Den stora namntråden

Det beror lite på vad du inbegriper i klassisk litteratur, men jag som snöade in på antiken i ganska många år skulle då ta mig en titt i Iliaden eller Odyssén. En del namn blir ju inte så lättropade, men kanske Aiax eller Hektor? Fast det är klart, folk kan ju tro att man verkligen gillar tvättmedel med det förstnämnda. Eller skulle det kunna passa med lite engelsk litteratur och bli en Darcy? Kan ju vara Mr. Darcy när du menar allvar. ;)
 
Jag har fått ett fantasiproblem gällande namn. Planen har ju varit att ha massa jaktgoldisar med fina tantnamn - Marit, Inger, Birgit, Karin, Viola OCH SÅ VIDARE. Men.. nu kanske jag blir schäfermänniska?! Och tantnamn känns inte riktigt lika charmigt på en bruksschäfer!

Och så slog det mig igår att Hund kanske är menad att bo hos mig :angel: (säger råateisten som inte tror på ödet) Min katt heter ju Lava och planen för framtida katters namn ska följa naturtemat. Kattungen jag tog hem (och lämnade tillbaka) fick därav namnet Myrra. Och vad heter Hund i stamtavlan? Jo, Oska! Det blir ju inte så mycket mer naturtema än åska och lava:D
 
Dammar av tråden då jag behöver hjälp med namn. Jag får ev hem en liten hanvalp i mars och jag har ingen aning om vad han i sådana fall ska heta. Trodde inte att det skulle vara så här svårt att komma på ett namn, jag behöver verkligen er hjälp.

Helst ett en- eller max tvåstavigt namn. Får gärna ha kopplingar till naturvetenskap, klassisk litteratur eller metal/glam/hair metal/80-talsmusik.:) Ehrm, ja, jag är lite nördig.:o
Heja Buke, ös på med förslag! :banana::D
Klassisk litteratur. Roligt tema. Det finns ju hur mycket som helst att välja mellan. Svårt med enstaviga dock.

Leo
Tolstoj
Orlando
Beckett
Anton
Robinson
Atos
Aramis
Dickens
Hamlet
Garp
Scott
 
Tiknamn som inte är så vanligt, kort och klatchigt. Helst inte innehålla S-uttal. Ska passa med dessa namn;

Chuck
Cash
Yago
Snatch

Pliz halp!:arghh:
 
Matematik:
Axel
Biss
Bråk :p
Ellips
Graf
Limes
Matris
Origo
Prefix
Prim

Glamrock:
Hush
Jet
Mud
(Chicory) Tip
Racey
Smokey
Sparks
Sweet
Pilot
Zolar X
Åh, tack! Fanns några namn där som jag absolut kan tänka mig. Limes har jag funderat på tidigare men vet inte om det kanske låter lite fånigt? :o
 
Det beror lite på vad du inbegriper i klassisk litteratur, men jag som snöade in på antiken i ganska många år skulle då ta mig en titt i Iliaden eller Odyssén. En del namn blir ju inte så lättropade, men kanske Aiax eller Hektor? Fast det är klart, folk kan ju tro att man verkligen gillar tvättmedel med det förstnämnda. Eller skulle det kunna passa med lite engelsk litteratur och bli en Darcy? Kan ju vara Mr. Darcy när du menar allvar. ;)
Haha, ja men faktiskt! :D ja, antiken gillar jag liksom upplysningen och romantiken.

Edit: alla epokerna har förvisso sin tjusning :o
 
Senast ändrad:
Tiken är parad och nu börjar jag våga fundera på namn :D

Det blir en münsterländer valp. Enda förslaget just nu är Lyra, gillar verb så något i den stilen är tanken men gärna ett som inte är så vanligt. Men funderar även på något tyskt tema.... ös på med förslag!
 
Ingen särskild bokstav eller så? :)
Här är iaf några förslag på tyska namn och ord oavsett bokstav. Jag har tänkt att det var tiknamn men det kanske är tokigt? :) nåja, många fungerar väl för båda tror jag :) @attheedge

Birke - björk
Biss - bett
Bitte - önskan
Blitz/Blitze - blixt/blixtar
Danke - tack
Delle - buckla
Ecke - hörn/vrå
Effe - Alm
Eile - brådska/skyndsamhet
Elster - skata
Espe - asp
Fee - fe
Freude - glädje
Friede - fred/frid
Gebelle - hundskall (typ)
Heide - hed
Hertha
Hitze - hetta
Iltis - iller
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 850
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp