Bukefalos 28 år!

Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Okej, det var ett kul samband. Lite svenska bekanta i stammen alltså.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*kl* * lite ot*

Någon som vet hur det fungerar när folk köper och importerar Connemaror från Irland? Hur mycket kostar transporten hem till Sverige etc?
Efter att man läste på Ridsports hemsida så får man ju uppfattningen att priserna ligger bra mycket högre än här hemma. Över 6000 Euro för en ettåring tex:eek:
Och hur kommer det sig att så många verkar säljas/köpas på auktion??
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Om man är beredd att betala 6000euro för en stamtavla så är väl auktion ett rimligt alternativ. En ettåring är ju ett synnerligen oskrivet kort:angel:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*kl* * lite ot*

Någon som vet hur det fungerar när folk köper och importerar Connemaror från Irland? Hur mycket kostar transporten hem till Sverige etc?
Efter att man läste på Ridsports hemsida så får man ju uppfattningen att priserna ligger bra mycket högre än här hemma. Över 6000 Euro för en ettåring tex:eek:
Och hur kommer det sig att så många verkar säljas/köpas på auktion??

Priserna ligger nog mycket högre på Irland och har så gjort i några år nu. Men någon gång måste de ju mattas av också.

Att den här avkomman gick för ett så pass högt belopp har säkert med att göra att JJ inte längre finns tillgänglig i den irländska aveln. Jag antar att mamman inte var fy skam heller.

Har ingen koll på vad det kostar att transportera hem hästen men man får säkert räkna med runt 10.000:- i alla fall skulle jag tro.

Auktioner är väl mer poppis utomlands, det har inte riktigt kommit igång i Sverige än.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Tack för svaret!
Oj 10.000 före transporten var ju en hel del, men å andra sidan kan det ju gå på 2-3000 bara inom Sverige.
Personligen så hoppas jag att auktioner inte är nåt som blir vanligare på häst här i Sverige. Jag har varit på "Farmek-auktioner" för kreatur och det tyckte jag var tillräckligt osmakligt:cool:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*kl

Ett st åring, Fendth - Rolls Royce kommer att anlända någon gång innan året är slut.

Är Neffi tom idag så får den nog bo hos mig. Den är köpt till företaget som jag är VD för.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Tack för svaret!
Oj 10.000 före transporten var ju en hel del, men å andra sidan kan det ju gå på 2-3000 bara inom Sverige.
Personligen så hoppas jag att auktioner inte är nåt som blir vanligare på häst här i Sverige. Jag har varit på "Farmek-auktioner" för kreatur och det tyckte jag var tillräckligt osmakligt:cool:

Men man får tänka på att transportena väl går via England och hästarna måste stallas upp där. Sen skulle jag tro att de går via Holland eller Belgien, men jag vet inte. Det tar nog några dagar att få hit hästarna i alla fall.

Vi besökte Clifden auktionen när vi var på Irland. Ringen där är väl 3-4m i diameter. När vi var där var det några ponnyer som "reds".
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*kl

Ett st åring, Fendth - Rolls Royce kommer att anlända någon gång innan året är slut.

Är Neffi tom idag så får den nog bo hos mig. Den är köpt till företaget som jag är VD för.

Så Neffi ska kollas idag? Varför tror du att hon är tom?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Nej jag trodde inte att hon var tom.

Men jag ville VETA eftersom det avgör inköp av yngre förmåga eller inte.

Hur som helst så ligger bebis kvar på samma ställe som på dygn 16 och hjärtat pickade också.

Just IDAG var för att nästa gång jag har möjlighet är tidigast i början av oktober.

Pratade med ombudet idag också och bäbis går att försäkra vid positivt på 90 dygn så det blir en vända till. Eller ja, jag antar att det räcker med blodprov.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Vad skönt att hon fortfarande var dräktig. :banana:

Du måste låta lite mer optimistisk när du skriver. ;)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Usch, alla bara köper hästar och väntar föl, medans jag säljer hästar och har en tom mage på stoet. Madicken var inte dräktig, och tur var nog det. Hon har varit halt till och från, och är kollad av vet flera gånger. Nu ska vi till klinik, eftersom det antagligen är en senskada alt. griffelbenet som spökar. Jättetrist, men så är det med dessa djur...

Men lilla fölet mår superbt och är nu såld till Norrland, där jag tror att hon kan få det riktigt bra!
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Usch vad trist... Hoppas det blir bättre med henne!!

Men om ett par år så kan du ju betäcka Maggie May också, så har du kanske två föl som kan leka med varandra istället! :idea: :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Nej, fy vad trist.

Jag har också ett par som ska säljas och ena magen är ju också tom då fölis gjorde sig illa i benet. Hoppas det blir positiva besked när ni varit på kliniken.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hon är vår, besiktigad etc men inte betald och kontraktskriven ännu. Blir nog klart i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 413
Senast: hastflicka
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 891
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 088
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 240
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp