”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Skottkärra och rycktgrejjer i blått (favvofärgen) har han redan. Men det han tycker är hyffsat kul i stallet är att sitta med min broddask och skruva i och ur broddar ur några gamla skor.:D

Detta är verkligen en killkille som är en tvättäkta bilnörd. Han kan alla bilmärken, massor av delar i bilarna och pratar om olika rallyförare, tävlingsstilar och tekninska körsätt. Suck...Som variation snackar han mopeder :( Havremoppar är heeelt ointressant!

Han ar avundsjuk for han har inte sin egen havremoppe.. DAR ar hela problemet.. hehe

ok nu maste mina pallar ut, och jag forsoka gora ngt har i huset medans fever haller sig lugn. Solen skiner sa skall nog hanga lite tvatt ute idag.. Och hoppas algarna inte kommer tillbaka och river ner..
Aterkommer vid lunch tanker jag...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jag har lyckats hålla byxorna på i hagen, inte hängt i några träd eller haft foten i några postlådor. Tror jag har lite flyt nu.

Om man skulle ta och samla allt sån't här...... :rofl: Vilka härliga bilder man får i huvudet. Det är verkligen en härlig samling människor i tant & gubbtrådarna!!! :love:

Kram
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jaaaaa, Tant Kamel HAR fått snö... och det riktigt mkt.. vi har numera full vinter:D:D

Iaf, jag är:

Tant Cizma(eller Kamel) och heter i verkligheten Helena. Är en riktig Norrlänning från Malmfälten men numera bosatt i Västerbotten. Fyller 39 nu i november, gift sedan -90 och 6-barnsmamma... Äldsta sonen är nyfyllda 18 sen kommer dom i rask takt 17, 16, 15, 12 och 10 är... 4 av dom är töser som ALLA rider och kör...
Vi har eget stall på gården som hyser våra 4 pållar

Maya:Varmblodstravare som aldrig gått bana. Ägs å rids av töserna Miranda (12 år) och Evelina (10 år)

Skorpan:Varmblodstravare med resultat från banan. Ägs å rids/körs av Theresa (17 år)

Göte: Varmblodstravare med gott resultat från banan. Ägs å rids/körs av Rebecca (16 år)

och..........................................................................................

TAaaaDaaaaa

Ciceron:Svenskt halvblod. Ägs och rids av JAG... Han kallas aldrig för nått annat än Kamel eftersom han ÄR en Kamel, övervuxen och överbyggd med sina 175 i manken,XXX runt midjan å en rejäl älgkarp på manken:eek:

Jag tar mig ALDRIG upp utan pall, vi skumpar enbart i terräng och kan inget om öppnor, slutor, i och ur form...:angel: Vi bara ÄR...Jag är lite kroppsligt handikappad med aggressiv fibromyalgi och Kamel är ju lite som efterbliven så därför passar vi varann som hand i handske...

Jag finns på fejjan om nån vill lägga till mig : helena_hedenstedt@hotmail.com

Vi är en djurälskande familj som lever nära dom alla,både jag och maken är hemma dagtid vilket ger stora möjligheter till att pyssla runt på gården...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Helena! Jag trodde faktiskt att Kamel HETTE Kamel :o

:rofl: :rofl: :rofl:

Sen hade jag fått för mig att han var fd varmblodstravare. :crazy:


Här har du en till förutom din häst som är lite efterbliven;)

Vad är det för stam på kamelen? Lite kul nu när jag har börjat googla Kellys stambok och se på bilder på förfäder. Släktforskning för kusen :D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Voffie, han heter \kamel, inget om det lol.. lattare att stava ocksa an riktigt namn...

Tankte ju inte pa att introducera mina pallar.. bilder kan jag inte lagga in, sa ni far ga till FB och se dem..

Sa ar det da Lussebullarna, varma goa runda och gula. Tant Fanta, 28 ar, tidigare min fars skogshast och ridhast. Men sedan han ocksa ar gammal (just fyllt 93) har de slutat med ridningen.
Nasta lussebulle ar Valdemar, 23 ar och lanehast over vintern. Han spenderar somrarna pa ridlager med oforstaende barn sa ar totalt bombproof. Mkt stark herre med sina ideas men ack sa sot och trevlig. Han ar har for att lara mig att komma upp pa hast igen utan att vara scared shitless..

Rabarberna: Mister Zibbers, 13 ar och hade en tuff uppvaxt med misshandel. Har haft honom i 3 ar och det bara gar inte langre. Han far stanna sa lange jag har rad, men OM det inte kommer en person som vill ha honom blir han avlivad. Han ar knapp, och inte i ett bra vag.
Madame Madeira kom till Sverige August forra aret, uppfodd av min business partner som ocksa har mina avels ston i USA. Mkt fantastiska blodlinjer i henne och sallsynta i Europa over huvud taget. Hon ar nu 4 och haller pa att bli tranad.
Lilla Mirri, som inte ar sa liten langre ar 2 och hingst. "kusin" till Madeira men har pa faders sidan annorlunda men excellenta linjer. Han stannar hingst om han blir godkand vid 3 ars premiering. Mkt trevlig och lugn, dock har en massa vaxande att gora i hjarnan. Fortfarande baby i vissa situationer.

OCH for ankomst i sen April, ett litet fol, fran de tva ovan namnda rabarberna. INTE planerat men med stoopid grannar sa hander sana saker (jag var borta, de hast satt och oh well, ...) Forhoppningsvis blir det ett litet stofol, men ar glad for allt.
Nar jag inte har influensa ar detmest skogsmulling da ridhus ar en 10 km ivag. Men vi kommer val att ta oss dit i vinter, speciellt om det blir san dar varga vinter. Vi bor mitt ute i skogen med alla slags djur runt oss, varg ocksa.. och de sager nallar. Algarna ar dagliga besokare och hastarna bryr sig inte langre. Tycker bara inte om att mota dem pa smal skogsstig nar jag ar ute.. men man vanjer sig val..

Och jag far ju inte glomma, Hubert the rooster och hans 5 honor. Och Emmakitty, den lilla busfroet som haller alla rattor borta..
Ibland finns det ocksa en HAN som dyker upp och hjalper med vad som ar nodvandigt. Tyvarr ar det lite for langt avstand mellan oss for att vara regelbundet, men jag overlever...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

KL*

Imorgon kommer ev en tjej ut med sin sadel, som jag ska prova. Hoppas den passar :)
Vad det är svårt att hitta sadel :crazy: antingen är de vråldyra eller så får man inte veta tillräckligt med mått och jag orkar inte chansa mer nu.
Det värsta jag vet är när folk sätter ut en sadel utan ett endaste mått. Och sen måste man vänta tills de tar mått och ofta så mäter de jättekonstigt så man ändå inte får reda på det viktiga.
Jag har nu börjat skicka med ett kort på hur jag mäter så man kan jämföra :)

Men med lite tur så har jag ny sadel i helgen!

Här händer annars inte så mkt. Vet inte varför jag inte är så sugen på att rida. Känner mej allmänt frusen och seg, och sambon som är massör kände att min ryggrad låg som ett S idag, så kanske jag behöver lite massage och sen lite ridning och promenader.
När ungarna kommer från skolan och jag kan rida, så är jag helt slut och vill bara glo på tv :(
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Lite kul nu när jag har börjat googla Kellys stambok och se på bilder på förfäder. Släktforskning för kusen :D

Jag behövde inte forska länge. Här finns allt. Med bilder om man vill. :) Jag hittade hur många läckra förfäder som helst! Underbara bilder på kapplöpningshästar från början av 1900-talet!
http://www.allbreedpedigree.com/
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det har verkligen inte varit svårt på Kelly heller eftersom hon har en känd stam men det är sååå kul och se bild på päronen och deras förfäder. Tyvärr är ju stobilder helt omöjligt nästan :( men hingstarna är ju med. Hennes mor kommer ur stofamilj 1 så det är urgammal släkt. Jättelustiga namn på en del Erna och Gunnar och sånt :D

Och Cizma trot eller ej men jag hittade en Ciceron 456 också :eek:

I vilket fall som helst så är hon E: Maraton 600 U: Kätty (F.1) EU: Brisad 450

Har hittat en del xx-blod i henne ( Fairey xx) men även ox långt, långt tillbaka.

Hitills ser de alla nästan exakt lika dana ut. Mörkbruna, nästan svarta men nått vitt på ett ben och i pannan.

Då var Prestons stam mer spännande för där fanns det skimmlar, isabeller, borkar och en massa andra knepiga färger.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jag har också stamforskat lite, men eftersom det finns så mycket på fullblod, hamnade jag ner på 18oo-talet med några klick;)

Försökte göra stamträd, men oj så många linjer det blev...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

mina araber i usa hade jag full 21 generation stamtavla pa, forstas gick tillbaka till desert.. och sen fick jag gjort pa papyrus den pa arabiska.. mkt fin..
hade val tankt att gora ngt liknande pa de tva sma ocksa.. och satta i ram och glass pa vaggen.. Men kanner ingenhar som ar arabic speaking.. ngn maste det val finnas hoppas jag.. Lustiga med de stamtavlorna ar att Stoet ar pa toppen, hon ar viktigare an hingsten i deras ogon.. Och de har ratt, en bra sto saljer de inte.. men det ar kul med slaktforskning, folk eller fa....
sager tant kat som kan ga till 1610 pa farfars sida och 1500 nanting pa morfars..
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Stam för Ciceron aka Kamel:

Sire:Rex 673
E:Ciceron 456
U:Ruska

Dam:Calotta (5) 18503
E:Cavalotti 664
U:Corina 14643

och han är vackert rödfux och född -92:love:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jaha, nu har jag harvat mig igenom en dressyrlektion för instruktör, räknar lite lätt bakåt i tiden, och det är nog x antal år sen det gjordes...

Vad har man döttrar till? Jo, dom utbildar och morsan njuter i skogen med en väldresserad kuse:D, ja det är ju inte mer än rätt, så ofta man kört sina döttrar både hit och dit!

Skulle tänka på mina höfter:eek:, var lite stel i dom... Men va sjutton, stel.. är ju bara 46 och använder dom ganska ofta, fast inte på hästryggen...:o :angel:

Men men, ny lektionstid bokad om 3 v, så jag får väl öva mer med mina höfter..:D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Vad har man döttrar till? Jo, dom utbildar och morsan njuter i skogen med en väldresserad kuse:D, ja det är ju inte mer än rätt, så ofta man kört sina döttrar både hit och dit!

Jag har också den förmånen! Fast.......... skulle SÅ gärna vilja ha ngt eget att utvecklas TILLSAMMANS med s a s.

Är det så här du använder höfterna? http://www.youtube.com/watch?v=-56MFdYSbks&ob=av3n
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Men visst är det kul att rida lektion?! Jag tycker iaf det. Har bokat för en annan tränare om två veckor, spännande.

Annars rider jag ju för min ridlärare från ridskolan en gång i veckan, tillsammans med några kompisar. Det blir mer socialt, och för mig är det en stor del i det hela, särskilt som jag har hästen hemma och oftast rider ensam.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

KL*
Jag tillhör en av de "tysta" här på forumet :)

Men i alla fall jag är numer 50 år (heter Eva), har hållit på med hästar av och till sedan 6 års ålder, ett långt uppehåll blev det medans jag fick barn och de var små. Sedan med en dotter som ville börja rida så var det kört, jag kom igång igen, fortfarande med vissa intervaller. Numer har jag dock fastnat kapitalt. Skaffade mig en Haflinger som var 3 år när jag fick henne, nu vet jag mer om rasen och dess egenskaper än jag gjorde då :) Men det är härliga hästar, dock skall man vara beredd på mycket egen vilja. Caramelle än snart 5, hon är inkörd (hon älskar körningen) inriden (dressyr erm, hoppning skitkul). Jag lullar mest i skogen för jag har inget annat ställe att hålla till på, dock har jag byggt upp lite hinder och en dressyrdel i hagen. Man tager vad man haver och det funkar.

Den här tråden måste vara den bästa på Buke, stämningen i tråden är alltid positiv, jag följer den hela tiden och får många goda skratt. Även om jag inte svarar på inlägg så har jag hyfsad koll på de som skriver och följer deras historia med glädje, så många framsteg jag har läst om :)

Detta är min prinsessa
stilbild2.jpg


Och detta är hennes far
Vrldsutstllningenoriginal271.jpg


Hoppas det funkar med bilderna
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Välkommen! Härlig haflinger. Jag har två ridvänner som har varsin flinga, liiite envisa är de;)

Och välkommen till dijej också! Ja, här delar vi med oss av våra glädjeämnen och vedermödor i vårt hästliv, och lite av livet i övrigt också;)

Jag har varit ute en härlig skrittrunda i skogen i eftermiddag. Riktigt superfint höstväder. Såg inga jägare. Hästen var på stranden och sprang i söndags, dressyrade i tisdags och hopptränade igår, så det var dags för lite återhämtning.

I morgon har jag sovmorgon, för dottern tar morgonpasset och ridningen;) Blir lite fönsterputs och tvätt och sånt i stället...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Nämen jösses tant Eva, vilken härlig pålle du har! Om du följt tråden kanske du sett att jag blev kär i en 5-årig haflingervalack nyligen. Han var dessutom till salu - men på väg till en tjej som skulle ha honom på prov en månad......... Jag är numera "tyst medlem" i haflingertråden :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ahhh de där var en tjusig sak:) sicken utstrålning , vet antagligen oom sitt värde.

Körd rätt mycket förmodar jag , ser så ut . väldigt fin i kroppen.

Många flingor i den här tråden måste vara en mer populär ras än jag trodde.

grattis till pållen
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ja men de är väl bara o skaffa en häst o sluta flaxa omkring överallt :laugh:

någon häst i världen måste de väl finnas som tilltalar dig .

seså sätt fart nu inte sitta å ruva på plånboken till dödagar :laugh:

vad vill du ha för pålle så kan vi hjälpa dig leta.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

tant ponny, du sa val att du ville ha reda pa om det inte fungerade med tjejen han skulle till? for du skall ha din egen palle tycker jag, en pallsaker palle.. hehe
och dotter behover inte dela hasten med morsan...Ville ar trevlig men tank sa stralande du skulle se ut pa en blond herre....
Idag tog jag herr valdemar pa liten promenad och han var sa glad sa glad. Mar battre men kan fortfarande inte prata och har fever igen i afton.. oh well, jag skall bli bra snart.. ridlusten ar dar och pall traning sker ofta nu.. kravlade upp barbacka med hjalp av pallen pa pallen..han ar sa rund och go att det ar skont att sitta pa honom.
och valkommen till de nya tanterna, jag haller med, ingen backstabbing i denna traden inte. Haha vi ar for gamla for det.. j/k.. men det ar skont men en grupp av manniskor som man kan diskutera med och dela saker med, utan att bli pahoppad.. nej vi ar inte lika, men vi har val nog med ar pa nacken att vi kan vara grownups.. i alla fall i bland..

sager tant kat som nu skall forsoka sova...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 459
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 108
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 777
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 501
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp