Bukefalos 28 år!

Grimma i hagen???

Sv: Grimma i hagen???

sen så när det gäller hagar så finns det ingen hage som är fin. på hösten/vintern så ska man inte ha förstora hagar, en plöjd åker kan man skritta på men inte trava och galoppera. men man kan ju alltid byta hage om man tror att hästen ska bryta benen. mina går i en hage som det är en massa häst spår, det gör hästen mer uppmärksam.. ¨:D


Varför ska man inte ha för stora hagar på hösten/vintern? Och vad räknas som för stora hagar?
 
Sv: Grimma i hagen???

Jag har hört att det finns något som heter "säkerhetsgrimma". Men har ingen erfarenhet av det.

Det ulitmata vore en "säkerhetsgrimma" i reflextyg :)
 
Sv: Grimma i hagen???

Vi har alltid grimma i hagen om det inte är så att hästen har skav eller liknande. Varför är för att det är ett stort stall med ca 26 hästar. Då funkar det inte att först hitta grimmor, fånga in när alla andra hästar som pressar mot grinden osv. Nej då blir skaderisken större än att hästarna har grimman i hagen. Hade gärna haft hästarna utan grimmor men som sagt så funkar det inte när det är så många som ska in samtidigt.
 
Sv: Grimma i hagen???

Enda gången de har grimmor på i hagen är när min far är här och tar hand om stallet när vi är på semester, för det är smidigast för honom. Eller när vi släpper ihop en ny häst med de gamla. Varför? För mig personligen tror jag det är skönare för dom att gå utan grimma, och de är inte svårfångade när det är dags att ta in eller ehh en är det men hon kommer när de andra 2 har gått in:D
majeld
 
Sv: Grimma i hagen???

det finns tunna lädergrimmor som är perfekta att ha i hagen,, tycker däremot man inte ska ha tyg grimma om dom fastnar så bränner och skär in i huden på hästen,, om hästen fastnar så skär inte läder grimman in i huden och den går lättare sönder.. sen om hästen går i en hage utan träd och buskar så är det ju ingen fara att ha grimma på sin häst,. ngn som skrev att det är lättare att ta fast en häst med grimmskaft än en grimma.. men hur många springer runt med grimmskaft av alla människor om hästarna nu skulle rymma och komma lös.. inte många hästar som är vana heller att kanske bara ha grimmskaft och då får panik i stället och sliter sig igen,
 
Sv: Grimma i hagen???

Jag har aldrig grimma på mina hästar. Ingen av dem är rymmare, och de är väldigt lätta att fånga. Den ena skulle skava sönder sig om han hade grimma. Men det vore ju kanske lite smart att kolla upp med försäkringsbolaget...
 
Sv: Grimma i hagen???

kl

Har absolut aldrig grimmor i hagen pga skaderisken mm. Våra hästar har aldrig rymt eller gått på staketen, men visst det kan hända alla, en älg eller någon kan ju göra sönder staketet.
Vet inte hur försäkringen gäller inom detta, men har aldrig hört talas om att det skulle vara så ang grimma i hagen.
 
Sv: Grimma i hagen???

Vi har aldrig grimmorna på i hagen. Har hört talas om hästar som fastnat med ena bakhoven i grimman när dom skulle klia sej och rivit sönder hela ansiktet,
eller huvudet heter det kanske på en häst.:angel:
Men visst förstår jag dom som måste ha grimman på om hästen är svårfångad.
 
Sv: Grimma i hagen???

kl

Skit man kan bli mörkrädd föe mindre. Jag har gått och funderat på hurvidare jag ska ha grimma eller inte på mina pollar i stallet. Då jag bara har en förtillfället e hon inhyrd i ett annat stall. Från och med imorgon ska hon inte ha grimma på sig i hagen. Det hänger nämligen ner grenar i hagen som hästarna tycker om att stå under. Samt så e det bara en åring och kommer fram till en i hagen.

Ska bara bli roligt av stallägaren säger så hon lägger sig i allt jag gör...
 
Sv: Grimma i hagen???

Mig veterligt har du bara haft din ettåring i cirka en månad - om hon skulle ta sig ur hagen av någon anledning - tycker du då att du har så god kontakt med henne att du eller någon annan lätt kan få tag på henne och sätta på henne i en sådan situation? Kanske bättre ändå att ha grimman på i hagen och betänka att de flesta fall där hästarna trots allt fastnar så går dagens nylongrimmor oftast i sönder - och vad jag sett så är det ju inte precis några trädstockar som hänger ner - snarare små pinnar som inte kan skada en fluga ens :confused:
 
Sv: Grimma i hagen???

Hon har redan smitit ut 2 ggr(vid in/ut släpp om man inte sätter för den undre tråden direkt). En av gången har hon sprungit in i stallet och den andra ut i hagen. Sen angånende om hon kan fastna e grenarna eller inte. Så vill jag inte chansa!
 
Sv: Grimma i hagen???

Jag vill INTE ha grimma på min/a häst/ar i hagen!
Dels pga skaderisken och dels pga skavrisken.
De senaste hästarna jag har haft har fått skav av att ha grimma på sig i flera timmar.
Min förra häst tog dessutom av sig grimman hela tiden så det var lagom kul :p

På sommaren kan jag ha luddad grimma om det absolut behövs för flugpannband (Pm flughuvan är väldigt smutsig eller trasig) men det är inget jag vill. Det är ju pest eller kolera.
 
Sv: Grimma i hagen???

ingen grimma på om de går ute dygnet runt, såvida det inte måste pga flughuva, men då köper jag hällre en annan huva.
Men när de går in på nätterna alltså när kylan och mörkret kommer används reflexgrimma, så att om dom rymmer så syns dom hjälpligt, vi har en medeltrafikerad väg precis utanför gården där många fuskar med att hålla hastigheten.
vi har ett par i stallet som är mästare på att rymma. dessutom har vi också ett par som är ganska duktiga på att härja lite då och då. hagarna på andra sidan vägen är klart bättre än dom inne på gården så vi vill gärna ha dem där. så då får grimmorna vara på helt enkelt när dom ska stå inne om nätterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma i hagen???

*KL*

Har inte grimma på hästarna. Anser det för stor risk att de kan fastna i saker (träd och grenar till exempel). Nu går ju mina på lösdrift dessutom, så vill inte att de ska ha grimma dygnet runt.

Någon skrev ovan om att ifall man har en ganska platt hage och utan träd så finns det ju inget att fastna i. Min ena häst brukar gilla att klia sig mellan ganacherna med ena bakhoven. Perfekt läge för att trä i hoven i käkremmen på grimman... Så vill att de är utan grimma oavsett.

Dessutom har ingen av dem rymt på flera år (aldrig från de hagarna de har nu), så är inte så att de är ute på vift titt som tätt, då kanske jag skulle tänka annorlunda.
 
Sv: Grimma i hagen???

Jag har aldrig grimma i hagen, det är verkligen inte värt att riskera skadorna som kan bli. Hästar är experter på att fastna där man inte tror att det ens är möjligt, och jag har sett en ettåring hänga sig i sin grimma. Som tur var råkade jag ha kniv på mig och kunde skära loss grimman.
När jag fick hem min tvååring fick jag höra att han kunde vara svårfångad. Men efter en vecka hade både jag och de andra i stallet fått en väldigt bra kontakt med honom, och då fick han sen vara utan grimma. Vi har dock inget krav på att inackorderingarna ska vara utan, man får välja själv men för mig har valet aldrig varit svårt...
 
Sv: Grimma i hagen???

Min pålle har inte grimma i hagen. Han är en såkallad rymmare, som lyckligtvis alltid stannar utanför hagen. (Man kan väl inte lämna sina kompisar och ge sig av alldeles själv??:eek::angel:)

Har han grimma på sig kan han vara omöjlig att komma nära, för han vet att han lätt blir infångad. Så de gånger han inte vill bli infångad är det betydligt mer tacksamt om han är utan grimma, så att man kan ta tag i manen och trolla fram sitt väl gömda grimskaft.

Den största anledningen till att han går utan grimma (förutom att det är bekvämare utan) är att det pga en gammal fraktur lätt kittlas när något ligger på nosryggen. Nosludd skulle aldrig vara att tala om! Träns utan nosgrimma är enda alternativet vid ridning.. Detta gör också att han kliar sig mer med grimma=större risk att fastna.

Han får dessutom väldigt lätt skav av grimman, och har redan flera vita strån efter tidigare skav.

Jag tror mitt försäkringbolag uppskattar att jag har min häst utan grimma.
 
Sv: Grimma i hagen???

Men när de går in på nätterna alltså när kylan och mörkret kommer används reflexgrimma, så att om dom rymmer så syns dom hjälpligt, vi har en medeltrafikerad väg precis utanför gården där många fuskar med att hålla hastigheten.

Har också fått ha reflexgrimma på tidigare. Det var för mig ett himla farande fram och tillbaka till stall, men hade inte vågat ha honom så nära en väg utan reflex. Är visserligen ganska så säker på att min häst inte går ner på vägen, men om han sticker i panik och de andra hästarna hänger på vet man aldrig vart dom tar vägen!

Nu står vi låååångt ifrån sådan väg :bow: Och eftersom maten ligger i krubban när han kommer in på kvällarna vet jag med stor sannolikhet vart min häst tar vägen :angel:
 
Sv: Grimma i hagen???

*KL*

Ang att ha reflexgrimma när det är mörkt, är det bara reflexen man är ute efter finns det andra lösningar. På den tiden jag fortfarande hade häst på box på nätterna på vintern och det var höst och de fortfarande gick ute dygnet rut, plus i närhet av ganska stor väg, så hade jag en benreflex på varje häst.
 
Sv: Grimma i hagen???

Grimma i hagen för min del. Om hästen kommer lös så är det lättare att fånga den om grimman sitter på.
 
Sv: Grimma i hagen???

Nja, vet inte om en bereflex är mycket till hjälp när det är mörkt, hos oss blir det vekligen svart. känns som att grimman ger större område med reflex och att den sitter lite bättre placerad,
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 775
W
Utrustning Min häst är väldigt svårfångad i hagen, det är iprincip bara jag som kan hämta honom. Eftersom jag är ibehov av en medryttare finns...
Svar
16
· Visningar
1 494
Senast: Thera
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp