Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Både *kl* och inte.

P satt jag på två gånger när hon var 2.5 sen vilade hon ett halvår från det (satt på, red inte iväg). Sen reds hon två gånger i samma veva som hon blev 3 och sen dröjde det 8 månader tills hon reds igen (dvs hon var nästan fyra när hon började ridas på allvar). Det fungerade det också :) Men det var ju skada med i bilden, annars hade det inte varit 8 månaders vila från ridning mellan gång 4 och 5... (hon reds en gång till där emellan, fem minuter tror jag).

Planen för Stardust (om hon växer ikapp sig själv) är att hon kommer att gå och skrota och träna vardagslydnad hemma samt åka lite transport bara så det är befäst (inga problem idag).

På våren 08 när hon blir 2 så kommer hon att köras in (hos proffs), sen får hon sommarlov (med några utställningar) och sen på hösten kommer hon att ridas in så att alla gångarter är befästa (även det hos proffs, samma som hade henne en månad nu för "uppfostran") och sen ställs hon av igen tills det är dags att börja träna löshoppning innan treårs (på våren nu, eller hur?).

När treårs är klart så blir det nog kanske en månads vila och sen börjar hon ridas igen och då med tanke på kvalitets i första hand (dvs alla tre gångarterna i öppen och bärig form).

Och sen om det går ska hon följa årgångstävlingarna.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*Kl*

Kan putta upp tråden lite med att berätta att de gula connemarorna också kan dressyra.
Ännu är bara första klassen riden, LB:0, och där slutade det med seger för Golden Garlic och på andraplats kom Jennifer och Cinna :D

Det var Jennifer och Cinnas första dressyrtävling så det var ju en bra debut. Nu är det bara att hålla tummarna inför LA:1:an också. De startar 14.37 och de är bland de sista :bump:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har inte hört normen att vid 2,5 år börjar rida in dem...däremot vid 3 år! Kanske inte uppdaterad:smirk:

Ja, absolut, så är det individen som avgör!

Om knappt två månader räknas våra ponnyer som treåringar. Och till våren då är det dags att göra treårstest och annat, och plötsligt förväntas det enormt mycket av dem.. Man tycker alla olika, men jag hade inte tyckt att det varit särskilt sunt att helt plötsligt *pang* så ska dem lära sig allt på en gång. Jag anser att det är bättre att ta det lugnt och försiktigt ett steg i taget. Bara några minuter per gång, oavsett vad de får vara med på.

Till våren visas halvbloden (Märk väl - halvbloden, inte ponnyer), på ridprovet i både skritt, trav och galopp. Om man inte ska börja på hösten med inridningen, då får man nog jobba så in i vassen efter årsskiftet...

Enligt flyingemodellen så har de en plan för 2,5-åringarna. Då börjar de med inridningen på hösten och håller på i 5 dagar i veckan, 10 veckor i rad. Varav en dag i veckan består av löshoppning.

Nu tycker jag kanske inte att det hade varit sunt att göra riktigt så mycket med ponnyer, som är senare utvecklade, men tänkte bara visa på ett exempel att många visst brukar börja på inridningen vid den åldern...

Nåja, nu bör vi nog inte kapa denna tråden mer...
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Det finns nog lika många sätt att hantera hästar som det finns hästmänniskor...bara man själv finner det sätt som passar för en själv! jag önskar er lycka till mer era unghästar o hoppas verkligen det går bra framöver på treårstest mm. :)

En helt annan fråga...ngn som vet ngt om hingsten Smockey Duncan IRE 871 ? Lite nyfiken då vi hade en valack efter honom i stallet innan. Hittar inte ngn direkt fakta om honom...!Kankse är ngn som har honom i stammen hos sina pållar?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Det finns nog lika många sätt att hantera hästar som det finns hästmänniskor...bara man själv finner det sätt som passar för en själv! jag önskar er lycka till mer era unghästar o hoppas verkligen det går bra framöver på treårstest mm. :)

En helt annan fråga...ngn som vet ngt om hingsten Smockey Duncan IRE 871 ? Lite nyfiken då vi hade en valack efter honom i stallet innan. Hittar inte ngn direkt fakta om honom...!Kankse är ngn som har honom i stammen hos sina pållar?

Här är en sida om Smokey Duncan: http://www.connemaras.com/PonyPages/smoky-duncn.html .

Här är lite om hans godkända son, Gun Smoke, som var 1:a på Performance Test på Irland. Exporterad till USA. http://www.connemaras.com/wsbrs2.html Underbara bilder på honom, om du klickar på "More Photos" :love:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Vet inte så mycket om honom men har sett flera ponnyer efter honom i resultatlistorn på diverse mästerskap i hoppning. Så han är nog en god hopp-ponnyförvärvare skulle jag gissa.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Inte lika bra men helt okej för att vara debut. Cinna och Jennifer fick inte pris i LA:1:an iaf. När de åkte hem låg Alex och Garlic på tredje plats.
Glömde fråga Alex igår om det blev placering eller inte :o
Hoppas att resultaten kommer upp under dagen, Mjölby brukar vara ordentliga :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har för mig att han är ganska stor, men mitt minne kan fela...

Jag tycker att han är urläcker! :love:

Han finns (iaf så har han funnits tidigare) på fryst semin, som skulle vara tillgängligt även i Europa. :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Enligt Wikipedia så är en hand = 10,16cm. Så en häst på 15 h= 152 cm (60 inches).

"So a horse that is 15 hands high (abbreviated 15 hh) is 60 inches (152 cm) from the ground to the top of the withers. Instead of decimal or vulgar fractions, a hand comprises four inch-long steps, so a horse 62 inches (157 cm) tall would be 15.2 hh (said “fifteen two hands high”).
A pony is up to 14.2hh (147 cm or 58 inches)"
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Här är en sida om Smokey Duncan: http://www.connemaras.com/PonyPages/smoky-duncn.html .

Här är lite om hans godkända son, Gun Smoke, som var 1:a på Performance Test på Irland. Exporterad till USA. http://www.connemaras.com/wsbrs2.html Underbara bilder på honom, om du klickar på "More Photos" :love:

Jag tror (men är inte helt säker) att han köpts tillbaka till Irland. En av Smokey Duncans söner var det i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 405
Senast: hastflicka
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 809
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 883
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp