Bukefalos 28 år!

Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag jobbar på 7-eleven :)

Men är VD i ett företag som har viss hästverksamhet (mest ridskola).

Snaaaart kommer detaljerna, har inte haft möjlighet att betala henne ännu, antar att kontraktet kommer på måndag.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag jobbar på 7-eleven :)

Men är VD i ett företag som har viss hästverksamhet (mest ridskola).

Snaaaart kommer detaljerna, har inte haft möjlighet att betala henne ännu, antar att kontraktet kommer på måndag.

Ah. Okej. De har inte börjat med connemaraavel på 7-eleven då :D.

Då väntar vi på detaljerna ett litet tag till då.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Haha nu kommer hon nästa vecka så jag antar att ingen snor henne framför ögonen på oss (finns ingen annons ute).

Hon heter Lady Stardust och är e Fendth RC 55 (en av de sista måste det vara!) och u Shanna RC 661 <- berättigad elit men jag vet inte om de har tagit ut det.

Det är således en halvsyster till Nefertite samt till Prinsen som står på ridskolan. En av hennes helsystrar var hos Packie samtidigt som Neffi.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Alltså en helsyster till stoet Shannado som representerade sverige på Ponny EM i dressyr för 2 (?) år sen :D
Trevlig stam :bow:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

KL

Vi har ju ett föl fött i våras i stallet (varav jag vet flera här har;)), funderade lite på vad det är man söker hos dessa unga individer? Kan man med det "tränade ögat" se om det har potenial inom ngt? Just extriör, temperament mm. Vad är det man önskar den ska ha? Funderar dels om man skulle leta efter och köpa en så pass ung häst.
Ngn som har ngr funderingar??
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag fick en "varudeklaration" på Patsy som stämde väldigt väl, då var hon ett och ett halvt.

Så ja, jag tror att ett tränat öga kan "se framtiden", iaf till viss del rent exteriört och förväntade möjligheter kan man ju se bakåt i släkten om man har ngn släkt att tala om vill säga.

Sen har JAG en tendens att välja ut 40p och uppåt som hästar jag vill ha, oavsett ras ;) Det kanske är min talang... *funderar ang tråd på senior*.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag kan ju blåsa liv i tråden med en liten uppdatering om mina komaror...

Maggie är mätt och ligger runt 138 cm i manken, betydligt högre i bak. Hon fläkte sönder hoven i helgen och har fått stå på en miniboxvila, men fick idag komma ut i hagen där mamma och lillasyster samt två andra ston plus en ko med kalv går. Maggie har ju gått på åringsbete hela sommaren och hennes mamma var inte så glad att se henne...Sally och Maggie fann dock varandra direkt och lekte så fint.

Madicken har nu varit på klinik med sitt onda ben, och eftersom vi är otursförföljda så hade hon en mycket ovanlig åkomma. Inne i senan, nästan inne vid benet sitter ett främmande föremål, antagligen en tagg av något slag. Hon ska opereras snarast och ska sedan stå på boxvila ett antal veckor. Inte nog med att det är jobbigt för mig och fölet, så är operationen riskabel och utgången oviss. Sally måste därför vänjas av så snart det är möjligt, fyra månader gammal. Åh, mitt hjärta blöder för henne.

Nog om mig, hur är det med er andra?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Tråkigt att läsa om operationen, får hoppas att allt går väl.

När det gäller Cinna så har hon haft tävlingsvila efter Lag-SM i ft. De skulle startat dressyr förra helgen men blev bortlottade. Nu blir nästa tävling Mantorpsryttarnas ft sista helgen i september.

Peia har charmat alla människor härnere i Kalmar och det är förstås roligt. Jag var och tittade på 3-årstest och kvalitetstävlan i söndags så har lite träningsidéer för vintern.
Försöker lösgaloppera en del så att hon hittar sin balans i galoppen och får upp lite flås. Kan hon så passar hon på att ta några skutt över de hinder som står på banan, hon har fattat det roliga här i livet :love:

Själv har jag lite andra funderingar. Vet inte om jag ska sko Peia fram inför 3-årstestet, ska prata med hovslagaren så får vi se. Hon har bra hovkvalité men man vet ju aldrig.
Ska också "välja" ut de två som ska assistera mig på 3-årstestet så vi kan samträna ffa löshoppningen under vintern :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*kl*

Neffi går i hagen och övar sig i att betäcka svarta islandsston (inte så jätteofta som tur är, vågar fortfarande hoppas på ett stoföl), tukta ungdomar (i islandsformat) samt att valla runt och pyssla med ett styck litet shetlandsponny.

Kort sagt, hon beter sig ganska dräktigt.

Tar man in henne så är det NÄSTAN att hon lägger sig ner på stallgången :rofl: Sover så man kan putta på henne och hela hon svajjar (ja jag är elak). Hon är dessutom mycket mörkare i pälsen än vad hon brukar vara! Den brukar vara nästan vit på vintern men nu är den gul.

I övrigt så vilar hon fortfarande, vill ha mer muskler och hull innan jag börjar jobba henne, så jag ska börja stödfodra. Men hon kommer bara promenadarbetas på hennes villkor.

19 oktober så ska jag göra UL igen och om bäbis är kvar, försäkra.

Lady Stardust är på Okna (om hon har anlänt). Henne tänkte jag ställa ut så mycket jag orkar nästa år!
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hon kanske bara behöver ett rejält bad för att återfå sin ursprungsfärg ?:idea:,eller så kanske dom svarta färgar av sej..:D
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Tiger skoddes runt om till treårs. Tyckte det kändes mycket bättre för då kan man träna på alla underlag utan att vara rädd att ev "unghästseghet" är pga ömfotad pålle. Var noga med att han gått en helt skoning innan och att skoningen stämmer med ngn vecka innan testet. Både i våras o nu till finalen.

Fördelar är ju just det med underlag. Dessutom så har jag hört från endel håll att bara att gå skodd är en omställning i sig som påverkar hästen rörelser positivt.

Nackdelar är isf att vissa benfel syns mer när de skos men det beror nog på hur de rör sig.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jo, det är därför jag vill bestämma mig i god tid innan. Peias mamma har utomordentligt bra hovar och skulle egentligen kunna gå oskodd. Går skodd mest pga broddmöjligheterna vid hopp- och fttävlingar på gräs.
Jag ska fråga hovslagaren så får vi se. Jag försökte titta lite på ponnyernas hovar i söndags men det var svårt att se i ridhusen.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag föredrar eg oxå oskott. Skodde av Tiger efter treårs o han gick nästan 2 mån utan. Behövde skos igen sedan pga utsällning o inför finalen. Men efter den ska han skos av igen och gå barfota så gott som hela hösten/vintern tills det börjar bli lujsare rider o ridning igen. Längtar redan till våren :D

Vi behöver inte ha brodd här om vi inte rider, inte så isigt.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Njae det syntes redan för ett par veckor sedan att hon skulle bli mörkare, pälsen var melerad då. När hon är borstad så ser man hennes vita tecken bak.

Patsy skrittade 9p utan skor hon.

Men satte på skor på våren som femåring (innan hon togs bort) och JÄKLAR vilken skillnad det blev. Lite så jag då ångrade att jag inte gjort det tidigare (men det hade inte funnits något behovs).
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Nej, vad tråkigt att höra om Madicken.. :( Jag håller tummarna för er så hårt jag kan med förhoppning om att operationen går bra!

Här är det bra med våra pållar. Ami går mest och strosar runt i hagen tillsammans med sin "man", mammas halvblodsvalack. De är helt oskiljaktiga. :love: Hon rids lite emellanåt också, och Aragorn kommer snart hem från sommarbetet, så då ska vi äntligen börja på inridning mm ! :bump:

För övrigt så håller jag på med mina hinder. I somras byggde jag och Sebbe en mur, och några grindar. Nu håller jag på och målar på de sista av de 16 bommarna, och snart ska vi börja på att göra hinderstöd. Längtar efter att få använda dem! :bump:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Här i Kalmar blir det oftast isigt tycker jag. Det smälter lite och fryser lite och smälter lite och fryser lite och håller på sådär i en halv evighet ;)
Dock har ju Peia alltid klarat sig finfint som barfotabarn hittills ;) Men kanske blir skor fram iaf och isf efter nyår. Finns ju inga datum för 3-årstesten än men tänkte ju visa Peia i maj så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 205
Senast: hastflicka
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 536
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 829
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 192
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp