Bukefalos 28 år!

Dejtingtråden del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade ju ändå varit intressant med en partner med sistnämnda som profession :D
Jag ser en litet rigid och konservativ Max von Sydow-liknande uppenbarelse framför mig...

Helt OT:
På en långflygning en gång (skulle kunna skriva en bok om alla fascinerande människor jag träffat på långflygningar) träffade jag en man med ett ganska udda religiöst (eller... metareligiöst) yrke. Han var etableringskonsult för religiösa samfund. Ursprungligen teologiprofessor, sedermera fristående "marknadsundersökare" med egen firma. När något samfund överväger att etablera en lokal församling någonstans, uppdrar de åt honom att utreda förutsättningarna - som befintlig konkurrens från andra kyrkor, demografi, utbildningsnivå, sociala och ekonomiska förhållanden etc... Jag visste inte ens att det fanns folk som jobbade med sådant.
Sen hade han en litet udda hobby också, sportskytte på extremt långhåll. Det finns tydligen, åtminstone i USA, en liten community som tävlar i det, på avstånd upp till en mile.
Vi pratade bort hela den flighten utan problem. :banana:
 
Diakon, församlingspedagog, kyrkovaktmästare, församlingsvärd, kyrkoskrivare, klockare, är väl de inom svenska kyrkan jag kommer på i första hand ;)

Frågan är väl inom vilka yrken som man faktiskt praktiserar religionen, även om man är anställd inom kyrkan. Skulle gissa att de flesta vaktmästare kanske inte är så religiösa på arbetstid :D
 
Diakon, församlingspedagog, kyrkovaktmästare, församlingsvärd, kyrkoskrivare, klockare, är väl de inom svenska kyrkan jag kommer på i första hand ;)

Fast tänker man direkt "oj, shit, jag som inte är religiös kan ju inte dejta en kyrkovaktmästare!!" ?:D

Edit: Oj, missade svaret ovan..
 
Fast tänker man direkt "oj, shit, jag som inte är religiös kan ju inte dejta en kyrkovaktmästare!!" ?:D

Edit: Oj, missade svaret ovan..

Överlag det här med att dejta en religiös som ateist eller agnostiker är väl en intressant fråga. Yrkesutövande eller inte. Personligen skulle jag ha svårt för det, men beundrar folk som lyckas mötas över gränserna på det sättet och acceptera varandras olikheter. Jag hade nog haft svårt att "köpa" allt det religiösa, och då känns det schysstast mot personen att låta denne vara med någon som inte tycker att hens tro är larvig. Samt att jag själv hellre skulle vara med någon som har en mer öppen syn på existentiella frågor.
 
Överlag det här med att dejta en religiös som ateist eller agnostiker är väl en intressant fråga. Yrkesutövande eller inte.
personen att låta denne vara med någon som inte tycker att hens tro är larvig

Jag tror att en bra start är att inte betrakta folks tro som larvig :)
Och sen beror det säkerligen på hur ”utåtagerande” och tongivande någons tro är?

Jag kan inte se att det är ett större problem än så mycket annat de gånger jag dejtat killar som är religiösa (jag är väldigt otroende) eftersom dessa är bra killar ändå med öppen syn på människor och världen generellt. Vi har liksom haft gemensamma värderingar i stort ändå, bara inte samma religiösa/icke religiösa grund. Det hade ju dock varit svårare att dejta någon som har en unken människosyn och varit ex homofob, men det kan en ju vara både med och utan en religion i ryggen så att säga så jag ser liksom inte religion som det mest avgörande så länge jag inte ska omvändas och personen är en fin och bra människa. :)
 
Jag tror att en bra start är att inte betrakta folks tro som larvig :)
Och sen beror det säkerligen på hur ”utåtagerande” och tongivande någons tro är?

Jag kan inte se att det är ett större problem än så mycket annat de gånger jag dejtat killar som är religiösa (jag är väldigt otroende) eftersom dessa är bra killar ändå med öppen syn på människor och världen generellt. Vi har liksom haft gemensamma värderingar i stort ändå, bara inte samma religiösa/icke religiösa grund. Det hade ju dock varit svårare att dejta någon som har en unken människosyn och varit ex homofob, men det kan en ju vara både med och utan en religion i ryggen så att säga så jag ser liksom inte religion som det mest avgörande så länge jag inte ska omvändas och personen är en fin och bra människa. :)

Jag har svårt att inte tycka att religion är lite larvigt, tyvärr. Som fd. körsångare inom kyrkan i många år så har jag försökt men jag lyckas inte förlika mig. Nu gillar jag kyrkan starkt och tycker att de gör många bra saker, och har överlag inga direkta åsikter om folks tro. Men jag är ganska existentiellt lagd och vill gärna prata om stora frågor med en eventuell partner och vända och vrida. Det är dessutom väldigt viktigt för mig att vi står på samma grund i livet och för mig har religion tyvärr ingen plats där. Att religiösa kan vara helt fantastiska människor är en annan sak, jag känner flera. Men just när det ska så nära in på mitt eget liv som pillow talk så backar jag. Skulle bara bli positivt överraskad själv om någon fick mig att känna annorlunda.
 
Frågan är väl inom vilka yrken som man faktiskt praktiserar religionen, även om man är anställd inom kyrkan. Skulle gissa att de flesta vaktmästare kanske inte är så religiösa på arbetstid :D

Fast tänker man direkt "oj, shit, jag som inte är religiös kan ju inte dejta en kyrkovaktmästare!!" ?:D

Edit: Oj, missade svaret ovan..

Som föredetta kyrkovaktmästare och fortfarande mycket aktiv i min hemförsamling kan jag säga att era fördommar inte riktigt stämmer. I svenska kyrkan är det en förutsättning att man är troende, oavsett vilken tjänst man söker. Så är man rädd för att dejta ”religösa” (åh, vad jag avskyr det ordet!) personer kan en hålla sig undan även vaktmästarna :up:
 
Som föredetta kyrkovaktmästare och fortfarande mycket aktiv i min hemförsamling kan jag säga att era fördommar inte riktigt stämmer. I svenska kyrkan är det en förutsättning att man är troende, oavsett vilken tjänst man söker. Så är man rädd för att dejta ”religösa” (åh, vad jag avskyr det ordet!) personer kan en hålla sig undan även vaktmästarna :up:

Jo, men jag tänker att det är skillnad på att vara troende och att praktisera religion i sitt yrke. Vi pratade om religiösa yrken, därför diskussionen.
 
I svenska kyrkan är det en förutsättning att man är troende, oavsett vilken tjänst man söker. Så är man rädd för att dejta ”religösa” (åh, vad jag avskyr det ordet!) personer kan en hålla sig undan även vaktmästarna :up:

Mitt ex är överkyrkvaktmästare och han är f.n inte troende eller religiös för 5 öre. Däremot är han medlem i svenska kyrkan och något annat "krav" när det kommer till den biten fanns inte när han sökte och fick jobbet som vanlig vaktmästare. Än är han ju kvar och har dessutom avancerat upp i graderna en smula, så det finns nog inget krav på att man ska vara aktivt troende/religiös.
 
Som föredetta kyrkovaktmästare och fortfarande mycket aktiv i min hemförsamling kan jag säga att era fördommar inte riktigt stämmer. I svenska kyrkan är det en förutsättning att man är troende, oavsett vilken tjänst man söker. Så är man rädd för att dejta ”religösa” (åh, vad jag avskyr det ordet!) personer kan en hålla sig undan även vaktmästarna :up:

Jodå, jag vet det.. Men jag tror oavsett att det är större sannolikhet att prästen är mer troende än vaktmästaren. För mig personligen spelar det ingen roll, jag kan dejta nån troende även om jag inte själv är det om det skulle vara så.
 
Så är man rädd för att dejta ”religösa”

Rädd är väl inte riktigt vad man är :p Utan det är väl snarare ett val som alla människor gör kring hur långt ifrån eller nära ens partner måste vara sin egen person. Oavsett om det gäller religion, politik eller livsstil.
 
Jag har dejtat folk som är religiösa. Det funkar om personen är öppen för andras tro och inte är för insnöad på sitt egna. Gärna pålästa eller nyfikna på andra människor. Men jag ser ingen framtid med en sån person. För vi är för olika. Jag vill inte gifta mig i kyrkan, jag vill inte döpa ev barn, genomföra omskärelse av barnen eller dyl som någon religiös grej.
 
Som föredetta kyrkovaktmästare och fortfarande mycket aktiv i min hemförsamling kan jag säga att era fördommar inte riktigt stämmer. I svenska kyrkan är det en förutsättning att man är troende, oavsett vilken tjänst man söker. Så är man rädd för att dejta ”religösa” (åh, vad jag avskyr det ordet!) personer kan en hålla sig undan även vaktmästarna :up:

Jag har sökt en tjänst inom Svenska kyrkan en gång och var även en av två som var tilltänkt för tjänsten (den andra fick den sedan för att denne hade mycket närmare till jobbet, jag hade fått pendla ganska långt) och ingenstans kom frågan upp ifall jag var troende. Överhuvudtaget var det inget gudssnack på intervjun utan det var strikt professionellt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag är less på att känna mig beroende av sociala medier, och på att titta på mobilen när jag egentligen inte vill, som när min son (9...
2
Svar
22
· Visningar
2 286
Senast: Luktpion
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp