Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Här diskuteras fång, frågan är i allra högsta grad aktuell och det kan man se inte minst på de olika trådarna som ramlar in dagligen i frågan.
Alltså, här diskuteras allt kring fång. Behandling, eftervård, foder, beslag osv.

Boj/moderator
 
Sv: Fång tråd

Hej! detta är svar till Kingkong i tråden "har min ponny fått fång?" ; Hur många dagar har ponnyn varit stel på mornarna? Prova att vända han/henne tvärt på hårt underlag. Jag menar inte snabbt men en väldigt tvär helomvändning, det brukar inte en häst med fång klara. Travar och galopperar den i hagen så låter det inte som fång..... Håller tummarna....
 
Sv: Fång tråd

min kompis häst fick fång i fredags synd om den tycker jag . hoppas inte mina 6 får det.nu på mitt bete. har andras hemma på bete i sommar.:confused:
 
Sv: Fång tråd

Hej alla buke-hovslagare..

Jag vill gärna höra hur ni resonerar när ni skor en häst sk "kronisk fång" (hovbensrotation och/eller sänkning).

Har ni lust att dela med er av era tankar?
 
Senast ändrad:
Sv: Fång tråd

Jag klistrar in mina frågor som jag ställde i tråden "hur har det gått för era fånghästar..."



Har de återfått full andvändbarhet? Hur lång tid tog det?
Märker ni någon skillnad ridmässigt?
Har den haft återfall?
Vad var orsaken till fången?
Hur såg din häst ut på röntgen (grad av rotation, sänkning)?
 
Sv: Fång tråd

Här diskuteras fång, frågan är i allra högsta grad aktuell och det kan man se inte minst på de olika trådarna som ramlar in dagligen i frågan.
Alltså, här diskuteras allt kring fång. Behandling, eftervård, foder, beslag osv.

Boj/moderator
Varför lägger du inte in alla fångtrådar under denna?
 
Sv: Fång tråd

Fast det är inte alltid så enkelt...min häst kan knappt vända sig på gången, inte heller på mjukare underlag, vilket får mig och veterinär att misstänka fång ( vi ska in på klinik i morgon för att säkerställa diagnos ) MEN han travar och galopperar utan större besvär i hagen.

Så, som sagt, inte helt enkelt att avgöra.
 
Sv: Fång tråd

Jag svarade i din förra tråd, men hittar inte den så jag kan svara här också. :)

Har de återfått full andvändbarhet? Hur lång tid tog det?
ja absolut, full ridbarhet, han blev sjuk i september 05, under sommaren 06 var han i god kondition igen och tränades som vanligt.
Märker ni någon skillnad ridmässigt?
Nej, i så fall till det bättre. Absolut inga sämre förändringar.
Har den haft återfall?
Nej
Vad var orsaken till fången?
Betet växte om, det hade regnat ett tag och sen kom massor av sol och betet exploderade.
Hur såg din häst ut på röntgen (grad av rotation, sänkning)?
Lindrig till måttlig rotation alla fyra hovarna. Behandlades på Strömsholm.
 
Sv: Fång tråd

Här kommer en länk till en artikel jag tycker är väldigt intressant.

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

"7,5 gram fruktan per kilo kroppsvikt, och inom 48 timmar hade alla hästar fång"
Detta försöket nämns i ett SLU arbete (Kolhydrater i vallfoder)
Dels har det fruktanet i försöket inte samma bindningar som det i svenskt gräs.
Dels behöver en häst (500kg) äta över 1000 kg ensilage el 100 kg grönmassa för att få i sig 7,5gram fruktan på kg kroppsvikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång tråd

Som vissa av er kanske läste i min tråd förra veckan så har min häst fått fång, behandlades av Distriktsveterinären i fredags.
Hästen är betydligt bättre idag och vänder sig utan större bekymmer. Hon går i sjukhage i boxstorlek + ett par kvm ute i paddocken på sandunderlag.
Ringde och pratade med en av hästklinikerna i närheten om vad de har för rekommendationer eftersom jag inte kände att jag litade på veterinären som var ute... Lite skillnad på råd!

Rörelse: Distrikten: Kan gå i paddocken i dess fulla storlek. Kliniken: Boxvila i 2-3 veckor.

Vila: Distrikten: Vila så länge hästen går på smärtstillande och/eller är halt + lika länge till, ca 2-3 veckor. Sen rida som vanligt. Kliniken: Efter inledande boxvilan kan hästen få stå i sjukhage ute, ca 20-25 kvm stor och skrittas försiktigt vid hand på mjukt underlag en kort stund om dagen om hästen är ohalt. Ingen träning på två-fyra månader beroende på hur hästen svarar på behandlingen.

Medicinering: Distrikten: Skrev ut Fenylbutazon i 5 dagar. Kliniken: Skriver alltid ut NSAID i minst 10 dagar.

Röntgen: Distrikten: Behövs inte. Kliniken: Om sjukdomsförloppet blir utdraget eller om hästägaren vill "för säkerhets skull".

Foder: Distrikten: 1,5 kg hö om dagen + lite halm. Ingen kraft. Kliniken: Låg-normal högiva + halm. Ingen kraft.

Vilka råd har ni andra fått angående era hästar?
Har ni sett skillnad i vilka råd som getts beroende på vilken veterinär som ni pratat med...?
 
Sv: Fång tråd

Tja, distriktarna i min hemstad ville ta bort min häst på plats när de hade tittat på röntgenplåtarna.
Jag tyckte dock att det var lite drastiskt och frågade om behandling.
Svaret blev att visst kunde vi prova. Men det skulle nog ta upp emot ett år, kosta mig nästar 30.000 kr och han skulle endå ha en mkt liten chans att bli bra.

Plockade hem min häst och började fråga runt. Alla hänvisade mig till Strömsholm, så jag tog med min stackars lilla häst dit och inledde en behandling.
Idag, ungefär 10 v senare, är det en enorm skillnad!
Allt pekar på att han kommer att vara helt återställd då behandlingen är slut (juli) och det kommer då att ha kostat mig ca 10.00 kr, och då är resorna till Strömsholm inräknade.

Det kallar jag skillnad!
 
Sv: Fång tråd

Jag har stor respekt för veterinärers kunskap i allmänhet. Men tyvärr verkar det som att de är olika mycket uppdaterade kring fång. Jag kan tycka att det är lite konstigt eftersom det är vad jag förstår en ganska vanlig sjukdom.

När min häst fick fång sa en av veterinärerna (som dessutom sålde mag/tarm preparat till fånghästar) att fång beror på för mkt proteiner. Jag skulle vara försiktig med att ge henne för mkt proteiner. Jag blev så förvånad så jag kom mig inte för att protestera.

En av våra andra veterinärer som har behandlat en fånghäst till en av mina kompisar menade att det berodde på allergi mot halm (minns ej vilken sorts halm). Detta stämmer kanske? Jag har inte träffat på det någonstans bland allt jag har läst.

Så visst säger alla olika.
 
Sv: Fång tråd

Jag fick liknande råd som du fick av kliniken med skillnaden att hästen SKULLE röntgas innan igångsättning samt att jag kunde ge fritt med hö. Jag har däremot läst på Buke om personer som fått råd likn. din distriktsvetrinärs råd och det känns helt fel, någon borde kanske skicka dem på "fångkurs"!
 
Sv: Fång tråd

Ja, det känns ju verkligen helkonstigt att råden kan bli så himla olika beroende på vem de kommer ifrån... Vissa veterinärer skulle säkert behöva sig en liten uppdatering på vad som hänt de senaste åren, kan jag tänka mig....:angel:

Fri tillgång på hö kan jag nog inte ge, min dam är ett matvrak och i lite överhull, tror det var delvis därför veterinären som var ute tyckte jag skulle ge så lite mat... Men jag kan ju inte svälta henne till idealvikt, liksom....:crazy:
 
Sv: Fång tråd

Min hade fång förra våren(mars/april). Måttlig rotation. Efter klinikvistelse osv så blev han bra. Har efter det gått i sandhage jämt.
Nu,för en vecka sen fick han fångkänning igen:cry:
 
Sv: Fång tråd

Till alla er som skriver att era hästar har/haft fångkänningar: Vad menar ni med det och hur vet ni att det är just fångkänningar och inget annat?
 
Sv: Fång tråd

Till alla er som skriver att era hästar har/haft fångkänningar: Vad menar ni med det och hur vet ni att det är just fångkänningar och inget annat?


Om du har en häst som haft fång och varit uppmärksam hur den betett sig innan det akuta fångskedet så vet du. Olika hästar, lite olika symtom, men ibland lite feber, snubblig, har svårt att vända, behöver inte ha ökad digitalpuls och värme i hovarna men är ofta öm på hårt underlag. Många hästar har dålig mage innan och lite mystiskt rörelsemönster. (Sedan i det akuta fångskedet är det sällan någon tvekan). En del hästar blir lite skakiga i huvudet innan, ungefär som när det är mycket flugfän. Det här är min erfarenhet, det finns säkert massor med andra saker man kan vara uppmärksam på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 976
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 380
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 292
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp