Bukefalos 28 år!

Sv: Dolda fel

Ett dolt fel är ett sådant som inte går att upptäcka vid en normal besiktning/undersökning, då ingår även röntgen faktiskt.
En ond rygg är inte ett dolt fel, vad gäller rädslan för sprutor så kan den iofs ha accelererat genom miljöombytet och blivit betydligt värre än tidigare.

När man upptäcker fel, skall man omedelbart ta kontakt med säljaren. Säljaren måste få en chans att reparera skadan, i annat fall kan köparen inte kräva någonting.

Ett tips för spruträdda, led ut hästen som om den skulle få gå till hagen. Precis vid utgången när hästen kommer ut, står veterinären med sprutan och ger den blixtsnabbt. I dörrhålet är nämligen hästen oftast väldigt koncentrerad på vad som sker ute, och kommer förmodligen inte ens märka sprutan.
 
Sv: Dolda fel

Köpte en litet russföl till min flicka för många år sedan, denna lilla pålle, var inte annat än sjuk från första början, säljaren tog tillbaka hästen efter 1,5 år...för jag orkade längre....
Jag har för mig att dolda fel gäller i 2 år, men jag kan ha fel..:smirk:
 
Sv: Dolda fel

Jo precis..Vi fick ju bevisat att det var gjort innan jag köpte min..

Då gäller ju dolda fel saken..

Men som du förklarar det nu så lär det inte gälla och om man inte kan bevisa att det har varit där innan man köpte hästen är et ju lite svårt;)
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
nej har haft hästen i en och en halv månad. Min fråga var, kan den förra ägaren vägra att ta tillbaka den om man hittat dolda fel?
Han kan säkert vägra, men blir det en rättsak av det, förlora han troligtvis och få lov att ta tillbaka hästen, om belägg finns..;)
 
Sv: Dolda fel

Nej, jag tänker abslut inte behålla honom i ett år och låta det läka. Jag skrev, att den ryggskadan han har kan göra så att han får stå i upp till ett år om man utreder den, men jag vet ju inte vad det är för skada. Och enligt vår veterinär så var det en gammal skada. Och vem vet inte sånt om just en veterinär. Hur ska han ha hunnit få en ryggskada på en månad? Det var inte på grund av sadeln.

Tipset om sprutan, jag tvivlar faktiskt på att det skulle fungera, då hon först måste sätta i en kanyl, och då skulle han förmodligen antingen attackera henne, eller bli helt galen och försöka fly. Detta är en häst som är oerhört farlig att hantera i såna situationer om han blir rädd eller arg. Och det spelar ju ingen roll om han har blivit värre, han är fortfarande spruträdd och VAR det med de förra ägarna med, och jag vill ju inte behålla honom och chansa på att han KANSKE lugnar ner sig, eller hur?
 
Sv: Dolda fel

Okej, TACK för att du var den enda som gav mig svar på det jag ville ha :bow:
 
Sv: Dolda fel

Det bästa är väl att ni kontaktar en "hästadvokat", denne kan vet ju vilka rättigheter ni har. Har ni över huvud taget pratat med de tidigare ägarna?
 
Sv: Dolda fel

Har du vet på din sida så borde köpet kunna hävas....;)

Lycka till!
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Nej, jag tänker abslut inte behålla honom i ett år och låta det läka. Jag skrev, att den ryggskadan han har kan göra så att han får stå i upp till ett år om man utreder den, men jag vet ju inte vad det är för skada. Och enligt vår veterinär så var det en gammal skada. Och vem vet inte sånt om just en veterinär. Hur ska han ha hunnit få en ryggskada på en månad? Det var inte på grund av sadeln.

Så hästen är ordentligt genomgången, undersökt och utredd på klinink och felet har blivit konstaterat att det fanns, när ni köpte hästen? Om inte, så har jag svårt att förstå hur veterinären kan vara säker på att det är en gammal skada/fel :confused:

Klart att en häst kan få ont i ryggen på en månad. Det kan ju finnas flera orsaker till ryggontet..
 
Sv: Dolda fel

rocki skrev:
Jag har för mig att dolda fel gäller i 2 år, men jag kan ha fel..:smirk:

Dolda fel gäller nu i 3 år :smirk:

Dock så måste köparen fortfarande Bevisa att felet fanns Innan köpetillfället :cool:
 
Sv: Dolda fel

Okey,tack... tre år, var inte dåligt...;)

Det finns både bra och dåliga hästförsäljare....

Men det som är så hemskt idag, är ju att det blir bara vanligare att de ge hästen smärtstillande,strax innan köparen kommer och ska titta på hästen/besiktning och då kan inte felen som i vanliga fall skulle upptäckas hittas...:crazy:
menar inte att det är så i detta fall...

Hennes vet, säger ju att det onda var sen gammalt.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dolda fel

Gnist skrev:
Dolda fel gäller nu i 3 år :smirk:

Dock så måste köparen fortfarande Bevisa att felet fanns Innan köpetillfället :cool:

Vid köp mellan två privatpersoner är fortfarande 2 år så vitt jag vet.
 
Sv: Dolda fel

Kanske är det så att det är 2 år som äkker vid köp/försäljnig mellan 2 privatpersoner, men köparen måste i alla fall bevisa att felet redan fanns vid köpetillfället och såvida det inte gjorts en ordentlig utredning där veterinär hittar felet och vet exakt vad det är för fel, så kan ju heller inte veterinären veta om felet är gamalt eller nytt eller?
 
Sv: Dolda fel

Fast nu tänker jag närmast på en vanlig vaccination, då behöver man inte sätta kanyler.

Jag har fö en bekant som har haft ett liknande problem, ingen ryggsmärta upptäcktes på klinikbesiktning men 2 dagar senare blev hästen ett monster. Han hade verkligen ont i ryggen, tog man där så fick den stora hästen taxben. Hon kämpade i nästan 2 år, dels med att försöka rehabilitera hästen men även strida med säljaren. Hon förlorade tvisten i domstolen, trots att kliniken intygade att dessa ryggproblem inte var nya utan förmodligen hade säljaren givit hästen både lugnande samt smärtstillande innan klinikbesöket. Tyvärr kunde man inte bevisa det, jo om blodprover hade tagits och undersökts vid en ev tvist. Behöver jag säga att denna klinik tillämpar den metoden numera vid besiktning inför en försäljning.
 
Sv: Dolda fel

Gnist skrev:
Så hästen är ordentligt genomgången, undersökt och utredd på klinink och felet har blivit konstaterat att det fanns, när ni köpte hästen? Om inte, så har jag svårt att förstå hur veterinären kan vara säker på att det är en gammal skada/fel :confused:

Klart att en häst kan få ont i ryggen på en månad. Det kan ju finnas flera orsaker till ryggontet..

Nej han blev besiktad där, då vi inte ansåg att hästen var tillräckligt dyr för att genomgå en röntgen. Han hade inte gått tillräckligt höga klasser enligt oss.
Okej nej åter en gång, det ryggonda konstaterades INTE vid köpet, utan vi hittade det NU. Och JA, enligt denna veterinären så är det inget nytt, hon såg det väl förmodligen så som en veterinär BRUKAR se att det är en gammal skada. En veterinär borde kunna se med sin utbildning och kunskap om skadan är gammal eller ny. Men det var inte min fråga, om dessa felen(plus några till som jag har fått tips om men som jag inte vill prata om) var tillräckliga då jag vet att de är det enligt besiktningsmannen, två veterinären och en hästhandlare, min fråga var bara om den förra ägaren på något sätt kan vägra att ta tillbaka hästen. Och det har jag nu fått svar på.
 
Sv: Dolda fel

Okej, men våran veterinär gör alltid det, asså sätter en kanyl innan. Och ett litet citat från tandläkaren:
Om ni skulle av någon anledning göra ngt i stallet, tex vaccinera, så säg för guds skull till de andra i stallet att akta sig och hålla koll på honom.
Så pass galen var han.
 
Sv: Dolda fel

Gjordes besiktningen på uppdrag/bekostnad av er eller säljaren? Har all betydelse vid en eventuell reklamation.
 
Sv: Dolda fel

Ja vi hade en sådan häst också, han slog med frambenen vid vaccination så det gick inte att komma åt honom. Jag vaccinerde honom själv när veterinären var där, då tillämpade vi den metoden och sen gjorde vet samma sak fortsättningsvis utan problem. (Det var inte min häst)
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Nej han blev besiktad där, då vi inte ansåg att hästen var tillräckligt dyr för att genomgå en röntgen. Han hade inte gått tillräckligt höga klasser enligt oss.
Okej nej åter en gång, det ryggonda konstaterades INTE vid köpet, utan vi hittade det NU. Och JA, enligt denna veterinären så är det inget nytt, hon såg det väl förmodligen så som en veterinär BRUKAR se att det är en gammal skada. En veterinär borde kunna se med sin utbildning och kunskap om skadan är gammal eller ny. Men det var inte min fråga, om dessa felen(plus några till som jag har fått tips om men som jag inte vill prata om) var tillräckliga då jag vet att de är det enligt besiktningsmannen, två veterinären och en hästhandlare, min fråga var bara om den förra ägaren på något sätt kan vägra att ta tillbaka hästen. Och det har jag nu fått svar på.


Du motsäger dig själv rätt mycket....
Du har fått genom veterinär fått reda på att ryggontet fanns redan innan men har inte upptäckt det själv förren NU ca 1½ månad senare.
Alltså hade hästen INTE ont i ryggen när den kom.

Dessutom så är det svårt att se om en ryggskada är gammal eller ny bara genom att titta på hästen :cool:

Verkar mer som om du har tröttnat på hästen och hittat en annan bättre som du vill ha och nu vill ha loss pengarna för att kunna köpa den andra hästen :angel: :cool:

Dessutom så är ju en spruträdd häst inga problem och det är inget dolt fel.....

Min fråga till dig är: Var ni och tittade på hästen överhuvudtaget innan i köpte den???
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 730
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
912
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 167
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 667
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp