Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Hund har cancer...

Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Beklagar verkligen!

Jag hoppas att du så småningom ändå känner lättnad i att du gjorde rätt, även om det är tungt att ta farväl.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

kl

Om det finns metastaser i lungorna syns de bara på röntgen, inte under operationen. De planerar ju inte att öppna upp i lungorna. Därför röntgar man.
Det var detta jag läste faktiskt på morron innan vi for, och vart orolig för ifall dom inte hade tänkt rönkga. Så jag sa till om det. Vet inte om dom hade tänkt göra DET iallafall. Men jag sa till. Och dom rönkgade. Men jag fick inte söva hon innan som jag helst ville. Och jag sa innan rönkgen att om hon har metastaser i lungorna då tar jag bort hon. Det sa vetrinären också.. att "då hjälper det ju inte att operera, för det går inte att operera i lungorna."


Dom gick iväg med Bella & rönkgade. sen kom dom tillbak med henne men skulle undersöka bilderna ett tag. Jag satt o vänta o var jättenervös. Dom hittade metastaser i lungorna. Jag fick se bilderna. 4 synliga metastaser men det kan ha funnits fler mindre sa hon, men som inte syns på rönken . Då grina jag lite, Bella kolla upp på mig och då försökte dölja det så mycke som möjligt och le mot hon. Det verka som hon gick på det.

Jag har ju talat om att jag har grinat mycke. Men åtminstone två dagar så har jag hållt mig lugn inför hundarna. Särskilt Månda & Tisdag. Har inte grinat inför dom utan försökt verka glad för jag ville inte oroa dom. Jag lyckades bra. Jag gav också Bella extra uppmärksamhet, hon fick massage och hon låg närmast mig i sängen. Mot min kropp så jag känner hon. Jag har tagit en massa kort och filmat. Gått promenad på en massa olika ställen, ställen vi inte gått på pålänge. På Måndan fikade i köket på första gången på länge, när vi sitter där så ska Bella "va gullig" (Hon sitter med tassarna & hakan på bordet eller på mina knän och tigger) Hon har också fått göra sina konster, "dansa" o "gå som folk" & prata & det har jag filmat. Och igår tex innan vi for... Bella var på bra humör , vi gick en liten promenad, dom sprang ut , "jippi, promenera va kul", hon o Elmer skällde på hundar som vi mötte, hon såg helt pigg o glad ut. Vart glad när mamma kom o hämta oss med bilen, som vanligt, Dom skällde och var jätteglada. och trodde typ vi skulle fara på nåt kul äventyr. Sen framme hos vetrinären när vi klev ur bilen så var Bella fortfarande glad och följde frivilligt med. Där inne i rummet så var hon lös på golvet och jag busa lite med hon så hon. Hon bruka ju ofta annars va lite skakis hos vetrinären, men jag lyckades få henne att känna sig lugn verka det som. Kanske lite skakis korta stunder bara.. Tex då vetrinärerna gick iväg med hon o skulle rönkga hon. Sen medan "vetrinärerna" undersökte bilderna, då busa jag lite till med hon och masera hon och sånt så hon skulle bli avslappnad igen. Och hon fick dricka vatten.

Men själva avlivningen var fruktansvärd! Skithemskt! Långdragen och smärtsam.....
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Känner för dig. Nu kommer den första jobbiga tiden när det gör sååå ont och man tycker att man ser och hör sin vän överallt. Jag går själv igenom samma sak som du just nu och det är verkligen jobbigt. Jag blev ändå glad och rörd när jag läste det sista du skrev här. Du tog noga vara på den lilla tid som var kvar och gjorde sånt som ni tyckte om och när det var dags så fanns du där för din vän. Minns henne som hon var, glad och lugn in i det sista.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Vad ledsamt att höra:cry:. Sov gott Bella!
Och du gjorde det enda rätta, ett så tungt men ändå självklart beslut.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Mycket tråkigt att höra! Lider med dej! :( Men du tog absolut rätt beslut för hennes skull!
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Skulle nästan vart bättre att skuta hon i huvet.... Känns som jag lura hon. Hon som var så glad o trodde vi skulle fara o ha kul, osså var det DE DÄR hon fick... Vetrinären sa att det är bäst att ge hon avlivningssprutan direkt. Så dom skulle sätta in kanyl att spruta in i. Dom försökte tre gånger men blodådrirna gick bara sönder och hon skrek varje gång och var helatin stressad och jätterädd och skräckslagen ut. Hon flåsade och ögonen var alldeles uppspärrade och hon försökte smita men vi höll fast henne (& försökte lugna o mjuka henne). Jag frågade "finns det inget bättre sätt?" Då sa dom jo kanske det osså gick dom o hämta sömnsprutor och muskelavslappnande.

Dom gav hon flera såna sprutor och väntade mellan varje så hon somna mer och mer. dom två första sprutorna skrek hon, sen kunde hon inte. Sen skule dom ge henne avlivningssprutan i hjärtat. Då gick jag och mamma ut.

känns verkligen som jag lura & svek henne. Jag får inte bilderna ur huvet. Hennes ansiktsuttryck . Att från att ha sett så gullig och glad o busig ut, till DET DÄR helt plötsligt. Min lilla flicka. Jag skulle vilja radera det ur huvet på nåt sätt.

Under avlivningen stog jag vid henne hela tiden o mjuka o masera hon och pussa hon och prata med hon occh försökte hålla mig lugn. Men jag grinade , men då försökte jag göra så Bella inte såg det. Jag kolla hon i ögonen då jag inte grina och då pratade med hon "du är så duktig", "snart blir det bra" , "jag älskar dig Bella" osv. Men jag vet inte hur hon upplevde det att jag stog o var med på det där. Hon kanske tyckte att jag var med o mörda hon, "vad har jag gjort matte?" , "Har jag gjort nåt fel?" Varför straffar du mig såhär?" ..känns som hon kanske tänkte så (?).

Jag ville egentligen absolut inte va där o se allt det där, samtidigt som jag ville absolut absolut va där. Skulle inte gå på annat sätt. Dom fråga flera gånger om jag inte ville gå ut. "Jag kan stå här istället" sa mamma. Jag vile verkligen inte lämna Bella. Så jag var kvar. Men det var fruktansvärt!

Sen fick Elmer gå in och nosa på hon. Han gnällde lite när han nosa på henne sen gick han runt o nosa i rummet. Han fick även nosa på hon senare då hon var baki bilen, han ställde sig på henne och nosade och gnällde då också. Senare skulle jag prova igen men då tryckte han bort sig. Han ville inte dit.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Vad jobbigt att avlivningen inte gick riktigt som den skulle:(. Det händer ju tyvärr ibland, i synnerhet med svårt sjuka djur, att allt inte går som på räls.
Men nu slipper hon lida i alla fall. KRAM!
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

TS

Usch vad hemskt! Jag har bara hört om jobbiga avlivningar, men inte upplevt någon själv och jag har varit med om några nu. Stackare :(

KL

Är det vanligt att man inte sederar innan man ger överdosen? Någon som vet?
Jag har aldrig hört talas om det.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Man ger nästan alltid en lugnande injektion först och väntar en kvart eller så - så den hinner få effekt - innan man ger avilvningsvätskan. Allt för att djuret skall vara så lugnt och "avslappnat" som möjligt.

TS: Jättetråkigt att avlivningen drog ut på tiden och blev så "fel".

/Swat
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Lider verkligen med dej..men de brukar ju alltid ge lugnande först innan avlivningssprutan.. :crazy: Låter inte helt rätt att veterinären gjorde såhär i mina öron.. :confused: Men nu har hon det bra, och du gjorde det av kärlek..råder ju ingen tvekan om att din hund haft ett bra liv.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

I vilka fall ger man inte lugnande innan då? För mig känns det konstigt, men jag vet ju inte allt...
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Hundar kan inte tänka så som vi gärna vill tro. Hon tänkte inte illa om dig, hon är inte besviken på dig.

Jag tror du gav din hund allt och när tiden var inne så gav du henne en sista vila innan hon fick plågsamt ont. Det är allt man kan göra för sina älskade och jag vet att du kommer känna så när den största och tyngsta sorgen lagt sig.

Kram till dig!!
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Jag förstår att du mår dåligt, men kom ihåg: Vad du än själv känner, så lovar jag att Bella inte hade en aning om att hon skulle dö. Hon gnällde för att det stack i benet/tassen och det var samma stick hon skulle fått om hon blivit sövd för en operation t.ex. Det handlade inte om dödsångest, det är säkert, även om det var så för dig.
Du besparade henne ett mycket större lidande genom att låta henne somna in, efter en sista tid av glädje med dig! Du kommer att sörja henne länge, men låt inte mörkret överskugga den stora gåvan som hon gav dig, av sig själv och era år tillsammans! Hon vill INTE att du ska må dåligt för hennes skull!
Kram!
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Påväg hem Och när jag var hemma (hos mamma) grina jag helatin, sltade bara grina korta stunder, hade svårt att sluta, ögonen blir alldeles svullna och det är inte lönt att sminka sig för det far bara bort. Jag blir också alldeleds torr i ansiktet , försöker helatin smörja in mig men det hjälper inte för jag börja helatin grina igen. Vet inte hur jag ska kunna leva nu. Känns omöjligt.

Vill inte gå hem. jag har sovit hos Mamma. Vet inte hur jag nånsin ska kunna va hemma igen. Har varit hem tvärisar och hämtat saker. Vågar inte va där nå länge, känner att jag får panik, blir mörkrädd, tex igår var jag dit på kvällen och skulle fixa lite grejjer, då kände jag hur det vart mörkare och mörkare ute och jag fick panik, fick typ hjärtklappning o ont i magen. Men jag ska försöka städa och rensa hemma så kanske det känns lättare tillslut ? Har börjat tvätta alla saker, alla kläder och filtar.

Idag och igår kändes det lite bättre än Tisdagen. Det vart som en schock alltihopa och jag hade inte sovit nåt natten innan. Natten mellan Tisdan o Onsadan sov jag FAKTISKT, det trodde jag alldrig att jag skulle göra. Nu grinar inte hela tiden. Men jag är inte ensam heller, men jag vet inte hur det blir då jag måste återvända hem igen och va ensam och allt? Mamma vill nog inte att jag ska va här hur länge som helst. Men jag får väl ta en dag i taget o se hur det blir.

Jag ska fara på kurs snart. Jag trodde först inte att jag skulle vilja det, men jag tror det är bra att göra nåt faktiskt, och det där är ju träning för mig som behövs, det gäller resten av mitt liv.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Vallhund... Förut då jag starta o skulle se "ranebowbrigde" så klara jag inte å de den. Blev bara FÖR ledsen. Men nu har jag sett den. Den var väldigt fin.

Teddy...
Känner för dig. Nu kommer den första jobbiga tiden när det gör sååå ont och man tycker att man ser och hör sin vän överallt.
Jag har ttyckt att jag har hört henne o sett henne JA. Vet inte om hon spökar för mig eller om jag hör henne för att jag vill höra henne? Förmodligen det sistnämnda. Tex tyckte jag att mammas hund såg ut som Bella. Men jag hoppas att hon kommer spöka för mig. Skulle gärna vilja va sån som ser och kan kommunicera med döda nu bara för hon är där.

Tack för allt stöd och sånt. Det har hjälpt lite att jag skrev här. Jag känner att det var nog rätt ändå att jag tog bort henne nu, särskilt för det fanns ju inget att göra fick jag veta, & rätt också att det var medan hon var pigg o glad, men det känns bara så dåligt ändå. Och jag hatar hur avlivningen blev, men det hade nog inte blivit bättre för det var senare.

Jag kommer nog inte skriva så mycke mer nu. jag hade tänkt visa lite bilder på Bella som avslut. men jag fattar ite hur man får in dom. ajg har ingen internet-adress till dom.
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Vi vill jättegärna se bilder på Bella!!! Har du dina foton i datorn? Då kan du alltid lägga upp dem på Photobucket, det är inte speciellt krångligt. Hojta om du behöver hjälp!
Det är många som känner sin hund i deras närhet även sedan den gått bort. Jag skulle tro att det beror på, att hunden liksom är en del av en själv, alla ljud, alla rörelser, finns i ens eget väsen. Det tar tid att blekna bort. Jag kan fortfarande gråta över min Gordon Setter Bamse som jag fick ta bort, akut, när han var 14 (jag väntade som sagt för länge...:cry:) och det var ... mer än 20 år sedan! Men den stora smärtan har bleknat, och det kommer den att göra för dig med. Håll ut, och koncentrera dig på de andra hundarna, dom behöver dig!
 
Sv: HJÄLP! Hund har cancer...

Ok nu har jag använt Photobucket och lagt in bilderna i. Lite favoritbilder på Bella...
BellaBaranrabilder.png
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 679
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 842
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 983
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp