En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Eftersom du ska stå för husrum innebär det att betala hyra för en lägenhet.
Och jo, det är en utkickning. Som myndig har man rätt att göra vissa val som inte omyndiga har. Man är i sin fulla rätt att pierca sig, t.ex.

Jag tycker personligen att din inställning är osund. För mig verkar det som om du inte vill att dina barn ska bli vuxna.
Myndiga personer kan tjäna egna pengar och behöver kanske inte använda veckopengen öht.

Husrum innebär att de bor kvar hemma, inte att jag är skyldig att betala hyra för en lägenhet, om det inte är så att skolan där de går ligger långt bort.
Tjänar de egna pengar är jag inte försörjningsskyldig.

Det är fritt fram att pierca sig när man fyllt 18, men bor man under mitt tak och försörjs av mig får man ta konsekvenserna. Ta bort piercingen eller flytta ut.

Personligen kan du tycka jag är hur osund du vill. Att pierca sig är betydligt osundare, liksom andra påhitt som kan skada en och i värsta fall kosta en livet.
Hittills tycker mina barn också att det bara är äckligt, för jag tror att jag har gett dem sunda värderingar.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jo, men du menar att det skulle göra att vi kan legitimera en ännu större skillnad i diskrimineringslagstiftningen. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att diskriminera som privat näringsidkare. Det handlar ju inte om näringsidkarens möjligheter att bedriva verksamhet utan om just förhindrande av diskriminering.[...]

Jag anser att man som privat företagare ska få välja vilka som ska jobba på företaget, ja. Man ska inte tvingas välja en viss person bara för att den person är kvinna, homosexuell eller invandrare. Jag ser det mer som ett fritt val än diskriminering.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Husrum innebär att de bor kvar hemma, inte att jag är skyldig att betala hyra för en lägenhet, om det inte är så att skolan där de går ligger långt bort.
Tjänar de egna pengar är jag inte försörjningsskyldig.

Det är fritt fram att pierca sig när man fyllt 18, men bor man under mitt tak och försörjs av mig får man ta konsekvenserna. Ta bort piercingen eller flytta ut.

Personligen kan du tycka jag är hur osund du vill. Att pierca sig är betydligt osundare, liksom andra påhitt som kan skada en och i värsta fall kosta en livet.
Hittills tycker mina barn också att det bara är äckligt, för jag tror att jag har gett dem sunda värderingar.

Föräldrabalken 7:1
"Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."

Det står att det ska tas hänsyn till barnets eventuella inkomster, inte att föräldern per automatik inte är underhållskyldig för att barnet tjänar egna pengar.

Föräldrabalken 7:2
"En förälder skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern
1. inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet[...]"

Alltså, du är fortfarande underhållsskyldig även om barnet inte bor i ditt hus.

Jag anser att man som myndig ska få göra vissa val på egen hand. T.ex. gällande sex, extremskidåkning och piercings. Alla de tre sakerna kan vara skadliga, ja. Men de är det inte per automatik.
Jag antar att dina barn inte kommer få ta körkort? Det är nämligen väldigt farligt att köra bil. Just unga killar brukar anses som en högriskgrupp i trafiken.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag håller med dig i allt du skriver!

Mina föräldrar har för övrigt aldrig behövt förbjuda mig något - dom har lyckats uppfostra mig så bra att jag inte velat göra saker som är dåliga för mig.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag anser att man som privat företagare ska få välja vilka som ska jobba på företaget, ja. Man ska inte tvingas välja en viss person bara för att den person är kvinna, homosexuell eller invandrare. Jag ser det mer som ett fritt val än diskriminering.

I så fall har du inte förstått vad diskrimineringslagarna innebär. De innebär inte att någon ska tvingas anställa en viss individ. De innebär att människor inte ska bli diskriminerade på olagliga grunder. Det vill säga: har de rätt kompetens så ska de inte nekas anställning av skälet att de har fel kön, fel nationalitet eller fel religion.

Jag blir förundrad och lite nedstämd när du inte tycks anse att det är diskriminering i sig som är hemskt. I och med det du skriver så får jag känslan av att det är viktigare att skydda de fördomsfullas rätt att få fortsätta diskriminera än att skydda de som råkar ut för särbehandlingen... :(
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag håller med dig i allt du skriver!

Mina föräldrar har för övrigt aldrig behövt förbjuda mig något - dom har lyckats uppfostra mig så bra att jag inte velat göra saker som är dåliga för mig.

Tänk, så funkade det för mig också!
Men det innebar faktiskt INTE "because I say so"- mentalitet eller "så länge du bor här så lever du efter mina regler". Det innebar att de lyckades fostra mig på ett sätt så att jag fattat beslut som passar mig och som jag själv är kapabel att fatta som vuxen individ utan att de måste bestämma åt mig.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Att ha körkort är ofta en fördel, när man ska ta sig någonstans. T ex till sitt jobb.

Piercings ser jag ingen mening med.

Om barnen har pengar att pierca sig för eller köpa cigaretter för, har de för mycket pengar. Den som "inte bor med barnet" är deras pappa, och det stämmer att han också är underhållsslyldig.

Frågar igen: varför hänger du upp dig på min son? Det är inte honom tråden handlade om från början.
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag håller med dig i allt du skriver!

Mina föräldrar har för övrigt aldrig behövt förbjuda mig något - dom har lyckats uppfostra mig så bra att jag inte velat göra saker som är dåliga för mig.

Jag tror att samma sak gäller mina barn.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

I så fall har du inte förstått vad diskrimineringslagarna innebär. De innebär inte att någon ska tvingas anställa en viss individ. De innebär att människor inte ska bli diskriminerade på olagliga grunder. Det vill säga: har de rätt kompetens så ska de inte nekas anställning av skälet att de har fel kön, fel nationalitet eller fel religion.

Jag blir förundrad och lite nedstämd när du inte tycks anse att det är diskriminering i sig som är hemskt. I och med det du skriver så får jag känslan av att det är viktigare att skydda de fördomsfullas rätt att få fortsätta diskriminera än att skydda de som råkar ut för särbehandlingen... :(

Nej, jag vill skydda privata företags rätt att anställa vem de vill. Idag riskerar de att bli anmälda för diskriminering när t.ex. en homosexuell eller invandrare nekas jobbet.
Det torde vara rätt vanligt att det finns flera som passar för jobbet man man ska ändå välja. Alltså sker det ett val där.
Om det privata företaget anställer en med sämre kompetens än den som är homosexuell eller invandrare så är det också det privata företaget som drabbas av det. (Jo, den homosexuelle/invandraren blir utan jobb. Jag vet.)

Som det är idag riskerar företagen att hamna i problem om de nekar någon i "diskrimineringsgrupperna" en anställning. Det är inte rätt sätt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Att ha körkort är ofta en fördel, när man ska ta sig någonstans. T ex till sitt jobb.

Piercings ser jag ingen mening med.

Om barnen har pengar att pierca sig för eller köpa cigaretter för, har de för mycket pengar. Den som "inte bor med barnet" är deras pappa, och det stämmer att han också är underhållsslyldig.

Frågar igen: varför hänger du upp dig på min son? Det är inte honom tråden handlade om från början.

Men det handlar ju egentligen inte om vad du ser för mening med det ena eller det andra. Det handlar om vuxnas rätt att bestämma över sin egen kropp.

Jag använder din son som ett exempel. Du är nämligen en av de mest inskränkta personerna jag läst om när det gäller piercings.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om det privata företaget anställer en med sämre kompetens än den som är homosexuell eller invandrare så är det också det privata företaget som drabbas av det.

Har invandraren eller den homosexuelle sämre kompetens än svensken/den heterosexuella rör det sig i arbetsrättslig mening inte om diskriminering om svensken/den heterosexuelle får jobbet. Så varför skulle de då anställa någon med sämre kompetens?
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Har invandraren eller den homosexuelle sämre kompetens än svensken/den heterosexuella rör det sig i arbetsrättslig mening inte om diskriminering om svensken/den heterosexuelle får jobbet. Så varför skulle de då anställa någon med sämre kompetens?

Då förstod du inte vad jag skrev. Svensken/heterosexuelle har sämre kompetens än invandraren/honomosexuelle i mitt exempel.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jaha, och vad är då problemet? Om företaget anställer en invandrare, som har högre kompetens än svensken, då gynnas de väl bara av det?

Edit: Och har en person ur det du kallar "diskrimineringsgruppen" lägre kompetens är han/hon inte skyddad av någon lagstiftning. Alltså riskerar inte företaget problem om de inte anställer denna person.
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jaha, och vad är då problemet? Om företaget anställer en invandrare, som har högre kompetens än svensken, då gynnas de väl bara av det?

Edit: Och har en person ur det du kallar "diskrimineringsgruppen" lägre kompetens är han/hon inte skyddad av någon lagstiftning. Alltså riskerar inte företaget problem om de inte anställer denna person.

Du tycks fortfarande inte förstå. Företaget anställer den med sämre kompetens, i det här fallet svensken/den heterosexuelle.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej, uppenbarligen förstår jag inte vart du vill komma. Varför anställa någon med lägre kompetens? Och vad har det med diskriminering att göra?
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Föräldrabalken 7:1
"Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."

Det står att det ska tas hänsyn till barnets eventuella inkomster, inte att föräldern per automatik inte är underhållskyldig för att barnet tjänar egna pengar.

Föräldrabalken 7:2
"En förälder skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern
1. inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet[...]"

Alltså, du är fortfarande underhållsskyldig även om barnet inte bor i ditt hus.

Jag anser att man som myndig ska få göra vissa val på egen hand. T.ex. gällande sex, extremskidåkning och piercings. Alla de tre sakerna kan vara skadliga, ja. Men de är det inte per automatik.
Jag antar att dina barn inte kommer få ta körkort? Det är nämligen väldigt farligt att köra bil. Just unga killar brukar anses som en högriskgrupp i trafiken.

ÄR itne det underhåll som föräldrarna betalar till varandra, alltså den föräldern som barnet itne bor hos betalar underhåll till den andra föräldern? Jag tyclker du är ute och flyger här. Försörjning och underhåll är för mig inte samam sak, dessutom är jag försörjningsskyldig tills barnet är 21, och visst, det gäller även om barnet har för lite pengar fram till åldern av 21 år. MEN det innebär inte att jag ska hyra en lägenhet och betala hyra till det till det är 21 år. Så står det knappast i nån lag.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

*raderat* Alldeles för mycket OT. Och dessutom utgick jag från n.v. lagstiftning, som du ju ändå inte gillar.
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej, uppenbarligen förstår jag inte vart du vill komma. Varför anställa någon med lägre kompetens? Och vad har det med diskriminering att göra?

*sucka* För att den som anställer inte vill anställa en invandrare/homosexuell. Det var då fasligt svårt att förstå.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

ÄR itne det underhåll som föräldrarna betalar till varandra, alltså den föräldern som barnet itne bor hos betalar underhåll till den andra föräldern? Jag tyclker du är ute och flyger här. Försörjning och underhåll är för mig inte samam sak, dessutom är jag försörjningsskyldig tills barnet är 21, och visst, det gäller även om barnet har för lite pengar fram till åldern av 21 år. MEN det innebär inte att jag ska hyra en lägenhet och betala hyra till det till det är 21 år. Så står det knappast i nån lag.

7:2 kan nog vara det, ja. 7:1 torde vara det som omskrivs i det här fallet.
Om man kickar ut sitt barn lär man vackert få betala ett boende för barnet. Sålänge barnet ifråga läser på gymnasiet och är yngre än 21 år.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag använder din son som ett exempel. Du är nämligen en av de mest inskränkta personerna jag läst om när det gäller piercings.

Och jag är det av en anledning.

Min son skulle aldrig pierca sig, så det är irrelevant att diskutera honom. TS's son ville däremot pierca sig.

Du verkar inte förstå att det inte handlar om att kicka ut någon. Det står en myndig person fritt att flytta, om mina regler (ingen piercing, inga droger, inget våld) inte passar. Vill man bo under mitt tak, så anpassar man sig. Vill man inte anpassa sig, så flyttar man. Och då har jag ingen skyldighet att betala någon lägenhet. Boendet finns redan.

Men jag slår tydligen huvudet i en vägg här.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 908
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 197
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 737
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp