Bukefalos 28 år!

Förbjudet att ha häst ensam.

Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Det var något som hände i en annan tråd.
Inte här.
Den tråden är borttagen.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Nej.vi har väl bråkat färdigt här inne du och jag :-)

Det finns ett "ordspråk"...

"Jag hör vad du säger-det är din uppfattning och din sanning.;men DU SÄGER SANNINGEN SOM DU UPPFATTAR DEN MEN DET INNEBÄR JU INTE ATT DU AUTOMATISKT HAR RÄTT FÖR DEN SKULL...

Mkt kloka och tänkvärda ord - inte bara för dig och mig:-)
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Oavsett vem som har rätt så är det ju olyckligt att vi kan tolka bestämmelser olika. Jag anser mig vara hyfsat bra på läsförståelse och är inte helt ovan vid myndigheters föreskrifter. Jag anser ändå att djurskyddsmyndigheternas förslag till ny författning är lite otydlig.

Jag tolkar det som att man inte vågat sätta ner foten och verkligen ha ett krav på sällskap med artfrände.

Ibland är det förstås bra med inte alltför absoluta krav för det lämnar ett visst utrymme för djurskyddsinspektör att bedömma helheten och inte bara reglerna.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

TomasN skrev:
Oavsett vem som har rätt så är det ju olyckligt att vi kan tolka bestämmelser olika. Jag anser mig vara hyfsat bra på läsförståelse och är inte helt ovan vid myndigheters föreskrifter. Jag anser ändå att djurskyddsmyndigheternas förslag till ny författning är lite otydlig.

Jag tolkar det som att man inte vågat sätta ner foten och verkligen ha ett krav på sällskap med artfrände.

Ibland är det förstås bra med inte alltför absoluta krav för det lämnar ett visst utrymme för djurskyddsinspektör att bedömma helheten och inte bara reglerna.

Jag håller med dig här!
När jag läste förslaget så tolkade jag bör som starkare än vad djurskyddsmyndigheten gör. Det finns en förvirring kring termen "bör" som ju vi har varit inne på. "Bör" uttrycker för mig i egenskap av filosof/etiker en norm eller rekommendation. Om börat är uttryckt av någon annan än en själv och formulerat som en regel eller en lag, ja då är det fortfarande frivilligt för mig att välja att handla i enlighet med regeln/lagen. Däremot riskerar jag drabbas av någon form av sanktion.

Men efter att ha läst ett pressmedelande från Djurskyddsmyndigheten så är det tydligt att de har en annan användning av bör:

"Ett stort antal tidningar och etermedia sprider en missvisande bild av Djurskyddsmyndighetens förslag att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses. Det påstås att Djurskyddsmyndigheten vill att en ägare till en ensam häst ska kunna tvingas att köpa en häst till eller sälja den ensamma hästen.

Men Djurskyddsmyndigheten har inte föreslagit att det ska bli ett krav att alla hästar ska ha kontakt med en annan häst. Vi vill att hästens behov av social kontakt ska tillgodoses, men har i ett flertal intervjuer (och i den konsekvensanalys som hör till föreskriftsförslaget) sagt att detta behov kan tillgodoses också på annat sätt än genom kontakt med en annan häst, nämligen genom kontakt med andra djur, främst betesdjur, eller genom tät mänsklig kontakt.

En småbrukare som har mycket kontakt med sin häst behöver alltså inte skaffa en häst till."

Detta är något som förvånar mig mycket och något som gör hela författningen både tandlös och uddlös. Jag ska tillsammans med några arbetskollegor skriva ett remissvar till förslaget och vi och kommer då ta upp den luddighet som du beskriver, men framförallt kommer vi att ta upp uddlösheten.

Vad gäller det sista du skriver så tycker jag att reglerna som sådana kan formuleras utan undantag men att det också formuleras en klausul för under vilka omständigheter som dispens kan ges.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Nu har jag ögnat igenom även det ( och igenom nästan hela denna tråden också) så det känns som om ögonen går i kors på mig nu:p

Ja iaf, i konsekvensanalysen hittade jag följande:

"Ca 14 000 hästar eller 5,3 %av alla hästar i Sverige hålls på anläggningar med endast en häst enligt en rapport från jordbruksverket2. Vissa av dessa hästar kan troligen
tillgodose sina behov genom kontakt med människor,
andra djur eller hästar på intilliggande fastigheter.
Majoriteten vistas dock sannolikt ensamma under
nästan hela dygnet. Ägare till dessa hästar måste skaffa
ytterligare en häst, hysa in hästen på annat sätt eller
avyttra hästen."

Så... Om jag nu ska försöka tolka detta: (rätta mig om jag har fel)

14 000 hästar hålls på ställen där de är ensamma om att vara arten HÄST. Vissa av dessa hästar kan nog vara tillfreds med sina behov genom kontakt med människor eller andra djur, eller att se hästar på grannarnas tomt. De är nog dock ensamma större delen av dygnet och skulle faktiskt må bra om ägaren skaffade en annan häst, stallade upp hästen i ett annat stall med hästkompisar eller att ägaren sålde hästen till någon med häst eller avlivade sin häst.

Visst nu har jag kanske hårddragit det som står. Men har jag tolkat det rätt? Och på sommaren är det alltså ok att släppa en ensam häst med kor på bete eftersom hästen då har sällskap så gott som hela tiden utom den stund då korna mjölkas.

Jag är fortfarande FÖR att hästar ska ha sällskap på något vis, hemskt gärna av andra hästar. De behöver inte stå i samma hage för att göra mig nöjd, men de kan ju gå i en hage intill.


//Lillan- som försöker förstå vad det nya förslaget faktiskt menar.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

"Jag är fortfarande FÖR att hästar ska ha sällskap på något vis,"

Samma här, fast med artfrände. Emellertid är det ff skrämmande att kunskapsnivån är så låg att det ska bhövas lagstiftas om en sådan självklar sak.

mizz- som inte skulle våga släppa in kaninen som sällskap till hästen, man är väl rädd om hästen
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Javisst är det dumt att vi ska behöva "skrämma" folk till att sköta sina djur, men tyvärr verkar det ju vara enda utvägen...
Jag vet en häst som gått med kor större delen av sitt liv och han har inte mått dåligt av det. Nu har han dock hästkompis eftersom ägaren passade på att köpa en ponny till sin dotter och nu är han inte längre lika beroende av oss människor eller vad man ska säga. Tidigare hade han ju mest tråkigt om vintern eftersom korna är inne då och han går ut på dagarna.
Å andra sidan har jag nyligen slutat rida en häst som inte kunde bli utan sin kompis, det gick bra att rida eller transportera henne själv... Men om den andra hästen försvann började hon rusa runt och skrika...
Och i det fallet handlar det ju om uppfostran, lär hästarna från början när de är små att man kan gå ihop med andra hästar och att det är ok att en häst försvinner en timme eller två, världen rasar inte för det.
Kanske inte riktigt har med tråden att göra, men med det nya förslaget så kanske det blir så att uppfödarna slutar släppa hästar ensamma och hästarna lär sig att gå i grupp (även om förslaget faktiskt INTE säger att hästarna måste gå i samma hage).

Och detta med hästkompis, en shettis kostar inte så mkt att föda, men jag håller med dem som tycker att även en shettis behöver ryktas, verkas (ev skos) och även motioneras. Vet själv en shettis som funkar som sällskap, hon är gladast när barnbarnen kommer och rider på henne eller de tar en tur med vagnen, men hon håller ju inte på att gå av övergivenhet de dagar (som är de flesta i hennes liv) som hon står i hagen...

//Lillan- som själv kan tänka sig hur det är att sitta ensam större delen av dagarna och dessutom vara instängd i en hage eller box.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Har inte läst hela tråden, men om alla hästar ska ha kompisar och kunna umgås, då borde man ju heller inte ha hundar ensamma. De är också flockdjur och väldigt beroende av sina vänner. Ibland tycker jag att djurskyddsmyndighterna går för långt.

Själv har jag flera hästar och förstår att man inte kan ha en häst ensam, jag vill heller inte att min hund ska leva utan artfrände men det finns ju trots allt massvis med hushåll som har en hund utan att skaffa en kompis till den. Att utbilda samhället är en sak men att lagstifta och översitta och skrämma en helt annan. Jag är så himla trött på det här landet. Tur att jag ska flytta snart!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag har haft ensamhäst och jag är glad om detta går igenom. Det var inte meningen att min häst skulle gå ensam men hästen som jag tänkte köpa som sällskapshäst hade skickats på slakt innan jag hade hittat en häst som jag ville ha. Visst, han hade sällskap av andra djur men jag tror aldrig att de kunde ersätta sällskap med en annan häst. Detta försökte jag förklara för min sambo och mina svärföräldrar men de tyckte bara att jag var fånig som tyckte att han mådde dåligt utan sällskap.

Nu har jag köpt en ny häst som dock står installad hos grannen (stallgrannen till svärföräldrarna) då jag inte vill att han ska gå ensam. Svärföräldrarna har velat att jag skulle ta hem honom när det nu ändå finns ett stall på deras gård. Dock kanske jag kan få dem att förstå att ingen häst mår bra av att vara ensam. Ensam i hagen, ja visst finns det hästar som mår bäst så, av olika anledningar men helt ensam på gården dygnet runt, det har jag svårt att tro.

Argumenten som jag fick höra när jag ville köpa en annan sällskapshäst en den som var meningen från början, fråga om någon fick hyra in sig i stallet osv. var att arbetshästarna alltid stod ensamma förr. Varför skulle då dagens hästar må illa av det, tyckte de. Jag är en svag person när det gäller diskussioner och jag blir tyst till slut om jag märker att det inte går att diskutera med personen/personerna ifråga. Jag mådde dock illa av att se hästen gå ensam dag ut och dag in och jag bestämde mig för att aldrig mer ha en ensamhäst!

Jag är som sagt glad om detta går förslag går igenom :bump:

mvh
Anna
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Vill tillägga att det var jag som gjorde fel och att det inte på något sätt går att bortförklara. Även om det inte var jag som ville ha det så kunde jag ju ha gjort något, antingen köpt en till häst mot deras vilja eller sålt hästen tidigare.

Den här gången hade jag bestämt mig för att köpa just denna häst oavsett på ett villkor, att han skulle få stå kvar hos stallgrannen (Det var egentligen hon som hade köpt denna häst till sin dotter från början. Hon insåg dock efter första veckan att det nog inte var någon häst för hennes dotter och jag blev medryttare på honom i väntan på att de skulle fatta ett beslut. Var medryttare på honom i en månad innan jag köpte honom) Att jag inte kunde vara så stark första gången så att det aldrig hade behövt bli som det blev. Dels köpte jag en häst som inte jag ville ha själv men som de andra ville ha och jag behövde hjälp med att motionera hästen och sen fick häststackarn gå ensam.

Nåja, man lär så länge man lever och nu har jag ju som sagt sällskap åt min nuvarande häst..

mvh Anna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

kl

vet en häst som hade gått själv en längre tid med kor. hon var jättejobbig att handskas med lite bufflig som just en ko, viss var hon nöjd med sina ko-vänner, men gissa om hon blev lycklig när jag lånade hem henne till stall med hästkompis. det blev en helt annan häst som äntligen hade samma kroppsspråk som henne och inga horn i vägen när dom skulle klia sig på varann.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Har tänkt lite på det där om arbetshästarna förr i tiden eftersom man får höra det ofta nu när det skrivs så mkt om det nya förslaget. :idea: Argument du kan använda när du disskuterar med svärföräldrarna är ju att 1:Arbetshästarna jobbade (var sysselsatta tillsammans med människa) från tidigt på morgonen till sent på eftermiddagen. 2: Vem har sagt att de hästarna mådde bra av detta bara för att det var så förr i tiden??
När du inte har nåt mer och säga och dom hittar på nåt annat, fråga var dom har införskaffat sina hästkunskaper :devil:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Är det någon som vet varifrån siffran 14000 (har hört 13000 också) kommer ifrån? Alltså hur dom har fått fram det. Har dom bara gått på hur många personer/familjer som äger endast en häst? Isf måste siffran vara heelt fel. Det måste ju finnas tusentals hästägare som äger en häst men LÅNAR en sällskapshäst.. eller delar stall med grannen..
Fö tycker jag att det är på tiden att dom börjar spåna på en sånhär lag!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Inte någon här som kan svara på vart de fått siffrorna ifrån?? nån som vet??
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Men nu är det också så att alla hästar faktiskt inte alla trivs bäst med andra hästar. Vi hade våran gamla ardenner i ca 6 år, och har haft ungefär 4 olika hästkonpisar åt henne, och under långa perioder. Men hon har aldrig accepterat någon annan häst, utan varit så elak mot alla de anra, både ponnies och andra ardennrar, hon ville inte ens gå i närheten av dom. Och när vi hade kvar henne sista halvåret stod hon själv, och hon har aldrig varit så glad! Så kom min kompis häst hem till oss, och då blev hon likadan som mot tidigare hästar. Förra ägaren säger också att hon mådde bäst när hon fick gå för sig själv. Nu säger jag inte det här för att jag tycker lagen är dålig, jag vill bara poängtera att det visst finns hästar som trivs själva!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Men nu är det så här att de har tyckt i sin(o)kunskap att det vet hur hästar ska ha det. Och då ska det vara som dom tycker.
Tyckande går alltid före verklighet.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Ojoj, är det inte olagligt att inte låta hästen få daglig utevistelse!?:eek:
Jag tycker det hade varit bra om lagen slogs in, en häst är trots allt ett flockdjur och dessutom ofta mycket beroende av varandras sällskap!:smirk:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Denna lagen kanske stämmer men djurskyddsmyndigheten brukar ju alltid fixa ihop så skumma regler ... :S
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Det finns blott en övergripande anledning till att varför just hästar ska ha sällskap av artfrände och hundar är mindre beroende. Hundar är flockdjur I regel..Men ser man hur vargar beter sig blir "omega" vargen (den mest underlägsna) oftast utstött ur flocken och kan leva flera år ensam utan artfränder för att eventuellt till sist kunna bilda en ny flock med funnen hona. Hundar ser dessutom människan mer som "artfränder" iom att vårat kroppsspråk har mer gemensamt än med hästens. Hundar är rovdjur och hästar är betes och framförallt FLYKTdjur. En hästs trygghet baseras på att den har minst en artfrände att förlita sig på när den tex vilar. två par ögon är bättre än ett par och en enda häst är mer sårbar i "det vilda" för rovdjur. Därför håller sig hästar sig helst med minst en artfrände till för att slippa stress och tillbringa trygghet i sitt liv.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: tanten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 672
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 348
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 888
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp