Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Jag tycker det typ är rimligt att öppna dörren eller samtidigt som man springer till telefonen slänga ut hästen på vägen. Men inte lägga tid på att fånga in.

Jag har ju hoppat av min häst och håller i den! Hur svårt är det att ta den med sig när man hämtar telefonen? Självklart släpper jag inte hästen och sedan springer runt och jagar den...
 
Kolla gärna klippet från Nyhetsmorgon där en tjej berättar sin historia om hur hon höll på att mista livet i en fallolycka med häst men överlevde tack vare att hon inte var ensam när det hände. Där framkommer också att man i en sån hemsk situation tyvärr inte alltid handlar rationellt, tjejen låg medvetslös och var blå i ansiktet och tjejerna som hjälpte henne ringde gårdens ägare istället för att larma, så hjälpen kom åtminstone fem minuter senare än nödvändigt.

http://www.bukefalos.com/threads/sofia-var-nara-att-mista-livet.1300439/
 
kl

Kommentarer till hur @Tennessee agerar/borde agera osv känns lite onödiga i diskussionen . Denne har ju mycket klart tydliggjort att denne prioriterar sina egna djur över ngn människa den inte känner i en akutsituation och tror inte ngt ngn skriver kommer påverka det utifrån det förkunnandet . Vad man tycker om det inkl mig själv tror jag inte spelar ngn roll .
 
Hade om var i ridhuset närmast här slängt ut min häst utanför sargen men dragit igen ytterdörren. Då är den instängd. Sen kolla ryttaren, HLR vid behov, om helt ensam springa ifrån efter ett tag för att larma. Sen fortsätta HLR.

Om ej behov av HLR så larma, och plocka undan hästar i väntan på ambulansen.

Om i ridhus utan möjlighet stänga in utanför sargen så skulle jag slängt min häst i närmsta Box/hage om de legat nära. Alt släppt min i ridhuset, men som sista alt. Inte för skaderisken på hästarna - slår de ihjäl varandra men människoliv räddas så... MEN jag skulle se risken som stor att ryttaren på marken skulle bli påsprungen osv. Och ingen är hjälpt av om jag blir sparkad i huvudet så vi ligger i bredd (särskilt inte innan larmat)..
 
En god idé, men då måste man nog ha övat detta innan. Att hästen helt plötsligt blir fastsatt i väggen i ridhuset. Men jag har sett, framförallt i gamla ridhus, att det är bindringar i väggarna.

Fast en häst som är lärd respektera stå bunden borde väl inte slita sig bara för den är bunden i ett ridhus? Vara orolig, trampa runt osv - sure. Men slita sig? Nä?

Dock finns tex i ridhuset här ingenstans alls att binda i inser jag.
 
Inte läst tråden så noga men angående att släppa hästen i ridhuset med en främmande häst som redan är uppe i varv och springer runt måste det ju bero på väldigt mycket vad man har för typ av häst. Är ens häst lite upprörd över situationen så tycker jag det är dumt att släppa den tillsammans med en annan häst som redan är upprörd. Det kan bli otroligt farligt.

Jag vet inte hur jag skulle gjort, förmodligen fått ut min häst i närmsta hage/box, släppa ihop den med en annan redan upprörd häst skulle vara rent livsfarligt. Men som sagt, det beror ju mycket på hur väl man känner sin häst och vad det är för typ. Att släppa hästen utanför sargen så att säga tillfälligt mellan ridhusdörr och manege som jag tycker dom flesta maneger verkar ha, är ju en bra idé. Tills man bekräftat status på den skadade så att säga.
 
Jag hoppas att jag skulle ha gasat till dörren slängt mig av hästen och öppnat dörrarna, klapp i rumpan UUUT med min häst och hoppats på det bästa, dvs. att panikhästen springer ut till min. Troligen springer de förr eller senare till säkerheten i stall eller hage hos andra hästar och drar kanske till sig uppmärksamhet. Kanske river jag av tränset på min häst och slänger upp stigbyglarna om jag hinner. I "Långtbortomberga" borde påkörningsrisken vara liten. Den panikande hästen löper stor skaderisk även inne i ridhuset och lugnar sig kanske om den tar sig till andra hästar. Oavsett skulle jag vilja bli av med den. Risken att den skrämda hästen börjar slåss med min unghäst är liten.

Sedan vare sig hästarna springer ut eller inte snabbt fram till den skadade och känna efter puls och andning och annars försöka få igång det. Sedan tjurrusning till bilen, 112 i farten tillbaka till ridhuset för mer HLR om personen inte har puls. Täcka den skadade med mina kläder och försöka hålla den varm i väntan på ambulans (som jag givetvis informerat om att det finns två lösa hästar ute)

Först när ambulansen kommit är det dags att bry sig om hästarna.

När jag jobbade med hästar var den första instruktionen jag fick att människor går alltid först OAVSETT vilken häst det gäller, även de (väldigt) dyra hingstarna poängterade de. Det tycker jag är fullständigt självklart. Jag älskar min häst och vill den inget ont, men i en liv och död situation hoppas jag verkligen att jag skulle prioritera att undsätta människan. Det kan handla om sekunder och millimeter om det blir en permanent hjärnskada, död, eller full återhämtning.

Att ta sig tid att ställa in båda hästarna i stallet och sadla av dem vore ju sanslöst slöseri med tid!
 
Min erfarenhet av lösa hästar som är skrämda är att de söker sig till andra hästar om de är på främmande mark och är de "hemma" prioriterar de andra hästar, stallet, eller hagen framför att dra iväg efter vägar. Men det kanske beror på individen, jag har mest erfarenhet av islandshästar och de har i allmänhet reagerat så när de fått panik. Iallafall när värsta blockeringen släppt.

Alla handlar nog utifrån egna erfarenheter och försöker fatta ett snabbt beslut baserat på minsta möjliga skada. Finns säkert flera lämpliga alternativ.

Tex lät det smart att stänga in unghästen bakom sargen. Det hade jag inte tänkt på att man kan göra. Har man tur och den inte lever för mkt rövare kanske panikhästen söker trygghet hos den.
 
Usch vilka skrämmande svar :(

Man hoppar av och springer fram till den skadade. Påbörjar eventuell HLR och springer sedan för att ringa.

Känns platsen osäker kan man släpa personen till säkrare ställe eller öppna dörren.
 
Min erfarenhet av lösa hästar som är skrämda är att de söker sig till andra hästar om de är på främmande mark och är de "hemma" prioriterar de andra hästar, stallet, eller hagen framför att dra iväg efter vägar. Men det kanske beror på individen, jag har mest erfarenhet av islandshästar och de har i allmänhet reagerat så när de fått panik. Iallafall när värsta blockeringen släppt.

Alla handlar nog utifrån egna erfarenheter och försöker fatta ett snabbt beslut baserat på minsta möjliga skada. Finns säkert flera lämpliga alternativ.

Tex lät det smart att stänga in unghästen bakom sargen. Det hade jag inte tänkt på att man kan göra. Har man tur och den inte lever för mkt rövare kanske panikhästen söker trygghet hos den.

Jo hur ridhuset ligger spelar ju in med. Mitt närmsta ligger väldigt nära både 70-väg och en rejält trafikerad större 90-väg. Där skulle jag inte släppa lös, särskilt som det ligger hagar längs vägen.

Alt 2 däremot ligger verkligen mitt ute i skogen. Där skulle jag lätt kunna bara släppa hästarna lösa - om de lämnar gården så det är skog och grusvägar. Risken de ska ge sig ut på väg är liten och gör de det är oddsen de ska orsaka en trafikolycka pyttesmå.
 
Jo hur ridhuset ligger spelar ju in med. Mitt närmsta ligger väldigt nära både 70-väg och en rejält trafikerad större 90-väg. Där skulle jag inte släppa lös, särskilt som det ligger hagar längs vägen.

Alt 2 däremot ligger verkligen mitt ute i skogen. Där skulle jag lätt kunna bara släppa hästarna lösa - om de lämnar gården så det är skog och grusvägar. Risken de ska ge sig ut på väg är liten och gör de det är oddsen de ska orsaka en trafikolycka pyttesmå.
Det beror nog jättemycket på läge och häst. Medishästarna kan lugnt beta i grimma med grimskaft hängande över manken själva, lösa på stallplan så en av dem skulle jag lätt släppa utanför ridhuset utan att skämmas. De skulle nog lugna sig direkt ute men aldrig med en vild dressyrhäst med grejs hängande. (och ridskolehästarnas stall sitter praktisk taget ihop med ridhuset och omringat av hagar så det skulle nog inte vara problem att binda i tränset i ridhusväggen, på utsidan).
(Däremot har jag minst tre minuter springa till bilen oavsett ställe, det är ett problem minst sagt. Får låta bli att glömma telefonen om folk inte vore där. Men jag har aldrig varit ensam i ett stall.)

Men jag oroar mig fortfarande över framstupa sidoläge, det står i instruktioner att man ska lägga personer i det även om de andas hinderfritt. Vad hände med att vara försiktig med ryggskador. Det kanske är lämpligt om man ska springa därifrån men om man är kvar verkar det verkligen var högrisk. Eller ska man låta bli först när de är vid medvetande. Instruktionerna är helt annorlunda från när jag var liten, -aldrig röra ryggen på ryttare som faller av (antagligen förutsatt att de andas). (En gång på ridläger i England fick man till och med en platta på ryggen vid hoppning av stockar ute -så att en rygg som var skulle ha större chans att inte rubbas när man lyftes iväg av ambulanspersonal enligt dem. Det var före ridvästarna (nästan såg faktiskt ridväst för första gången i deras förråd).
 
När det gäller fånga vilda hästen så tänker jag nog såhär. Extra häst=stressar upp situationen så extra häst lös går bort. Försöka fånga=stressar upp situationen så försöka fånga går bort -så länge någon ligger på marken och kan bli skadad av någondera. Med lite tur så ställer sig vildhästen i ett hörn om jag låter bli att ändra några förhållanden.
 
Det beror nog jättemycket på läge och häst. Medishästarna kan lugnt beta i grimma med grimskaft hängande över manken själva, lösa på stallplan så en av dem skulle jag lätt släppa utanför ridhuset utan att skämmas. De skulle nog lugna sig direkt ute men aldrig med en vild dressyrhäst med grejs hängande. (och ridskolehästarnas stall sitter praktisk taget ihop med ridhuset och omringat av hagar så det skulle nog inte vara problem att binda i tränset i ridhusväggen, på utsidan).n

Fast precis det som försökts kommunicerats tidigare ... Varför fokuserar folk på hur hästar ev reagerar eller inte i detta scenario ? Allt jag läser handlar om folk som förutsäger hur deras hästar ska reagera på x och y tidigare osv . Det finns inget i det som har substans än mindre i sammanhanget att ngn människas liv behöver prioriteras .


Dressyr eller ridskolehästar osv så inget i det öht hur de beter sig vardagligt är ngn utslagsgivare utifrån reflektioner allmänt .
 
Fast en häst som är lärd respektera stå bunden borde väl inte slita sig bara för den är bunden i ett ridhus? Vara orolig, trampa runt osv - sure. Men slita sig? Nä?

Dock finns tex i ridhuset här ingenstans alls att binda i inser jag.

Jag tror nog att den häst som i normala fall snällt står uppbunden faktiskt mycket väl skulle kunna slita sig om en främmande häst far omkring runt den med slängande tömmar osv.
 
Fast precis det som försökts kommunicerats tidigare ... Varför fokuserar folk på hur hästar ev reagerar eller inte i detta scenario ? Allt jag läser handlar om folk som förutsäger hur deras hästar ska reagera på x och y tidigare osv . Det finns inget i det som har substans än mindre i sammanhanget att ngn människas liv behöver prioriteras .


Dressyr eller ridskolehästar osv så inget i det öht hur de beter sig vardagligt är ngn utslagsgivare utifrån reflektioner allmänt .

Man kan ju aldrig handla i ett vacuum eller föreställa sig handla i ett vacuum. Dessutom kommer det aldrig att ske utan att du har något slags information om hästen du håller i och stallet som är runt dig. Handlingen kommer automatiskt att ske utifrån omständigheter* Något slags omgivning måste till.

Men ok om det är så. Eftersom jag vill prioritera livet på människan på marken så släpper jag inte lös en generisk stressad (ung)häst i ett ridhus tillsamman med en generisk stressad bockande häst med linor om jag kan undvika det. Speciellt eftersom jag ska springa en generisk sträcka till en bil och då lämna de tre helt ensamma i flera minuter (jag tänker mig 6-7 minuter (eftersom jag sorterat bort stalltelefonen på begäran), någon annan kanske har kortare till bilen.).

(Jag gissar att även de som bara släpper hästen i ridhuset tänker sig ett antal specifika hästar och hur de reagerar. Jag tycker det är helt rimligt att släppa en specifik häst i ridhuset, en man vet är försiktig med folk.)

*För att lägga till omständigheter, tänk istället om stallet är fullt med folk. Det är i det närmsta värre i mitt fall eftersom jag sannolikt skulle rusa iväg och försöka hitta någon som kan hjälpa och se över personen medan jag ringer -eller någon som ringer åt mig. Och det kanske rentav är slöseri med tid, det är onekligen ett spel -jättevinst om jag hittar någon kunnig, förlust om jag hittar ngn som bara gör situationen mer förvirrad eller alla plötsligt är försvunna.
 
Fast precis det som försökts kommunicerats tidigare ... Varför fokuserar folk på hur hästar ev reagerar eller inte i detta scenario ? Allt jag läser handlar om folk som förutsäger hur deras hästar ska reagera på x och y tidigare osv . Det finns inget i det som har substans än mindre i sammanhanget att ngn människas liv behöver prioriteras .


Dressyr eller ridskolehästar osv så inget i det öht hur de beter sig vardagligt är ngn utslagsgivare utifrån reflektioner allmänt .

Svaret på frågan om varför folk överhuvudtaget bryr sig om hästarna i situationen är helt enkelt sannolikt den avsvimmade personens stora behov av att inte bli sparkad eller trampad under omständigheterna (ensam med hästarna i 5 minuter, gick det åt helvete med släppet, kanske en 10 procentare, måste du ändå springa därifrån omedelbart.).
 
Nu var det inte det scenariot jag svarade på dock.

Jag läste inga inlägg på sidorna innan, så kanske blev det missförstånd. Och i så fall ber jag förstås om ursäkt. Om du menade att hästen skulle kunna vara uppbunden i ridhuset i en "normal" situation, dvs ensam med matte/husse i lugn och ro så håller jag med. Men det scenario jag tänkte mig var det jag läste på första sidan, med annan häst springandes inne i ridhuset samtidigt, med tömmar och inspänd och förmodligen ganska så stressad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 737
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 461
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp