Bukefalos 28 år!

Sv: Dolda fel

Det var dom, eftersom säljaren alltid betalar veterinärbekostnaden. Om det var det du menade?

Till Gnist: Ber om ursäkt, pratade med mamma nu och hon sa att veterinären hade sagt att det kanske kunde vara en skada. mamma pratar i nattmössan ibland:angel:

Till Boj: OKej, fast denna är värre. Han reser sig över en och går till attack. Och de förra ägarna har vaccinerat honom själva, eller så har deras ridlärare gjort det, vilket är strängt förbjudet. Man måste vara veterinär för att få vaccinera en häst, asså ge den sprutan. Vi frågade vår veterinär idag.

besiktningsmannen blev ju som sagt väldigt upprörd när han fick höra av oss att han var spruträdd. Han sa att det hade han skrivit i besiktningspapprena direkt isåfall om han hade vetat det.

Självklart så har det även hänt lite andra saker, jag har inte avslöjat allt här, för en del saker har jag fått tips om och vill inte lämna ut.

En fråga till gnist: Om vi röntgar honom, och hittar andra fel som inte är nya, kan vi då med hjälp av röntgenbilderna få lämna tillbaka honom?
 
Sv: Dolda fel

Mitra skrev:
Du motsäger dig själv rätt mycket....
Du har fått genom veterinär fått reda på att ryggontet fanns redan innan men har inte upptäckt det själv förren NU ca 1½ månad senare.
Alltså hade hästen INTE ont i ryggen när den kom.


Dessutom så är det svårt att se om en ryggskada är gammal eller ny bara genom att titta på hästen :cool:


Verkar mer som om du har tröttnat på hästen och hittat en annan bättre som du vill ha och nu vill ha loss pengarna för att kunna köpa den andra hästen :angel: :cool:

Dessutom så är ju en spruträdd häst inga problem och det är inget dolt fel.....

Min fråga till dig är: Var ni och tittade på hästen överhuvudtaget innan i köpte den???

:bow: Precis vad jag också reagerat på och undrat över
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
En fråga till gnist: Om vi röntgar honom, och hittar andra fel som inte är nya, kan vi då med hjälp av röntgenbilderna få lämna tillbaka honom?

Det ökar ju chanserna i alla fall.
 
Sv: Dolda fel

Säljaren ska ALDRIG betala veterinärbesiktningen, det kan i rättsinstans tolkas som att veterinären handlade på uppdrag av säljaren.

Köparen har undersökningsplikt. Om köparen INTE anlitar veterinär och gör egen besiktning anses denne inte ha uppfyllt denna undersökningsplikt. Därmed faller chanserna att reklamera hästen, då det inte finns någon chans att hävda dolt fel.

Se tidigare artiklar i bl a tidningen Ridsport om just dessa fall.
 
Sv: Dolda fel

Mitra skrev:
...


Verkar mer som om du har tröttnat på hästen och hittat en annan bättre som du vill ha och nu vill ha loss pengarna för att kunna köpa den andra hästen :angel: :cool:

Dessutom så är ju en spruträdd häst inga problem och det är inget dolt fel.....

Nej jag har inte tröttnat på denna hästen, jag tycker väldigt mycket om honom för den en och en halv månad ja haft honom. Om du inte hade något annat vettigt att säga så föreslår jag att du lämnar min tråd.
Och jo det är ett problem då han är FARLIG för sin omgivning, läs FARLIG. Går till ATTACK. Läs ATTACK. Hoppas du förstod nu. Det är inget man DÖLJER.
 
Sv: Dolda fel

Lovisaleonora_ skrev:
Säljaren ska ALDRIG betala veterinärbesiktningen, det kan i rättsinstans tolkas som att veterinären handlade på uppdrag av säljaren.

Köparen har undersökningsplikt. Om köparen INTE anlitar veterinär och gör egen besiktning anses denne inte ha uppfyllt denna undersökningsplikt. Därmed faller chanserna att reklamera hästen, då det inte finns någon chans att hävda dolt fel.

Se tidigare artiklar i bl a tidningen Ridsport om just dessa fall.

Så du menar att veterinären var på hennes sida? Tror jag knappast, tror du själv att en distrikstveterinär vill förlora sitt jobb genom att fuska sig igenom en besiktning. Jag kan lova dig, en vettig veterinär utsätter sig inte för sånt. Jag har till och med pratat med honom.
 
Sv: Dolda fel

Du har ju själv skrivit tidigare att hästen hade bra bjudning i hoppningen-blev skadad-tappade bjudingen, så det verkar ju som om "felet" uppkommit hos er, annars hade han ju Inte hoppat med mkt bra bjudning...


[QUOTEQyenn97]Det är en D-ponny som är född -98 och kommer ifrån Irland. Han har gått LA hoppning och debutant fälttävlan. Det är den underbaraste häst jag ridit DET steget och den galoppen, mumma[/QUOTE]

Så det kan ju inte ha varit några allvarligare fel på honom då?
 
Senast ändrad:
Sv: Dolda fel

Jag tror att du har små chanser att reklamera hästen enligt vad som framkommit här.

Det är mycket möjligt att ni inte vinner om ni väljer att driva fallet eftersom säljaren har betalat veterinärundersökningen.

Och varför envisas du med att benämna den veterinär som gjorde besiktningen för besiktningsmannen? Och om det nu är en man, hur kunde han besiktiga en häst som är rädd för män?
 
Sv: Dolda fel

Och vi har inte kunnat upptäcka ifall han har haft ont i ryggen, eftersom ingen veterinär har kommit i närheten av honom förrens igår, då vi hade en kvinnlig där.
 
Sv: Dolda fel

Han har ju varit skadad med, han har varit halt.
 
Sv: Dolda fel

Det handlar inte om vad jag tycker (skulle ALDRIG besiktiga med annan veterinär än min egen), utan hur det kommer att se ut om målet hamnar i rätten.

Säljaren kan mycket väl vägra att ta tillbaka hästen (det hade jag gjort, säljaren har verkligen förberett för att ha sitt på det torra med besiktning etc). Då går målet upp i tingsrätten. Där kommer ni att ha mycket lite att komma med i o m att säljaren kan bevisa att hästen var UA när ni köpte den (besiktningsprotokollet).

Leker vi med tanken att jag skulle sälja en häst jag är tveksam skulle gå igenom besiktning, hade jag tagit ut t ex distriktsveterinären (som INTE har specialutbildning häst utan är en koveterinär), gjort ett halvtaskigt böjprov på grusväg (som inte ger utslag om hästen inte är trebent), hoppats på att köparen inte propsar på egen besiktning och sedan skickat iväg hästen.

Som privatperson hade jag då varit säker på att aldrig behöva ta tillbaka hästen med mindre än att någon föregående ägare (innan mig) kan komma fram med bevisning att skador uppkommit i DERAS ägo och m e m plockat fram journaler från dessa skador.
 
Senast ändrad:
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Och vi har inte kunnat upptäcka ifall han har haft ont i ryggen, eftersom ingen veterinär har kommit i närheten av honom förrens igår, då vi hade en kvinnlig där.

Men käre gud i himlen, ni har väl själva varit i närheten av hästen? Är ni totala nybörjare? Annars måste ni väl kunna identifiera ryggont hos er egen häst?! Om inte utifrån palpering, så utifrån symtom under ridning etc?!

Och om veterinären som besiktigade var en MAN, då verkar ju hästen kunna tåla MÄN?
 
Sv: Dolda fel

Det är ju det som är så skumt. han hade inte heller någon spruta med sig, sen var detta deras distriktveterinär så han kände honom lite.

Och sen är saker inte riktigt här som de är i verkligheten då ni inte sett det eller upplevt det, och ni vet inte alls som har hänt. Men i verkligheten verkar vi ha ljusa chanser att kunna reklamera tillbaka honom, då saker ni säger här inte är dolda fel, är enligt veterinärer dolda fel.
Men från början så brydde jag mig inte om vad ni tycket var dolda fel eller inte, ville bara ha svar på min fråga om ägaren kunde vägra ta tillbaka den om vi har rätt.
Jag upprepar eftersom vissa antingen fattar fel, eller inte fattar alls.
 
Sv: Dolda fel

Hästen har inte ont om du klappar på honom:smirk: och jag brukar inte stå och trycka på min häst när jag ska rida. Vi har haft andra problem med honom som vi har prioterar före att kolla upp honom i ryggen då vi trodde att han betedde sig konstigt på grund av tänderna.
 
Sv: Dolda fel

Så du menar att vi skulle åkt upp cirka 40 mil, kört ner hästen, besiktat, kört upp den, kört tillbaka efter några dagar IGEN och hämtat den och sen kört ner den igen?
 
Sv: Dolda fel

Man om han tolererar att bli klippt, samt att övriga som känner hästen tycker att han är snäll och mysig på alla sätt och vis (enligt vad jag läst i andra trådar), så har jag svårt att få det att gå ihop med den bild av honom som du målar upp här, att han är farlig för sin omgivning osv..Han verkar ju Inte ha varit sån tidigare....

Hade han dessutom haft så ont i ryggen vid köpetillfället, som du påstår, så hade han Knappast hoppat överhuvudtaget.
 
Sv: Dolda fel

Ja det är riktigt, köparen har alltid undersökningsplikt, vilket i sig inte hindrar att säljaren betalar för besiktningen. Dock måste köparen stå som beställare av besiktningen, annars har man inte fullföljt sin undersökningsplikt. 2 års reklamationsrätt skall inte tolkas som om det vore självklart att få lämna tillbaks en häst vid dolda fel. Vid köp mellan privatpersoner är det köparen som skall bevisa att felet fanns innan köp, vilket inte är enkelt. Vid köp av näringsidkare är det säljaren som skall bevisa att felet inte fanns före köp, vilket gör det något lättare för oss konsumenter. MEN att ha rätt och få rätt är helt olika saker. Dessa processer blir ofta långdragna och uppslitande och slutar i förlikning, där den enda som tjänat något är "hästadvokaten".
 
Sv: Dolda fel

Jag kan säga redan nu: ni har inte en suck i rätten. Om ni inte ens kontrollerar hästen innan ridning, trots att ni upplever problem (vilket jag fick lära mig första terminen på ridskolan) tror jag det är extremt liten chans att ni kan hävda att ni skött era åtaganden.
 
Sv: Dolda fel

Lovisaleonora_ skrev:
Säljaren kan mycket väl vägra att ta tillbaka hästen (det hade jag gjort, säljaren har verkligen förberett för att ha sitt på det torra med besiktning etc). Då går målet upp i tingsrätten. Där kommer ni att ha mycket lite att komma med i o m att säljaren kan bevisa att hästen var UA när ni köpte den (besiktningsprotokollet).


.

och åter igen, sprutfelet kan man inte upptäcka på en besiktning då en besiktningsman knappast kommer fram med en spruta i högsta hugg. Jag VET att vi har hittat dolda fel, så det är liksom ingen mening att ni kommer och anklagar mig för att vara nybörjare. jag tror mer på tre veterinären och en hästhandlare än er som inte ens sett hästen eller vet all bakgrund.
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Så du menar att vi skulle åkt upp cirka 40 mil, kört ner hästen, besiktat, kört upp den, kört tillbaka efter några dagar IGEN och hämtat den och sen kört ner den igen?

Varför göra det så krångligt? I kontraktet skriver man in att hästen vid framkomst ska besiktigas UA av köparens veterinär innan köpet går igenom. Eventeull återtransport betalas då oftast av köparen.

Annars hade ni ju kunnat göra som du föreslog, frågan är ju om det inte varit vettigare än situationen ni hamnat i nu. Den hade LÄTT kunnat undvikas.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 730
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
912
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 167
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 667
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp