Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

So
@mackan Nej, jag har funderat fram och tillbaka och kommer inte riktigt överens med mig själv. Enligt @nagelbitarn s länk så kallas det "Livsfarligt Läge", något som ingår i förkortningen "L-ABC" och riktar sig till allmänheten. "Livsfarligt läge" beskrivs på följande vis i länken:



Frågan är då, som jag även syftade till i mitt inlägg, huruvida en eller två lösa hästar klassas som "livsfarligt läge"? Där har diskussionerna som sagt gått isär och jag känner mig långt ifrån hästkunnig nog att avgöra det i det specifika fallet.

Var det ett hyfsat svar på din fråga? Jag har lite svårt att tolka den första satsen i ditt sista stycke.

Som jag är lärd är livsfarligt läge t.ex en brinnande bil- du måste få ut den skadade innan du kan kolla vitalparametrar, du befinner på vänster körfält på motorvägen , otillgänglig terräng, extremt väder...
 
Livsfarligt läge är att mitt på E65 på vägbanan börja med HLR. Med risk för att dö under en långtradare nästa sekund. Man säkrar läget genom att flytta den skadade - till vägkanten - för att inte bägge ska dö. Då arbetar man med teorin att stanna kvar på vägen innebär döden, medan lägesändringen inte dödar men riskerar att skada. Bättre skada än död.
 
  • Gilla
Reactions: Io
Jag har varit tvingad att ringa 112 ett par gånger och jag reagerar INTE som jag tänkt mej i skarpa situationer. Tyvärr.
Första gången glömde jag nästan bort vart jag var och var allmänt förvirrad men fick fram det jag behövde med hjälp av operatören till slut..:o
Andra gången var jag mer förberedd (mentalt) och såg först till att alla var ute ur sina bilar och att alla var ok. Sen tappade jag allt innan någon ropade att vi var tvungna ringa ambulans.
Lyckades då ringa 112, jag visste precis vart vi var, vilket vägnummer (lååångt hemifrån), i vilken riktning, jag domderade med hela armen att sätta upp trianglar och blinkers, att avvärja eventuella fara för andra, jag hade stenkoll på hur många som var inblandade, hur dom mådde och kunde beskriva händelse i detalj och allt annat som var viktigt för operatören att veta.

Jag är INTE ALLS någon delegerande person vanligtvis, men tog av någon anledning kommandot totalt O_o Vet inte vart det kom ifrån och är mäkta förvånad själv. Ingen av de andra invände heller utan verkade väl tycka att jag hade omdöme till det.

-------------
Jag brukar mentalträna ibland. Tänka på hur jag skulle reagera och göra i olika situationer, inte bara i en olycka. Bara för att kunna vara lite mer förberedd, för jag vet ju att jag inte reagerar alls som man kan tro innan. Då får man lite mer 'alternativ' och kanske kan göra vissa saker utan att behöva tänka för mycket.


--------------
Om ridhusolyckan skulle hända mej hoppas och tror jag att jag skulle hoppat av min häst för att snabbt komma fram till människan,
och släppt min häst om den inte ville med fram.
Vid uppenbar stor fara för den skadade hade jag släppt min häst utanför ridhuset 'vind för våg'. Sen sprungit och ringt sos när jag kollat den skadade.

Sen kan det ju hända saker som gör att man måste omprioritera.

Jätteviktig fråga som definitivt tål att diskuteras och ventileras!
 
Utan att ha läst vad andra har skrivit:

Jag håller min häst i tyglarna medan jag undersöker om personen andas och om denne har en telefon (högst sannolikt ja?).

Om personen inte andas drar jag av tränset på min häst och påbörjar HLR, samtidigt som jag har koll på att hästarna inte springer på oss. Om/när personen andas igen tar jag rätt på hästarna (typ driver ut dem i stallet om det ligger i direkt anslutning till ridhuset) och larmar.

Om personen andas men är avsvimmad slänger jag min häst i närmaste box och lämna den med alla saker på. Försöker ta rätt på den lösa hästen och larmar.
 
Jag är en sån som slår på autopiloten i sådana sammanhang. Vi var på kanarieöarna för länge sen och ett barn gick genom en glasdörr. jag bara styrde upp allting och fick beröm för att det är så bra att ha sjukvårdskunniga personer på plats :o, nja jag är kontorist. Mamman satt och grät i ett hörn och gubben fick slita av sig t-shirten. Hade det varit min son hade nog jag också suttit i ett hörn och gråtit.
Så jag hade nog gjort som @Duplo
 
1. Få ut min häst ur ridhuset, bakom sargen eller in i en hage/box så att inte hästen skadar sig i ett bråk med den lösa hästen (Ja, jag känner mer för min häst än för en människa jag inte känner).
2. Larma.
3. Försöka hjälpa människan på plats så gott det går tills ambulans kommer och kan ta över.
4. Fånga in lösspringande hästen.
 
Den prioriteringen är förstås upp till var och en att göra, men jag är glad att inte fler i den här tråden gör samma värdering.

Ja absolut :) Själv tycker jag tvärtom, mina djur är familjemedlemmar och är i mina ögon inte på något sätt mindre värda än människor. Men det förstår jag såklart att inte alla tycker.
 
@Korven Varför frågar du det? Jag vet att det sticker i ögonen att någon inte värderar människoliv högst just för att det är människor, men det är MINA värderingar och jag tvingar ingen annan att tycka som jag.
Ja, om det är jag som ligger där en vacker dag så skulle jag såklart vilja ha hjälp fortast möjligt. Men givetvis hade jag förstått om den enda hjälpen som fanns hade prioriterat någon närstående, en häst, hund, ett barn, en annan vuxen.
 
OK nu har jag läst den här tråden och jag blir förskräckt!

Nummer 1, gå en HLR utbildning.

Det finns bara ett korrekt svar om vi ska rädda livet på den medvetslösa och det är att du tar dig till den skadade DIREKT.
Två lösa hästar är inte en livshotande situation- det är en situation som kan bli farlig.
Att ligga medvetslös är livshotande.

Vissa skriver att det "inte är någon idé att inleda HLR om man ändå måste larma"-det är inte korrekt !(förutsatt att du inte kan larma via telefon medan du tar dig fram till den skadade).

HLR inleds med att du kollar andning-inte puls!
Om personen inte andas så KOMMER det bli ett hjärtstopp-dvs de som springer iväg med sin häst till stallet riskerar att döda någon som har otillräcklig luftväg, skallskada, skador på bröstkorg etc...
Omedelbar kontroll av andning är ett måste, det ska inte skjutas upp!

Andning: Lyft hakan, titta efter andningsrörelser, lyssna, lägg kinden mot näsa och mun-känner du luftdrag?

Om personen inte andas ska man inleda HLR. Man har kommit fram till att under stress är det så svårt för en otränad att känna puls, så man hoppar över det momentet
Detta för att andningstopp alltid leder till hjärtstopp.

Problemet i scenariot är att kunna larma, det kommer säkert krävas en oundviklig paus i HLR, vilket kan kosta personen livet, men då blir det att springa och larma (och släppa ut de tokiga hästarna samtidigt). För som många nämnt, ingen orkar att göra HLR i timmar.

Alla andra prioriteringar må vara säkrare för dig och din häst, men att riskera någons liv för att de EVENTUELLT kan bli kaos med två lösa hästar??Om det är så farligt att båda hästarna ständigt rusar mot er, släpa ut den medvetslösa eller öppna ridhusporten-jag lovar, de flesta panikslagna hästar drar sin kos.



Annars kan du lika gärna ta en kopp kaffe medan den skadade dör i väntan på ambulans, helt krasst.

Personen i scenariot kanske inte är allvarligt skadad, men det vet man inte förrän man kollat. Så kolla först och sedan får man värdera om det finns tid att ställa sin häst i trygghet och släppa ut den lösa.

Jag har också läst igenom tråden och blivit förskräckt. Började författa ett liknande svar, men så såg jag ditt och slapp upprepa det som du beskrev så bra :up:
"kollega" gissar jag :)
 
Följer fortfarande då det än kommer intressanta inlägg...kanske skulle vara bra med ett nytt litet prefix inunder hästhantering "Säkerhet" då ämnet verkar intressera många...
 
@Korven Varför frågar du det? Jag vet att det sticker i ögonen att någon inte värderar människoliv högst just för att det är människor, men det är MINA värderingar och jag tvingar ingen annan att tycka som jag.
Ja, om det är jag som ligger där en vacker dag så skulle jag såklart vilja ha hjälp fortast möjligt. Men givetvis hade jag förstått om den enda hjälpen som fanns hade prioriterat någon närstående, en häst, hund, ett barn, en annan vuxen.
Men detta är ju knappast en livshotande tillstånd för din häst!Däremot för människan på marken!
 
Men detta är ju knappast en livshotande tillstånd för din häst!Däremot för människan på marken!

Självklart tas ju sådant med i beräkningen. Allt beror på hur situationen ser ut, men faktum är att två främmande hästar som är uppspelta springer runt med full utrustning, de utgör alltså en fara för sig själva samt för mig och personen som är medvetslös.
 
Självklart tas ju sådant med i beräkningen. Allt beror på hur situationen ser ut, men faktum är att två främmande hästar som är uppspelta springer runt med full utrustning, de utgör alltså en fara för sig själva samt för mig och personen som är medvetslös.

Visst hästarna kan vara en fara men om en svårt skadad person inte får ambulans snarast så blir den garanterat skadad för livet. Det är en större fara anser jag.
 
Visst hästarna kan vara en fara men om en svårt skadad person inte får ambulans snarast så blir den garanterat skadad för livet. Det är en större fara anser jag.

Ja, och jag anser att man bör säkra platsen i den mån det är möjligt. Blir jag påsprungen så kanske jag inte kan hjälpa någon.
Egentligen är det omöjligt att säga hur man kommer handla i en krissituation, men enligt vad jag har fått lära mig så bör man skydda sig själv och den medvetslösa från att skadas ytterligare.
 
Ja, och jag anser att man bör säkra platsen i den mån det är möjligt. Blir jag påsprungen så kanske jag inte kan hjälpa någon.
Egentligen är det omöjligt att säga hur man kommer handla i en krissituation, men enligt vad jag har fått lära mig så bör man skydda sig själv och den medvetslösa från att skadas ytterligare.

problemet är ju att det kan ta lång tid att fånga hästar. Hur ska man snabbt få tag på en panikslagen häst?
 
problemet är ju att det kan ta lång tid att fånga hästar. Hur ska man snabbt få tag på en panikslagen häst?

Man får nog kompromissa lite med sig själv, en häst är lättare att schasa iväg än två, som antagligen fokuserar på varandra och kan springa över den medvetslösa av bara farten.
Får jag ut min häst ur ridhuset så har jag åtminstone minskat risken.
 
Man får nog kompromissa lite med sig själv, en häst är lättare att schasa iväg än två, som antagligen fokuserar på varandra och kan springa över den medvetslösa av bara farten.
Får jag ut min häst ur ridhuset så har jag åtminstone minskat risken.

Jag tycker det typ är rimligt att öppna dörren eller samtidigt som man springer till telefonen slänga ut hästen på vägen. Men inte lägga tid på att fånga in.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 737
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 461
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp