”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

PS. och jag kanner en uppfodare som har lampliga kandidater ocksa.. billiga i forhallandevis.. som sagt plinga om du ar intresserad.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Gubbtjuv Jag håller med om båda sorterna! En welsh mountain går utmärkt att köra - "lillponnyn" på ridskolan där vi står har dragit mycket i sina dar'. Och russ är...... ja, russ! Härliga djur! Förresten - en tjej i stallet har en morfar som du! De har nyligen köpt en ponny till flickan och han har blivit "hustomte" - uppskattad av alla.
 
Senast ändrad:
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Du har verkligen hunnit med mycket - 5 barn och flera hästar - och inte är du ju så till åren kommen...... Ska bli spännande att höra hur det blivande reiningstoet utvecklas. Släng in en bild :) Vad säger dina barn om mammas hästeri? Blir det någon ridkompis till dig?
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ja de mesta går ju att köra :) körningen är väl de minsta problemet mest en ursäkt för att kunna ge jäntan en häst så att säga:)

hmm russ har jag mest hört att de är envisa som synden i o för sig ett uppfostringsproblem men skall ta o kika lite närmre på dem o weslshen.

förstår ham tycker de är kul med alla ungdomar o pyssel

ja är bla tomte alla dagar ja i alla fall ha rjag tomtar på loftet :o
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Moholarabs- Det var en björk och inte en gran jag hängde i när Kelly skrapade av mig ;)

Gubbtjyv- Det finns bara en ras för det du frågar eter och det är RUSS!! Russtiden är den lyckligaste och mest lärorika i hela mitt 27-åriga hästliv (ok..jag e alltså 37) Russen är rubusta, lite envisa men har en mycket högre ridbarhet är shettisar. De är tåliga och friska. Lär man sig rida Russ bra då lär man sig rida!

Själv har jag lyckan att fortfarande kunna rida stora russ eftersom jag bara mäter 160 i mankhöjd och 55 i på vågen :bump: Nu var det tyvärr några år sen ett charmigt russ korsade min väg men åren av dem får mina ögon att tåras av härliga minnen ;)

KL
Så vad har jag och Kelly gjort då? Inte mycket. Hon blir fortfarande bättre i benet. Vi misstänker nu starkt en smäll på insidan skenbenet. Nu löjlar hon dock runt i hagen som om hon vore 7 år igen :laugh: Men benen hålls lindande ännu. Ska dessutom införskaffa stötdämpande benskydd till igångsättningen. Det är ju ändå 18 år gamla tävlingsben jag har att göra med. Men tänk, inte ens en enda galla har hon fram:eek: Superfina ben!

Avmaskad har hon blivit också för att få fason på hullet och hon tar sig även där sakta men säkert. Lusernpelletsen har ökats på. Lilleman tränas två ggr om dagen nu på att vara själv i egen box med mat samt ledas ensam till och från hagen. Han sköter sig jättebra och det känns som om avvänjningen ska gå finfint.

Jag har lyckats hålla byxorna på i hagen, inte hängt i några träd eller haft foten i några postlådor. Tror jag har lite flyt nu.

Kramar Tess och Kelly
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Välkommen dijej! Du är väl ny på denna tråd? (endel av oss är reliker från den gammla:angel: )

Superkul med nya ansikten. Denna tråd är nog den mest opretansiösa på buke. En samling hästälskande pallanvändare (Gubbtjyv kan fortfarande komma upp utan pall på stor häst. Skitkaxigt ;)) som gläds åt det lilla och med varandra.

Mvh Voff
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

gran bjork, bada trad... och jag har mer granar an bjorkar runt mig har sa, dock skall jag inte hanga i en..
sportsmedicine boots ar bra.. valdigt bra och valdigt dyra. men tvattar man och skoter om racker de flera ar. de saljs i sverige ocksa..

farbror gubbe: yep welsh mountain, inte bara welsh, ar jattesota sma miniature araber sager jag.. speciellt om de ar vita/gra/skimmel/vad det nu heter. men russ dar har du ngt som hon kommer att lara sig det har med palleri. det ar synd att foraldrar inte forstar hur bra det ar for barnet att vara med hastar. radd kanman vara men inte lata barnet fa utvecklas med vad de tycker om, det ar nastan pa gransen av misshandel...hoppas du hittar vad du letar efter..
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tycker def. Dartmoorponny eller Welsh Mountain,lite smäckrare ponnyer som är bra för både ridning och körning.Och framför allt i regel inte så envisa som vissa ponnyarter
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Nu blev jag glad på morgonkvisten att de flyter på så bra för er:laugh:

Roligt att höra att Kelly går ååt rätt håll i alla avseenden , verkar ju som att hon behövde mer protein.

Lucern är bra för de är ju grovfoder o man kan ge hur mycket som helst utan några problem

Protein frpån grovfoder är ofarligt , överskottet blir fett.

Man får tänka på att äldre hästar har ca 1o % större behov , lite individuellt som vanligt , upptaget blir sämre med åren.

då är du snart i sadeln igen då :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

bugar o bockar så manen släpar för åsikterna :bow:

helt klart leder russ skyhögt , så får ta o ta reda på lite mer om alla förslagen .

En undring till , om ni orkar

jag vill ju att jäntan börjar på ridskola så hon får lära sig rätt från grunden , de kan jag inte , jag hoppade ju bara upp o skumpade omkring.

Hur lägger man upp de bäst för att inte föräldrarna ska gå i taket , hur få med dem på vagnen.

föräldrarna behöver ju inte göra ett dyft , jag åker gärna in 5 mil när hon har lektion i så fall o betalar gärna för henne

men som sagt hur få deras godkännande
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

det ar tidigt i min varld da jag har varit vaken hela natten och ar bara pa forsta cupen. sa jag att ni skall vara glada idag.. jag kan inte prata sa det ar sa tyst och skont har lol...
i alla fall, angaende barnbarnet. Checka runt i ditt omrade/i stan for ett ridlekis (sa kallar de det har) och kanske foresla till foraldrar att hon kan fa ga dit en eller par ganger.. Naturligtvis MASTE hon ju ha en hjalm da som du koper. (nasta gang barnet kommer, mat hennes huvud runt om i ogonbrynhojd och ta med matt till Hooks och de hjalper dig.. Sag att ridlekis ar skoj etc etc och i alla fall lata henne prova. Och pa den vagen fortsatta.. Barnet kommer att vara i 9 himlen forstas och tjata som attan pa foraldrar, och kanske vid ratt tillfalle saga "jamen, varfor inte lata henne ga pa lektioner en termin vid (namn pa ridskola), hon kanske trottnar?" och sen lagga fram argument att du tar henne och gor det till speciell farfardag/kvall. Kanske ga pa McD eller sant innan och sen gar ni till ridskola.. DET skulle de val tycka vara skoj, forhoppningsvis..
OM modern blir hysterisk och borjar saga hur farligt det ar etc, inbjud henne att komma med ocksa.. till ridlekis forst.. Hon behover ju inte ga nara djuren..
Det finns sakert andra vagar att ga, har dock aldrig varit i den situationen sa det ar svart att forestalla sig..
Forstas vantar vi med spanning pa resultaten.. och visst skall du kopa hast at tosen, sjalvklart...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Googla och läs om de underbara vilda russen på Lojsta hed på Gotland. :love:

I mitt tycke är russen en förkrymt och ädlare variand av nordsvensk med en liten räv bakom varje öra :D Nordsvensken har för övrigt använts i russaveln för en herrans massa år sen. Tror det var Rask 112 som hade nordsvensk i sig.

Idag används russen till det mesta. Trav, ridhästar, och visst kan de göra lite nytta i skogen. De är starka och robusta små rackare. Hade jag haft råd hade Filip fått ett vare sig han ville eller inte ;)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Voffie:
Du bor ju sa nara min kompis som foder upp russ. Du skulle ju kanske fodervarda ett till Filip. Kanske han da blir mer intresserad an att pilla med bilar..lol.. om du vill kan jag fraga? Och madame har sallskap ocksa.. G har unghastar dock mest, men de skall ju ridas in de med.. Ett project??
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Snacka om att posta om varandra :D

Han var med i stallet igår och gnällde oavbrutet om att det var sååå tråkigt och han ville hem. Men rida tycker han är kul! Men stora och lite humöriga Kelly är ju inte den bästa barnhästen även om han får åka runt lite i paddocken ibland.

Dit vi flyttar nu finns ingen mer stallplats tack och lov så jag behöver inte ens fundera på det....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

heheheh yep.. men sen jag inte kan prata far vi ta det per sms eller sa om du vill veta mer om foderruss.. hon har bilder pa dem pa fb och namn startar pa G. du kan ga och titta sjalv.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Lura inte dit mig nu Kat :mad: Ska den bo i garaget då?
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ett russ kan klammas in var som helst.. ingen losdrift pa nya stallet? en liten box kan sakert ordnas ar jag saker pa. och filip far lara sig att om man vill rida maste man hjalpa till med stadningen. Du kan kopa honom en skottkarra filipstorlek och verktyg ocksa.. och han gor mockningen.. plus borstar for sma hander.. tank, inga problem for honom att borsta madames mage och ben, han ar ju i hojd..
yep Filip behover ett russ, precis som barnbarnet. Tror inte vi behover ta till garaget dock.. For da maste du skaffa sallskapsdjur till russet och moppar duger inte.. men Filip BEHOVER ett russ...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Hej!

Tack!

Kan härmed anmäla mig till pallmaffian a´la Bekväm!!
Min kuse är 1.62 och jag 1.57 men kommer inte upp utan och vill dessutom inte göra att sadeln blir sned.

Susanne.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Skottkärra och rycktgrejjer i blått (favvofärgen) har han redan. Men det han tycker är hyffsat kul i stallet är att sitta med min broddask och skruva i och ur broddar ur några gamla skor.:D

Detta är verkligen en killkille som är en tvättäkta bilnörd. Han kan alla bilmärken, massor av delar i bilarna och pratar om olika rallyförare, tävlingsstilar och tekninska körsätt. Suck...Som variation snackar han mopeder :( Havremoppar är heeelt ointressant!
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det ar inte att du inte kan komma upp, det ar att du vill spara pa hastens ryggmuskler och utrustning. Det ar mantran for pallmaffian. Men haller med, aven min Lussebulle Valdemar med hojd av 139cm (fjordis) anvands pall, haha sadeln skulle aka runt om jag forsokte ta mig upp utan Bekvam. Vilket jag kopte tva av, "just in case". Sa palla dig upp och valkommen igen, vi ar lite knasiga (talar for mig sjalv i alla fall) men vi har roligt..

Och en note till alla andra, Tant Kamel har fatt SNO!!!!!!!!!!! Ve och fasa sager jag....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 459
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 106
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 777
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 501
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp