Bukefalos 28 år!

Grimma i hagen???

Sv: Grimma i hagen???

Har eget stall. Ungponyn har inte grimma på sig i hagen. Dock har den stora det då hon inte riktigt vill bli fångad. Men så fort hon har lärt sig att man ska komma/bli tagen åker grimman av.
 
Sv: Grimma i hagen???

Har i stort sett aldrig grimma i hagen utom möjligtvis en kort stund vid hagbyte eller nya hästar.

Träffade däremot på en lös häst för många år sedan...utan grimma. Jag jobbade som taxichaufför och sent en sommarnatt eller nästan tidigt morgon för det började ljusna fick jag en körning till en liten by. När vi svänger in på lilla byvägen står där en ponny, c eller liten d-ponny, mitt i vägen.

Passageraren som jag skulle köra hem blev lite stressad över detta, han visste vems som ägde ponnyn och att den gick i hagen bredvid vägen men hade inte telefonnummer. Så jag frågade är du helt säker på att ponnyn gick i denna hagen igår. Ja visst jag är helt säker. Så jag knatade ut tog av mig skärpet, som tur är har man lite höfter byxorna kan hänga på, la skärpet runt halsen och ledde in ponnyn i hagen.
Jag kunde ju inte lämna den mitt på vägen även om den vägen inte var så trafikerad så kunde ju ponnyn knata vidare. Och att börja jaga folks telefonnummer mitt i natten och väcka folk och få tag i någon som kunde komma hade jag ingen lust med alls. Fanns inga hus precis i närheten utan detta var ett sommarbete och ägarna bodde en bit bort. Jag bad passageraren söka upp ägaren under dagen och berätta vad som hänt och be dom se över staketet. Och det hoppas jag han gjorde
 
Sv: Grimma i hagen???

I mitt stall verkar det mer vara av bekväma skäl som personal/stallägare låter grimmorna vara på. Både i hagen och i boxen. :crazy:

Jag kan dock tycka att det är ok att ha grimman på i hagen pga trafikerade landsvägar i närheten. Det har hänt att hästarna rymt när älgar varit på besök.. och då känns det tryggare att ha en grimma att hålla i :)

..men kan också tillägga att hade jag haft eget stall på gården så hade grimmorna åkt av!
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 775
W
Utrustning Min häst är väldigt svårfångad i hagen, det är iprincip bara jag som kan hämta honom. Eftersom jag är ibehov av en medryttare finns...
Svar
16
· Visningar
1 494
Senast: Thera
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp