Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Hund har cancer...

Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Indil... Det verkar ha varit en fin hund. Jag grät när jag läste berättelsen.

Nila... Det där lät fruktansvärt hemskt. Tror du han kände på sig vad ni skulle göra? Jag är Livrädd att det ska bli sådär. Jag skulle bryta ihop. Jag tror nog att jag vill ta sömnspruta ute i bilen om det går.

Faan att det ska va ett sånt skitväder ute! Sånt blir man ju bara deppigare av. Dessutom är det roligare att promenera i soligt väder. Det tycker typ hundarna med.

Jag undrar också hur Elmer (Min andra hund)ska reagera - om / när - Bella är borta? Han är ju helt besatt av henne. Dom är ju bästa hundkompisar. Är ju jämt ihop. Leker ihop o allt. Han är verkligen en hund som vill ha nån annan hund att va med helatin. Han har så mycke energi, så när inte jag har kunnat busa med han helatin så har han haft Bella.

Jag pratade med mamma i telefon . Jag berättade hur jag tänkte att jag ville göra. jag sa att jag vill testa att operera om Bella fortfarande mår bra på Tisdag. Men tex om vetrinärerna upptäcker att det går inte så får dom avsluta och ta bort henne. Och tex om hon dör då så dör hon medan hon var glad. jag vill känna att jag har försökt allt vad jag kan. osv. (Allt det där som jag har sagt här). Mamma var tidgare emot att operera , men nu lät det som hon förstog och "godkände det". Hon lät inte lika sur längre. Det känns lättare då.

jag pratade också om begravning. Att om hon dör så vill jag begrava henne om det går. Jag har tillochmed valt en filt som hon ska få begravas med ifall hon dör. jag har tvättat den och nu ligger hon på den.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Min mamma hade en hjärntumör som inte metastaserade, den var trots detta elakartad (och snabbväxande) och kallades cancer.
Hon fick strålbehandling efteråt trots att de fick bort allt.

Min svärmor däremot, hade en stor tumör i livmodern som var fylld med 5 liter vätska och opererades bort akut. Den var inte elakartad och därmed var det inte cancer. Ingen efterbehandling behövdes.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Se till att röntga lungorna innan operationen, OM det finns metastaser där är det ju ärligt talat ingen idé att utsätta henne för en operation med allt vad det innebär.
Hon är väl liten? då borde det ju absolut inte vara några problem att ge den första sprutan ute i bilen, bara att ta henne i famnen och bära in henne sedan om hon är för lullig för att gå själv.
Vet inte om alla veterinärer går med på att göra så men våran gör det i alla fall.
Kram!
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Varför skulle det ha varit i onödan, du säger ju själv att det var cancer du hade? Om du hade cancer så var det en malign (=elakartad) tumör. Den behöver inte ha metastaserat för att vara malign.
Sen tar man bort en del benigna tumörer också, av olika orsaker, men då är det inte cancer.

¨Helt riktigt.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Ja det tror jag absolut att han gjorde. Annars ville han alltid åka med när vi skulle bort och kunde ligga och blänga på en när han itne fick följa med. Visst kände han ju av hur vi kände oss, men han smet ju till och med utanför veterinären.
Flera månader tidigare, hade han en tumör (vi visste inte det förrän hos vterinären) som var godartad som togs bort. En kväll när vi hade ätit middag, och pratat om nåt helt annat, det fanns ingen spänd stämmning, sa mamma "Det är inte säkert han följer med hem på torsdag, var beredda på det." Hunden kryper ihop, huvudet lågt, svansen mellan benen, och springer ut i hallen. Jag tror absolut att han förstod vad vi pratade om, sen får andra säga vad dom vill.

Du kanske, om du kan förstås, får skaffa en ny hund så den du har inte blir ensam om han verkigen behöver sällskap av en annan hund.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Lona... Rönkga lungorna. Var det det också. Säger inte vetrinären det om h*n tror det behövs? Är inte det inräknat i det dom ska göra redan då? Eller räcker det inte att dom lyssna på lungorna? Kostar det mycke att göra ? Och som jag sa när dom har börjat operera och ser att det här går inte så får dom avsluta och ta bort hon. Eller f--n också hur blir det egentligen? Betyder det att hon kommer att lida när dom börjat skära i tumören? Kommer hon känna det isåfall ? F--n nu blir jag orolig igen.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Hej, Beklagar ditt problem, en situation som inte är önskvärd men som många tyvärr måste handskas med.

När jag var liten hade vi en långhårig dvärgtax tik som hete Tina, hunden var ett år äldre än mig och var alltid vid min sida, på alla bilder på mig som bebis så ligger hon bredvid och vaktar mig. Jag fantiserade/fasade liksom du ofta på den dagen då hon inte skulle finnas mer...och en dag när hon var, precis som din hund, 11 år så sprack hennes mage också upp pga systor(stavning?)...och min far gick tungt till bilen med henne för att åka och ta bort henne, men hon kom hem igen med tratt och förband, några dagar senare opererades hon sen också.

Hon tillfrisknade på några veckor och levde tills hon blev 13 år. Tina var dock försäkrad och därför var operationen ett naturligt val eftersom hon okcså var pigg, men det sista levnadsåret så var hon gammal och fick svårt att gå, ville tillslut helst bara ligga för sig själv.

Vad jag vill säga med min berättelse är att:
Visst, vi fick behålla vår hund i nästan två år till, men i slutändan så kommer alltid den dagen då man måste fatta beslutet att ta bort hunden oavsett om det beror på sjukdom eller ålder.
7000:- är mycket pengar för vissa(som mig själv) och följdbesök och eventuell eftervård kommer också att kosta och hur man än vänder och vrider på det så går inte ekonomi att bortse ifrån vid djurägande.

Om min hund varit ofärsäkrad i den situation jag har ekonomiskt idag och hon varit lika gammal så hade jag inte opererat henne, jag hade däremot pratat med veterinären om det fanns något annat sätt att förbättra hennes livskvalitet innan djuret uppvisade tecken på att lida/smärta.

Det är ett tungt ansvar att ta bort/avliva ett djur, men det ansvaret måste vi alla djurägare ta till slut.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Min veterinär har alltid röntgat lungorna innan operation av eventuellt maligna knölar. Anledningen är att metastaser (dottertumörer) ofta sätter sig just i lungorna och har det redan spridit sig finns inte mycket att göra. (På människor behandlar man naturligtvis ändå men inte på hundar, det skulle vara både oerhört kostsamt och inte särskilt humant.)
Det kostar naturligtvis med röntgen, å andra sidan slipper du ju betala för operationen OM det nu inte går att behandla henne.
Men prata med din veterinär vad just hon tycker!

Hunden kommer INTE att känna att de opererar henne, hon är sövd. Upptäcker de att det inte går att fixa så låter de henne helt enkelt inte vakna upp mer.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Swat... Jag har läst. Såhär stog det blandannat..
Behandling och prognos
När man har bestämt sig för operation gör man oftast först en röntgenundersökning av hundens lungor, för att utesluta synliga spridningar till lungorna.
Om man ska operera en gammal tik, tar veterinären ofta ett blodprov för att kolla att särskilt tikens lever och njurar klarar narkos.


Dom har inte röntgat, men kanske dom gör det, kanske det är inräknat? Men vad gör jag då då? Ska jag bestämma mig där o då att nu avlivar jag istället? Det vill jag inte. Isåfall skulle dom väl ha gjort det sist jag var där. Dom har inte tage blodprov för att kolla lever & njurar, jag fattar inte varför?

bedan... Det kommer o kosta 10 000:- Om det kostar mycke mer så vet jag inte vad jag gör. Men om det inte går at operera klart henne så kanske det inte kostar 10 100:- ? Men jag skulle ju ta biopsi också, (även om hon inte överlever, för jag vill veta om det var sån cancer som smitta).

Jag kommer typ inte kunna bestämma mig hur jag ska göra.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Men snälla du, sluta tjata om att cancern skulle smitta! Cancer smittar inte, framförallt inte till människor.

Jag tycker du ska operera hunden, hittar de minsta knöl inne i henne eller så så tycker jag att du ska tala om för dem att det är ok att avliva hunden på operationsbordet.
Då har du iaf provat allt du hade kunnat, går det inte så har inte hunden hunnit lida allt för mkt.
Helt "ok" deal för både dig och hunden, eller ja, så ok som det kan bli

Jag gjorde samma sak med min hund för 1 år sedan, hon var då 13 år gammal, vi vet idag att det var livmoderinflamation, men det kunde vi inte vara säkra på då. Så veterinären fick order om att öppna och kolla helt enkelt. Hunden lever fortfarande och är mkt pigg och glad, och jag har inte ångrat mig en sekund!
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Se till att röntga hunden först. Det verkar onödigt att operera hunden innan man vet om ifall det finns metastaser där eller inte.
Jag hade personligen låtit hunden somna in på en gång om det fanns lungmetastaser.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Hur DU skall göra kan bara du själv avgöra!

Då det fortfarande finns en massa frågetecken så tycker dock jag att du bör ringa och prata med din vet. ang vad som skall hända.
Planerar vet att ta blodprover - för att kolla lever bla. - och röntga? Om inte, varför det?
Hur/Vad skall göras om vet öppnar hunden och finner fler tumörer?
Vad tror vet om prognosen osv.

Allt som du kan reda ut INNAN du står hos vet - och säkert kommer vara stressad/orolig - är bra!

Personligen skulle jag dock aldrig ens överväga att operera en så pass gammal hund! Av den enkla orsaken att risken finns att hundens sista tid i livet KAN bli ett enda "lidande"/obehag!
Även om operationen lyckas så måste man betänka att återhämtningen för en gammal hund kan vara betydligt mycket längre för en ung hund. Om allt går "perfekt" så pratar vi kanske om någon månad innan hunden är "på benen" fullt ut igen. Men om något tillstöter så pratar vi kanske om ett par, tre månader av lidande och obehag...kanske med ytterligare operationen, långsam sårläkning, medicinering osv osv.

JAG skulle aldrig utsätta mina älskade djur för detta!

Att tro att man kan "se i hundens ögon" när det är dags är en sanning med STOR modifikation tycker jag. Om så vore fallet så skulle fler avliva sina hunda i tid och inte dra ut på det tills hundarna bokstavligen kolapsar.

/Swat
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Rönkga lungorna. Var det det också. Säger inte vetrinären det om h*n tror det behövs?

Veterinären bör röntga lungorna eftersom en operation av juvertumörer utan att först ha säkerställt att hunden inte har metastaser i lungorna strider mot veterinärernas etiska regler.

§3 Veterinär skall inte meddela råd och föreskrifter, behandla djur eller utfärda recept, utan att först ha gjort noggrann undersökning eller på annat sätt skaffat sig erforderlig kännedom om fallet eller ärendet.

Det är alltså för att inte orsaka din hund något onödigt lidande som en lungröntgen görs. Att operera juvertumörer är visserligen rutin för veterinären, men för hunden så är det en riktigt stor operation. Som Swat skriver så är det även lämpligt att ta blodprov för att utröna hundens hälsostatus. Eftersom hunden har ett blåsljud så bör även det tas med i beräkningen. Många äldre hundar har dock blåsljud utan att det för den skull innebär någon fara vid en operation, men det behöver säkerställas först.

Jag tycker som Swat att du ska ringa till veterinären idag för att sedan noga tänka igenom hur du ska göra. Det du ska väga på guldvåg är din hunds välbefinnande. Du måste väga den smärta och det lidande (både fysisk och psykisk) som en operation kommer att innebära för hunden mot de framtidsutsikter som den har.

Du har ett tufft beslut framför dig att fatta. Det ena, om din hund ska få somna in, är framförallt tufft för dig. Det andra, att operera, ställer istället tuffa krav på din hund.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Håller med dom andra här,be om en röntgen på lungorna före ev operation!

Lycka till,vet hur jobbigt det är att vara den som fattar beslutet om sin bästa vän! :cry:
 
Opererat våran hund precis

Hej!
Satt nyligen i samma sits som dej, våran hund fick en snabbt växande tumör vid ena juvret..Den sprack dock aldrig men den var inflammerad fick vi veta efteråt..misstänkte då den var varm när man tog runt den.

Våran hund var pigg, glad och uppvisade inga symptom på smärta..mer än att hon drack lite mer än vanligt. pga av inflammtionen.

Fick en tid ganska omgående hos vet , och vi bestämde att hon skulle opereras ganska omgående, med risk för att den skulle spricka annars.

Så för exakt en vecka sedan låg våran älskade snart 11åriga tik på operationsbordet..tillägger att hjärta och allt lät bra innan, de gick igenom henne noga..talade om alla risker med att operera en gammal hund men tyckte dock vi skulle göra det eftersom hon var i så god kondition. Precis vad vi ville höra =D

Operationen gick bra..de fick bort hela tumören ...och den såg inte ut att ha spridit sej utan hängde löst i huden. Men hon förlorade en hel del blod..då venen som försörjde tumören med blod var lite svår att strypa..lyckades inte att bränna av som de tänkt..utan fick knyta 4ggr innan blodflödet kunde stoppas. fick dropp efter men åkte hem samma dag..och låg o var groggy men envis som hon är pallrade hon sej upp på benen under kvällen och skulle ut och kissa även om vet talat om innan att hon skulle kunna kissa på sig..

Hon kommer få ta det lugnt en lång tid framöver för att återhämta krafterna och äter mkt blodpudding ;)

Men är så glada att vi gjort operationen för hon har varit förvånansvärt pigg, även om hon sov mkt första dagarna efter så vill hon nu, när man försöker vända henne hem efter en mkt "kort" promenad vägrar hon nästan..hon har redan börjat återfå krafterna och ser/är mkt piggare ut redan efter en vecka. Och man får hela tiden bromsa upp henne så hon inte tar ut sej mer än vad som är bra såhär i början.

SÅ jag önskar dej lycka till, beslutet är ditt! Men det kan inte fortsätta som det gör med öppet sår, du måste göra ngt ganska omgående.
Ett annat förslag är att du kontaktar en annan vet för ett andra utlåtande.

Ang. röntgen så är det inget måste, om hon inte verkar flåsig osv..då har det förmodligen inte spridit sej. Tänkte eftersom du inte hade försäkring.

Lycka till!!! och berätta gärna hur det gått sen!
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Knapplån:

Många pratar om att hundar med caner luktar illa, är det dom med spruckna tumörer som luktar,(infektion). Eller hur är det.
Har själv en gammal hund och det är ju väldigt vanligt med Cancer på gammla hundar så kan ju vara bra att få lite tips vad man ska hålla utkik efter för "tecken". Tex om det skulle vara i magen eller i något annat inre organ så inte knölarna syns.
(Detta är min första gammelhund så jag har ju inga erfarenheter av sånt här)
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Det är pissväder idag också.Jag får ont i skallen av det och blr ljuskänslig. men jag har promenerat långt en gång. ska nog göra det mer. Det blir nog tre - fyra promenader till innan operationstiden. kl 8 på morron imorrn är tiden. Kommer nog inte att sova nåt inatt. Kanske hålla på med hundarna istället. Elller behöver Bella sova?

mamma som ska skutsa oss imorron har typ magsjuka. Vill typ inte att nån annan ska skjutsa. Ska man måsta boka en ny tid? Hur ska det gå?
Mamma sa nu igen att jag är dum som ska utsätta bella för operation. Att hon kommer att få ont.

Föresten så ringde jag till vetrinärerna o fråga vad biopsi kostar. För mig skulle det kosta 2000:- . Hoppas dom har räknat in det i priset. Men det har dom förmodligen inte. Vet inte om jag gör den.

Escodobe... Isåfalll hoppas jag att jag får reda på att dom ska rönkga då jag redan har sövt ner hon. För då är DET över iallafall.

Swat... Blodprover är nog försent o göra, det tar tid att få provresultatet och kostar säkert en massa extra. Så man får helt enkelt chansa. Om dom öppnar upp och ser at det här går inte , som sagt då får dom ta bort hon på en gång. Jag frågade en vetrinär på telefon , hon sa att isåfall kan det kosta mindre, men det beror på hur långt dom hinner.

Philosophia och fler.. hur vet ni vad Bella vill? Hon kanske vet vad som händer och att hon skulle klara det? Hon kanske vill operera? Hon kanske inte vill dö? Fast jag vet inte hon svarar inte då jag fråga. Har ni frågat en hund det nån gång och fått svar? Jag skulle gärna fråga en synsk eller nån som kan prata med djur om vad Bella vill om jag hitta nån.

Jag vet dom som har gjort flera operationer och sånt på sina hundar. jag har inte varit så mycke hos vetrinären med Bella mest för hon är inte försäkrad. Men EN stor operation vill jag försöka göra. EN GÅNG. Med henne. Sen om jag skaffar fler hundar så ska jag alltid försäkra så fort som möjligt. Och operera o undersöka så tidigt som möjligt. Elmer är iallafall försäkrad och kastrerad o allt.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Philosophia och fler.. hur vet ni vad Bella vill? Hon kanske vet vad som händer och att hon skulle klara det? Hon kanske vill operera? Hon kanske inte vill dö? Fast jag vet inte hon svarar inte då jag fråga. Har ni frågat en hund det nån gång och fått svar? Jag skulle gärna fråga en synsk eller nån som kan prata med djur om vad Bella vill om jag hitta nån.

Jag har inte skrivit vad din hund vill, bara att du har väldigt viktiga beslut att fatta. Beslut som gäller din hunds välbefinnande. Jag skriver att det är DU tillsammans med din veterinär som måste avgöra om den smärta och det lidande vägs upp av hundens framtidsutsikter. Det betyder att du måste se till att få så mycket information som möjligt angående utsikterna för din hund.

Jag har haft två hundar som jag har beslutat om operation eller inte. I det ena fallet kunde jag direkt säga att hunden inte var psykiskt kapabel att ta sig igenom ett sådant ingrepp. Det var en väldigt ängslig och känslig hund och risken var stor att operationen inte skulle lyckas. I det andra fallet var det självklart att hunden skulle opereras. Hon var så psykisk stark och hade vid tidigare incidenter visat att hon återhämtade sig oerhört snabbt. Trots att hunden var väldigt illa däran så valde jag därför i det fallet att operera.

Jag önskar dig all lycka till! :)
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Är det föresten någon här inne som har testat djur-tolk ? Alltså en synsk person som verkligen hör djurs tankar. Är det någon som har testat och vet att det funkar ? Och isåfall kan ge namn & telefonnummer adress till den som ni vet kan. Vill ju inte få nån bluffmakare. jag vet inte ens om jag hinner. Men det kanske skulle va bra om man vet att det verkligen funkar och man litar på personen. Jag hittade en person Erika Givell Djurtolk på internet. Kostar 600:- . Man kan göra det på telefon o mejl. Någon som vet om sånt funkar? Någon som har pratat med henne?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 148
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 888
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 047
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 162
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp