Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

När det gäller fånganfall som orsakas av en rubbning av tarmfloran så ser jag det som en "tävling eller kanske snarare krig" mellan de snälla bakterierna och de elaka. Det gäller att hästen har så pass många så pass starka och stabila nyttiga bakterier att de tar överhanden och vinner över de elaka som ökar i antal pga ex felaktig utfodring.
Sedan kan inte jag tillräckligt mkt om antibiotika för att uttala mig om det går att styra detta till att endast rätt sorts bakterier dödas - ingen aning,
Men vi har nog inte läst samma artikel min var inte från Island . kan se om jag hittar den.
 
Sv: Fång tråd

Har fått tillgång att träna en häst som har haft fång. Förstår att det är noga med kosten och han äter havre/hö/gräs nu men jag undrar vad jag kan ha som belönigsgodis i klickerträningen? Vill ju inte ge något som han kan bli dålig av.

Vad bör man tänka på?
 
Bete

Hur ska man tänka nu till våren egentligen?? Ska hästen gå kvar i sin vinterhage och beta det som kommer upp där eller ska man satsa på att göra en mindre hage där det redan finns gräs?? Eller ska stackaren gå i grushage?? vad är egentligen bäst för en häst som kan få fång?? Förra våren gick hon kvar i sina vinterhagar utan problem...hon är dock lite känslig för proteiner i gräset(enligt blodprov som skickats till Tyskland) och så även för Uv ljus..så hon går med exemtäcke på sommaren. vad jag förstått det som så är det mer fruktan i gräset som kommer upp i vinterhagarna..men jag vill ju inte att hon går i en hage med massor av gräs i heller.. vad hade ni gjort som är bra på det här med fång?? Ingen som vet säkert att hon haft fång då hovbenssänkningen enligt veterinär även kan bero på eftersatt hovvård!!
 
Sv: Fång tråd

munkpeppar har det forskats en del på och den ska vara väldigt effektiv mot cushings! googla vitex agnus castus.

Väldigt effektivt är att överdriva. En del hästar kan klara sig på munkpeppar något år men det enda som är verkligen effektivt i längden är Pergolide. Och inte ens där är det mer än några år extra man ger hästen.

*kl*
Jag skulle ALDRIG stoppa i en häst örter om jag inte vet exakt varför och vad jag ger. Många hör att en häst borde få något sen köper dom det bara utan att kolla om det passar deras häst. En del örter kan förvärra fång. Bara för att det är örter och "naturligt" innebär inte att det är ofarligt!!

Bara ett litet tillägg.
 
Sv: Fång tråd

KL

Jag har följt denna tråd lite då jag själv har en shettis just nu med fång. Hon fick sitt första anfall som 4 åring på vintern. Det är jättesvårt att se vad hon får det av. Hon är i stort sett utdömd nu kan jag känna. Hovbenen ligger å trycker på sulan så hon har lite uppåtnäbb på hovbensspetsen:crazy: Ajaj...Men vet ville prova o ge henne en chans.

Men medans vi har pratat o vi har tänkt... Detta är inte min första fånghäst, utan 3de o alla hästar vi haft här på gården har haft mycket lätt för att bli feta, en del riktigt gravt feta även om de ridits o inte getts mycket kraftfoder(olika hästraser).
En häst fick vi ta bort jan 05 då hovbenet gått igenom sulan så hon var riktigt illa därann.

Vet berättade om ett halvblod som kom och var hur fet som helst med fång på vintern. Det måste ju vara nåt fel på grovfodret...

Det känns alldeles hopplöst, allt! Jag ska börja skicka in hygienanalys på vårat plastade hö vartefter jag öppnar balar. Jag vet inte vad jag vågar ge.
Hörde om en tjej i närheten som gav plastat hö, nu hade hennes häst iallafall fått fång.

Det är ju mest kofolk som skördar hö o säljer till hästfolk häromkring. Men vad gör vi då för fel, tar det vid fel tidpunkt? Åh jag blir tokig när jag tänker på det. Det ligger en förbanning på oss kan jag känna.

Vilket hö ska man ha? ängshö?mosshö?kvalitetshö?10årssenhö??:confused:

Vad ger ni för magarna på pållarna? Jag har gett magtarm nu men hört nånstans om jäst? Ingen av vet rekommenderar det dock.

Fång är en hemsk sjukdom...ja Cushings oxå..Min första häst hade det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fång tråd

KL

Detta är inte min första fånghäst, utan 3de o alla hästar vi haft här på gården har haft mycket lätt för att bli feta, en del riktigt gravt feta även om de ridits o inte getts mycket kraftfoder(olika hästraser).
En häst fick vi ta bort jan 05 då hovbenet gått igenom sulan så hon var riktigt illa därann.

Vet berättade om ett halvblod som kom och var hur fet som helst med fång på vintern. Det måste ju vara nåt fel på grovfodret...

Det känns alldeles hopplöst, allt! Jag ska börja skicka in hygienanalys på vårat plastade hö vartefter jag öppnar balar.

Det är väl snarare fel på foderstaten? Feta hästar får lättare fång. Fodrar man så att man alltid har feta hästar så fodrar man fel. Viktigare än hygienanalys är väl näringsanalys och korrekta foderstater. HH
 
Sv: Fång tråd

Jag skulle ALDRIG stoppa i en häst örter om jag inte vet exakt varför och vad jag ger. Många hör att en häst borde få något sen köper dom det bara utan att kolla om det passar deras häst. En del örter kan förvärra fång. Bara för att det är örter och "naturligt" innebär inte att det är ofarligt!!

Bara ett litet tillägg.

Ett väl så viktigt tillägg som tål att upprepa. HH
 
Sv: Fång tråd

Väldigt effektivt är att överdriva. En del hästar kan klara sig på munkpeppar något år men det enda som är verkligen effektivt i längden är Pergolide. Och inte ens där är det mer än några år extra man ger hästen.

Har du nån statistik över hur många år en häst kan leva med cushing om den får Pergolide?
 
Sv: Fång tråd

Jag skulle ALDRIG stoppa i en häst örter om jag inte vet exakt varför och vad jag ger. Många hör att en häst borde få något sen köper dom det bara utan att kolla om det passar deras häst. En del örter kan förvärra fång. Bara för att det är örter och "naturligt" innebär inte att det är ofarligt!!

Bara ett litet tillägg


Min cushing/fånghäst har blivit en helt annan häst sen jag började ge henne örter. Har tagit reda på noga vad jag kan ge henne. Vad gav du din cushinghäst?
 
Sv: Fång tråd

frågar igen!
ska klicker träna en häst som haft fång (en gång fånghäst alltid fånghäst?) vad kan jag ge som belöning?
 
Sv: Fång tråd

Jag hade gett små bitar morötter. Äpplen går ju bort och även knäckebröd eftersom det innehåller säd. Helena Handberg skriver i ett inlägg att aldrig ett äpple men en bit morot då och då. Stor försiktighet bör dock iakttas då även morötter innehåller fruktan.
 
Sv: Fång tråd

Jag har nog förstått det som att morötter precis som äpplen innehåller stärkelse. Sedan kan morötter innehålla fruktan men i små mängder.

Annars har jag förstått likadant dvs äpplen är inte så bra men morötter kan man ge (antagligen i begränsade mängder).
 
Sv: Fång tråd

Det bästa är kanske lusernpellets?
Äter hästen havre annars? Kan du inte ta en del av det och ge som belöning?
Havre är kanske inte annars så bra till fånghäst...

Jag har klickertränat min fånghäst och hon äter lite aspbarkspellets som krubbskrammel. De dagar jag tränat har hon istället fått en del av det som godis.
 
Sv: Fång tråd

Det bästa är kanske lusernpellets?
Äter hästen havre annars? Kan du inte ta en del av det och ge som belöning?
Havre är kanske inte annars så bra till fånghäst...

Jag har klickertränat min fånghäst och hon äter lite aspbarkspellets som krubbskrammel. De dagar jag tränat har hon istället fått en del av det som godis.

tack för all svar!
Det enda han äter är hö och havre..hittils har jag gjort så att jag haft havre som belöning istället för att ge honom det i boxen. Men man vill ju ha dendär superbelöningen som han vill göra allt för.

Förstår att det är socker och stärkelse man ska undvika eller?
Detta käns svårt.
 
Sv: Fång tråd

Jovisst innehåller det lite fruktan. Därför jag skriver små bitar och att man bör iaktta största försiktighet.
 
Sv: Fång tråd

Socker ska man väl undvika i de fall hästen är insulinresistent. Min häst har fång men är inte IR så därför är jag inte så rädd för socker men är ändå försiktig med det mesta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 975
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 380
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 292
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp