Bukefalos 28 år!

Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Har två hästar som båda har haft fång. De har nu gått på lösdrift i flera år, de har inte reagerat på frosten. Däremot den lilla på för mycket mat mitt i sommaren förra året och ett anfall i vintras av en dålig hösilage boll. Den stora som tidigare haft oräkneliga problem med fång och gått på grus och fjolårsgräs i många år har kommit i en bättre balans i både mage och hovar, klarar både gräs och frost nu utan problem. det är ingen i dag som kan se att han har haft hovbensrotationer. den lilla är röntgad och visade ingen rotation alls trots kraftigt anfall. Vilket jag tror beror på att han hade bra balans i hovarna innan anfallet.

de får en portion med hö morgon och kväll nu ändra fram till i allafall midsommar för att få fibrena.

min efarenhet är att fången är en symptom på att något är i obalans från början. inte gräs och frost i sig....det är bara det som utlöser. men vad det är som gör att det blir obalans eller att det är i balans är min stora fråga!?
 
Sv: Fång tråd

1. 8 år, sju när hon insjuknade
2. Hon var väl något överviktig då men nu är hon slank och fin
3. Hon var mest fritidsriden men hade hyfsat bra kondis ändå.
4. Näpp, men nu får hon vetekligröt. Hon går dock inte på bete nu, eller ja. Hon får i en liten paddock när vi är hemma och növlar i gräset. Hon ska få lite mer plats inom snar framtid och när vi har fixat så att det är hyfsat nedbetat.

Vad insjuknade hon i för ett år sedan?
Du skrev att det var som en dödsdom att hon fick fång i måndags. Att det normala hästlivet var slut.

Min häst fick fång för ett år sedan. Sedan dess fick jag bruka allvar och ge henne ett normalt hästliv. Då menar jag ett bättre hästliv:
Sluta med överfodring och träna henne 5-6 dagar i veckan. Koll varje dag; normal avföring, hovar, ben, puls, rörelse osv.
Hon får inte gå på bete under natten och inte under sådana förhållade då man misstänker höga halter glukos, fruktaner etc.
Ingen form av sädeslag. Får hö, lucern, betfor, olja, bryggerijäst o vitaminer.
 
Sv: Fång tråd

min efarenhet är att fången är en symptom på att något är i obalans från början. inte gräs och frost i sig....det är bara det som utlöser. men vad det är som gör att det blir obalans eller att det är i balans är min stora fråga!?

Obalans i ämnesomsättningen?
Ämnesomsättningen kan påverkas av flera faktorer!
Metaboliska sjukdomar.
Förbränning av energi-träning och motion.

Genetiska faktorer, fetma?
 
Sv: Fång tråd

*kl*

Är det någon här som har en häst (som haft fång) på lösdrift året om??

Och hur gör ni då med gräset? Går dom i en stor hage finns det ju gräs året om och dygnet runt.

Jag har delat av hagen så den delen de går på mest är 40x80 m. Tre hästar har betat bort alla spår av gräs i denna!
På våren o sommaren öppnar jag till gräs under gynnsamma förhållande.
 
Sv: Fång tråd

Vad insjuknade hon i för ett år sedan?
Du skrev att det var som en dödsdom att hon fick fång i måndags. Att det normala hästlivet var slut.

Min häst fick fång för ett år sedan. Sedan dess fick jag bruka allvar och ge henne ett normalt hästliv. Då menar jag ett bättre hästliv:
Sluta med överfodring och träna henne 5-6 dagar i veckan. Koll varje dag; normal avföring, hovar, ben, puls, rörelse osv.
Hon får inte gå på bete under natten och inte under sådana förhållade då man misstänker höga halter glukos, fruktaner etc.
Ingen form av sädeslag. Får hö, lucern, betfor, olja, bryggerijäst o vitaminer.

Den ponnyn jag nämnde blev sjuk i något som varken (bra) veterinärer, hovslagare eller vi kunde komma fram till vad det var. Helt luddigt, efter medicinerna började hon med invänjning på bete igen som gick lite för snabbt och så blev hon sjuk igen.

Jag skrev dock aldrig att det var en dödsdom även som det var lite hopplöst en period innan vi började behandla med örter och det gick ungefär som att knäppa med fingrarna så var hon frisk och kry igen (inte riktigt helt kry men nästan, livsgnistan kom tillbaka åtminstone) :p Det var någon annan som skrev. Min lilla ponny håller på att få gå tillbaka till ett normalt liv så gott det går igen. Mindre paddock med rent gräs (utan ogräs så mycket vi kan hålla undan för henne) och paddocken ska utökas lite till helgen om allt går som planerat. Ev. med en liten gång mellan hennes andra hage (skogshage) och paddocken i framtiden när hon är ännu mer redo att gå i en lite större hage med gräs i.

Träningen kan och hinner jag tyvärr inte 5-6 gånger/vecka nu med tanke på att:
1. Pricken håller på med långsam igångsättning med tömkörning och körning med lätt vagn.
2. Lite mycket att göra i skolan närmaste tiden innan sommaren, jag brukar försöka hinna med allt som ska hinnas med när jag är pigg nog att stå på benen så att säga. För Prickens del innebär det ett skrittpass med vagn så länge hon tycker att det är roligt och är pigg, vilket varierar kraftigt. Jag vill inte att hon ska uppleva det som tråkigt och negativt nu när hon har stått så mycket, dessutom är hon kasst musklad och ömfotad fram, easyboots ska inhandlas så fort ekonomin tillåter. Att motionera henne på gräs går ju toppen så länge men bra klätterbackar ligger ett stycke grusväg bort.

Till er andra med fånghästar som inte är friska än: Kämpa på! Oftast går det bra med en hyfsad plånbok, lite kunskap, veterinärsnack och inte minst vilja och hopp! Som Gunde säger: Ingenting är omöjligt.
 
Sv: Fång tråd

*KL*
Är det någon som har en bild på hovar med blod i lamellranden?
Även intressant om ni ville lägga in bilder på era hästars fång hovar.
//Tina
 
Sv: Fång tråd

Jag vill inte säga att jag är någon expert men jag har lyssnat så bra jag har kunnat när vår veterinär har varit ute. Om betet har han sagt detta: Så länge det bara är gräs är det inte lika farligt. Går hästen på "ogräs" är risken större för att få fång.

Jag trodde personligen att det var tvärt om. Ogräs är bättre än gräs, men så var det tydligen inte. Ta bort ekar ifrån hagen om det är möjligt (vi har skitmycket ekar i en del av hagen) men det är möjligt att få hästen bra ifrån fånget. Som du säkert vet kan man ju aldrig helt bli av med det. Hästen förblir ju känslig och det är dumt att chansa på att släppa ut den snabbt i onödan.

Jag håller på att vänja in lillponnyn på gräs nu i en miniliten paddock och i princip utan ogräs. Varje dag när vi är hemma går hon där och käkar och jag är ganska noga med att minska på stråfodret när jag vet att hon har varit ute och ätit gräs en hel dag så att hon inte får i sig för mycket. Ofta blir de ju inte allergiska mot gräs utan mer... Känsliga. När hästen är pigg och kry igen kan du ju kanske försöka att släppa den i en nerbetad, mindre hage en kvart då och en halvtimme då för att se hur hästen reagerar. Det var så jag gjorde med ponnyn. I början lät jag henne gå med en av de andra hästarna så att det skulle bli ordentligt nedbetat. Mitt hopp är att hon ska få gå i en del av gräshagen och få må bra, bättre än vad hon gör nu alltså.

Det går säkert bra med din totto, det finns så mycket man kan göra nu. Är det akut fång eller är det mer... Vanlig fång?

Jag känner mig osäker på vad som menas med vanlig fång...men min häst blev hastigt dålig. Jag ger butta nu och pålle ska stå inne 10 dar. Det verkar vara ett lättare anfall enl. vet. men jag vet inte om det har någon betydelse. Jag är mest ledsen för att pålle inte ska kunna få gå ute med de andra under sommarhalvåret...Jätteledsen faktiskt.

Kan ekar öka risken för fång? Jag vet att det finns i hagen jag hade min häst i nu.
 
Sv: Fång tråd

Jag blev också helt knäckt när min ponny fick fång. Han hade så ont och veterinären gav inte mkt hopp. Men nu har det gått 10 veckor och han är ohalt o jättepigg! Ska snart få börja gå i sandhage. Visst det blir inte samma hästliv för dom, men som veterinären sa, dom är vanedjur och vänjer snabbt om sig vid nya rutiner. Så misströsta inte, det kommer bli bra! Lycka till

Tack för lite tröst. Jag ska verkligen göra allt jag kan för att min häst ska få det bra, trots sin fång.
 
Sv: Fång tråd

Vad insjuknade hon i för ett år sedan?
Du skrev att det var som en dödsdom att hon fick fång i måndags. Att det normala hästlivet var slut.

Min häst fick fång för ett år sedan. Sedan dess fick jag bruka allvar och ge henne ett normalt hästliv. Då menar jag ett bättre hästliv:
Sluta med överfodring och träna henne 5-6 dagar i veckan. Koll varje dag; normal avföring, hovar, ben, puls, rörelse osv.
Hon får inte gå på bete under natten och inte under sådana förhållade då man misstänker höga halter glukos, fruktaner etc.
Ingen form av sädeslag. Får hö, lucern, betfor, olja, bryggerijäst o vitaminer.

Det var nog jag som skrev om min häst som just fått fång. Jag känner verkligen att beskedet blev som en dödsdom. Min häst har inte ätit kraftfoder innan utan fått några dl lusernpellets per dag samt mineraler, glucosamin, linfrö. Att träna pålle är lite svårt p g a gammal skada men vi promenerar osv. Min häst har varit i bra hull och jag har varit jättenoga med att vänja in betet. Jag har även gett probiotika sedan gräset började komma upp...

Om jag vänjer in ännu mer försiktigt, fungerar det att ha på munkorg på betet? Kan de gå med andra hästar då? Jag skulle så gärna vilja kunna ha min häst med de andra...men givetvis inte om det finns riks för nytt anfall.

Finns det någon annan som använder munkorg på sin häst och då kan ha den ute på "vanligt normalt bete"?

Jag blir ledsen för jag vill kunna ge min häst det bästa. De älskar ju att kunna gå ute över stora marker och med flocken. Nu känns det som att det inte går mer och pålle kommer att leva helt ensam...
 
Sv: Fång tråd

Jag känner mig osäker på vad som menas med vanlig fång...men min häst blev hastigt dålig. Jag ger butta nu och pålle ska stå inne 10 dar. Det verkar vara ett lättare anfall enl. vet. men jag vet inte om det har någon betydelse. Jag är mest ledsen för att pålle inte ska kunna få gå ute med de andra under sommarhalvåret...Jätteledsen faktiskt.

Kan ekar öka risken för fång? Jag vet att det finns i hagen jag hade min häst i nu.

Min vet. rekommenderade starkt att ta bort delen med ek ifrån vår hage, men det är ju den finaste biten och med mest skog så det känns tråkigt, men antagligen tar vi bort den när vi sätter nytt staket i sommar.

Men om vet. sa att det inte är så farligt så är det förmodligen inte det. De har oftast sett extrema fall så de har att jämföra med. Prova med munkorg och se om det hjälper? Om hästen accepterar det vore det ju toppen. Pricken gjorde det inte, hon stod en hel dag och gnuggade så remmarna gick sönder, då kändes det knappt lönt att ha den kvar :p
 
Sv: Fång tråd

KL

Min dam, som fick fång i förra veckan, blev fixad av hovslagaren igår. Hon fick specialskor fram för att underlätta överrullningen och så kortade han ju ner tårna runt om. Det positiva var att han tyckte att hästen betedde sig precis som vanligt och han kunde från utsidan endast se en mycket liten reaktion i hoven på henne, betydligt mindre än vad han väntat sigoch mycket mindre än vad han ser på sina andra fånghästar...

Jag hoppas och vill tro att detta innebär att vi lyckades häva fånganfallet snabbt och att skadan därför blivit ganska liten. Hon är idag (sista dagen på butta) mer eller mindre ohalt, rör sig lite stelt men annars okej. Är pigg, glad och framåt och förstår inte alls varför hon måste stå i sin lilla sjukhage i paddocken...
Hon får 6 kg hö och 3 kg halm om dagen, mindre vill jag inte ge trots att veterinären ville ha henne på lite "diet"...

Planeringen nu är att hon blir stående i sin lilla sjukhage även nästa vecka, sen förstorar vi den litegrann och så får hon komma ut och skritta några minuter om dagen.
Preliminärt så tänker jag mig att hon får vila från träning (bara gå promenader så småningom) fram till augusti sen får vi se hur det verkar... Hoppas kunna släppa henne i en mindre skogshage efter midsommar, så kan hon få äta lite grönt i form av sly i alla fall....

Hur tycker ni att det låter? Är jag för snabb eller för optimistisk?

Hästen var ju rätt dålig i förra veckan, men inte så illa som jag förstått att många av era hästar varit. Det verkar som att vi lyckades häva anfallet ganska snabbt i alla fall...
Vill ju göra det som är bäst för hästen, såklart, men inte låta henne stå och bli knäpp mentalt av tristess i onödan....
 
Sv: Fång tråd

KL

Planeringen nu är att hon blir stående i sin lilla sjukhage även nästa vecka, sen förstorar vi den litegrann och så får hon komma ut och skritta några minuter om dagen.
Preliminärt så tänker jag mig att hon får vila från träning (bara gå promenader så småningom) fram till augusti sen får vi se hur det verkar... Hoppas kunna släppa henne i en mindre skogshage efter midsommar, så kan hon få äta lite grönt i form av sly i alla fall....

Hur tycker ni att det låter? Är jag för snabb eller för optimistisk?

Förra året fick mitt halvblod fång samma tidpunkt som din. Jag gjorde så som du skrivit i din plan, skritt, sedan promenader och reds fullt i augusti. Det gick bra för henne!
(Dock hade jag ingen skogshage. Hon fick gå på bete hela sommaren kl 16-21.)
Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Fång tråd

(Oj, jag blandade ihop inläggen. Svarade på fel. Det var till dig.)

Jag vågade inte använda munkorg om hästen skulle lyckas ta den av sig. Begränsade tiden i gräshagen till ett par timmar om dagen istället.

Om en häst har insulinresistens så hjälper inte probiotika. Tror jag...
Jag har läst om ett försök där några stackars ponnier utsattes för B-insulin höjning. Alla fick fång och var opåverkade i tarmarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång tråd

Fick fång på min häst i spetember förra året..
Hade henne inne i stallet i ca 4-5 veckor sedan fick hon stå i utebox i ca 5-6 veckor.. sedan rymde hon ut i hagen(inget gräs), vi skafafde då en munkorg för säkerhets skull, den hade hon på i ca 1 månad.. sedan började det bli kallare.. så då tog vi av den.
Jag har låtit henne vila ännas tills nu, för det var vad vet. sa till mig.
Hon ville även sätta henne på diet, preci som din med ville, vet inte exakt hur mycket hon fick.. men det belv mycket halm, så hon skulle hålla magen i form..

Nu går hon utan munkorg i samma hage, och det känns verkligen skönt.. Det blir inegt bete för henne, jo endast lite mitten av sommaren dåd et är torrt..

Till hösten ska hon börjas tömmköras ocvh sedan massa promenader..sedan ev lit6e ridning, det återståpr att se..

+
 
Sv: Fång tråd

Är det någon som har en uppfattning om risken för återfall då orsaken är känd och kan (förhoppningsvis!) undvikas i framtiden?

Hästen i fråga satte i sig en massa olämplig mat, på grund av en olyckshändelse. Detta utlöste ett lättare fånganfall, medicin sattes in direkt när den fick puls och värme i hovarna. Medicinen tog bort detta efter ett par dagar (fyra fem, det "tog" inte från början). Ingen hälta före (under) eller efter medicinering.

Ett halvår senare så syntes en liten blödning i lamellranden. Inget syntes på tidigare röntgen.

Min fråga är nu, hur orolig måste jag vara i framtiden? Jag är försiktig, men vidtar egentligen inte fler åtgärder än man normalt sett gör för att undvika fång (vikten, invänjning på bete, magrare betesmarker, långsamma foderbyten, inget spannmål et cetera).

Sker det något fysiologiskt efter ett fånganfall som ökar risken, eller är det snarare att fånghästar uppenbarligen är en häst i riskzonen?

(hoppas någon förstår min förvirrade utläggning...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fång tråd

(Oj, jag blandade ihop inläggen. Svarade på fel. Det var till dig.)

Jag vågade inte använda munkorg om hästen skulle lyckas ta den av sig. Begränsade tiden i gräshagen till ett par timmar om dagen istället.

Om en häst har insulinresistens så hjälper inte probiotika. Tror jag...
Jag har läst om ett försök där några stackars ponnier utsattes för B-insulin höjning. Alla fick fång och var opåverkade i tarmarna.

Frågan är om man kan veta om hästen är insulinresistent...Man borde kunna ta blodprov eller? Någon som vet?

Min häst har varit lite lösare sen betessläppet och jag har ju läst att det kan vara bra med probiotika för att undvika fång. Ja, tyvärr hjälpte det inte. Samtidigt kan det ju vara så att jag gav fel sort.

Jag vet ju inte om ajg vågar släppa min häst på gräs alls. Tror du det kan fungera att ha pålle i väldigt avbetad hage om jag vänjer in saaakta?
 
Sv: Fång tråd

Sker det något fysiologiskt efter ett fånganfall som ökar risken, eller är det snarare att fånghästar uppenbarligen är en häst i riskzonen?

Jag undrar samma som du. Det är så jobbigt att man inte kan veta, men om jag är ÄNNU försiktigare i framtiden borde det kunna funka då eller blir faktiskt hästarna känsligare av att de redan haft anfall?
 
Sv: Fång tråd

*KL*

Många frågor från mig...:o

Men tycker ni alltid att man bör ta av skorna på fånghästar? Veterinären tyckte inte det behövdes på min häst men jag blir osäker själv. Pålle ömmar och går väldigt stelt med frambenen. Det är svårt att se direkt hälta eftersom bägge benen är påverkade...

Jag fick butta för 12 dagar och sedan kunde min häst gå ut i sjukhagen. Vetrinären tyckte även att jag skulle börja vänja in på gräs igen då; tycker ni att det verkar rimligt? Jag blev själv så osäker på veterinären och hur mkt hon kunde om fång...Jag vill ju inte göra fel med min häst. Är det bättre att ha kvar min häst på boxvila lite längre? Det är ju lite hårt i hagarna där det bara är jord...

Jättetacksam om ni har några tankar...:bow:
 
Sv: Fång tråd

Tänkte höra om det är ngn här med erfarenhet av förlossningsfång på ston?? Skiljer det sig i symptom, etc eller är det samma som "vanlig" fång?
 
Sv: Fång tråd

Skönt att höra att det gick bra för er!

Då kör jag på min preliminära plan, såvida inget tråkigt inträffar, och så är det bara till att hoppas på det bästa...! Tack för ditt svar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 583
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 922
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 528
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp