Bukefalos 28 år!

Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fång - Ledsen... :(

I torsdags tänkte jag avmaska hästarna inför betessläppet... Men det blev ett akut veterinärbesök istället - min fyraåring hade fått akut fång..! :(:(:(
Hon var stel i kroppen, ovillig att gå, och försökte avlasta kroppen på det typiska fångsättet.Hovarna var inte varma, men veterinären tyckte ändå att det var ett solklart fall av fång...

Kan inte riktigt fatta detta, dom gick fortfarande kvar i vinterhagen (ganska stor och med en hel del grönt, men ÄNDÅ...), hästen ifråga är väl något överviktig men inte smällfet, och dessutom så ung...:(

Efter en spruta av veterinären, boxvila nåt dygn, hovslagare som verkat tår, och fenylbutazon, så är hästen i HÖGFORM, jazzar omkring i paddocken och vill leka, så hon verkar ha klarat det hela ganska bra, men min undran är;

Finns det fler hästar som fått fång för första gången i år?? Har det pga den varma vintern börjat växa nåt som dom inte tål, eller vad i hela världen är detta?!

Mycket mycket ledsen Milene
 
Sv: Fång - Ledsen... :(

Jag är verkligen inte bra på fång, men nu de senaste åren har det iaf varit så här nere i västsverige att gräset börjar växa otroligt tidigt. Redan i februari vet jag att man såg nytt gräs komma upp. Vi har ju världens regnigaste vintrar känns det som och nu när det inte längre kommer snö, utan verkligen regnar HELA vintern så känns det som att gräset borde komma i otakt eller nåt. Äsch, jag vet inte, kanske är normalt att det växer som det gör här, men det är nåt jag reagerat på iaf...
Hoppas din lilla häst blir bra!
 
Sv: Fång tråd

då lägger jag in en fråga kan någon förklara exakt VAD fång beror på???

hur kan man undvika det på bästa sätt?
 
Sv: Fång tråd

En häst kan ha fång utan att det märks så mycket på den. En häst har inte alltid samma temperatur på sina hovar, i alla fall inte mina.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång tråd

då lägger jag in en fråga kan någon förklara exakt VAD fång beror på???

Den som hade kunnat göra det hade nog blivit ganska känd i "hästforskningsvärlden".

Vad jag förstår så är inte ens forskarna helt säkra på vad det beror på. De har några olika teorier men har ej helt lyckats visa sambandet.
Jag har läst att
De flesta hästar får fång när de går på bete. Många av dem är överviktiga. Det finns antagligen ett samband mellan insulinresistens och fång. Allt detta tyder på att det har ett samband med för högt intag av kolhydrater som glukos, fruktos, stärkelse, fruktan mfl.
Detta leder bla till att grovtarmens mikroorganismer slås ut.
Sedan kan det även bero på bla stress, förgiftning, ärftliga faktorer.

Om man vill undvika fång bör man nog minska dessa faktorer.
Banta hästen och inte ge den foder som innehåller dessa kolhydrater. Dvs vara försiktig med sockerrikt bete och kraftfoder. Inte ge dåligt foder och se till så att hästen får tillräckligt med fibrer.
Man kan också ge foder som är bra för tarmarna som ex betfor, lusern , bakjäst mm.

Detta bara lite kort om det som jag har kommit fram till.
 
Sv: Fång tråd

Måste fråga en sak till eftersom du verkar insatt.

Om en häst misstänks ha fång ,trots liten synbar påverkan på just hovarna,d,v,s den står inte i fångställning,belastar hela hoven och går inte på hälarna men är däremot mycket stel i hela kroppen och har svullen nacke,är risken för hovbensrotation mindre då?
 
Sv: Fång tråd

När fången startar tar det 24-48 tim för påverkan i hovarna (blödning och kollaps i lamellerna). Det är i detta skedet hovbenet kan rotera.
Så dom symtom du syftar på har inte med mer eller mindre risk för hovbensrotation, tror jag.

Risken kan ev minimeras om hästen ställs i box med djupt mjukt underlag.
 
Sv: Fång tråd

Måste fråga då jag är väldigt dålig på sånt här..
I vilka foder finns glukos, fruktos, stärkelse osv?
 
Sv: Fång tråd

Måste fråga då jag är väldigt dålig på sånt här..
I vilka foder finns glukos, fruktos, stärkelse osv?

Utan att vara helt hundraprocentigt säker

När det gäller glukos, fruktos och fruktan är det nog gräset som man ska se upp med, speciellt nu på våren och sedan ngn gång under hösten.

Stärkelse finns mest i spannmål som havre och korn.
 
Sv: Fång tråd

Om du har en häst som haft fång och varit uppmärksam hur den betett sig innan det akuta fångskedet så vet du. Olika hästar, lite olika symtom, men ibland lite feber, snubblig, har svårt att vända, behöver inte ha ökad digitalpuls och värme i hovarna men är ofta öm på hårt underlag. Många hästar har dålig mage innan och lite mystiskt rörelsemönster. (Sedan i det akuta fångskedet är det sällan någon tvekan). En del hästar blir lite skakiga i huvudet innan, ungefär som när det är mycket flugfän. Det här är min erfarenhet, det finns säkert massor med andra saker man kan vara uppmärksam på.

Så om man är tillräckligt uppmärksam kan man "avstyra" ett fånganfall?

Kan en häst ha fångkänningar utan att det bryter ut till ett "riktgt" anfall? (även att hästen går kvar på betet ex.)
 
Sv: Fång tråd

Jag lånar knapp med tanke på dagens nyheter:

"(2008-05-20)Tre hästar har på kort tid drabbats av svår fång på Gotland, trots att deras ägare visat normal försiktighet med det kraftiga vårbete som brukar kunna framkalla åkomman. En av hästarna fick avlivas.
- Är hästen stel bak, har förhöjd puls och varma hovar - ring veterinären direkt. Vänta inte!
Veterinär Karin Behrens råder också alla hästägare att inte låta hästarna gå på grönbete nattetid förrän en bra bit in i juni."


Detta från Hästmagasinet, längre artikel finns på:
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3669816
 
Sv: Fång tråd

Så om man är tillräckligt uppmärksam kan man "avstyra" ett fånganfall?

Kan en häst ha fångkänningar utan att det bryter ut till ett "riktgt" anfall? (även att hästen går kvar på betet ex.)
Beror på vad du menar med riktigt.
Större delen av alla fånganfall blir bra oberoende av vad som görs.
En del blir bra om de behandlas rätt den sista delen blir inte bra vad vi än gör.
(fritt citerat o översatt från en vet på horseshoes.com)
PL
 
Sv: Fång tråd

Men "riktigt" menade jag att det går så pass långt att hästen står i fångställning och visar de "klassiska" fångsymptomen.

En häst med fång kan egentligen läka sig själv?

Nu menar jag inte att en häst ska stå och lida, utan att vi ska göra vad som kräva för att den ska slippa ha ont. Men skulle en häst som ingen bryr sig om få fång så skulle den också kunna bli bra?

Förlåt för virrigt inlägg
 
Sv: Fång tråd

Beror på vad du menar med riktigt.
Större delen av alla fånganfall blir bra oberoende av vad som görs.
En del blir bra om de behandlas rätt den sista delen blir inte bra vad vi än gör.
(fritt citerat o översatt från en vet på horseshoes.com)
PL

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag har förstått det som att det i stort sett är omöjligt att förhindra ett fånganfall om det väl har börjat. Dvs att det på något sätt måste gå över av sig själv. Man kan bara lindra smärtorna men inte stoppa det som händer i lamellerna i hovarna (en inflammation?). Är det så du menar eller har jag helt fel?

Använder du begreppet fångkänning? Jag har aldrig riktigt förstått vad det står för?

Menar du att om en häst har fått hovbensrotation eller sänkning så blir den bra av sig själv, även om man inte gör ngt?

Ursäkta helsnurriga och kanske dumma frågor. Jag kan inte riktigt alla rätta ord.
 
Sv: Fång tråd

I första hand menar jag att ett fånganfall inte behöver leda till hovbensrotation el dyligt.
Om tex en lindrig hovbensrotation kan fixa sig självt om hästen har möjlighet att fritt välja underlag o mängden rörelse är en intressant fråga som jag inte kan svara på.
Nej jag använder inte begreppet fångkänning, ser det som ett lättare fånganfall eller ngt som folk tror är ett fånganfall.
PL
 
Fång-/diabetes

Ja..en ny fångtråd..Nja,inte riktigt!
En häst i stallet fick fång i vintras,blev sen "frisk",tills igår,då slog det till igen! Vet kom!

Och denne tar prover på diabetes,då hon säger att nya rön visar att diabetes och fång hör ihop..Provsvar kommer fredag!

Någon som hört talas att dibetes och fång hör ihop?
Jag tror att ordningen var,att en häst som har diabetes får fång..

Obs nu att jag inte kan säga till säkerhet att det är så,men enligt vet var det några nya rön att diabetes och fång hör ihop!
 
Sv: Fång-/diabetes

Så som jag förstår det så finns vissa likheter mellan de båda sjukdomarna, och även samband hos vissa individer.

Min klinikveterinär tyckte helt enkelt att jag skulle behandla min fångis som en diabetiker, för att vara på den säkra sidan. Dvs, i grova drag, hålla vikten och undvika snabba kolhydrater och stärkelse i kosten.

Fång är en så oerhört mystisk sjukdom som kan ha många olika orsaker, så det är nog svårt att säga något bestämt ännu. Forskning pågår, som tur är... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 256
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 504
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp