Beviljad semester

De kan inte neka semester om det är inlämnat minst en månad innan, det har jag fått lära mig. De kan däremot neka om det hade rört sig om t ex ledighetsansökan. Men kanske bäst att dubbelkolla med facket vad som gäller för just dig?

Det enda jag kunde hitta rörande semesterlagen var detta:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...ingssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/
Det är ju orimligt. Hur ska man kunna ha en kvalitativ verksamhet om alla söker semester samtidigt, och alla har lämnat in semesteransökan en månad i förväg?
 
Ok men då har du fått fel info.
Skulle inte arbetsgivaren ha rätt att neka skulle det bli kaos på arbetsplatserna.
Har för mig det inte gällde sommarsemestern utan om man vill ta ut annan semester under året, man har ju rätt till 25 dagars semester under ett år, så tar man 20 under sommaren, så har man rätt att ta 5 dagar senare oavsett vad arbetsgivaren säger.
 
Har för mig det inte gällde sommarsemestern utan om man vill ta ut annan semester under året, man har ju rätt till 25 dagars semester under ett år, så tar man 20 under sommaren, så har man rätt att ta 5 dagar senare oavsett vad arbetsgivaren säger.
Och då naturligtvis alla den över jul. Tänk efter.
Jag tror att du tänker på sparad semester. Man har rätt att spara semester men får fortfarande inte ta ut den hur man vill.
 
Hm, satt nu och läste på mitt facks hemsida, verkar som man ska kontakta sitt egna fack för att få svar på frågorna.

"När kan man ta ut semester?
Svar: Grundprincipen i semesterlagen är att semester ska tas ut med minst fyra veckor under sommarmånaderna juni-augusti. Så långt har du som arbetstagare stora möjligheter att hävda din rätt till ledighet.

Vad gäller sommarsemestern har du också rätt att få besked två månader innan, såvida det inte finns särskilda skäl.

Under resten av året är det svårare att peka ut några entydiga regler. Kontakta din lokalavdelning för bedömning."
 
Har för mig det inte gällde sommarsemestern utan om man vill ta ut annan semester under året, man har ju rätt till 25 dagars semester under ett år, så tar man 20 under sommaren, så har man rätt att ta 5 dagar senare oavsett vad arbetsgivaren säger.
Ja, du har rätt att ta ut ytterligare fem dagar - men INTE när du vill. Arbetsgivaren kan placera ut de dagarna där verksamheten tillåter.
 
Har för mig det inte gällde sommarsemestern utan om man vill ta ut annan semester under året, man har ju rätt till 25 dagars semester under ett år, så tar man 20 under sommaren, så har man rätt att ta 5 dagar senare oavsett vad arbetsgivaren säger.
Ja men du har inte rätt att själv bestämma när de ska ta ut. Arbetsgivaren måste godkänna uttaget dvs de kan neka om dagarna inte passar verksamheten.
 
Hm, satt nu och läste på mitt facks hemsida, verkar som man ska kontakta sitt egna fack för att få svar på frågorna.

Har inte arbetsgivaren kollektivavtal är det semesterlagen som gäller.

Det kan alltså vara så att arbetsgivaren förlägger fem dagars semester i anslutning till julen. Och bestämmer vilka fyra veckor över sommaren du får ta semester. Du får alltså inte bestämma någon semester alls.
 
Hm, satt nu och läste på mitt facks hemsida, verkar som man ska kontakta sitt egna fack för att få svar på frågorna.

"När kan man ta ut semester?
Svar: Grundprincipen i semesterlagen är att semester ska tas ut med minst fyra veckor under sommarmånaderna juni-augusti. Så långt har du som arbetstagare stora möjligheter att hävda din rätt till ledighet.

Vad gäller sommarsemestern har du också rätt att få besked två månader innan, såvida det inte finns särskilda skäl.

Under resten av året är det svårare att peka ut några entydiga regler. Kontakta din lokalavdelning för bedömning."
Men det finns inte någon realistisk möjlighet att något kollektivavtal säger att den anställde får bestämma helt när dagarna ska tas ut mot arbetsgivarens vilja.
Det finns INGEN realistisk chans att någon arbetsgivarorganisation har gått med på en sådan skrivning.
 
Enligt det kollektivavtal jag hade när detta senast var aktuellt för mig var arbetsgivaren tvungen att lämna besked 1 månad innan önskad semester förutsatt att önskemålet hade lämnats in en viss tid innan (kommer inte ihåg hur långt innan man skulle söka). Men det är olika enligt olika avtal. Tyvärr är det ju så att det inte är så lätt att alltid planera resor osv just av denna anledning. Har du en gång fått den beviljad ska det dock mycket till att du ska bli tvungen att flytta på den, men det kan också hända, dock brukar arbetsgivaren vara ersättningsskyldig.
 
De kan inte neka semester om det är inlämnat minst en månad innan, det har jag fått lära mig. De kan däremot neka om det hade rört sig om t ex ledighetsansökan. Men kanske bäst att dubbelkolla med facket vad som gäller för just dig?

Det enda jag kunde hitta rörande semesterlagen var detta:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...ingssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/

Det där har fått om baktassen.
Hos oss kan du få din beviljade semester indragen. Gäller även sommaren, så länge de kan lägga den senare under den lagstadgade semester alternativt köpa ut den.
 
Men det finns inte någon realistisk möjlighet att något kollektivavtal säger att den anställde får bestämma helt när dagarna ska tas ut mot arbetsgivarens vilja.
Det finns INGEN realistisk chans att någon arbetsgivarorganisation har gått med på en sådan skrivning.
Men det skrev jag inte ens i det svaret som du citerade? Skrev ju bara att man nog får fråga sitt eget fack vad som egentligen gäller. Tror att det är den bästa vägen att gå så man får rätt svar om hur det ligger till. Facket är ändå till för att hjälpa.
 
Jag jobbar på ett demensboende.Jag la in om semester över jul och nyår redan i juni månad,men har fortfarande inte fått svar om det är beviljat. Vi har bokat in resa,och nu ska den slutbetalas här i dagarna.Chefen säger att dom inte kan ge besked förrän 14 dgr innan?? Hur ska man kunna planera in och boka resa då??? Någon som vet reglerna?

Om demensboendet är kommunalt så finns det ofta lokala samverkansavtal som reglerar hur arbetsgivare och arbetstagare samtalar med varandra. För egen del och för arbetsplatsen bedyder det oftast att du (alternativt alla) väcker frågan på APT. Typ, hur arbetsgivaren planerar för sommaren, så att arbetstagarna så gott som möjligt kan planera sin sommarsemster? Lämna in den skrifligt i god tid och begär att få fråga och svar fört till protokollet. Är du inte nöjd med svaret, lämna det vidare till facket som tar upp frågan i nästa led.

Det finns ofta skivningar om god arbetsmiljö, gott samarbete, attraktiv arbetsplats att hänvisa till men till slut är AG som ensidigt bestämmer
 
Men det skrev jag inte ens i det svaret som du citerade? Skrev ju bara att man nog får fråga sitt eget fack vad som egentligen gäller. Tror att det är den bästa vägen att gå så man får rätt svar om hur det ligger till. Facket är ändå till för att hjälpa.
Jo men man ska ju fråga facket vad som står i ens kollektivavtal. Det som gäller på ens arbetsplats är det som står i ens kollektivavtal.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 609
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
840
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 050
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 990
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp