Bukefalos 28 år!

gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

*kl*
Jag skrev det här i snacktråden också, men lägger upp lite fler bilder här. Jag var på kurs för Gummi i helgen med Hörn. Riktigt bra. Hörn är väldigt outbildad och villig, vilket gör att hon gärna springer ifrån arbete. Men vi fick jobba väldigt mycket på att få henne att sluta överreagera på min underskänkel och därmed också få kontroll över bakbenen (samt göra att jag inte omedvetet sitter med underskänklarna från henne utan verkligen tvinga mig att hålla om henne). Sen även för mig att jobba med att kunna avbryta en övning om den inte ger det resultat jag vill ha samt att jag ibland måste släppa på kravet om att det ska bli perfekt på en gång. Sätta upp en prioritet i vad jag vill få ut av varje övning. Tex när jag skulle flytta ut henne i volten och jag kände att hon både överböjde sig och föll ut genom bogen, så bad Gummi mig att strunta i det och bara fokusera på insidan, att hon böjde sig genom hela kroppen och att jag fick kontroll på det inre bakbenet och inte bry mig så mycket om resten. Det är SJUKT svårt.

I övrigt fick vi goda vitsord. Sista passet gick hon väldigt bra, mjukt och avslappnat. Har inga bilder från det och överhuvudtaget så jobbade vi i låga tempon så bilderna jag har är kanske inte särskilt spännande, men här är några. Resten ligger här.
Några spontana kommentarer?

gummi13-700x422.jpg


gummi16-700x516.jpg


gummi10-700x452.jpg


gummi11-700x487.jpg


gummi12-700x480.jpg


gummi05-700x474.jpg


gummi03-700x433.jpg
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Här var det inte mycket action.
Tävlade igår, väldigt spontant, utan att ha övat program eller något, endast känt på ovalbanan en gång dagen innan. Men det gick fint. Fick 6,37 i T2 och 5,6 i V1 (har skrivit långa versionen i snacktråden.)
Här är lite bilder från tävlingen men flest från övningstillfället i måndags.
Vad tycker ni? Jag brottas med mina underskänklar och har nog, precis som jag tror att Gimlan sa, kommit på att jag nog spänner knäna och det gör att underskänklarna sprätter ut. Det ser hemskt ut!

Alla bilder ligger här och här.

horntraning06-700x470.jpg


horntraning01-700x466.jpg


horntraning02-700x483.jpg


horntraning04-700x569.jpg


horntraning08-700x485.jpg


horntraning11-700x497.jpg


horntraning13-700x510.jpg
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Du rider hundra gånger bättre än jag, men avspänning och siststräning är guld för bra resultat, tycker jag alltså :)

Jag rider ofta utan sitigbyglar eller barbacka +ber tränaren fokusera på sitsen (fast man hinner ju med massa annat). Tycker det ger massor på alla plan :) Jag har en v. axel som vill åka upp och dras fram men när jag får ner den går hästarna så mycket bättre! Och har upplevt liknande ting många gånger :)
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Sjukt fin häst och jättefina poäng!

Det enda jag reagerar över är din sits, den ska vara lodrätt och även ditt tränade öga måste själv se att din sits är långt ifrån lodrätt och du sträck på dig kvinna och var stolt över din byst!
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Visst är hon :love:

Jag vet, min sits är just nu inget att skryta över. Hade nog behövt rida lektioner med enbart fokus på sitsen och kanske på något mer välutbildad häst där underskänkeln går att lägga ann utan explosion. Nog för att alla hästar jag rider givetvis ska lära sig att underskänkeln får ligga ann, men det är en bit dit minst sagt.

Så när jag rider lektioner och ber om extra fokus på sitsen så tycker jag ändå inte att jag får särskilt mycket fokus på det. Måste börja rida för någon sits-fanatiker.
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Ja hon är jättefin!

Sträck på dig och dra bak axlarna och låt dina underskänklar jobba som dom gör nu tills hon är mindre explosiv, jag sitter mer korrekt i en sadel än på en köksstol?!?

Fast jag är en jäkel på att dra upp hälarna istället ;) ingen är perfekt!
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

För mig fungerar det bättre att tänka "fram med guldmedaljen" snarare än bak med axlarna, för mig blir nämligen det bara en korrigering av symptomen om jag drar bak axlarna och jag "brottas" med mig själv. "Fram med bröstet" ger inte heller riktigt rätt tankebanor i mitt huvud :), men om jag tänker att jag ska visa guldmedaljen, vara stolt över min häst och dessutom samtidigt spänner "core"-musklerna blir jag klart rakare i sitsen.

Experimentera lite med att ha huvudet i olika lägen, jag blev väldigt motiverad att ta tag i min hållning när jag insåg att det gjorde enorm skillnad när jag faller fram med huvudet, vilket jag gör ideligen. Nu träffar jag en sjukgymnast regelbundet för att ta tag i problemet.

Rent mentalt VET jag ju att det påverkar hästen med den viktförskjutning som blir, men det är lätt att tänka att det nog inte är så farligt, men på mina hästar så känner jag skillnaden väldigt tydligt, de får en klart stoltare hållning PÅ KÖPET när jag sitter rätt och tippar lätt på framdelen när jag sjunker ihop. Ihopsjunken är mitt normalläge så jag får verkligen jobba för att samla ihop hästarna för det mesta, och jag insåg att jag behöver jobba betydligt mindre när jag fick hjälp med att hitta rätt hållning, problemet är bara att jag inte orkar sitta kvar där utan måste bli starkare. Värt att ta tag i på allvar. Bara jag får TIIIIIID vill jag börja träna på gym också för att äntligen få en bra hållning till häst och vardags.
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Kajsa Ränkfors är guld värd och insatt i Islandshästridningen! Om någon kan få ordning på din sits efter dina förutsättningar så är det hon! Hon bor dessutom inte allt för långt bort!
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Alla vägar bär till Rom ;)

Jag förbättrade min hållning när jag red och var tejpad samtidigt, då får man en liten påminnelse om att man sjunker ihop.
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jag skulle vilja att hästen var lite känsligare för skänkeln så att du kunde slappna av i underskänkeln och på så sätt kan få en mer avslappnad och följsam sits. Får du till det så tycker jag att ne ser ut att vara redo för att börja leka m samla i tölten:-). Fin häst!!
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

*kl

Här är en bild på oss från idag. Var snälla mot mig för jag rider med brutna tår och är totalnovice när det kommer till islandsridning. :D

set
 
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Funkar det om man länkar från Facebook eller måste det typ vara Dropbox eller så?:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
439
Senast: hamilton1
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Gunnar
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
28 953
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
54 55 56
Svar
1 102
· Visningar
72 603
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp