”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ponnytant

Trådstartare
Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna, vilka är ni och vad håller ni på med? Det behövs en uppdatering och dessutom har det säkert både tillkommit (och fallit ifrån?)

Länk till gamla tråden med mycket smått och gott - OCH KUL! :banana: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1059681
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Wiiii.....Ny tråd! :bump:

Ser med spänning fram emot vad vi ska fylla denna med.

Kram alla nya och gammla tanter och gubbar:love:


Voff och Kelly
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Inleder med en (förkortad) presentation av mig (och uppmanar er andra att göra detsamma innan ni kör igång igen!).

Jag är nyss fyllda 50. "Hästtjej” upp i tonåren, slutade rida regelbundet pga studier & jobb. Sedan familj och återvände till hästvärlden på allvar via barn, ridskola, hyr- och foderponnisar + tävlingar. Rider f n mest dotterns pålle.

Mina mål just nu är att bli bättre ryttare i största allmänhet (gäller väl alla - men jag har just kommit tillbaka efter lite skit med kroppen) och att förkovra mig mer i arbete med lång tygel. Och kunna ta mig upp & av häst utan hjälp! Och våga hoppa igen!

Bilden är från min 50-årsdag som firades i Portugal.
37359_1407892352207_1079388511_2713625_5165271_n.jpg
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tja nicket säger väl det mesta:)

Hållit mest på med körning av häst , tävlat lite i maraton , jobbat med häst i skogskörning etc etc.

Fick någon knäpp för ett antal år sedan o kastade en sadel på märren jag hade då och klättrade upp o for ut i skogen och där har vi blivit kvar :o

Tillbrinar ett antal timmar på Den ädle springaren mest med att skrämma folk o fä i dikena eller klättra ner från någon grantopp , kravla upp från något krondike .

har inga andra mål med min hästar än att ha kul o må bra och överleva :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ps trots min Springares resliga höjd kommer jag upp å ner utan pall alldeles själv :banana::banana:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ser väldigt fint ut de där blir lite avis måste jag tillstå :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Vem är jag då?

Ingen aaaning.....

jo..
Har hållit på med hästarna sen jag var 10 med två avbrott. Haft ett gäng medryttarhästar genom åren, ett par foderhästar och en egen tidigare. Nu har jag ett halvblodsto som jag först "bara" skulle rida ibland, sen blev jag medis, sen fodervärd och i slutet av sommaren tog jag över henne.

Hon är fd dressyrpålla och är 18 nu och har ett föl vid sidan. Fölet ingick inte i dealen så det ska tillbaka sen. Några mer tävlingsbanor kommer det knappast att bli för pållan utan nu är det ett lungt liv med skogen, lättare träning och inga krav som gäller.

Och jag behöver verkligen pall för att komma upp så jag slår ett slag för pallen "Bekväm"
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tant om en manad officiellt, har hallt pa med hastar sen jag kunde ga. Forst var det fjording/enveten ponny, sen araber som jag har fott upp i 25 ar i Usa. I sverige nu och har araber och fjording(ar). Kavalleritranad av far/morforaldrar/K1 och rider som sa ocksa lol.. men har aven gjort min tjanst i western varlden, tycker det spelar ingen roll, alla stilar for med sig ngt.
Har tva unghastar (rababers) som skall bli avelsmaterial ar det tankt, fjordisarna (ocksa kallade lussebullar) bara ar. Den gamla tanten ar 28 medans Valdemar Bulle ar 23 och lanehast. Vi skogsmullar med hjalp av Pallen Bekvam, och har lart fran andras misstag att inte hanga pa granar men sjunga vackert for Nallar och alg i naturen.
Nar jag inte gor hastsaker, ja da sover jag, tyvarr har inte dygnet mer an 24 hr, och med djuren hemma sa gor man ju allt. Men jag har skoj, det ar det viktigaste..
Skall nog printa ut forra traden, vilken kul lasning det kommer att bli Och hoppas mer folk soker sig hit och stannar...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ja - med vissa hästar KAN man få till det när det dessutom står en duktig instruktör brevid och "remotar". Ser väl inte riktigt så här ut i vanliga fall :)
....och till alla tittare säger jag: ponnytant rekommenderar alla att använda hjälm! Det fanns bara en och den lät jag dottern ta eftersom vi skulle rida samtidigt denna gång. Är mer rätt om hennes huvud.......
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det var trösterikt att höra , att de är hästen de beror på:)

en rekommendation är tvingande va :o
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Hej!

Jag är en 38-årig kvinna med fem barn som har tagit upp ridningen igen efter 10 år utan. Jag fick ett fullblod av min käre man -07. Henne behöll vi inte länge pga att hon var grymt het, inget för mig som är ganska feg. Därefter ett holsteiner sto som dog i sep-09, sedan en knabstrupper som vi hade i ca 8 månader, dog i hjärnblödning alt epilepsi maj-10. Nu har vi ett KWPNsto som ska bli reininghäst. Hon är en 04:a och mitt allt.

Idag har vi ridit i paddocken, dock inte länge, kände att det är dags för skoning. Det är 7 veckor sedan sist så i morgon är hovis bokad. Idag fick de komma in för natten, annars är de ute än. Vi står i ett litet, mysigt stall med fyra pållar. Jag har hand om stallägarens 2 oxå. Sedan står även min väninna där.:laugh:

Susanne.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jag som avskyr att presentera mig själv:o
Jag är iaf 38 år ung. Sambo och två barn.
Brinner för hästar och ridning och har så gjort sedan späd ålder. Fick min första ponny när jag var tre och sedan var det "kört"

Innan barnens tillkomst jobbade jag som stallchef, beridare och instruktör i nästan 20 år.

När barnen var riktigt små passde inte den livsstilen in riktigt och numera jobbar jag som personlig assistent.
Men hästarna de hänger kvar.:bump:
Numera som "bara" mina egna hästar och en och annan som ska ridas in eller liknande åt någon annan.

Min dotter som nu är 10 år rider också sedan späd ålder, så vi gör omgivningen osäker:rofl:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tänk vilken tur att det går att göra en ny tråd :) Vad trist det blivit annars ;)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Aha, presentation också.

Jag heter Suss (Susanne) ute i verkliga livet och är 48 år. Jag bor med man, 15-årig dotter och 10-årig son (i familjen ingår även fyra utflyttade döttrar) och vi har ett helt menageri av djur. Bland dem finns min köttbulle, nej visst ... det heter arabiskt fullblod, Leo 12 och dotterns korsningsponny Soraya som hon egentligen vuxit ur. Svårsålt så här års så de får kampera ihop ett tag till. Jag rider mest i skogen men ett och annat pass i paddocken blir det, i synnerhet nu när älgjakten kommit igång.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Slinker in en snabbis... med en snabbpresentation.

Tant på 45... tillhör dem som fortsatt att brinna...Dvs jag har aldrig haft uppehåll... Hästar har alltid haft en plats i mitt liv på ett eller annat sätt.

Provat på det mesta inom häst men håller nu på att göra en omvänd resa mot gubbtjyvens... Dvs jag håller på och lägger sadeln på hyllan och tar plats bakom i stället för på...

Detta innebär även att den här tanten även håller på och konvertar från stor häst till ponny... Tar igen de förlorade "ponnyåren" som jag aldrig hann med riktigt eftersom släkten var full av ägare till stora hästar.

Har konstaterat att man behöver inga fullstora springare när man kan ha ett gäng mindre när man inte längre behöver bekymra sig om hur vida man som ryttare passar ihop med sin ädla springare... :D (Men jag måste erkänna att jag saknar ett riddjur mellan varven :angel:)

Två unga hästar (1 och 3 år) förgyller mina dagar i stallet... med allt vad det innebär av unghästbus och andra upptåg.

Eget stall hemma på gården och är ensam om intresset bland de mänskliga invånarna här. Kan bli lite ensamt och drygt i bland... men faktum är att det är rätt skönt att rå sig själv.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Hänger så klart med till nya tråden;)

Fyller alldeles snart 50, har ridit sen 10 års ålder, mest på lektion, men när mina döttrar fick egna ponnyer byggde vi oss en liten gård, det är 8 år sen nu.

Flickorna har flyttat hemifrån, ponnyerna är sålda, så nu är det min tur:)

Jag köpte mig en räserhäst, ett härligt fullblod som nu är 8 år, och vi tränar lite dressyr, jag delar med mig till äldsta dottern som hopptränar och rider ett par gånger i veckan. Jättemysigt!

Foto0424.jpg
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Elisabeth 41, år bor på landet med sambo, barn och 2 hästar.
Har 4 barn ( 3, 4, 17 och 19 år) och 2 bonusbarn ( 13 och 15 år)

Sambon har en varmblodstravare och jag en kallblodstravare.

Red på ridskola nåt år runt 12- årsåldern. Har sen inte tänkt på hästar förrän jag blev 37, och fick testa dåvarande grannens nordsvenska hingst.
Fastnade och köpte ett varmblod inom ett par månader.

Blev jättefeg efter sladdbarnen och har kämpat för att bli tuffare i sommar, och det har gått ok.
Rider hellre än bra, och bara här hemma.
Kämpar för att få min kära, envisa häst att gå med på att vi ska kunna rida ut ensamma :/



31625237.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Nu avbryter vi presenterandet ett tag :)

Många av er här har ju eller har haft barn som en del av har börjat med hästar , förmodar jag

Nå jag har ju ingen som helst erfarenhet av ponny som ni vet.

Har ju ett barnbarn som visar ett intresse för häst sådant de nu är i 5 års åldern.

Har ju ett enormt problem med föräldrarna som INTE tycker om hennes intresse för pållarna.

Nåväl nu grunnar jag på om jag kan göra två flugor på smällen och skaffa en ponny som jag kan "köra " o som ja ni kan räkna ut resten:angel:

till sak . vad ska jag titta på för raser ???

shetties har jag men gillar inte dem som barnponny o inte som körhäst

jäntan är rätt lång för sin ålder , dock inte så envis eller särskilt tuff

så ge mig lite förslag

gubbtjyv som är totalt lost på ponny:)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ett bra russ, kanske som gått trav, borde vara väl hanterad. Russ är en underskattad barnponny;)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Russ!!!! en liten hast som oftast ar korbar och ridbar. Envisa ibland MEN barnbarn kan rida denna saken for flera ar, och om den ar nagotlunda hyffsad kan du kora den tills du eller hasten faller av pinnen. cirka 122-130cm hog
Lattfodda mestadels och trevliga. Plinga om du vill veta mer...

Sen ar det Welsh Mountain, en vacker hast som har lite mer nerver i sig och aven om storlek ar bra kanske inte lampad direkt for barnbarn just nu. Dock har jag aldrig hort direkt om att kora dem, hander nog men inte sa vanligt...
jag skulle med russ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 397
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
125 802
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 569
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 485
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp