Bukefalos 28 år!

Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Jag hade hoppat av hästen och sprungit fram till personen med hästen för att se om personen lever. Då kan jag förmodligen avgöra var sparken träffade och hur pass allvarligt läget är. Och utefter agerat. Behövs livsuppehållande åtgärder hade jag gjort det direkt.

Därefter hade jag satt hästen nånstanns exempelvis i en box, transporten eller annat utrymme. Exempelvis så finns det en avskiljd sadlingsplats i ridhuset där jag rider som jag hade utnyttjat. Och därefter ringt 112.

Men man handlar inte alltid logiskt når stressade situationer uppkommer.
 
Fast va ??? Steg ett beroende på situation i HLR är ju alltsom oftast framstupa sidoläge ? Framför allt är det steg a om personen är medvetslös men ändå andas .
Har personen hjärtstopp eller inte andas dvs den kommer få hjärtstopp om den inte andas/har svårigheter att andas/skador som snart kommer göra att den inte kan andas så vad kan du bedöma göra på avstånd menar du ? :( det blir helt absurt det du skriver att även på avstånd osv kan du avgöra om det är sannolikt hur personen ev kan andas !

Det beror väl på, man får väl förmoda att man i stressen går så nära som krävs men jag tycker folk som släpper unghästar med panikhästar är ännu mer bisarra. (Eftersom jag också sett hur lite respekt de har för folk som ligger i en hög på marken när de studsar och sparkar, de ser ju såklart till att om de kan inte sätta en hov i människan så att de halkar på den o snubblar, men om en flygspark träffar någon bit av en person när de snävar förbi bryr de sig knappast om.)

Så sluta vara moralchockade, jag har skrivit att jag inte släpper min stressade häst i ett ridhus med en panikslagen häst eftersom jag faktiskt håller i den och inte vill öka risken för den skadade -jag vet inte vad som händer om jag släpper hästen, man vill slippa ta en procentchans.

Jag har skrivit att jag släpper ut den ur ridhuset. Vet inte hur stort ridhus ni har men antingen är jag vid dörren, öppnar den och släpper ut hästen på väg till den skadade. Eller så tar jag den på släp fram till den skadade och när jag sett hur hen mår (måste jag då släppa hästen så får jag göra det, men helst inte, de är jättesnälla att leda, man kan plocka bommar med dem på släp.) springer jag och larmar, och tar med hästen ut ur ridhuset på väg -ut ur ridhuset. Dit jag ändå ska gå. Se om någon andas gör jag regelbundet på sovande fyraåring, går att se på flera meters håll. Men självklart går man egentligen reflexmässigt hela vägen fram för att se om man får kontakt och om hen är vid halvt medvetande uppmanar att ligga helt stilla tills man ringt, det är ju så man gör alla andra gånger någon fallit av och man vet ju inte att det här är värre förrän man försökt kontakta.

(om den skadade inte gör det försöker jag såklart med framstupa sidoläge och det man hört om HLR dvs just nu (igår på radio) dvs att bara trycka ihop bröstkorgen med jämna mellanrum. Jag kan inte men får försöka, men konstgjord andning rekommenderades inte för folk som inte kunde.)

(Båda ridhusen jag rider i ligger ganska långt från väg, båda rakt in mot stort stallområde med kringbyggda hus eller hagar. I det ena kan man binda hästen rakt utanför dörren.)
 
Fast va ??? Steg ett beroende på situation i HLR är ju alltsom oftast framstupa sidoläge ? Framför allt är det steg a om personen är medvetslös men ändå andas .
Har personen hjärtstopp eller inte andas dvs den kommer få hjärtstopp om den inte andas/har svårigheter att andas/skador som snart kommer göra att den inte kan andas så vad kan du bedöma göra på avstånd menar du ? :( det blir helt absurt det du skriver att även på avstånd osv kan du avgöra om det är sannolikt hur personen ev kan andas !
Men sannolikt är det inte det som är problemet här, utan hjärnskakning eller brutna ben eller ryggskada. Det är inte fastlagt att det är hjärtstopp eller andningsuppehåll som är problemet. Det står inget om hjärtstopp eller andning i ts.
 
Oj vilken intressant tråd. Jag är glad att jag står på en anläggning där ridhuset och stallet sitter ihop. Det vill säga, hade det hänt i det ridhus jag alltid rider i så hade jag bara kunnat öppna sargporten och kastat in min häst i stallgången. Dock så tror jag faktiskt att om personen hade blivit sparkad och inte svarar på tilltal att jag bara hade släppt min häst och rusat fram till personen för att kolla andningen. Har lärt mig en del (samt googlat lite extra) om HRL tack vare den här tråden och OM personen inte har fria luftvägar och jag kan ordna det så går det före allt annat. Det handlar ju om sekunder och den halvminut eller vad det kan ta att springa med en upprörd häst vid tygeln (det känns nog banne mig säkrare för mig också att släppa honom i det läget?) kan vara skillnad mellan liv och död för personen som blivit sparkad. Jag är ganska säker på att jag hade kunnat värja mig med hjälp av pisk och armar från de lösspringande hästarna och hade antagligen inte betraktat dem som en potentiell livsfara.
 
Mycket intressant läsning o tankeväckande i högsta grad. Om vi gör en liten enkel riskanalys över aktuellt läge, hur ser läget egentligen ut? Fakta är att en person är nere för räkning, HUR nere återstår att bedöma. Men ffa: där har något redan skett....Skadan har skett men omfattningen är oklar. Sen har vi : 1 tokig häst lös - hög risk men ännu ingen konkret skada/olycka, samt uppjagad unghäst med ryttare, även det hög risk, men fortfarande ingen skada/olycka. Att då börja riskminimera det som faktiskt ännu inte har skett (få ut galna hästar ur ridhuset) kanske inte är rätt prio. Tror att en 1a bedömning av redan skedd skada bör till först : kolla andning o status på personen på backen. Därefter ut ur ridhuset för larmning 112 samt skadebegränsning: att möjliggöra för den panikande hästen att ta sig ut genom att öppna ridhusdörren för att samtidigt ta mig ut till mobilen. ...Win-win-situation....Min häst borde vara lös nu o i bästa fall har jag även trollat av tränset på väg till ridhusdörren. därefter kutat till bilen/mobilen för att leta upp täckning för att nå 112. Efter larmning tillbaka till personen på backen i ridhuset ...hålla varm/hålla handen i väntan på hjälp..Panikhästen o min har troligen flytt ut själva o i bästa fall lugnat ner sig. Gu måtte detta aldrig hända!!!
 
(om den skadade inte gör det försöker jag såklart med framstupa sidoläge och det man hört om HLR dvs just nu (igår på radio) dvs att bara trycka ihop bröstkorgen med jämna mellanrum. Jag kan inte men får försöka, men konstgjord andning rekommenderades inte för folk som inte kunde.)
Bara för undvikande av missförstånd - om den skadade inte andas krävs HLR, då behöver h*n ligga på rygg och inget annat. Detta oavsett risk för sekundära eller förvärrade skador.
Först om den skadade andas själv men är medvetslös blir det aktuellt med stabilt sidoläge (som det kallas idag), för att minska risken för blockerade luftvägar.
 
Hej!

Jag har gått åtskilliga utbildningar inom häst och INGEN har tagit upp att man inte kan rida när någon annan longerar/tömkör. Däremot har de tagit upp att man bör inte vara på samma volt och man bör alltid fråga om det går bra att longera/tömköra när andra är i ridhuset, precis som att man bör fråga om det går bra att rida i ridhuset när någon longerar/tömkör. Många stall jag varit på har haft en gräns på 1 longering/tömkörning och ryttarna har företräde. Med en säker häst och kunnig löngör/tömkörare är det knappast mer skaderisk än vid ridning.

Att säga att man undviker hela scenariot är lite att förenkla det hela. När du väl sitter i situationen skippar du verkligen dagens inplanerade ridning för att där är en person som tömkör i ridhuset? I det läget blir nog mitt svar att jag redan från början sagt till personen som tömkörde att ta det lite lugnare eftersom dens stressade häst stressar min häst.

/Lavinia

Hej Hej lavinia.
För min del är det skrämmande att du ens argumenterar mot ett säkerhetstänk!!!!!!! Visst kan du rida när andra tömkör eller longerar du kan även rida utan hjälm men är det särskilt smart , nej det är det inte.

Där jag rider och har ridit (på både stora och små anläggningar)är det inte tillåtet att rida och longera/tömköra samtidigt just pga av säkerhetsskäl. Det är ju inte särsklit svårt att förstå varför heller.

Att ifrågasätta att det är att förenkla det hela genom att undvika scenraiot. Nu skämtar du väl ändå med mig!!!!! Det är ju så superenkelt att undvika att scenariot uppstår övht.

Att argumentara om "säker häst och säker förare" är bara naivt. En häst på 700 kg kan vara "hur säker som helst" men du kan aldrig garantera till 100% att det aldrig händer ngt med hästen eller föraren. Så enklast är ju bara att undvika just detta scenariot. Fast i frågeställarens fråga var det ju en okänd häst. Den okända hästen har ju även en okänd förare.... vilket då medför xtra högt riskmoment och som det blev bevisat oxå.

Men just det du beskriver längst ned - att av 365 dagar på året bhv skippa en dags ridning är ju helt katastrofalt!!!!! jag kan inte låta bli att raljera --det är just det här tänket som medför att skadetillfällen uppstår. Det är viktigare att genomföra ridningen än att tänka ett steg till.

Fast varför skulle ngn bhv skippa ridningen den dagen. Det är väl bara vänta tills tömkörningen/longeringen är klar. Tar väl ca 20 min kanske. Har ryttaren inte 20 minuter till att vänta in säkrare ridning så kanske ryttaren inte ens ska rida den dagen.

För min egen del och nära hästfolk i min omnejd är inte valet speciellt svårt.
 
Eftersom longering/tömkörning är tillåtet i "mitt" ridhus och det är (i värsta fall) tre stycken som en efter en jobbar med sina hästar i linor så tar det som minst en timme att vänta ut och i värsta fall upp mot tre timmar.
Då har man ju antingen som val att rida eller att skita i det den dagen och vem säger att det inte är någon som linar nästa dag och nästa efter det?
Jobbar man 7-4 eller 8-5 , som ju är ganska vanligt. Ska ut till stallet, göra sina sysslor, knata bort till ridhuset eller tom lasta och köra en bit och sen vänta i flera timmar (i värsta fall) så är man ju inte hemma förrän midnatt.
Det fungerar inte i mitt liv och troligtvis inte i många andras heller.
 
Hej Hej lavinia.
För min del är det skrämmande att du ens argumenterar mot ett säkerhetstänk!!!!!!! Visst kan du rida när andra tömkör eller longerar du kan även rida utan hjälm men är det särskilt smart , nej det är det inte.

Där jag rider och har ridit (på både stora och små anläggningar)är det inte tillåtet att rida och longera/tömköra samtidigt just pga av säkerhetsskäl. Det är ju inte särsklit svårt att förstå varför heller.

Att ifrågasätta att det är att förenkla det hela genom att undvika scenraiot. Nu skämtar du väl ändå med mig!!!!! Det är ju så superenkelt att undvika att scenariot uppstår övht.

Att argumentara om "säker häst och säker förare" är bara naivt. En häst på 700 kg kan vara "hur säker som helst" men du kan aldrig garantera till 100% att det aldrig händer ngt med hästen eller föraren. Så enklast är ju bara att undvika just detta scenariot. Fast i frågeställarens fråga var det ju en okänd häst. Den okända hästen har ju även en okänd förare.... vilket då medför xtra högt riskmoment och som det blev bevisat oxå.

Men just det du beskriver längst ned - att av 365 dagar på året bhv skippa en dags ridning är ju helt katastrofalt!!!!! jag kan inte låta bli att raljera --det är just det här tänket som medför att skadetillfällen uppstår. Det är viktigare att genomföra ridningen än att tänka ett steg till.

Fast varför skulle ngn bhv skippa ridningen den dagen. Det är väl bara vänta tills tömkörningen/longeringen är klar. Tar väl ca 20 min kanske. Har ryttaren inte 20 minuter till att vänta in säkrare ridning så kanske ryttaren inte ens ska rida den dagen.

För min egen del och nära hästfolk i min omnejd är inte valet speciellt svårt.

Jag säger ingenting om säkerhetstänk, jag berättar vad JAG lärt mig på hästskolorna i Sverige idag, det som alltså lärs ut till ridlärare och hästskötare och också det ridlärare praktiserar i verkliga livet. Jag berättar om mina erfarenheter och om hur verkligheten ser ut för många. Att reglerna är sådana att ridning och longering är tillåtet samtidigt. Jag har inte varit på en enda anläggning där det varit förbjudet, varken liten eller stor (eller utbildningsanläggning).

Angående att vänta med att rida: Alla har inte extra 20-40 minuter (eller hur lång tid det nu tar för den där personen att få ordning på sin häst, ibland uppemot en timme har jag sett) att vänta på att någon ska bli klar med sin motion av hästen, så ser det ut idag. Det dräller av folk därute som rider, tömkör och longerar ihop och det går alldeles utmärkt. Och där jag jobbat hade det inte varit skippa ridning en dag, det hade varit skippa ridning nästan varje dag, ridhuset var på vissa ställen öppet endast några få timmar/dag och nog 17 är där folk som longerar och tömkör. Vi hade inte en enda olycka på 10 år, men så hade vi också fast telefon och täckning på våra mobiler om nu något skulle hända och det var extremt sällan man bara var 2 i ridhuset.

Jag sa också att i detta fall hade jag sagt till tömföraren att ta det lugnare, jag hade förklarat att jag satt på en unghäst som faktiskt blev stressad av deras stress. I just detta fall vette 17 om jag gått in, jag hade nog frågat hur länge de tänkt hålla på och kanske jobbat min från marken, men när olyckan redan skett är det försent oavsett och det var det som var frågan.

/Lavinia
 
I just det beskrivna fallet kanske frågan om samtidig tömkörning och ridning inte är självklar. En ensam tömkörande person som blir sparkad och allvarligt skadad ligger ju ännu sämre till.
 
I just det beskrivna fallet kanske frågan om samtidig tömkörning och ridning inte är självklar. En ensam tömkörande person som blir sparkad och allvarligt skadad ligger ju ännu sämre till.
Det tycker inte jag heller. Om jag hade gått ut för att hon, i det här fallet, tömkörde. Då hade hon ju varit helt själv när olyckan inträffade. Klart sämre.

Sen är jag "en sån" som vet att naturligtvis gäller ABC-andning, blödning, chock. Och inte nån j*vla puls. Sen är jag återigen den första att säga "naturligtvis släpper man hästen och rusar fram till den skadade". Och vad gör jag när det händer? Typ allt tvärtom, då skulle jag ändå vilja påstå att jag blev skiträdd, men knappast hysterisk, och satt ändå där och klämde henne runt handleden och tänkte "Nu är hon död!"
 
Det tycker inte jag heller. Om jag hade gått ut för att hon, i det här fallet, tömkörde. Då hade hon ju varit helt själv när olyckan inträffade. Klart sämre.

Sen är jag "en sån" som vet att naturligtvis gäller ABC-andning, blödning, chock. Och inte nån j*vla puls. Sen är jag återigen den första att säga "naturligtvis släpper man hästen och rusar fram till den skadade". Och vad gör jag när det händer? Typ allt tvärtom, då skulle jag ändå vilja påstå attjag blev skiträdd, men knappast hysterisk, och satt ändå där och klämde henne runt handleden och tänkte "Nu är hon död!"

Det är nog ingen som vet hur de kommer att reagera i en akut situation, men diskussionen rör ju vad vi tycker är en lämplig reaktion och vad vi hoppas att vi gör :)

Jag har haft hand om otaliga hjärtstopp och andra akuta situationer på jobbet, jag vet verkligen VAD jag ska göra men inte vet jag HUR jag reagerar om jag möter samma scenario på fritiden? Jag känner mig däremot helt trygg i den kunskap jag har.

En HLR kurs är något alla ska gå, för med övning i ryggen så är det troligare att man handlar rätt :). Kanske är det något som man kan ordna via sitt stall? ( om det är en större anläggning).

http://www.hlr-konsulten.se/forsta-hjalpen
 
Har bara skummat tråden.

Det jag lärt mig under fyra olika HLR-utbildnigar på olika arbetsplatser är att man vid alla olyckor ska säkra först. Nu är det, som tråden visat, diskutabelt hur stor risk hästarna är. Jag hade nog på ren reflex släppt min häst och kollat andning och hjärta på personen. Är det något som helst problem där så är rygg/nackskador sista prioritet. Utan andning/hjärta så lär personen vara död innan en eventuell ryggskada upptäcks.

Beroende på status på personen hade jag påbörjat HLR (också enligt rekommendation från HLR-kurser: HLR-larma-HLR) och sen dragit upp ridhusdörrarna. Försökt att snabbt avgöra huruvida det fanns tid/möjlighet att jaga ut hästarna och sen sprungit för att larma. Ridshusdörrarna hade fått förbli öppna oavsett om jag lyckats få med mig hästarna eller ej. Med lite tur så rasar de ut på egen hand om jag inte lyckats.

Enligt samtliga HLR-instruktörer jag träffat så är det betydligt bättre att göra fel än att inte göra någonting alls. Den värsta skadan du kan göra med bröstkompressioner är att knäcka ett revben. Revben läker. Vad gäller mun-mot-mun så skulle det vara om du hade munherpes eller liknande, och inte heller risken för det överstiger risken med att inte andas.

Sen så bör man ju alltid kolla om HLR-behövs innan man sätter igång. Hittar man andning och puls så är givetvis eventuella rygg/nackskador att ta i betraktande och då kommer faktorer som att inte flytta personen in. Men andning/hjärta kommer alltid först på checklistan.
 
Jag säger ingenting om säkerhetstänk, jag berättar vad JAG lärt mig på hästskolorna i Sverige idag, det som alltså lärs ut till ridlärare och hästskötare och också det ridlärare praktiserar i verkliga livet. Jag berättar om mina erfarenheter och om hur verkligheten ser ut för många. Att reglerna är sådana att ridning och longering är tillåtet samtidigt. Jag har inte varit på en enda anläggning där det varit förbjudet, varken liten eller stor (eller utbildningsanläggning).

Angående att vänta med att rida: Alla har inte extra 20-40 minuter (eller hur lång tid det nu tar för den där personen att få ordning på sin häst, ibland uppemot en timme har jag sett) att vänta på att någon ska bli klar med sin motion av hästen, så ser det ut idag. Det dräller av folk därute som rider, tömkör och longerar ihop och det går alldeles utmärkt. Och där jag jobbat hade det inte varit skippa ridning en dag, det hade varit skippa ridning nästan varje dag, ridhuset var på vissa ställen öppet endast några få timmar/dag och nog 17 är där folk som longerar och tömkör. Vi hade inte en enda olycka på 10 år, men så hade vi också fast telefon och täckning på våra mobiler om nu något skulle hända och det var extremt sällan man bara var 2 i ridhuset.

Jag sa också att i detta fall hade jag sagt till tömföraren att ta det lugnare, jag hade förklarat att jag satt på en unghäst som faktiskt blev stressad av deras stress. I just detta fall vette 17 om jag gått in, jag hade nog frågat hur länge de tänkt hålla på och kanske jobbat min från marken, men när olyckan redan skett är det försent oavsett och det var det som var frågan.

/Lavinia


Hej igen.

Fast det som lärs ut går att läsa här på svenska ridsportsförbundets hemsida att----

Linlöpning och tömkörning

Linlöpning och tömkörning är ett komplement till ridning. Men för att det ska vara uppbyggande för hästen och utföras på ett korrekt sätt, utan skaderisker, måste du ha kunskap om hur du ska longera.

Du bör longera inomhus eller på en inhägnad bana med halkfritt underlag. Helst ska det bara vara du och hästen som vistats i ridhuset/på utebanan vid longering. Det är både störande och större säkerhetsrisk om fler ryttare longerar eller rider samtidigt. Du longerar hästen i träns, inte i grimma och hästen bör alltid vara lätt inspänd.


Tömkörning -Många av de tips du fick i longeringstycket gäller även vid tömkörning.


Sen att "läran" modifieras under vägen är ju en annan sak. Men du kan inte säga att det är vedertaget att i den svenska utbildningen till ridlärare/hästskötare/praktiserande ridlärare lära ut att lära ut vidare att man rider tillsammans med longering/tömkörningsförare. Det är väl snarare ngt som "har blivit/modifierats" under tid då det är "tryck"på de ridhus som finns. Oavsett så är det en ökad säkerhetsrisk. Valmöjligheten ligger hos den enskilde och mitt svar på scenariot var att inte utsätta mig för scenariot övht.
 
Hej igen.

Fast det som lärs ut går att läsa här på svenska ridsportsförbundets hemsida att----

Linlöpning och tömkörning

Linlöpning och tömkörning är ett komplement till ridning. Men för att det ska vara uppbyggande för hästen och utföras på ett korrekt sätt, utan skaderisker, måste du ha kunskap om hur du ska longera.

Du bör longera inomhus eller på en inhägnad bana med halkfritt underlag. Helst ska det bara vara du och hästen som vistats i ridhuset/på utebanan vid longering. Det är både störande och större säkerhetsrisk om fler ryttare longerar eller rider samtidigt. Du longerar hästen i träns, inte i grimma och hästen bör alltid vara lätt inspänd.


Tömkörning -Många av de tips du fick i longeringstycket gäller även vid tömkörning.


Sen att "läran" modifieras under vägen är ju en annan sak. Men du kan inte säga att det är vedertaget att i den svenska utbildningen till ridlärare/hästskötare/praktiserande ridlärare lära ut att lära ut vidare att man rider tillsammans med longering/tömkörningsförare. Det är väl snarare ngt som "har blivit/modifierats" under tid då det är "tryck"på de ridhus som finns. Oavsett så är det en ökad säkerhetsrisk. Valmöjligheten ligger hos den enskilde och mitt svar på scenariot var att inte utsätta mig för scenariot övht.

Jag jobbar med träning av hästar. Jag har longerat väldigt många hästar medans folk ridit. Även arbetat dem vid hand och tömkört. Hittills har jag aldrig skadat mig eller någon annan.
Jag har också ridit samtidigt som andra longerat eller tömkört, tex mina tränare då jag jobbat där. Aldrig att jag oroat mig för egen säkerhet iom det. Inte heller att de ska skada sig. Trots att man jobbar med hingstar, unghästar etc.
Vet man vad man gör är det betydligt mindre farligt att longera än rida.

Däremot vill jag inte rida vilken häst som helst när någon som har noll koll på sin häst ska longera. Just för att många inte kan longera(eller tömköra).
Men på en normal och lite utbildad häst tål det ju även om någon annan skulle göra bort sig helt och tappa häst och den springer som en idiot. Har man spö brukar man också kunna freda sig mot andra hästar uppsuttet om den som kommer lös är lite väl närgången.

Men det har inget att göra med själva longeringen som metod. Det har med malfunction hos hanterare att göra.

Jag kan ju undra varför man vill sitta på hästar som är så ohanterbara att man inte ens kan longera dem. Då har man ju missat saker som ska till innan inridning ens.

Du ska liksom aldrig vara så nära en häst att den kan sparka dig. Har man ordentlig utrustning på hästen som inte är utbildad i att hålla sig undan och inte slå så får man ut dem om man vet vad man gör. Alt man vet att hålla sig undan - rejält!
 
"Scanna" personen, ev HLR osv, larma. Ang hästarna hade jag släppt de bara.

För övrigt så tycker jag ridhus bör ha en hjärtstartare om många människor befinner sig där regelbundet. Inte för att det hjälper om hjärtat stannat men om det flimmrar.
 
Fast @Araminta vad innebär "säkra" platsen ? Det har ju skrivits massor om just detta tidigare och flera verkar ha tolkat det som att deras uppgift i första hand typ är att eliminera alla möjliga potentiella risker på platsen innan de ser till den skadade ? Det är ju inte öht det som avses, du är ju som civilperson liksom inte ett team av brandmän eller ambulanspersonal eller polis eller vad det nu må vara som ska "säkra" ngn plats allmänt .

Det som avses är ju att du själv inte helt uppenbart ska med sannolikhet dö /skadas just där och då , finns inte det scenariot utan att man isåfall börjar tänka på att det ev kan ske ngt totalt plötsligt från vänster , är det som sagt Rädda och sen Larma som gäller i fråga om risk för ngn människas liv i akuta situationer /krislägen .

Jag vet nog ingen som utifrån diskussionen just här, skulle börja eliminera ev möjligheter till livsfara som potentiellt kan hända enligt liknande scenario om ngn voltat med bilen på riksväg xx och bilen med folk ligger i diket men man vill inte närma sig ifall några andra ev skulle köra i diket de också och smälla i en....
 
Senast ändrad:
@mackan Nej, jag har funderat fram och tillbaka och kommer inte riktigt överens med mig själv. Enligt @nagelbitarn s länk så kallas det "Livsfarligt Läge", något som ingår i förkortningen "L-ABC" och riktar sig till allmänheten. "Livsfarligt läge" beskrivs på följande vis i länken:

L – Livsfarligt läge
Kontrollera olycksplatsen. Vad har hänt? Är det fara för den drabbade att ligga kvar eller fara för ”hjälparen” att hjälpa den drabbade på olycksplatsen? Vid "livsfarligt läge" måste den drabbade flyttas till säker plats innan man kan hjälpa den drabbade och fortsätta räddningsarbetet.

Frågan är då, som jag även syftade till i mitt inlägg, huruvida en eller två lösa hästar klassas som "livsfarligt läge"? Där har diskussionerna som sagt gått isär och jag känner mig långt ifrån hästkunnig nog att avgöra det i det specifika fallet.

Var det ett hyfsat svar på din fråga? Jag har lite svårt att tolka den första satsen i ditt sista stycke.
 
@Araminta absolut ! Det är svårt och komplext och det är därför denna tråd är så oerhört viktig som den väckt så mycket uppmärksamhet och diskussion och reflektioner allmänt !

Det jag menade med mitt sista stycke var att även om jag ser att det inte formulerades helt korrekt och därför blev lite otydligt hur jag avsåg , att tanken att ngn skulle börja analysera ev risk att ngn ytterligare bil kör rakt på dig om en bil med människor i redan ligger långt ute i diket , inte är så vanlig och knappast något någon börjar analysera runt . Det känns mer som att denna tråd blir så mycket mer komplex då folk samtidigt är så rädda om sina djur att mycket spelar in i det som vågskål till ett människoliv ....


Utöver det så allmänt som tidigare i tråden så många påtalat så borde ALLA ha HLR kunskap ! Att läsa på nätet hur man gör räcker inte ens tillnärmelsevis....
 
@mackan Ah, då är jag helt med dig. Ja absolut, människa före häst i alla lägen. Hästarna i det specifika fallet är en given riskfaktor och den kan vi, sittandes i lugn och ro framför våra datorer, diskutera i all den mån vi behagar. I skarpt läge är det dock helt som du säger, det handlar om mikrosekunder i kombination med panikslagna människor utan träning. Någonstans anser någon att de råd som ingår i L-ABC är rimliga och något de som har gått den utbildningen ska kunna klara av. Jag har gått fyra HLR/L-ABC-utbildningar de senaste sex-sju åren och känner mig ändå långt ifrån säker.

Det är verkligen skitsvårt det här...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 767
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 569
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 577
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp