. Dvs har man inga sparade dagar så kan arbetsgivaren neka föräldraledigt.
 
Sammanfattning: semesterlagen har bestämmelser om förläggning av sommarsemestern och tidsfrister f besked om denna. Inga sådana bestämmelser finns om annan semesterledighet. Finns bestämmelser så finns de i kollektivavtalet. Enligt föräldraledighetslagen ska föräldraledighet ansökas om två månader i förväg ( tre månader enligt kollektivavtalet f kommun och landsting). I princip ska man få vara ledig när man vill, men ag kan neka ledighet om ag kan visa att ledigheten inte är förenlig med verksamhetens bedrivande. Det krävs dock verkliga och starka skäl f att neka.
Sen när det kommer till de två månaderna så skall man ansöka två månader i förväg men om det inte går så snart som möjligt. Dvs om omständigheterna är sådana att man inte kunnat lämna in ansökan två månader i förväg så är det inte säkert att AG kan neka föräldraledigt. Kan tänka mig att det säkert finns något liknande när det kommer till de tre månaderna som vissa har också.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 859
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
860
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 632
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 336
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp