Bukefalos 28 år!

Grimma i hagen???

Sv: Grimma i hagen???

En händelse ur mitt hästliv ; Ett sto fastnar i grimman på en valack med ena framskon, alltså hon surar till o kastar upp ett ben o grimman kilar fast under hennes sko... Hjärtat slår ganska bra när man står o håller dessa 2 så lugna som möjligt medans grannen springer o hämtar en kniv. Det gick bra denna gång, vi var flera på plats. Har ingen aning om vad försäkring säger om detta men vi har aldrig grimmor i hagen hursomhelst.
 
Sv: Grimma i hagen???

Har nästintill alltid grimmor på mina, men vi bor granne med en landsväg och tyvärr så har båda två varit på promenad varsin gång. Men ja, det finns träd i hagen så visst finns det en risk.
På sommaren då dom går på bete så går de på utedrift och inte hos mig så då får de gå utan och med flughuva

Eftersom de går med grimmor länge på dagarna annars så har jag hittat underbara grimmor på en affär i norrköping där nästan allt är luddat

26952859.jpg
 
Sv: Grimma i hagen???

Med tanke på att billampor (för det är väl ev fordon man vill ska se hästen innan det är för sent?), träffar långt ner först, så syns en benreflex tidigare än reflexer på grimman.
 
Sv: Grimma i hagen???

Varför ska man inte ha för stora hagar på hösten/vintern? Och vad räknas som för stora hagar?

hästen/hästarna trampar sönder hagen under hösten och på vintern fryser de på, så man kan ha liten hage på hösten sen när det har fryst på så kan man byta hage om man har den tillgången.
jag delar av min sommarhage så hästarna får den exakta ytan av vad dom behöver gå på under vintern jag kommer inte ihåg hur stort de ska va per häst.

förstora hagar är typ sommarhage under vintern och sånna som man måste gå super långt för att hämta hästen, sen finns det ju stressade hästar som verkligen behöver liten hage bara för att hålla hullet, endel hästar går hela tiden om hagen är förstor, mitt fullblod är ett perfekt exemplar på en häst som inte kan gå i en stor hage.

:) jag är jätte dålig på att förklara
 
Sv: Grimma i hagen???

I mitt stall måste alla hästar ha grimma i hagen, dock ej i boxen. Anledningen sägs vara, som så många andra har sagt här, att det är lättare att få tag på dem i fall de skulle rymma ur hagen. Personligen anser jag risken större att de skulle fastna med grimman någonstans eller ve och fasa i varandra och på så sätt skada sig. :( Men tyvärr måste jag följa denna regel...
 
Sv: Grimma i hagen???

Nja, vet inte om en bereflex är mycket till hjälp när det är mörkt, hos oss blir det vekligen svart. känns som att grimman ger större område med reflex och att den sitter lite bättre placerad,

Fast där är du helt fel ute.
Precis som trofe säger så är det benreflexerna som syns först om det kommer en bil. På en minishettis kanske det är lika bra med grimma :p men inte på en större ponny/häst. Om hästen står med baken vänd mot bilen och inte vänder på huvudet, så kommer den öht inte synas.

Sen är det klart att en liten benreflex inte syns jätteväl, men man får väl ha ett par stycken om hästarna har för vana att rymma.
Åtminstonde en fram och en bak.
 
Sv: Grimma i hagen???

I mitt stall måste alla hästar ha grimma i hagen, dock ej i boxen. Anledningen sägs vara, som så många andra har sagt här, att det är lättare att få tag på dem i fall de skulle rymma ur hagen. Personligen anser jag risken större att de skulle fastna med grimman någonstans eller ve och fasa i varandra och på så sätt skada sig. :( Men tyvärr måste jag följa denna regel...

men alla grimmor som man har i hagen ska ju gå sönder om hästen fastnar, min grimma gick sönder när mina hästar stog och lekte, då bet den ena tag i grimman och den lossnade typ direkt :D
sen så kan man ju spänna så att hästen inte får in en hov, men inte så den stryps :D
 
Sv: Grimma i hagen???

Såg att det var längesedan någon skrev här.. men men :)

Min häst har grimma på sig i hagen, har aldrig "lärt" mig något annat än att den "ska" ha det. Har också hört att det kan bli krångel med försäkring om det skulle inträffa en olycka. Nu tänker jag mer att det underlättar om han skulle komma lös.. :grin:

Det jag är lite nyfiken på, är om ni som inte har grimma på era hästar i hagen, är ni inackorderingar eller har ni eget stall? I alla de stall där jag har haft min häst har man vart tvungen att ha grimman på i hagen.
I nuvarande stall är det dessutom många som har grimman på i boxen! (..något som jag har väldigt svårt för) :mad:
 
Sv: Grimma i hagen???

på hästarna har jag ingen grimma. men på min ponny som har en STOR tendens att rymma har jag en reflexgrimma. Men jag har eget stall så jag väljer själv.
 
Sv: Grimma i hagen???

Jag har eget stall, och mina går alltid utan, däremot får våra inackorderingar välja själva hur de vill ha det.
 
Sv: Grimma i hagen???

KL

Mina hästar har alltid grimma i hagen för att kunna fånga dem om det händer något. En häst som är skärrad lyssnar inte speciellt mkt på ett grimskaft runt halsen men man får mer styrsel om man kan hålla den i grimman. Mina grimmor verkar vara av usel kvalitet för de går sönder hela tiden så jag tror inte skaderisken är speciellt stor. Vet inte var de skulle kunna fastna heller i sin hage? Vad har man där som är så pass "farligt" så de kan fastna? Fastna med en hov kan de säkert göra, men det känns som att grimman bör vara så anpassad så en hov inte får plats och dels vara så pass att den går sönder vid kraftiga ryck.

Däremot är unghästen utan i boxen - för där skulle hon säkert lyckas pillra fast sig i något som hinken, boxlåset, uppbindningen, krubban.... Men Gammelman har grimman på sig i boxen oxå. Han har endast en vek plasthink inne i sin box och når inget annat än sina egna hovar då... Men grimman sitter så pass tajt så det skulle kännas otroligt om han får in en hov och sen heller inte lyckas göra sönder grimman.

Ser mardrömsscenariet att det börjar brinna och ingen av dem vill följa med mig ut.... Har gammelman, ledaren, grimma, så kan jag ta honom och därmed förhoppningsvis även få med mig unghästen ut. (vi måste passera genom fäxet så att släppa dem lösa är ingen hit om det brinner för då villar de väl iväg sig nånstans inöver...)
 
Sv: Grimma i hagen???

Lösning: Köp sämre grimmor som lättare går sönder??
 
Sv: Grimma i hagen???

kl

Jag har eget stall och väljer således själv... Ingen av mina sju hästar har grimma på sig, fem står på lösdrift och två är uppstallade. Värdesätter kvaliten på stängslet högt och har heller inga rymningsbenägna hästar. Bor inte i närheten av någon stor väg bör kanske nämnas med, så valet är lätt när hästarna går i hagar med mycket buskage och träd. Har själv haft inackorderad häst där det var tvång med grimma i hagen, så förstår dock varför det behövs i vissa situationer.
 
Sv: Grimma i hagen???

Egen lösdrift med "nakna" hästar.

Finns ingen anledning att ha grimma på dom, däremot argument mot grimma.

LIA
 
Sv: Grimma i hagen???

mina brukar ha grimma i hagen. dom är inte svårfångade men i alla stall jag varit i så har hästarna alltid haft grimma på sig så har liksom blivit en vana. känns även bra att det går att få tag på dom i fall dom kommer lös eller något händer. använder grimmor med ludd, antigen över hela eller på nacke och nos. dessa glider mkt lätt av, händer ofta att dom ramlar av om hästarna rullar sig kraftigt.

det måste vara värsta solida supergrimmorna folk har som inte går sönder om hästen fastnar i något. min gammla häst var lite rädd för att stå uppbunden, kunde slänga sig om grimskaften var för korta. han hade sönder många grimmor innan jag började med balsnören. materialet tycker jag inte spelar någon roll heller, eftersom det brukar vara metalldelerna som ryker. det har hänt för mig med båda läder och tyggrimmor.

känner inte till någon häst som skadat sig pga grimman. trots att många haft alldeles för stora grimmor som hänger under nosbenet och är jättevida. det lär vara rätt ovanligt, hästar kan ju skada sig på allt möjligt så det är väl lika farligt att ha täcke också, och vattenhinkar i hagen, stenar, ha dom i box osv. vet två som fastnat med benen genom boxväggen tex.
 
Sv: Grimma i hagen???

känner inte till någon häst som skadat sig pga grimman ...
Men det gör jag. Två som dog av det dessutom.
Om man tänker sig andra situationer än där hästen fastnat och har full kraft att slita och dra, så inser man riskerna.

A/ Lägg en rem (kort) runt nacken och runt en stolpe och dra med hjälp av armar och ben.
B/ Lägg samma rem runt nacken och en fot och dra. Skillnad i kraft? :laugh:

Håller med dig om materialet. Det är en seglivad myt att lädergrimmor är så svaga jämfört med nylondito.

LIA
 
Sv: Grimma i hagen???

Vi brukar inte ha det, men ponnyn fick plötsligt en dag för sig att ingen av stallägarna fick fånga honom (inte ens med havrehink vilket är stora kors i taket) så han går med grimma numera. Annars inte. Såvida han inte tillfälligt behöver flughuva som fästs i grimman.
 
Sv: Grimma i hagen???

Jag känner också till hästar som har skadat sig pga grimman. Bland annat en som fastnade med en bakhov (kliade sig) och slet sönder muskelfästen. Däremot känner jag inte till någon häst som har kommit lös och sedan inte gått att fånga/skadat sig pga att den inte hade grimma.

Nej för mig är valet enkelt; aldrig grimma i hagen. Tycker dessutom att det finns en ren bekvämlighetssynpunkt ur hästens perspektiv.
 
Sv: Grimma i hagen???

Det jag är lite nyfiken på, är om ni som inte har grimma på era hästar i hagen, är ni inackorderingar eller har ni eget stall? I alla de stall där jag har haft min häst har man vart tvungen att ha grimman på i hagen.
I nuvarande stall är det dessutom många som har grimman på i boxen! (..något som jag har väldigt svårt för) :mad:

Inackorderad på lösdrift. Man tar in och ut sin häst själv för visitering, kraftfodergiva etc.

Jag är övertygad om att "grimm-tvånget" på vissa inackorderingsstallar beror på att det är andra än ägaren som tar in och ut hästen och då räknas det som lättare att fånga en häst med grimma på.

Att man skulle behöva ha grimma på i hagen av försäkringsskäl är en skröna. Ni som tycker er ha läst det i era försäkringspapper får gärna scanna in det!

Det enda jag har hört från försäkringsbolag och grim-hantering är att de kan tänka sig ge ut ersättning TROTS att hästen haft grimma på i hagen. Tar mig friheten att citera ett inlägg ur en tidigare tråd ang. detta!

Från Agria:
"Gäller försäkringen om hästen inte bär grimma i hagen?

Svar:

Hej!

Jag har tidigare redogjort för det lömska begreppet "gäller försäkringen?"

Härmed kan avses:

1. Har jag en gällande försäkring, d.v.s. ett bindande avtal?
2. Har ansvarsperioden inträtt? (Jfr. karenstid!)
3. Omfattas skadehändelsen av försäkringen?

Den tredje frågan är ofta den som avses - d.v.s. gäller frågan för en viss händelse. (Många gånger måste särskilda krav vara uppfyllda för att en skadehändelse ska omfattas av försäkringen. Dessutom har försäkringen ofta uttryckliga begränsningar.)

De första frågorna rör tidpunkten för skadehändelsens inträffande - d.v.s. har skadehändelsen inträffat under tid som bolaget ansvarar?

Din fråga är närmast att hänföra till fråga nr. 3: Omfattar försäkringen skador i hagen när hästen bär grimma?

Försäkringens omfattning beror på vilken försäkring som tecknats. Men de flesta av Agrias försäkringar omfattar skador i hagar och detta fastän den burit grimma. Försäkringen har inga uttryckliga begränsningar (jfr. hundförsäkringen som inte omfattar skador när hunden bundits i ett fordon).


OBSERVERA! Att försäkringen omfattar en viss skadehändelse betyder inte att försäkringstagaren alltid har rätt till ersättning!!

Försäkringen innehåller även villkor om aktsamhetskrav - d.v.s. god tillsyn över djuret m.m.

Om hästen burit grimma i en hage där det varit uppenbart att grimman kunnat fatsna och hästen skadas kan du anses ha varit oaktsam till skadans uppkomst och nekas ersättning.

En försäkringstagare är således skyldig att förebygga skador som enkelt kunnat förutses!"
 
Sv: Grimma i hagen???

Har aldrig haft grimma på mina hästar i hagen pågrund av att jag fått lära mig att inte ha det av olika säkerthetssynpunkter.

Alla lär vi oss olika. det finns både för och nackdelar
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 775
W
Utrustning Min häst är väldigt svårfångad i hagen, det är iprincip bara jag som kan hämta honom. Eftersom jag är ibehov av en medryttare finns...
Svar
16
· Visningar
1 494
Senast: Thera
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp