En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon lämnade sitt prov på plats. Tycker också det känns bäst att provet är så färskt som möjligt med så lite yttre påverkan (temperatur tex) som möjligt.

Jo det förstår jag. Samtidigt finns det en forskningsrapport (från Malmö) som visar att det blir bättre kvalitet om det görs i hemmet under mindre stress. Givetvis under förutsättning att man kan hålla provet varmt och komma in med det inom 60 minuter. Jag blev mest förvånad att de var så anti när jag pratade med dem, eftersom bla Karolinska menar att provet med fördel tas hemma. Tänkte att de nog skulle föredra på plats men att valet skulle vara vårt.

Och på tal om det... Fasen vad svårt det är att hålla händerna från varandra, bara för man vet att man inte fåååår... :o
 
Jo det förstår jag. Samtidigt finns det en forskningsrapport (från Malmö) som visar att det blir bättre kvalitet om det görs i hemmet under mindre stress. Givetvis under förutsättning att man kan hålla provet varmt och komma in med det inom 60 minuter. Jag blev mest förvånad att de var så anti när jag pratade med dem, eftersom bla Karolinska menar att provet med fördel tas hemma. Tänkte att de nog skulle föredra på plats men att valet skulle vara vårt.

Och på tal om det... Fasen vad svårt det är att hålla händerna från varandra, bara för man vet att man inte fåååår... :o

Aha det visste jag inte :) intressant!
 
Utgick ifrån att min blödning var en mens och inte ett missfall, även om den var lite märklig och helt fel tidsmässigt, och uppdaterade i listan.

Har i alla fall fått remisser till provtagning inför utredning. Eftersom vi bor i Skåne så görs utredningarna i den stora staden Malmö, och eftersom pojkvännen jobbar 1,5 timmes väg bort från kliniken så knotade han lite över att behöva åka dit och lämna sina prover. När man läser på andra landsting så verkar det rekommenderas att man tar provet hemma OM man kan lämna in det inom 60 min. Men här vill man inte alls att proven görs hemma utan på plats, oavsett. "Tur i oturen" har mannen fått ryggskott och kan inte jobba denna veckan så han ska försöka åka och lämna provet i slutet på veckan. :p

Ni andra som gjort utredning, hur har ni uppfattat det här med provtagning på plats vs hemma i era landsting/privata kliniker?
Med tanke på att vi kvinnor ska utstå vaginala ultraljud, ev sprutor (med tillhörande hormonpåslag) och så äggplock om det blir ivf så känner både jag och sambon att om hans enda "krav" på sig är lämna spermieprov på plats så får han ta det. Vi har med andra ord inte ens behövt diskutera det här hemma.
 
Med tanke på att vi kvinnor ska utstå vaginala ultraljud, ev sprutor (med tillhörande hormonpåslag) och så äggplock om det blir ivf så känner både jag och sambon att om hans enda "krav" på sig är lämna spermieprov på plats så får han ta det. Vi har med andra ord inte ens behövt diskutera det här hemma.

Det är vi helt överens om. Blev nog mest förvånade över den uppenbara motviljan mot att man tar provet hemma, när det tvärt om rekommenderas i andra landsting.
 
Ungefär en vecka kvar till mens och min hy är förskräcklig. Ansiktet är fullt i finnar och likaså bröstet.. I övrigt mår jag som vanligt, dvs konstant trött och ont i kroppen. :cool:
 
Inför vårt FET rekommenderade ivf-kliniken att börja fyra dagar efter mensens sista dag. Bara för att vara säker på att inte missa.

Hmm ja.. har du regelbunden mens?
Min senaste cykel var 6 månader och innan det lång och oregelbunden, aldrig kortare än 35 dagar. Men jag kanske borde börja tidigare ändå?
 
Hmm ja.. har du regelbunden mens?
Min senaste cykel var 6 månader och innan det lång och oregelbunden, aldrig kortare än 35 dagar. Men jag kanske borde börja tidigare ändå?
Ja, väldigt regelbunden. Ändå ville de att jag skulle börja 4:e dagen efter avslutad mens. I och för sig extra viktigt med rätt dahlia inför FET, men tänker att om din mens är oregelbunden kanske det är bättre börja tidigt för att inte missa.
Jag köpte storpack äl-stickor på nätet.
 
Ja, väldigt regelbunden. Ändå ville de att jag skulle börja 4:e dagen efter avslutad mens. I och för sig extra viktigt med rätt dahlia inför FET, men tänker att om din mens är oregelbunden kanske det är bättre börja tidigt för att inte missa.
Jag köpte storpack äl-stickor på nätet.
Men om hon har en cykel om minst 35 dagar är det väl slöseri att böra dag 8 typ. Du som är regelbunden förstår man ju att de ville att skulle börja då.
 
Justonemore ÄL 24/8, BIM 7/9, försök 3
- KarinStarfighter. Äl ca 11/9, BIM ca 24/9. Försök 8. Första barnet.
- Lilleknodd2 ÄL ca 3/10, BIM 17/10. Tredje försöket, andra barnet
-nattljus, ÄL ca 2/10, inga försök ännu, första barnet
- Zvinto - ÄL ca 4/10, BIM runt 19/10. Försök 9, andra barnet
- Ingela_S - ÄL ca 11/10, BIM ca 24/10 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
-Nejlica -ÄL ca 22/10 BIM ca 5/11 första barnet
-Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
-Hedblomster, ÄL ca 23/10, BIM ca 8/11. Försök 7, första barnet (4e försöket efter X).
- Superstar, beräknad första ÄL efter uttag av spiral 27/10 BIM 10/11. Försök 1 med barn nr 2.
- Vinkelina, Händer de så händer det. Kör utan skydd nu. Tänker dock inte hålla koll på ägglossning osv. Andra barnet(+ett missfall)
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.

Efter mkt om och men blev det iaf en ägglossning på CD 23 (dubbelkur med letrozol). Så nu är det bara denna eviga väntan kvar:wtf::D
 
]Justonemore ÄL 24/8, BIM 7/9, försök 3
- KarinStarfighter. Äl ca 11/9, BIM ca 24/9. Försök 8. Första barnet.
- Lilleknodd2 ÄL ca 3/10, BIM 17/10. Tredje försöket, andra barnet
-nattljus, ÄL ca 2/10, inga försök ännu, första barnet
- Zvinto - ÄL ca 4/10, BIM runt 19/10. Försök 9, andra barnet
- Ingela_S - ÄL ca 11/10, BIM ca 24/10 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
-Nejlica -ÄL ca 22/10 BIM ca 5/11 första barnet
-Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
-Hedblomster, ÄL ca 23/10, BIM ca 8/11. Försök 7, första barnet (4e försöket efter X).
- Superstar, beräknad första ÄL efter uttag av spiral 27/10 BIM 10/11. Försök 1 med barn nr 2.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.


Krömö. Trevligt att lära känna er. Var tydligen bara inne på en snabbvisit :o
 
Stod och stekte korv till lilltjejen nyss, det luktade apa :turd:O_o
Det var ett av dom första symtomen vid graviditeten förra gången, så nu har jag inbillat mig att det inte kommer komma någon mens om 4 dagar - så kommer bli lagom besviken när den dyker upp :banghead::down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 813
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 373
· Visningar
186 418
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 415
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 608
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp