Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

:mad:
Europapa var min favorit :(
Så trist när det blir såhär

Nederländerna är nu diskade.

Från SVT, uttalande från EBU:

"Vi har en nolltoleranspolicy mot olämpligt beteende under evenemanget och är fast beslutna att tillhandahålla en trygg och säker arbetsmiljö för all personal vid tävlingen. Mot bakgrund av detta anses Joost Kleins beteende gentemot en teammedlem strida mot tävlingsreglerna."

EBU skriver vidare att incidenten - i motsats till vissa medierapporter "inte involverade någon annan artist eller delegationsmedlem."
 
Nederländerna är nu diskade.

Från SVT, uttalande från EBU:

"Vi har en nolltoleranspolicy mot olämpligt beteende under evenemanget och är fast beslutna att tillhandahålla en trygg och säker arbetsmiljö för all personal vid tävlingen. Mot bakgrund av detta anses Joost Kleins beteende gentemot en teammedlem strida mot tävlingsreglerna."

EBU skriver vidare att incidenten - i motsats till vissa medierapporter "inte involverade någon annan artist eller delegationsmedlem."

Det sägs att incidenten inte var fysisk men jag är osäker på hur bekräftat det är. Ryktet säger att det var nåt han sa till en som jobbar med ESC.
 
Nederländerna är nu diskade.

Från SVT, uttalande från EBU:

"Vi har en nolltoleranspolicy mot olämpligt beteende under evenemanget och är fast beslutna att tillhandahålla en trygg och säker arbetsmiljö för all personal vid tävlingen. Mot bakgrund av detta anses Joost Kleins beteende gentemot en teammedlem strida mot tävlingsreglerna."

EBU skriver vidare att incidenten - i motsats till vissa medierapporter "inte involverade någon annan artist eller delegationsmedlem."

Jag har bara hört/läst att det skulle vara en kameraperson.

Tråkigt är det hur som helst, oavsett vad som hänt. Det bästa hade varit om man hunnit utreda det, men förstår att man måste komma till beslut. Jag får hoppas att de som fattat beslutet vet mer om vad som hänt och att det inte är ett ängsligt försök att kunna behålla sina skygglappar för omvärlden på.
 
@Lingon Jag ber om ursäkt om jag missat ditt svar, men när du såg SVT:s uttalande att de inte censurerat något, sa de då att de inte heller tillfört något ljud (som applåder och positiva rop)? Och så de att SVT inte har gjort något i sin sändning, eller att ingen del av produktionsbolag gjort det?
 
AVROTROS (Nederländernas broadcaster) har uttalat sig att de är chockade över beslutet och att de anser att det inte är i proportion till händelsen.

Hittar tyvärr ingen källa på svenska/engelska, men länk till nederländsk källa finns i trådstarten på Reddit: https://nos.nl/collectie/13971/live...voor-finale-avrotros-geschokt-door-beslissing

Ja, spontant känns det oproportionerligt för mig också. Men så vet jag inte vad som faktiskt hänt, och vill inte spekulera om det. Jag hoppas dock att de som fattat beslutet vet mer och har det som grund och inte bara att "vi vet inte heller någonting stänger av för att det pågår utredning". I så fall kan man ju i framtiden helt enkelt anmäla andra för att få dem avstängda. Nu är vi förhoppningsvis inte där idag, men vi vill inte dit heller.
 
AVROTROS (Nederländernas broadcaster) har uttalat sig att de är chockade över beslutet och att de anser att det inte är i proportion till händelsen.

Hittar tyvärr ingen källa på svenska/engelska, men länk till nederländsk källa finns i trådstarten på Reddit: https://nos.nl/collectie/13971/live...voor-finale-avrotros-geschokt-door-beslissing

Det hade varit intressant att veta vad som hände. Men är det nolltolerans så är det. Alla tävlanden måste behandla produktionen anställda med respekt och vanligt hyfs. De som har ESC som sin arbetsplats måste ha en trygg och säker arbetsmiljö. Jag kan respektera att de håller på det.

Joost betedde sig rätt barnsligt på presskonferensen efter semi 2 när han satt med flaggan över huvudet för att han satts bredvid Israels artist. Han hade kunnat ignorera henne men valde att bete sig barnsligt. Så jag har inte alls svårt att tro att han betett sig illa mot nån i produktionen.

Synd, det var min tredjeplats och jag såg fram emot att se bidraget ikväll!!
 
Ja, spontant känns det oproportionerligt för mig också. Men så vet jag inte vad som faktiskt hänt, och vill inte spekulera om det. Jag hoppas dock att de som fattat beslutet vet mer och har det som grund och inte bara att "vi vet inte heller någonting stänger av för att det pågår utredning". I så fall kan man ju i framtiden helt enkelt anmäla andra för att få dem avstängda. Nu är vi förhoppningsvis inte där idag, men vi vill inte dit heller.

Hur kan du känna att något du inte vet vad det är är oproportionerligt?

Polisen och åklagare är inblandad. Det är inte bara nåt internt inom EBU det här. Polisen har hållt förhör med Joost, målsägande och vittnen och lämnar utredningen vidare till åklagare. Resultatet av utredningen (okänt för oss i dagsläget) har gjort att EBU bedömt att det inte är lämpligt att han tävlar ikväll.
 
Ja, spontant känns det oproportionerligt för mig också. Men så vet jag inte vad som faktiskt hänt, och vill inte spekulera om det. Jag hoppas dock att de som fattat beslutet vet mer och har det som grund och inte bara att "vi vet inte heller någonting stänger av för att det pågår utredning". I så fall kan man ju i framtiden helt enkelt anmäla andra för att få dem avstängda. Nu är vi förhoppningsvis inte där idag, men vi vill inte dit heller.
Det verkar handla om olaga hot. Så helt rätt med diskvalifikation isf, tycker jag.

https://www.svt.se/kultur/senaste-n...-2024?inlagg=9048157aac38af8711b04e52e04b1c0a
Malmöpolisen var plats på Malmö arena igår för att utreda vad som hade hänt i fallet med "incidenten" på Eurovision Song Contest under veckan.- Vi har en man som är misstänkt för olaga hot. Det misstänkta brotten ska ha begåtts på Malmö arena under torsdagskvällen, säger Pelle Vamstad, presstalesperson på polisen.Mannen är inte frihetsberövad. Polisen vill inte svara på om personen är den nederländska artisten Joost Klein.Målsäganden är enligt polisen kopplad till EBU, enligt uppgifter till SVT är det en fotograf som jobbar för EBU.- Själva utredningsarbetet är klart för vår del. Vi har använt en snabbare lagföring i detta ärenden som nu gått vidare till åklagare, säger Vamstad.
 
Hur kan du känna att något du inte vet vad det är är oproportionerligt?

Polisen och åklagare är inblandad. Det är inte bara nåt internt inom EBU det här. Polisen har hållt förhör med Joost, målsägande och vittnen och lämnar utredningen vidare till åklagare. Resultatet av utredningen (okänt för oss i dagsläget) har gjort att EBU bedömt att det inte är lämpligt att han tävlar ikväll.

Utifrån det lilla man sett och hört och känner till om kontexten så kan man förstås få en första känsla. Det får de flesta människor skulle jag säga, det tillhör vår överlevnadsinstinkt att tolka sin omgivning. Däremot ska man ju vara medveten om att man vet väldigt lite, och därför inte döma ut någon eller något innan man vet mer, vilket jag också skrev. Men att tro att man inte känner, tycker eller tänker något alls i olika situationer, tycker jag blir tokigt. Bättre att vara medveten om sina fördomar och första reaktioner, då kan man hejda sig från att agera på dem, istället för att naivt tro att man inte har några.
 
Utifrån det lilla man sett och hört och känner till om kontexten så kan man förstås få en första känsla. Det får de flesta människor skulle jag säga, det tillhör vår överlevnadsinstinkt att tolka sin omgivning. Däremot ska man ju vara medveten om att man vet väldigt lite, och därför inte döma ut någon eller något innan man vet mer, vilket jag också skrev. Men att tro att man inte känner, tycker eller tänker något alls i olika situationer, tycker jag blir tokigt. Bättre att vara medveten om sina fördomar och första reaktioner, då kan man hejda sig från att agera på dem, istället för att naivt tro att man inte har några.

?
 
Hur kan du känna att något du inte vet vad det är är oproportionerligt?

Polisen och åklagare är inblandad. Det är inte bara nåt internt inom EBU det här. Polisen har hållt förhör med Joost, målsägande och vittnen och lämnar utredningen vidare till åklagare. Resultatet av utredningen (okänt för oss i dagsläget) har gjort att EBU bedömt att det inte är lämpligt att han tävlar ikväll.
Det kan uppfattas som oproportionerligt utifrån att han inte är dömd. Han är inte heller anhållen eller häktad.

Vad som kan bli problematiskt är att vem som helst kan polisanmäla ett påstått brott, det säger ingenting om skulden hos den som anmälan riktas mot. Det skulle alltså kunna användas mot en artist eller land i tvivelaktiga syften. Därför tveksamt agerande av EBU. Det är domstolen som dömer, det är en mycket grundläggande del av en rättstat och demokratiska principer. Hade han varit frihetsberövad hade det såklart varit en helt annan sak.
 

Tack. Där säger de ju egentligen bara att de inte tar bort eller sänker ljudet från buropen, inte något om huruvida de förstärker de positiva ljuden. Hur "Precis som i alla stora tv-produktioner med publik arbetar vi med utsändningsljudet för att jämna ut nivåerna för tv-publiken. Det är enbart för att få en så balanserad ljudbild som möjligt.” ska tolkas blir inte helt solklart.
 
Det kan uppfattas som oproportionerligt utifrån att han inte är dömd. Han är inte heller anhållen eller häktad.

Vad som kan bli problematiskt är att vem som helst kan polisanmäla ett påstått brott, det säger ingenting om skulden hos den som anmälan riktas mot. Det skulle alltså kunna användas mot en artist eller land i tvivelaktiga syften. Därför tveksamt agerande av EBU. Det är domstolen som dömer, det är en mycket grundläggande del av en rättstat och demokratiska principer. Hade han varit frihetsberövad hade det såklart varit en helt annan sak.

Fast nu har EBU en nolltolerans. De tycker uppenbarligen att det de vet säkert i dagsläget är tillräckligt illa. Om dem kvinnliga fotografen betett sig illa också (vilket det går rykten om) så tar jag för givet att det blir följder för henne också inom gränserna för lagen och EBUs regler.
 
Utifrån det lilla man sett och hört och känner till om kontexten så kan man förstås få en första känsla. Det får de flesta människor skulle jag säga, det tillhör vår överlevnadsinstinkt att tolka sin omgivning. Däremot ska man ju vara medveten om att man vet väldigt lite, och därför inte döma ut någon eller något innan man vet mer, vilket jag också skrev. Men att tro att man inte känner, tycker eller tänker något alls i olika situationer, tycker jag blir tokigt. Bättre att vara medveten om sina fördomar och första reaktioner, då kan man hejda sig från att agera på dem, istället för att naivt tro att man inte har några.

Jag tolkade dig som att du hade synpunkter på att jag hade en känsla utifrån det jag hört och sett angående incidenten, vilket jag besvarade med att jag tycker det är högst rimligt att ha.
 
Tack. Där säger de ju egentligen bara att de inte tar bort eller sänker ljudet från buropen, inte något om huruvida de förstärker de positiva ljuden. Hur "Precis som i alla stora tv-produktioner med publik arbetar vi med utsändningsljudet för att jämna ut nivåerna för tv-publiken. Det är enbart för att få en så balanserad ljudbild som möjligt.” ska tolkas blir inte helt solklart.

Jämna ut nivåerna tolkar jag som ljudvolymen. Att det inte ska bli alldeles för stora skiften i volym på för kort tid. Eller nåt liknande. Säger de att de inte censurerar så tror jag på dem.
 
Jag tolkade dig som att du hade synpunkter på att jag hade en känsla utifrån det jag hört och sett angående incidenten, vilket jag besvarade med att jag tycker det är högst rimligt att ha.

Och jag tycker att det är orimligt att ha nån känsla utifrån det lilla vi vet. Vilket egentligen bara är att EBU tycker att det är olämpligt att han tävlar ikväll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 347
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 280
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 406
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp