Hemmafruar utan barn?

Jag har försökt, det var verkligen inte givande.
De gnällde mest på Gud och hela världen om alla orättvisor som de utsatts för samtidigt som det påstod sig vara så lyckliga så.
Det var inget som jag kan använda.

Jag har inga problem med att fylla min tid.
Jag har problem med just hemmafru-delen.
Att vara hemmafru eller lyxhustru är INTE att vara ledig med full lön och disponera sin tid som man vill.
Den delen har ni fått om bakfoten.

Jag har väldigt svårt att följa ditt resonemang om hemmafru-delen, för jag förstår inte om du pratar om din situation specifikt eller hemmafruar generellt. Det är ingen som har fått något om bakfoten? :confused: Du har inga problem med att fylla din tid men vill samtidigt ha tips om vad du kan göra i vinter och det är ditt egentliga syfte med trådstarten?

Som sagt. Jag har varit hemmafru. Du behöver inte tala om för mig vad det innebär, eller kasta ur dig fördomar om att jag skulle ha varit fast i hemmet för det.
 
Så arbete är bara arbete om det är över ett visst antal timmar i veckan? Bra att veta.
Hur klassar du arbete v.s. lyxhustru/hemmafru?
Du kan inte vara lyxhustru utan att där finna en man, faktiskt.
Det ingår så att säga i konceptet.
Lever man ensam så bestämmer man själv vilket ger en helt annan frihet.
 
Jaha men kan du inte i stället berätta vad du gjorde då?
Det vore ju litet mer konstruktivt och trevligt för alla i tråden.

Konstruktivt och trevligt vore om du inte talade om hemmafruar i generella termer och negativa ordalag bara för att valet inte passar dig själv.

Jag hade ett liv precis som alla andra. Som sagt, vad tror du att pensionärer gör?
 
TS
Om du lovat att "vara hemma" så kanske det inte innebär alla dygnets timmar?

Om det har med barnets tillvaro att göra så krävs din närvaro kanske morgon och kväll men inte mitt på dagen? Det borde frigöra massor av timmar att spendera enligt eget gottfinnande?

Det finns massor av engagemang som kan ta några timmar per dag/vecka i anspråk som kan ge både gemenskap och förströelse.

Eller läsa kurser och träffa andra personer - dagtid.
 
Så välj något annat då? Måste du klanka ner på andra kvinnor för det? Så himla otrevligt inlägg, ärligt talat.
Jag tycker att du verkar precis lika sur och bitter som de hemmafruar som jag har träffat i min omgivning.
Det kommer samma eviga malande om otrevligt och klanka ner på.
Nå trivdes du verkligen som hemmafru eller försöker du bara övertyga dig själv om det?
 
Jag kan inte åka på aktiviteter, jag skall vara hemma.
Det är liksom hela iden med det hela.

Hur ser hemmet ut?
Något som behöver göras, målas, renoveras, städas, organiseras? Sånt som är skönt att få undan innan du går tillbaka till jobb.
Sen hade jag bakat, syltat, saftat och lagat mat och bjudit hem folk och passat på att få extra mycket socialt umgänge.
Sen hade jag gjort något gott för mig själv, tränat eller pluggat tex.
 
Jag tycker att du verkar precis lika sur och bitter som de hemmafruar som jag har träffat i min omgivning.
Det kommer samma eviga malande om otrevligt och klanka ner på.
Nå trivdes du verkligen som hemmafru eller försöker du bara övertyga dig själv om det?

Men ärligt talat? Flera av oss ifrågasätter din trådstart och reagerar på sättet du talar om andra kvinnor, men jag är minsann bara ännu en bitter hemmafru för att du fått för dig att alla hemmafruar måste vara bittra över att vara "fast i hemmet"?

Jag blir "sur och bitter" för att dina inlägg inte är annat är fyllda av fördomar och luktar kvinnoförakt. Ja, jag trivdes som hemmafru och skulle inte ha några problem med att vara det igen.
 
Jag känner en del sk hemmafruar. Vilket för mig betyder att de inte förvärvsarbetar och försörjs av maken eller arv.
Det betyder inte för mig eller dem att de är låsta i hemmet.
Sen har vissa av dem djur/stall och blir då låsta av det(om de inte lejer bort). Men det har inget med att de är hemmafruar att göra.

De jag känner är de flesta aktiva. De tränar, de har hästar, de jobbar med föreningar/organisationer ideellt, de umgås med vänner, de reser etc.
Jag tycker de verkar trivas fint med sin tillvaro. De har ju valt att ha det så för att det passar dem bäst.
Vill man inte vara hemmafru så måste man ju inte i Sverige.
 
Hur klassar du arbete v.s. lyxhustru/hemmafru?
Du kan inte vara lyxhustru utan att där finna en man, faktiskt.
Det ingår så att säga i konceptet.
Lever man ensam så bestämmer man själv vilket ger en helt annan frihet.

I vilket koncept? Ditt koncept, eller hemmafruar generellt?
För någon som undrar vad hemmafruar gör så ser det ut som att du ändå vet allt vad det innebär att vara hemmafru.
 
@Inte_Ung Vad vill du ha tips på? Vad man kan göra för mer socialt umgänge om man måste vara hemma större delen av tiden? Eller saker att hitta på nu när det blir ändring i vardagen?

Jag tror att jag inte riktigt förstått själva syftet/frågan i din tråd sorry
 
I vilket koncept? Ditt koncept, eller hemmafruar generellt?
För någon som undrar vad hemmafruar gör så ser det ut som att du ändå vet allt vad det innebär att vara hemmafru.
Vet du vad?
Du svarar precis lika substanslöst som de hemmafruar som jag har frågat.
Hittills så har du bara tuggat floskler och inte givit en enda användbar beskrivning alls.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 088
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
732
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp