Skruttan

Trådstartare
Har hört att han har ett humör som inte alltid är så roligt. Jag skulle vilja veta om/hur hans avkommor blivit... Har hans temperament nedärvts och på vilken sätt visar det sig?


// :bump:
 
Jag hade en som hade Chapman Asterix han hade ett jäkla humör sen fanns ju asterix en steg bak och han har ju också ett speciellt humör så det blev väl inte världens bästa av komma men han var väldigt personlig. Min polare har en efter chapman som är väldigt lung och trevlig i humöret. Så med rätt sto så kan nog avkommerna bli väldigt bra
 
Min kompis har en unghäst efter Chapman som är otroligt snäll och lättlärd! Kommer inte ihåg stammen på mamman iof. och det har ju oxå stor betydelse.
 
Vi har en valack e: Chapman-Marino och han är världens snällaste! Inte istadig alls.

Ridande polisen har och har haft flera Chapman-avkommor som varit bland dom bästa hela tiden och dom kan ju inte vara istadiga om dom ska arbeta som polishästar direkt...
 
Jag har ett sto E.Chapman Och jag tror att hon har fått lite humör av pappsen ja ;)
Men Hon är gudasnäll och hon har inga dumheter för sig så, men hon är en VÄLDIGT bestämd dam och ingen "nybörjarhäst"

Oftast är det bara positivt tkr jag för när hon vill nåt så klarar hon oftast det och när det blir för mycket krav eller så så säger hon ifrån och det tkr jag är bra.

Hon skulle säkert säga ifrån om hon hade ont nånstans också och det är ju ännu bättre :idea:

Sen är hon ju iofs ett sto också :smirk:
 
Har ett sto efter Chapman och har haft henne sedan hon var föl. Hon har varit mestadels bra att ha att göra med, har testat mig som 4-åring men har sedan dess gjort allt vad jag har bett henne om. Hon är STOR och jag är liten men lättare häst att hantera och rida har jag aldrig haft. Som min förra tränare sa, en Chapman-häst som man får emot sig är svår men lyckas man få den med sig kan den bli hur bra som helst! Mycket tid ha jag lagt på att tänka ut hur jag skulle överlista henne, ;)människan är ju den smartaste så varför bruka våld.
 
En bekant har/hade (?) en avkomma, *en gudagod* valack.. tyvärr kommer jag inte ihåg mödernet vilket ju är mkt viktigt i sammanhanget.. man kan inte klassa en hingst på detta vis utan att även kontrollera mödernet!!!

Samma rykte fick ju också t.ex Nepal på sin tid, ändå träffade jag inte på mer än en avkomma (av säkert 20-25?) som visade lite 'vassa tendenser'.. ett sto var det!!!

Jag blir så frustrerad av sånt här.. HINGSTARNA får alltid dåligt rykte om några avkommor blir 'tuffa', mödernet räknas nästan aldrig in :mad:!

:angel:(Sussisus.. e.Chapman, du vet kanske.. Prästgården i Ö-åker, vem var mamma/morfar mm!!?)
 
Förlåt mig Skruttan.. min frustration var inte ämnad till dig, utan allmänt ;)
 
Har sätt Chapman spåra ut, även vissa av hans avkommer.

Men en häst med mkt humör bör man avla med ett lungt sto och då kan man få en fin kombination.

Chapman har lämnat trevliga avkommer och några av de jag har sätt har rört sig bra och hoppat bra.

Tror mkt av hästens hummör beror på uppfostran och vad som fins på mammans sida!
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 270
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Tajger
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 431
Senast: manda
·
Samhälle Igår upptäckte jag att SJ appen som jag alltid använt innan visar inte tåg bakåt i tiden så om ett tåg som är försenat inte har märkts...
2
Svar
22
· Visningar
979
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp