Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Har själv fyra stycken connemaror :D två ston och två hingstar som snart blir vallacker ! Båda stona är skimmlar den ena vit skimmel som blivit reserv årds champion på rix , kajsa stina heter hon. hon är mamma till båda hingstarna. hon är efter öxenholms bobby. Sedan är det Hillevi , en gråskimmel jag ej haft så mkt tid att grejja med men det kmr det bli andra bullar på nu (: :d Båda hingstarna är helsyskon som sakt är mamman kajsa stina :D Pappan är Rooar . Ena hingsten Josef är brun och är värkligen en kopia av rooar ! Den andra 'r en grov skimmel med kort hals :/ Men han har jätte fina steg men vi har kommit fram till att han inte ska försökas få in i avel då vi inte har tid med allt arbete , och så kostar det ju mkt att få in dem också. undrar även om ngn har en häst efter rooar elr Bobby ?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har skrittat på Aragorn en gång nu! Fast rida kan man kanske inte kalla det, det var ju mest att sitta och "åka".. :) Tog det väldigt försiktigt första gången. Inga skänklar eller tygeltag precis. Men han lyssnade på rösten. Sedan har han blivit vaccinerad, så nu har han fått ta det lite lugnt i några dagar. Ska snart fortsätta på träningen igen!! :bump: :bump:

Ska också försöka bli färdig till att ta ut kameran någon dag... :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Tackar tackar :) Synd bara att kameran inte ville samarbeta hela tiden, men sånt är livet. Några bilder blev ju bra iaf :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*kl*

Nu hoppar jag in och kapar den här tråden lite. Sorry allihopa! :crazy:

Men jag skulle (gärna privat om ni inte vill skriva här) ha tips på en connemarahingst som är skimmel (född gulbrun) och visat att han nedärvt bra prestationer. Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Kul med bilder:)
Fler som börjat rida sina tvååringar?

Undrar mest, men vem rider sin tvååring o hur tänker man? Vill inte trampa ngn på tårna utan jag undrar över resonemanget och upplägget. Har inte varit med om att man börjar rida dem så tidigt...för/nackdelar?? Intresserad då unghästar har/är en "grej" för mig.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har suttit på min 2,5-åring tre gånger. Eller jag har suttit på henne två gånger och Jennifer har suttit på henne en gång.
Jag har bestämt mig för att börja sitta på henne nu så hon kan få ta det i en lugnare takt men ändå ha fått prova på det.
Hon är välmusklad och fin, jag väger inte särskilt mycket, det tas i en lugn takt och väldigt korta stunder.

Jag anser att många börjar för sent=pressar in fler nya saker på kort tid=skapar onödig stress hos hästarna.
Hade inte Peia varit den individ hon är hade jag mycket väl kunnat skjuta på det. Men nu är hon den hon är och beter sig som om hon blivit sutten på i alla sina dagar.

Jag är långtifrån den enda som sitter in min 2,5-åring under hösten. Det handlar trots allt bara om att sitta upp och skritta en bit. Styra lite, göra halt, skritta igång igen. Om allt funkar bra nästa gång ska vi också prova att trava en liten bit.

Alla får göra som de vill, imo, så länge de har en plan och en tanke bakom det hela.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag satt in min kille i dec när han var 2. Innan dess var han både för tanig o för "instabil" eller vad man ska säga. Det tog tid innan han landade efter flytten o blev så cool som han är idag.

Satt på honom barbacka o bettlöst några gånger såpass att han kunde trava på volt o gått ute själv, det tog inte många ridminuter det. Sedan vilade han från ridningen ett bra tag (kan tyckas ofrivilligt då han skadade hoven i hagen men han skulle ändå inte ridas mer).

Nästa omgång på våren la jag på sadel o hade träns o red rakt ut i skogen själv o då var han redan trygg med ryttare. Smidigt, man kunde direkt koncentrera sig på ridning o han hittade form o balans i princip direkt.

Jag tror på liten belastning ofta, både fysiskt och psykiskt. Självklart med hänsyn till hur de växer dock. Jag tror oxå precis som LadyCovergirl på att peta in mkt nytt hela tiden o inte bara göra allt på en gång. Nu har jag en häst som i princip VILL göra nya "hemska" saker. Han har en väldigt trevlig inställning till allt nytt man presenterar för honom.

Och ex treårs var ett rätt gott kvitto på att han fått uppleva mkt (vi hade ändå bara ägt honom sedan sept då han var 2) utan att bli pressad och att han tillgodosett sig träningen (mkt promenader o handhästkondisträning i backar blandat med ridning, körning o tömkörnig i skogen) bra. Han var pigg som en mört o busade gärnet efter löshoppningen o var pigg o glad när han kom hem. Alltid vart fin i benen o mamma har stenkoll på när han blvit för trött av ngt - då ligger ha mer än vanligt så han är väldigt lätt att läsa. Efter treårs låg han inte en sekund mer än han behövde o sprang glatt ut i hagen när han kom hem.

Precis som han under detta året vart med på polishästträning, blivit riden på stranden, blivit körd, hoppat hinder på bana, hoppat terränghinder, vart på utställning, gått treårs, blivit riden i ridhus, sprunigt bredvid cykeln, gått i vatten mm. Och ja, han har VILAT, massor. Och han har växt och musklats, blivit trygg i allt man ställer framför honom och har nu en väldigt positiv syn på allt vad arbete o nyagrejer är.

Mindre ger mer i den mån att man tar mindre doser av allt o gör det rätt så slipper man tjata o nöta. Min devis.
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Undrar mest, men vem rider sin tvååring o hur tänker man? Vill inte trampa ngn på tårna utan jag undrar över resonemanget och upplägget. Har inte varit med om att man börjar rida dem så tidigt...för/nackdelar?? Intresserad då unghästar har/är en "grej" för mig.

Nu är ju varkens Aragorn eller Cassiopeja Nova 2 år gammal, så det var nog väldigt dumt skrivet... (Tiger måste ju också varit 2,5 år)

De är 2,5 år och då brukar man normalt börja rida in sina hästar..

Dessutom så tycker jag att flera andra moment kan räknas till inridningen, trots att man inte sitter på dem. T ex att man vänjer dem vid sadel och träns, man börjar longera dem mm som en förberedelse för det hela.

På Aragorn som är 2,5 år, har jag suttit tre gånger och en gång har han fått gå några få steg i skritt med mig på.

Han har också longerats, löshoppats och brukar få gå med på promenader i skogen. Detta tycker jag också är en del av inridningen...

Precis som the_connemara säger, så tycker jag också att det är viktigt att man håller på med sina unghästar ofta - men korta stunder varje gång. Det rör sig inte om många minuter. Men jag anser att det är en väldigt bra förberedelse - mentalt - för vad som komma skall.

Jag håller med Lady Covergirl och the_connemara i sina resonemang.
 
Senast ändrad:
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Man måste också ha i åtanke och försöka "läsa av" sina hästar hur de mår. Man skall aldrig kräva någonting av dem som de inte klarar av. Men min tanke är att få en motiverad och glad häst som är positiv till nya saker. Det har jag fått! Han möter mig glatt i hagen och är villig att hitta på nya grejor. Han är positiv till nya saker. Och givetvis så får han ju vila långa perioder emellan!
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Någon som har fått Connemara Nytt?

I år har jag bara fått Hingstbilagan + 1 Connemara Nytt...

Är det bara jag som inte fått de andra? eller har där inte kommit ut fler?
:(
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

jag hade fått CN i förra veckan :) Du borde nog höra av dig till ansvarig utgivare, det verkar ju blivit ngt fel?
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag fick CN för flera veckor sedan. Min pålla är med på bild från utställningen i ängelholm. :)
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hur många härinne som fött upp connemaror i mer än tio år rider på sina unga ponnyer innan dom fyllt tre???
 
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Nu är ju varkens Aragorn eller Cassiopeja Nova 2 år gammal, så det var nog väldigt dumt skrivet... (Tiger måste ju också varit 2,5 år)

De är 2,5 år och då brukar man normalt börja rida in sina hästar..

Dessutom så tycker jag att flera andra moment kan räknas till inridningen, trots att man inte sitter på dem. T ex att man vänjer dem vid sadel och träns, man börjar longera dem mm som en förberedelse för det hela.

På Aragorn som är 2,5 år, har jag suttit tre gånger och en gång har han fått gå några få steg i skritt med mig på.

Han har också longerats, löshoppats och brukar få gå med på promenader i skogen. Detta tycker jag också är en del av inridningen...

Precis som the_connemara säger, så tycker jag också att det är viktigt att man håller på med sina unghästar ofta - men korta stunder varje gång. Det rör sig inte om många minuter. Men jag anser att det är en väldigt bra förberedelse - mentalt - för vad som komma skall.

Jag håller med Lady Covergirl och the_connemara i sina resonemang.

Att man arbetar med sina unghästar och tränar dem i olika situationer är väl givet, men som du själv säger så handlar det om att läsa av sina hästar. Jag har inte hört normen att vid 2,5 år börjar rida in dem...däremot vid 3 år! Kanske inte uppdaterad:smirk: Det viktigaste är att man gör det som är bäst för sin häst och har ett långsiktigt tänk i att de ska hålla o må bra i framtiden. Hästen som individ avgör-absolut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 614
Senast: hastflicka
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 041
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 253
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 079
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp