Bukefalos 28 år!

Grimma i hagen???

millispillis

Trådstartare
under hela min uppväxt har jag fått lära mig ABSOLUT INGEN GRIMMA i hagen pga skaderisken. kasnke eventuellt tänka om lite med extremt svårfångad. men i mina ögon har den hästen isf andra problem man bör ta itu med...

nu säger folket i mitt stall jag håller till att hästarna måste ha grimma ur försäkringssynpunkt! hur då liksom?!
visst kansek de är lättare att fånga men det är väl ingen garanti. det räcker ju med att hästen kliar sig fastnar och stryper sig själv eller bryter benet nacken...en olycka händer sååå lätt.

detta är samma folk som säger att min foderhäst brukar ha kvickdrag rätt så ofta, och som har 8 hästar i frysta lerknöggelhagar nu. hagarna har varit på toook för små under hösten så de ser ut som plöjda åkrar. inget vidare. visst har det vart geggigt, men nåt förnuft har man väl.

hur gör ni??
och varför??

jag har försökt att hitta info om att man skulle va tvungen att ha grimma poga försäkringen men ej hittat...
 
Sv: Grimma i hagen???

hästar måste ha grimma i hagen, ifall en häst skulle komma lös så ska det vara lätt för andra att kunna få tag i den, berättade en polis till min mor då hon hade sin häst uppstallad hos oss för många år sen.
 
Sv: Grimma i hagen???

Nej det är jag rätt säker på att det inte stämmer... har nämligen haft livliga diskussioner ang detta för ett par år sen kommer tyvärr inte ihåg om jag pratade med försäkringsbolaget (agria) eller om jag hittade det på deras hemsida,kan ju ha ändrats sen dess också.
I min värld är det dessutom lättare att få tag på en förrymd häst med ett grimskaft runt halsen än att lyckas få tag om grimman
 
Sv: Grimma i hagen???

I det stall jag står i har många hästar grimma på sig i hagen. Min hade det ett tag och jag löste säkerhetsrisken för
hästen med att alltid ha en lädergrimma samt ha metallringar alá nyckelringar där man satte fast käkremmen på grimman,
skulle hon fastna på något vis med den grimman så skulle den gå sönder.
 
Sv: Grimma i hagen???

glömde svara på dina frågor :P vi har alltid grimmor på våra i hagarna, som sitter bra, och inte hänger eller är för stora nånstans.
 
Sv: Grimma i hagen???

Vi har nästan aldrig grimma i hagen på vintern. PÅ sommaren kan det behövas för flughuvor o sånt. Men inte för att fånga förrymda hästar. Ibland kan det vara nån svårfångad häst som har det i början.
 
Sv: Grimma i hagen???

Från Agria:
"Gäller försäkringen om hästen inte bär grimma i hagen?

Svar:

Hej!

Jag har tidigare redogjort för det lömska begreppet "gäller försäkringen?"

Härmed kan avses:

1. Har jag en gällande försäkring, d.v.s. ett bindande avtal?
2. Har ansvarsperioden inträtt? (Jfr. karenstid!)
3. Omfattas skadehändelsen av försäkringen?

Den tredje frågan är ofta den som avses - d.v.s. gäller frågan för en viss händelse. (Många gånger måste särskilda krav vara uppfyllda för att en skadehändelse ska omfattas av försäkringen. Dessutom har försäkringen ofta uttryckliga begränsningar.)

De första frågorna rör tidpunkten för skadehändelsens inträffande - d.v.s. har skadehändelsen inträffat under tid som bolaget ansvarar?

Din fråga är närmast att hänföra till fråga nr. 3: Omfattar försäkringen skador i hagen när hästen bär grimma?

Försäkringens omfattning beror på vilken försäkring som tecknats. Men de flesta av Agrias försäkringar omfattar skador i hagar och detta fastän den burit grimma. Försäkringen har inga uttryckliga begränsningar (jfr. hundförsäkringen som inte omfattar skador när hunden bundits i ett fordon).


OBSERVERA! Att försäkringen omfattar en viss skadehändelse betyder inte att försäkringstagaren alltid har rätt till ersättning!!

Försäkringen innehåller även villkor om aktsamhetskrav - d.v.s. god tillsyn över djuret m.m.

Om hästen burit grimma i en hage där det varit uppenbart att grimman kunnat fatsna och hästen skadas kan du anses ha varit oaktsam till skadans uppkomst och nekas ersättning.

En försäkringstagare är således skyldig att förebygga skador som enkelt kunnat förutses!"
 
Sv: Grimma i hagen???

I kollektivstallet hade hästarna alltid grimma, men då var hagarna ganska kala. Ingen större risk att fastna i något och skada sig. Det är ju smidigt vid utsläpp och man vet vart grimman är osv.

Nu när jag har eget och även ett annat stall som jag stod i innan så hade dom inga grimmor i hagarna, det är ganska skönt. Jag vet ju vart jag lägger grimmorna och jag slipper leta i hagen när den ena hästen tagit av sig sin.
 
Sv: Grimma i hagen???

Är inpincip helt neutralt ställd i denna fråga, finns för och nackdelar med båda alterantiven.

En grimlöshäst är svårare för någon annan att fånga in. För hur många har med sig en provisorisk grimma (typ rep) i backfickan när man stöter på en grimlöshäst på promenaden? Har själv behövt fånga in sådana, och jag kan lova att det inte är kul att leda en häst i manen efter trafikerade vägar!

Men en häst med grimma kan busa till med hagkompisen och fastna. Och skada sig alternativt rent av dö - precis som den kan om man inte lyckas fånga in hästen om den är på rymmen.

Själv tog jag alltid av grimman förut, men hade inget krav på att hyresgäster var tvungen att göra detsamma. Var ganska kul faktiskt, för det blev lite som "hopp o lek" för hästarna, araben drog alltid en repa runt hagen och flängde med huvudet:D Tog man inte av den stod hon stilla en stund, sen lunkade hon sakta iväg.

Minisen fick dock ha grimma på sig när vårgräset kom fram utanför hagen, för han stack så fort man vände ryggen till. Han är ganska rymningsbenägen av sig...

Nuvarande stallägaren har dock som regel att inga hästar får gå med grimma på i hagen pga skaderisken. Inget jag misstycker om, men kommer nog säga till henne på våren att grimman bör stanna kvar på minisen, annars får vi jaga utav bara fan.
 
Sv: Grimma i hagen???

Förr hade jag alltid på grimma på min häst, men de försvann lite titt som tätt (han tog sig ur dom) och ett väldigt fåtal hittades, jag fick köpa nya hela tiden! Så numera skiter jag fullständigt i det, på sommaren har han en flughuva man kan grabba tag i om han rymmer, annars är det manen som gäller...

Den andra hästen som går i hagen har dock grimma nästan alltid (förutom när även han tar sig ur dom) men det är bara för att han kan få sina perioder när han blir svårfångad och då är det måttligt kul..

Rymningar hos oss händer ibland, men det är inte speciellt allvarligt då. Det är alltid hästen med grimma som alltid rymmer - och går direkt till gårdsägarens tomt och stannar där. Väldigt lättfångad.
 
Sv: Grimma i hagen???

under hela min uppväxt har jag fått lära mig ABSOLUT INGEN GRIMMA i hagen pga skaderisken. kasnke eventuellt tänka om lite med extremt svårfångad. men i mina ögon har den hästen isf andra problem man bör ta itu med...

nu säger folket i mitt stall jag håller till att hästarna måste ha grimma ur försäkringssynpunkt! hur då liksom?!
visst kansek de är lättare att fånga men det är väl ingen garanti. det räcker ju med att hästen kliar sig fastnar och stryper sig själv eller bryter benet nacken...en olycka händer sååå lätt.

detta är samma folk som säger att min foderhäst brukar ha kvickdrag rätt så ofta, och som har 8 hästar i frysta lerknöggelhagar nu. hagarna har varit på toook för små under hösten så de ser ut som plöjda åkrar. inget vidare. visst har det vart geggigt, men nåt förnuft har man väl.

hur gör ni??
och varför??

jag har försökt att hitta info om att man skulle va tvungen att ha grimma poga försäkringen men ej hittat...


I min försäkring står det ingenting om att hästen måste ha grimma för att få ut försäkringspengar lr för att försäkringen ska gälla.
Jag har ALLTID min häst( ungsto 4 år, arabiskt fullblod) för att om hon skulle fastna i något skulle hon få panik och göra sig riktigt jävla illa.:cry:
Absolut ingen grimma på OM de inte är sjukt svåra att fånga i hagen.
Men min är väldigt svår att fånga om hon tex. går i en BAAAOOOOTA HAGE

Men brukar komma när man ropar på henne eller visslar.
Vill ju trotts allt att hon ska komma till mig av egen fri vilja och välja mig som ledare.

Kör otroligt mycket NH med henne.
Inte ens när hon går på bete har hon grimma på sig
De första 2 timmarna om det är nya hästar och nytt place.
 
Sv: Grimma i hagen???

Det skulle inte falla mig in att ha grimma på hästen i hagen. Alldeles för stor olycksrisk!
 
Sv: Grimma i hagen???

Det jag alltid fått höra ang grimma ihagen är att, om det skulle hända att hästen kommer lös och tex orsakar en olycka eller om den blir påkörd är att försäkringen inte täcker.
Ingen grimma = ingen försäkring. Prata med ditt försäkringbolag och hör vad dom har för synpunkter.
 
Sv: Grimma i hagen???

Vi har inga grimmor i hagarna. Vi försöker ha bra staket istället och de brukar sällan rymma heller. De gånger någon kommit ut har de stått utanför hagen och betat. Finns dessutom ingen väg precis vid stallet utan det ligger längst ner på en återvändsbygata.
 
Sv: Grimma i hagen???

Har inte hört att det ena eller det andra skulle vara slaviskt rätt eller fel. Vissa har grimma på hästarna i hagen, andra inte.
Jag har ingen grimma på mina hästar i hagen om inte den stora har sitt ena flugtäcke på. Det fäster jag i grimman så då är den på. Inte konstigare än så. (och då alltid lädergrimma) Mitt försäkringsbolag har inte sagt någonting om detta alls.
och förresten.... "kvickdrag rätt så ofta":crazy:..... antingen har hästen kvickdrag eller inte. Det är inte en åkomma som den har ibland.
 
Sv: Grimma i hagen???

Generellt har jag inte grimma på i hagen. Mina går på lösdrift och skulle då ha grimma på sig dygnet runt och det blir ju skav och kli, inget jag vill utsätta dem för i onödan.

Men jag har ett par undantag.

Skygga hästen, som inte går att sätta på grimma i hagen, för att kunna fånga henne måste hon ha grimma på från början.

På sommaren har jag flughuvor eller fly-aways på de som behöver det, av någon anledning blir inte alla hästarna lika illa angripna, men ett par får det för eländigt.

Hingsten, om han mot förmodan skulle komma lös är det av största vikt att kunna fånga honom snabbt! Han är dock en av de som har störst respekt för staketen så han håller sig inne, men om olyckan eller nåt rådjur är framme och förstör....
 
Sv: Grimma i hagen???

under hela min uppväxt har jag fått lära mig ABSOLUT INGEN GRIMMA i hagen pga skaderisken. kasnke eventuellt tänka om lite med extremt svårfångad. men i mina ögon har den hästen isf andra problem man bör ta itu med...

nu säger folket i mitt stall jag håller till att hästarna måste ha grimma ur försäkringssynpunkt! hur då liksom?!
visst kansek de är lättare att fånga men det är väl ingen garanti. det räcker ju med att hästen kliar sig fastnar och stryper sig själv eller bryter benet nacken...en olycka händer sååå lätt.

detta är samma folk som säger att min foderhäst brukar ha kvickdrag rätt så ofta, och som har 8 hästar i frysta lerknöggelhagar nu. hagarna har varit på toook för små under hösten så de ser ut som plöjda åkrar. inget vidare. visst har det vart geggigt, men nåt förnuft har man väl.

hur gör ni??
och varför??

jag har försökt att hitta info om att man skulle va tvungen att ha grimma poga försäkringen men ej hittat...


Jag har förmig att jag läste i mina försäkrings papper att hästen alltid ska ha grimma, om hästen smiter så ska man inte behöva springa och hämta grimman, utan bara koncentrera sig på att fånga den.

sen så när det gäller hagar så finns det ingen hage som är fin. på hösten/vintern så ska man inte ha förstora hagar, en plöjd åker kan man skritta på men inte trava och galoppera. men man kan ju alltid byta hage om man tror att hästen ska bryta benen. mina går i en hage som det är en massa häst spår, det gör hästen mer uppmärksam.. ¨

:D
 
Sv: Grimma i hagen???

Jag brukar oftast aldrig ha grimma på min häst i hagen. Om det inte är speciella tillfälen då hovslagaren, veterenären eller dyrlikt ska komma eller om hon ska ridas. Det är lättast att ha en grimma på henne då, eftersom hon tyvärr är ganska svårfångad i hagen.
Har jag inte grimman på henne så får jag locka in henne med lite foder.

Men det där med att ha grimma i hagen eller inte det finns både för och nackdelar och det är en svår fråga det är något jag aldrig riktigt har gått och funderat på förrens nu när jag läser andras kommentarer...
 
Sv: Grimma i hagen???

Våra hästar går i regel utan grimma i hagen, men när min fick ryck tidigare i höstas och inte ville bli infångad fick han gå med den på i hagen. Finns inget direkt att fastna i och han brukar busa rätt lugnt med de andra. Helt magiskt kunde allt folk fånga honom igen (han sprang undan för de flesta, men inte alla).
 
Sv: Grimma i hagen???

1 av mina 3 har lädergrimma i hagen, endast för att hon kan vara svårfångad och hon är lite rädd om öronen.
Har inte grimma pga jag vart med om en häst som fastnat i staketet och vridit sönder nacken när denne stått och kliat mot staketet och fastnat med nylon grimman som ej gick sönder när den försökte ta sig lös.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 775
W
Utrustning Min häst är väldigt svårfångad i hagen, det är iprincip bara jag som kan hämta honom. Eftersom jag är ibehov av en medryttare finns...
Svar
16
· Visningar
1 494
Senast: Thera
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp