Bukefalos 28 år!

Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Det gör troligen de svåra fallen hopplösa medans det säkert blir bra på det lättare som blir bra vad man än gör.
PL
 
Sv: Fång-/diabetes

Jag har också förstått det som att i alla fall en del fånganfall kan höra ihop med diabetes dvs med insulintröghet(?) i kroppen. Det som hos oss kallas för åldersdiabetes. Även om det hos hästar inte blir på samma sätt. Hos hästar kallas det insulinresistens.
 
Sv: Fång tråd

Okej,men då vet jag ungefär!

Jag står fortfarande som ett frågetecken om varför min häst
fick fång denna gång. Äter inget gräs alls och får bara linfrö o lusern.
Nog för att om dom en gång har fått fång så är det ju "lättare" att dom får det igen,men varför lixom? Ser ingen orsak alls till detta fånganfall:crazy:
 
Sv: Fång tråd

Den som hade kunnat göra det hade nog blivit ganska känd i "hästforskningsvärlden".
Vad jag förstår så är inte ens forskarna helt säkra på vad det beror på. De har några olika teorier men har ej helt lyckats visa sambandet.
Jag har läst att
De flesta hästar får fång när de går på bete. Många av dem är överviktiga. Det finns antagligen ett samband mellan insulinresistens och fång. Allt detta tyder på att det har ett samband med för högt intag av kolhydrater som glukos, fruktos, stärkelse, fruktan mfl.
Detta leder bla till att grovtarmens mikroorganismer slås ut.
Sedan kan det även bero på bla stress, förgiftning, ärftliga faktorer.


ja okej som jag misstänkte,man vet egentligen inte vad som orsakar fång, usch läskigt, det är lite som cancer då man vet inte riktigt varför man får det.



Om man vill undvika fång bör man nog minska dessa faktorer.
Banta hästen och inte ge den foder som innehåller dessa kolhydrater. Dvs vara försiktig med sockerrikt bete och kraftfoder. Inte ge dåligt foder och se till så att hästen får tillräckligt med fibrer.
Man kan också ge foder som är bra för tarmarna som ex betfor, lusern , bakjäst mm.


men om man skall vara försiktig med sockerrikt bete, varför kan man då ge betfor, det innehåller väl endå lite socker?

och vad är sockerrikt bete?

tillräckligt med fibrer, kan man ge halm då istället?
och låta hästen gå i nerbetad hage?

hur mkt bakjäst ska man i så fall ge? och hur ofta?

lusern= melass= socker???
och protein= det sa man förr att fång berodde på eller men hur vet man att det inte är proteinets fel nu?
alltså vågar man ge lusern då?

ska man försöka få tag på ett hö som är mkt bra kvalite men mkt dåliga värden? så att hästen kan få en större giva=mkt fiber men mindre näring? så den ej blir så fet.

eller är det bättre att ha ett bra hö och sen komplettera med halm.

eller kanske ett dåligt hö och fri tillgång på halm?

är det en myt att ensilage/hösilage kan påverka och ge hästarna fång? hö då?
 
Sv: Fång tråd

men om man skall vara försiktig med sockerrikt bete, varför kan man då ge betfor, det innehåller väl endå lite socker?

Betfor består av fibrer som är nyttiga för tarmarna. Dvs själva betforn består av fibrer som ger långsam energi - inte av socker. det har man gjort socker av.Men ofta är det tillsatt melass. Mycket av melassen löses upp i vattnet. Jag brukar hälla av vattnet.

och vad är sockerrikt bete?

Det är vad jag förstår lite svårt att säga. Men bete tidigt på sommaren, senare på hösten, när det är kallt, när gräset börjar växa igen efter ex en torrperiod.

tillräckligt med fibrer, kan man ge halm då istället?
och låta hästen gå i nerbetad hage?

Om den inte får i sig för mkt av det nerbetade gräset(?).

hur mkt bakjäst ska man i så fall ge? och hur ofta?
10 gram per dag.

lusern= melass= socker???
och protein= det sa man förr att fång berodde på eller men hur vet man att det inte är proteinets fel nu?
alltså vågar man ge lusern då?

Hur man vet att det inte är proteinets fel vet jag nog inte alls. Jag antar att man har kommit fram till att det inte kan ge tarmstörningar med bildandet av giftiga ämnen på samma sätt som kolhydrater kan göra.
Lusern innehåller vad jag förstår nyttiga fibrer = bra för tarmarna, bra proteiner = bra för hovarna, kalcium = neutraliserar syran som bildas vid oredan i tarmarna

ska man försöka få tag på ett hö som är mkt bra kvalite men mkt dåliga värden? så att hästen kan få en större giva=mkt fiber men mindre näring? så den ej blir så fet.

eller är det bättre att ha ett bra hö och sen komplettera med halm.

eller kanske ett dåligt hö och fri tillgång på halm?

är det en myt att ensilage/hösilage kan påverka och ge hästarna fång? hö då?

En fånghäst ska ha ett hö med mkt protein och lite energi alltså en hög kvot. Sedan kan man behöva ge den halm för att ge tillräckligt med fibrer.

Ensilagediskussion ger jag mig inte in i. Det finns många trådar om den där det länkas till bla ett arbete från SLU som visar att det inte bör vara farligt att ge ensilage. Andra menar att hästar får fång av ensilage ändå.


Jag har skrivit det jag har lärt mig. Men jag är inte expert på detta. Det finns andra här som kan mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång tråd

KL Ang sockerhaltigt bete så bör det naturligtvis undvikas till insulinresistenta hästar men jag tror inte det finns ngt försök där man med socker lyckats framkalla fång på hästar med normal ämnesomsättning. Socker tas snabbt o lätt upp i tunntarmen o därför skulle det krävas väldiga mängder för att ge en grovtarmsstörning.
PL
 
Sv: Fång tråd

KL Ang sockerhaltigt bete så bör det naturligtvis undvikas till insulinresistenta hästar men jag tror inte det finns ngt försök där man med socker lyckats framkalla fång på hästar med normal ämnesomsättning. Socker tas snabbt o lätt upp i tunntarmen o därför skulle det krävas väldiga mängder för att ge en grovtarmsstörning.
PL

Det är mkt möjligt att det är så. Jag förstår hur du menar. Jag är dessutom helt övertygad om att du vet detta bättre än vad jag gör.
Jag har läst det i NRCs senaste bok där det står i avsnittet som handlar om fång:

"The ingestion of pasture grasses rich in water-soluble carbohydrates (glucose, fructose, sucrose and fructan) may precipitate laminitis. " ref. Bailey et al 2004

Men det innebär kanske inte det jag skrev. Jag ska inte vara envis.

Men egentligen är det ju bara ngt som de tror. Man har väl inte heller lyckats visa att fruktan på bete utlöser fång?
 
Sv: Fång tråd

Ja det vet jag.
Men hur tolkar du det jag hänvisar till?
Ska man ändå se det som att det antagligen bara är fruktan som ger fång?
Enligt ngn annan artikel om IR som har varit länkad i andra trådar här så tror man ju att för mkt insulin kan utlösa fång.

OBS än en gång jag påstår inte att jag vet hur det är men jag tycker detta är intressant.
 
Sv: Fång tråd

Efter att ha läst igenom det jag har skrivit inser jag att jag nog börjar bli trött för nu lyckades jag bara gå runt i en cirkel så jag kom tillbaka till ditt tidigare svar inlägg 46. Jag förstår hur du menar med att det bara bör gälla hästar som är insulinresistenta.
 
Sv: Fång tråd

men om man försöker banta en häst som har risk för fång (fet ponny) dock aldrig haft fång eller varit i närheten men jag vill endå vara försiktig och få ner han till normalhull.

är det bra då att skippa kraftfoder helt och sen istället ge betfor så man vet att hästen får i sig mkt fibrer och försöka få tag på halm att ge i den nerbetade hagen?.
eller kan de bli feta av betfor?.
hur mkt bör man egentligen ge för att det ska ha någon nytta?(ponny/islandshäst 130hög).

vad menas med insulin resistent?

och vad är fruktan? vart kommer det ifrån? är det de som bildas när det blir frost i gräset?

är det därför man inte ska ha hästarna ute på natten vår och höst?(på bete alltså)?
 
Sv: Fång tråd

och vad är fruktan? vart kommer det ifrån? är det de som bildas när det blir frost i gräset?
Väldigt enkelt förklarat är fruktan socker.Fruktanhalten i gräset skjuter i höjden vid frost tex.Det är gräsets sätt att skydda sig från skada .Tex även efter torrperiod ökar oxå halten av fruktan.Även ett mer hårt betat gräs inehåller högre halter av fruktan.
Man kan säga att ett stressat gräs innehåller mer fruktan.
Gräset är stressat vår och höst.På våren pga tillväxt och frost på nätterna.Och på hösten pga frosten.Och det samma gäller efter en torrperiod.Oftast är fruktanhalten som högst nattetid .
Det är så här jag har förstått att det funkar.Har jag helt fel får någon annan fylla i med rätt uppgifter.

vad menas med insulin resistent?
Kan likställas med diabetes.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång tråd

Fruktaner är långa sockerkedjor som inte kan spjälkas i tunntarmen utan fortsätter till grovtarmen där bakterierna bryter ner dem.
De är grästets lagringskolhydrater o bildas när gräset inte använder hela sin sockerproduktion till tillväxt.
Tex vid soliga dagar o kalla frostnätter stannar tillväxten av medans fotosyntesen fortsätter, samma vid torka.
PL
 
Sv: Fång tråd

KL

Jag känner mig helt förtvivlad över beskedet att mitt halvblod fick fång i måndags. Det känns som en dödsdom och som att det "normala hästlivet" för min häst är borta.

Jag har läst på så mkt jag kunnat och jag misstänker att fången kom av de frostnätter som varit. Min häst har alltid gått på bete innan och aldrig visat sig vara känslig. Jag vet att det kan komma ändå men iaf,

Går det att leva ett normalt hästliv ändå? Kommer min häst någonsin mer att kunna gå på bete? Gå på stora ytor med andra hästar? Kan hon gå i stora vinterhagar trots att det finns gräs där?

Kan man se att min häst är lite mindre känslig om det funkat bra med bete alla tidigare år?

Just nu känner jag mig väldigt ledsen...
 
Sv: Fång tråd

Hur gammal är din häst?
Överviktig?
I full kondition?
Har din häst fått kraftfoder när den släpptes på bete?
 
Sv: Fång tråd

Jag klistrar in mina frågor som jag ställde i tråden "hur har det gått för era fånghästar..."



Har de återfått full andvändbarhet? Hur lång tid tog det?
Märker ni någon skillnad ridmässigt?
Har den haft återfall?
Vad var orsaken till fången?
Hur såg din häst ut på röntgen (grad av rotation, sänkning)?

1. Jag har inte riktigt kommit så långt i behandlingen med vår busponny men ett år efter att hon blev sjuk ungefär ska hon börja skrittas lite på gräs (dvs nästa månad om det inte märks någon negativ skillnad från dagsläget). Numera kör jag henne i den fd. gräshagen med en lätt sulky för att hon ska må bra i huvudet. Öronen spetsade, taktar och småtravar hela tiden.
2. Som sagt är hon inte riden än efter sina anfall men förmodligen kommer hon väl att vara lite stel när hon sätts igång med ridningen.
3. Hon fick några mindre återfall i vintras, ungefär två skulle jag kunna tänka mig men den sista "fångranden" är snart borta.
4. Orsaken var kraftig medicinering och för kort invänjning på gräs, tror vi.
5. Veterinären (som har med sig en mobil röntgen) tyckte att det var onödigt att röntga henne. Han ansåg att det vi kunde konstatera var att hon hade en rotation, eller att hon inte hade en rotation. Jag litar på honom som har forskat mycket om fång och det verkade ju bli bra tillslut.

Undrar hur det känns att ha fång..? Jag tänker mig som tandvärk fast i fötterna men det kanske är fel :p
 
Sv: Fång tråd

Hur gammal är din häst?
Överviktig?
I full kondition?
Har din häst fått kraftfoder när den släpptes på bete?

1. 8 år, sju när hon insjuknade
2. Hon var väl något överviktig då men nu är hon slank och fin
3. Hon var mest fritidsriden men hade hyfsat bra kondis ändå.
4. Näpp, men nu får hon vetekligröt. Hon går dock inte på bete nu, eller ja. Hon får i en liten paddock när vi är hemma och növlar i gräset. Hon ska få lite mer plats inom snar framtid och när vi har fixat så att det är hyfsat nedbetat.
 
Sv: Fång tråd

KL

Jag känner mig helt förtvivlad över beskedet att mitt halvblod fick fång i måndags. Det känns som en dödsdom och som att det "normala hästlivet" för min häst är borta.

Jag har läst på så mkt jag kunnat och jag misstänker att fången kom av de frostnätter som varit. Min häst har alltid gått på bete innan och aldrig visat sig vara känslig. Jag vet att det kan komma ändå men iaf,

Går det att leva ett normalt hästliv ändå? Kommer min häst någonsin mer att kunna gå på bete? Gå på stora ytor med andra hästar? Kan hon gå i stora vinterhagar trots att det finns gräs där?

Kan man se att min häst är lite mindre känslig om det funkat bra med bete alla tidigare år?

Just nu känner jag mig väldigt ledsen...

Jag vill inte säga att jag är någon expert men jag har lyssnat så bra jag har kunnat när vår veterinär har varit ute. Om betet har han sagt detta: Så länge det bara är gräs är det inte lika farligt. Går hästen på "ogräs" är risken större för att få fång.

Jag trodde personligen att det var tvärt om. Ogräs är bättre än gräs, men så var det tydligen inte. Ta bort ekar ifrån hagen om det är möjligt (vi har skitmycket ekar i en del av hagen) men det är möjligt att få hästen bra ifrån fånget. Som du säkert vet kan man ju aldrig helt bli av med det. Hästen förblir ju känslig och det är dumt att chansa på att släppa ut den snabbt i onödan.

Jag håller på att vänja in lillponnyn på gräs nu i en miniliten paddock och i princip utan ogräs. Varje dag när vi är hemma går hon där och käkar och jag är ganska noga med att minska på stråfodret när jag vet att hon har varit ute och ätit gräs en hel dag så att hon inte får i sig för mycket. Ofta blir de ju inte allergiska mot gräs utan mer... Känsliga. När hästen är pigg och kry igen kan du ju kanske försöka att släppa den i en nerbetad, mindre hage en kvart då och en halvtimme då för att se hur hästen reagerar. Det var så jag gjorde med ponnyn. I början lät jag henne gå med en av de andra hästarna så att det skulle bli ordentligt nedbetat. Mitt hopp är att hon ska få gå i en del av gräshagen och få må bra, bättre än vad hon gör nu alltså.

Det går säkert bra med din totto, det finns så mycket man kan göra nu. Är det akut fång eller är det mer... Vanlig fång?
 
Sv: Fång tråd

*kl*

Är det någon här som har en häst (som haft fång) på lösdrift året om??

Och hur gör ni då med gräset? Går dom i en stor hage finns det ju gräs året om och dygnet runt.
 
Sv: Fång tråd

Jag blev också helt knäckt när min ponny fick fång. Han hade så ont och veterinären gav inte mkt hopp. Men nu har det gått 10 veckor och han är ohalt o jättepigg! Ska snart få börja gå i sandhage. Visst det blir inte samma hästliv för dom, men som veterinären sa, dom är vanedjur och vänjer snabbt om sig vid nya rutiner. Så misströsta inte, det kommer bli bra! Lycka till
KL

Jag känner mig helt förtvivlad över beskedet att mitt halvblod fick fång i måndags. Det känns som en dödsdom och som att det "normala hästlivet" för min häst är borta.

Jag har läst på så mkt jag kunnat och jag misstänker att fången kom av de frostnätter som varit. Min häst har alltid gått på bete innan och aldrig visat sig vara känslig. Jag vet att det kan komma ändå men iaf,

Går det att leva ett normalt hästliv ändå? Kommer min häst någonsin mer att kunna gå på bete? Gå på stora ytor med andra hästar? Kan hon gå i stora vinterhagar trots att det finns gräs där?

Kan man se att min häst är lite mindre känslig om det funkat bra med bete alla tidigare år?

Just nu känner jag mig väldigt ledsen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 349
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 475
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 552
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp