Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jo, precis. Särskilt när det går bra är det lätt hänt att man tar det för fort. Jag ska nog sitta på Peia igen någon gång de kommande veckorna. Hon ska hovslagas först har jag tänkt :)
Jag går på promenader med Peia också. Hon är väldigt förtjust i barn och hundar. Då stannar hon gärna och ska nosa på dem och klia lite :love:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Nu har jag också suttit på Aragorn! Han är hur go och cool som helst! :love:

Vi mätte honom igår hemma. Han har nu hunnit bli 144 cm. Så förmodligen lär han bli lite högre än sin mamma (hon är slutmätt till 145,5 cm). Dessutom är han väldigt högrest också. Men det tycker jag är bra! :) :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Vad roligt! Det är en speciel känsla när man för första gången sitter på en häst som man haft sen föl.

Med 144 cm borde han ju klara sig under ponnygränsen tycker jag.

Sen har jag en annan fråga. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett en gulbrun konstantskimmel. Båda anlagen är ju vanliga inom connemara, så det borde finnas. Någon som kan lägga in en bild på på en ponny med den färgen?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Sen har jag en annan fråga. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett en gulbrun konstantskimmel. Båda anlagen är ju vanliga inom connemara, så det borde finnas. Någon som kan lägga in en bild på på en ponny med den färgen?

Visst finns det sådana:) men kombinationen gulbrun-konstantskimmel kan ofta vara svår att avgöra med blotta ögat. Har hört talas om flera, helsystrarna Hummelbro Ballerina och Hummelbro Barbie t ex, bilder på dessa finns på Aramennoc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Visst finns det sådana:) men kombinationen gulbrun-konstantskimmel kan ofta vara svår att avgöra med blotta ögat. Har hört talas om flera, Hummelbro Ballerina t ex, har tyvärr ingen bild.
Här är en bild på en konstant gulbrunskimmel, dock ingen connemara utan en New forest e.Fredriksbergs Dizney (isabell) u.Dimmans Elva (brunskimmel).
Som SÅb skriver så är det svårt att se med blotta ögat, därför illustreras det extra tydligt i detta exempel av att fölungen var tydligt gul som nyfödd:

Eternal_Sunshine-06.jpg

3 månader

Elvis2dgr.jpg

2 dagar

Hlsn Helena
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Här är en gulbrunskimmel jag fotat på lokalutställning i Tidaholm i maj. Lowis Calla June e Brunskimmel (Lofty Roderick) u Gulbrun (Merrielegs)

lowis_calla_june.jpg
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Vad roligt! Det är en speciel känsla när man för första gången sitter på en häst som man haft sen föl.

Med 144 cm borde han ju klara sig under ponnygränsen tycker jag.

Ja, visst är det mysigt! :love:

Hoppas att han klarar ponnygränsen och inte växer allt för mycket till. Men om han skulle göra det, så kan han iofs kanske få tävla bland stora hästar istället...
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Det gör hon säkerligen, hon har inga jättepållar bakom sig. Pappan är ju bara C-ponny och mamman är 144,5 cm enligt mätintyget, om man bara tittar på de närmaste.

Den här tråden fyller förresten ett år idag :bump:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Tack för bilderna. Får se om det blir en gulbrunskimmel-färgad fölunge som tittar ut till våren då.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*kl*

Har hämtat hem fröken Stardust nu, hon är verkligen en fröken :love:

I samma hage gick en Grafit-avkomma, är LITE mallig för jag prickade in den delen av härstamningen innan jag sett passet :D

(Brolötens Lanzon).

Har varit och fixat i stallet, bäbis sover inne i natt.

Ska ladda upp foton senare.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Stardust1.jpg


Det blir fler imorgon kväll efter ihopsläpp.

Hon är väldigt mkt bäbis nu och liknar lite grann en åsna :love: (men inte till sättet).
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hihi, klart åsnelik. Särskilt när svansen var ihopsnörpt ;)
Men den ser fin ut, blir intressant att se "riktiga" bilder på henne sen.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*Kl*

Puttar upp tråden med lite news :)

Red på Peia lite mer ordentligt idag. Hon beter sig precis som en vuxen häst förutom att hon ibland glömmer vad skänkeln betyder.
Jag satt upp och spände sen sadelgjorden precis som på en vuxen häst och sen bara red vi iväg. Fantastiska lillplutta :love:

Tyvärr är min kamera lite sjuk så i princip alla bilder är supersuddiga :mad: Här kommer dock lite smakprov.
(Min hjälm sitter tydligen snett också så jag ser drunked ut ;) )

15897467.jpg


15897610.jpg


15897612.jpg


15897613.jpg


15897675.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 722
Senast: hastflicka
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 081
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 415
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp