Det finns inte bara två kön

Jag funderar kring varför just "kön" ska svara för vem man är som människa, hur man uttrycker sig och upplever sig? Varför man hänvisar till just könsbestämning? För mig känns det som ännu ett cementerande kring hur och vad man ska vara/bete sig/känna sig för att placeras i en viss könstillhörighet. Varför just kön? Varför inte mänsklig identitet? En frihet att vara precis den man är utan att det ska sorteras in under en köns-benämning? Handlar allt om kön?? Detta eviga prat om hur man förväntas vara som tjej eller kille handlar ju egentligen inte om kön utan om normer och gamla förlegade roller.
 
Och vilka är de medfödda skillnaderna undrar jag, utöver fysiska attribut?

Vilka är skillnaderna förutom rent fysiska kroppsdelar? Och varför skulle dessa kroppsdelar göra skillnad?

Sexualitet, aggressivitet, föräldrabeteenden m.fl. Där följer människan samma mönster som övriga däggdjur där hanarna är större än honorna. Dessa mönster påverkas såklart även av kulturella faktorer men det finns en biologisk komponent i dem.
 
Vi diskuterade väl inte att mensvärk är ett problem, det är väl klart att det är.
Som jag förstod det så insinuerade du att mensvärk skulle göra könsmaktsordningen till en biologisk faktor?
Varför skriker du?

Jag skrev att regelbunden värk påverkar negativt kvinnor och flickor. Värk och smärta påverkar en människas beteende. Du har uppenbarligen haft tur men nästan 40% av dina flickkamrater hade otur. Du förminskar de problem regelbunden smärta kan innebära. Det är naturligtvis fruktansvärt att endometrios var tvungen att gå igenom riksdagen, dvs politiskt beslut, för att läkare skulle börja forska om det.
 
Senast ändrad:
Varför skriker du?

Jag skrev att regelbunden värk påverkar negativt kvinnor och flickor. Värk och smärta påverkar en människas beteende. Du har uppenbarligen haft tur men nästan 40% av dina flickkamrater hade otur. Du förminskar de problem regelbunden smärta kan innebära.
Men hur menar du att det skulle påverka könsmaktsordningen?
 
Men hur menar du att det skulle påverka könsmaktsordningen?
En människa som har regelbundet ont är känsligare och därmed svagare. En svagare individ är mer utsatt.

Förstår fortfarande inte varför kvinnor fortfarande har svårt att stötta varandra. Det är kanske mer äldre jag umgås med. Hoppas det är bättre bland ungdomarna. Zara Larsson verkar ju vara en bra idol men Robin åkte på skit i någon artikel, vet inte vad det var.

Svårt att stötta svagare individer.
 
Jag kan ibland svära lite över att jag är kvinna. Det rör sig om krämpor såsom mensvärk eller foglossning till följd av att min make inte kan bära och föda barnen åt oss :p Ibland även att (vissa) män kan vara rätt vidriga varelser och slänga ut lite sexuella trakasserier etc.

Om vi bortser från det skulle jag nog vilja säga att jag nog hade varit ungefär som nu. Jag är säkerligen påverkad av hur man ska vara och inte vara men jag trivs i min roll och kan inte påstå att jag tänker sådär väldigt mycket på hur jag borde vara som kvinna. Jag sminkar mig inte. Jag har nyss börjat besöka frisören :D jag är inte särskilt utseendefixerad osv. Jag är mest bara jag helt enkelt.

Som liten blev jag väldigt påverkad, såklart. Då är man ju mer mottaglig. Det gick tack och lov över sen men det har säkert lämnat lite spår som gör att jag mer faller in i mallen än vad jag kanske hade gjort annars.
 
Sexualitet, aggressivitet, föräldrabeteenden m.fl. Där följer människan samma mönster som övriga däggdjur där hanarna är större än honorna. Dessa mönster påverkas såklart även av kulturella faktorer men det finns en biologisk komponent i dem.

Fast allt det där är ju faktorer vi börjat urvattna sedan rätt lååång tid tillbaka, och med full kulturell frihet är det otroligt många människor som väljer att INTE följa stereotypa könsnormer.
Jag är dessutom övertygad om att det fanns samhällen långt innan detta som var betydligt mer liberala i sina könsroller än vi är idag. (Exempelvis de gamla grekerna. ;) )
Dålig ursäkt helt enkelt.
 
En människa som har regelbundet ont är känsligare och därmed svagare. En svagare individ är mer utsatt.

Förstår fortfarande inte varför kvinnor fortfarande har svårt att stötta varandra. Det är kanske mer äldre jag umgås med. Hoppas det är bättre bland ungdomarna. Zara Larsson verkar ju vara en bra idol men Robin åkte på skit i någon artikel, vet inte vad det var.

Svårt att stötta svagare individer.
Sorry, men det där tror jag inte på, mensvärk fick dom nog leva med och ändå utföra sina sysslor, att äldre generationer skulle varit arbetsbefriade av den orsaken, njäpp. Att kvinnor däremot har varit sårbara när dom varit gravida och sen varit digivande kan vara en orsak.

Men idag är det inget problem. Idag behöver ingen skjuta med spjut och bära hem mammuten.
Vi skulle bara nollställa könsmaktsordningen, inte skeppa tillbaka oss till stenåldern. Så människor med smärttillstånd skulle få den hjälp de behöver.
 
En människa som har regelbundet ont är känsligare och därmed svagare. En svagare individ är mer utsatt.

Men nej. Bara nej nej nej. Jag har endometrios, blev opererad för det första gången som fjortonåring och därefter i snitt var nionde månad fram till jag var 35 eller så med uppehåll för när jag fick barn, då gick det drygt ett år mellan operationerna. Jag har nervskador och nervsmärtor i hela kroppen som tillslut blev så illa att jag hamnade i rullstol och tvingades ta mängder av morfin (mensen försvann när jag blev tillräckligt sjuk, därav slapp jag operationerna eftersom endometriosen då gick tillbaka). Jag har gastropares, jag har spytt 50-60 gånger varenda dag i 2,5 år ihop med smärtor som inte är av denna värld. Jag har horton och migrän med i snitt 20 anfall i veckan. Jag har kronisk huvudvärk sedan 17 år tillbaka. Inte sjutton är jag svagare för det! Snarare är jag en jäkla kämpe som inte la mig under en filt och inväntade döden vilket läkarna gjorde när jag var som sämst utan jag fortsatte kämpa för jag kunde inte tänka mig att mitt liv skulle vara så. Idag har jag något som kan kallas för ett liv även om jag inte frisk än så är jag så mycket bättre. Sjukvården gav upp men det gjorde aldrig jag. Smärta gör en inte svagare. Det är en helt konstig koppling du gör. Ja visst mår man dåligt av ständig smärta men inte sjutton gör det en svag!
 
Men nej. Bara nej nej nej. Jag har endometrios, blev opererad för det första gången som fjortonåring och därefter i snitt var nionde månad fram till jag var 35 eller så med uppehåll för när jag fick barn, då gick det drygt ett år mellan operationerna. Jag har nervskador och nervsmärtor i hela kroppen som tillslut blev så illa att jag hamnade i rullstol och tvingades ta mängder av morfin (mensen försvann när jag blev tillräckligt sjuk, därav slapp jag operationerna eftersom endometriosen då gick tillbaka). Jag har gastropares, jag har spytt 50-60 gånger varenda dag i 2,5 år ihop med smärtor som inte är av denna värld. Jag har horton och migrän med i snitt 20 anfall i veckan. Jag har kronisk huvudvärk sedan 17 år tillbaka. Inte sjutton är jag svagare för det! Snarare är jag en jäkla kämpe som inte la mig under en filt och inväntade döden vilket läkarna gjorde när jag var som sämst utan jag fortsatte kämpa för jag kunde inte tänka mig att mitt liv skulle vara så. Idag har jag något som kan kallas för ett liv även om jag inte frisk än så är jag så mycket bättre. Sjukvården gav upp men det gjorde aldrig jag. Smärta gör en inte svagare. Det är en helt konstig koppling du gör. Ja visst mår man dåligt av ständig smärta men inte sjutton gör det en svag!
Jag gratulerar till din styrka Och då är du naturligtvis välutbildad med bra karriär och en lön över 100 ksek i månaden?
 
Jag funderar kring varför just "kön" ska svara för vem man är som människa, hur man uttrycker sig och upplever sig? Varför man hänvisar till just könsbestämning? För mig känns det som ännu ett cementerande kring hur och vad man ska vara/bete sig/känna sig för att placeras i en viss könstillhörighet. Varför just kön? Varför inte mänsklig identitet? En frihet att vara precis den man är utan att det ska sorteras in under en köns-benämning? Handlar allt om kön?? Detta eviga prat om hur man förväntas vara som tjej eller kille handlar ju egentligen inte om kön utan om normer och gamla förlegade roller.

Min kille har jobbat både som dansare(även då med drag-artister), lärare, modell, ambulansförare, sjuksyster, opsyster och kiropraktor. Det är ju både kreativa yrken och omvårdnad.
Han har också jobbat med rally, kört raceing med hoj, jobbat med bilförsäljning, träning och militärt och jagar.
Han kan IOM att han är grabbig på ett sätt komma nära grabbiga män men IOM att han också är vårdande och utbildad inom det få dem att öppna upp. Det är skrämmande många av de grabbiga männen som mår enormt dåligt och inte har någon att prata med trots mycket vänner. För en sån man är mest bara vän med andra såna män. Och inga av dem vill vara pussys och prata känslor. Det är otroligt tragisk!
Det är inte helt sällan de också stelnar till när de ska behandlas och min kille då måste hålla dem i kramliknande lägen. Vissa har svamlat om bögigt etc.
Det är ju också enormt tragiskt. Att det än idag i vissa grupper är ett skällsord att vara bög. Och att man på allvar tror att man behöver vara rädd att bögar ska hoppa på en som inte vill.
Det vore så mycket enklare om såna bara kunde se människan och inte kön. För de är så fulla med stereotyper att de gör sig själv illa.
 
Min kille har jobbat både som dansare(även då med drag-artister), lärare, modell, ambulansförare, sjuksyster, opsyster och kiropraktor. Det är ju både kreativa yrken och omvårdnad.
Han har också jobbat med rally, kört raceing med hoj, jobbat med bilförsäljning, träning och militärt och jagar.
Han kan IOM att han är grabbig på ett sätt komma nära grabbiga män men IOM att han också är vårdande och utbildad inom det få dem att öppna upp. Det är skrämmande många av de grabbiga männen som mår enormt dåligt och inte har någon att prata med trots mycket vänner. För en sån man är mest bara vän med andra såna män. Och inga av dem vill vara pussys och prata känslor. Det är otroligt tragisk!
Det är inte helt sällan de också stelnar till när de ska behandlas och min kille då måste hålla dem i kramliknande lägen. Vissa har svamlat om bögigt etc.
Det är ju också enormt tragiskt. Att det än idag i vissa grupper är ett skällsord att vara bög. Och att man på allvar tror att man behöver vara rädd att bögar ska hoppa på en som inte vill.
Det vore så mycket enklare om såna bara kunde se människan och inte kön. För de är så fulla med stereotyper att de gör sig själv illa.
Är ju tokigt att gilla detta inlägg för det är ju sorgligt. Men det är ett viktigt inlägg.
 
Jag tror (hoppas) att jag hade varit samma som jag är idag. Jag har intressen som utövas främst av män (jakt) och andra som utövas främst av kvinnor (hund- och hästsport). Ibland har jag blommig långklänning på mig, ibland har jag jaktbyxor och skjorta.
Däremot identifierar jag mig tydligt som kvinna och inte som man.
 
Men nej. Bara nej nej nej. Jag har endometrios, blev opererad för det första gången som fjortonåring och därefter i snitt var nionde månad fram till jag var 35 eller så med uppehåll för när jag fick barn, då gick det drygt ett år mellan operationerna. Jag har nervskador och nervsmärtor i hela kroppen som tillslut blev så illa att jag hamnade i rullstol och tvingades ta mängder av morfin (mensen försvann när jag blev tillräckligt sjuk, därav slapp jag operationerna eftersom endometriosen då gick tillbaka). Jag har gastropares, jag har spytt 50-60 gånger varenda dag i 2,5 år ihop med smärtor som inte är av denna värld. Jag har horton och migrän med i snitt 20 anfall i veckan. Jag har kronisk huvudvärk sedan 17 år tillbaka. Inte sjutton är jag svagare för det! Snarare är jag en jäkla kämpe som inte la mig under en filt och inväntade döden vilket läkarna gjorde när jag var som sämst utan jag fortsatte kämpa för jag kunde inte tänka mig att mitt liv skulle vara så. Idag har jag något som kan kallas för ett liv även om jag inte frisk än så är jag så mycket bättre. Sjukvården gav upp men det gjorde aldrig jag. Smärta gör en inte svagare. Det är en helt konstig koppling du gör. Ja visst mår man dåligt av ständig smärta men inte sjutton gör det en svag!

Håller med! Smärta gör en stark.
De jag känner med kronisk svår värk är bland de tuffaste jag känner.
 
Jag såg för ett tag sen i en grupp på facebook att någon skrivit en tråd där hen sökte kvinnor som sysslade med sånt som var manligt. Ungefär så här skrev hen: "Vart finns ni kvinnor som inte är rädda för att skita ner er? Ni som vet hur man byter däck på bilen (...), Ni kan väl inte alla vara barbiedockor med en söt kattunge?" Och självklart var det ju inte bara jag som reagerade. Men det hela väckte åter igen den här diskussionen om varför folk fortfarande, 2017, anser att bilar, motorer, tufft, coolt, smutsigt osv är manligt och att motsatsen är kvinnligt. Att det är så, det fattar jag ju. Vi alla är ju uppväxta med att det liksom bara är så.

Men om vi leker med tanken att vi växer upp i ett samhälle där kön inte finns.
(Okej, jag tror jag behöver förklara mig lite extra så ingen (medvetet eller omedvetet) missuppfattar mig. Det är skillnad på kön och på könsorgan. Könsorganet är ju snopp eller snippa. Kön är kvinna, man och allt där mellan som jag faktiskt inte är 100% insatt i. Men att det finns fler än 2 kön är vi ju alla överens om idag hoppas jag. Sen finns det ju de som är könsneutrala. Jag anser alltså att könsorganen borde heta något annat än "manligt" och "kvinnligt". Kanske X och Y, jag vet inte.)

Tänk er att växa upp i ett samhälle där det bara är du själv som kan bestämma vad för kön du är. Det är ingen som bestämmer det åt dig när du redan ligger i magen. När du är barn så uppfostras alla på exakt lika villkor. Det görs inte särbehandlingar och det finns absolut inte flick- och pojkleksaker eller kläder som är till för ett specifikt kön. Alla leker med det som är kul och alla har på sig det som är fint och bekvämt. Någon machokultur existerar inte och inte heller några andra stereotypa personligheter som är kopplat till ett visst kön.

OM det hade varit så, hur tror ni att ni hade sett på er själva?

Jag förstår om det är typ helt omöjligt att tänka sig in i, men visst är det intressant? Jag själv är född i en "kvinnlig" kropp och jag har alltid varit tillfreds med att vara kvinna. Så det är ju svårt för mig att tänka på hur det känns att faktiskt inte vara "hemma" i mig själv. Finns det någon ickebinär/transperson eller liknande här inne? Det skulle vara kul att höra hur ni tänker.

Och till er som prompt kommer hävda att det minsann bara finns två kön (man och kvinna) så undrar jag följande: På vilket sätt stör det dig att andra inte identifierar sig som man eller kvinna? Det är ju inte så att någon skulle ta ifrån er ERT kön. Är ni nöjda med det kön ni är så är ju det jättebra. Det här handlar ju enbart om de personerna som faktiskt inte är man eller kvinna.

Förlåt om tråden är sjukt oklar, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.

Var bara tvungen att:
:love::love::love::love:
 
Om pengaintressen och männen inte bestämde på grund av några religiösa böcker; Tror du seriöst att småtjejer skulle gå i för små kläder? Att tjejer skulle klättra mindre i träd? Att kvinnor skulle ha dom slitigaste jobben med dom lägsta lönerna. Att kvinnor skulle vara mindre representerade i bolagsstyrelser?

Bolagsstyrelser? Jag vet inte. Män har en större variabilitet än kvinnor i många förmågor och i sin genetik. En till sak som vi har gemensamt med andra liknande däggdjur. Om vi tar IQ som exempel så har män och kvinnor samma genomsnitt men fler män har mycket hög samt mycket låg IQ. Om personer i bolagsstyrelser behöver prestera på en hög nivå och egenskaper där män har större medfödd variabilitet är av vikt så skulle kvinnor fortfarande vara mindre representerade i bolagsstyrelser.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
43 416
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 083
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp