Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Jaha.... höanalysen kom igår, och nu vet jag inte vad jag ska göra :(

per kg foder
Energi 7.74
Smrpr 9.46
Socker 199.52 (!!!!!!)

Hur f**n ska jag kunna ge detta till hästarna nu, då jag vet vad det innehåller och inte???!! Att få tag på nytt hö här hos mig... jaaa, det är lättare att hitta en nål i en höstack kan jag säga. Det finns allt för lite bönder och allt för mycket hästar, kor, grisar, får, getter m.m. Det är stooor brist på hö/hösilage/ensilage varje år! Och i år fick jag veta att det är ännu värre. Många som inte har tagit något alls, och många som har fått slänga allt på grund av regn m.m.
Jag har hela vinterns hö av detta hö, hade "tur" som fick tag i något överhuvudtaget i år. Vet många som inte har hittat något ännu, och bara får någon bal här och där ännu....
Vad skulle ni göra, använda eller bara kassera allt?
 
Sv: Höanalys 2013

Usch, jag vet hur det är.. Mitt hö som jag köpte på mig hade också 9 smbrp och 7,5 i energi per kg foder.. :( Sockret har jag ingen koll på.

Å det är inte det lättaste att hitta bra hö här heller. Men jag hade tur och hittade ett litet parti med bra protein, så jag använder detta och kompletterar med mitt skit-hö. Men mitt "bra" hö är snart slut, o jag har inte hittat något annat än. Haaatar det här..
 
Sv: Höanalys 2013

Det var 96 % smältbart råprotein vilket jag tycker är alldeles för högt för en ponny som inte rids jättehårt. Jag lägger hellre till lite protein än att ha ett så stort överskott som det skulle ha blivit och vill hellre ge fler kilo än att behöva dra ner på höt och ge massa halm.
 
Sv: Höanalys 2013

kl

Här är vårat för vintern, någon duktig får gärna berätta vad som kan behöva läggas till. Jag är för okunnig :o Har en nordsvensk som är lite smårund, en shetlandsponny 1,5år och en " inackorderad"irish cob som är småtjock. Dom går på lösdrift med fri tillgång i hönät.


Torrsubstans 75%

Per kg/per kg ts
Råprotein 55 74 Gram
Smältbart råprot. 29 / 38 Gram
Omsättningsbar energi 7,1 / 9,5 MJ
Smrp/Omsättningsbar en. 4,1 Kvot

Kalcium 4,0 / 5,4 Gram
Fosfor 1,5 / 2,1 Gram
Magnesium 1,0 / 1,3 Gram
Kalium 12,0 / 16,1 Gram
Kalcium/Fosfor 2,6 Kvot
 
Sv: Höanalys 2013

Jag var tvungen att byta för han blev jättelös i magen av hösilaget. Vet inte om det berodde på proteinet eller ifall det var kvalitén i övrigt.

Jag blev i alla fall jättenojig när han blev lös i magen utav det då han aldrig har blivit det tidigare, och jag har gett hösilage förut också. Dessutom är jag rädd för fång, även fast det kanske inte är så stor risk att de får det på grund av proteinöverskott.

Jag ska prova med det här och lägga till lite protein i foderstaten och inför nästa leverans som kommer att ske i början av nästa år se ifall det finns ett hö som har lite mer protein än detta, men mindre än hösilaget. :)
 
Sv: Höanalys 2013

Jag är helt värdelös på foderstater, brukar öka om de tunnar ut och minska om de blir runda.
Men här är vårt svar:

torrsubstansen är 74%
Råprotein 101 g/kg ts
smrp 64 g/kg ts
energi 10,0 MJ/kg ts
socker 72 g/kr ts
ca 4,4 g/kg ts
p 2,0 g/kg ts
Mg 1,3 g/kg ts
K 17,5 g/kg ts

Hittade ett gratis foderstatsprogram och knappade in, och det verkar där som vi klarar våra ponnysar på bara hösilaget. Just nu mest hösilage, och lite krubbskrammel till det.
Synpunkter?
Är det inte jättebra proteinvärde? Vi tog från en gammal icke-gödslad vall, så vi trodde det skulle vara helt värdelöst ur näringssynpunkt, mer bukfylla/tuggbehov som var tvunget att kompletteras, men vi kanske trodde fel?
Förslag på bra fungerande gratis foderstatsprogram?
 
Sv: Höanalys 2013

Lite högt protein protein, kanske men Smbrp/MJ-kvoten är finfin. Jättebra sockervärde. Fanns NDF med i analysen?

Kalciumet är lite väl högt i förhållande till fosfor och magnesium.
 
Sv: Höanalys 2013

Lite högt protein protein, kanske men Smbrp/MJ-kvoten är finfin. Jättebra sockervärde. Fanns NDF med i analysen?

Kalciumet är lite väl högt i förhållande till fosfor och magnesium.

Vad är nackdelen med lite högt protein?

Två ponnysar som är lite svårfödda tack och lov.
Och den ena, den som är mest svårfödd, där är det ofta både hösilage och krubbskrammel kvar i boxen när vi ska släppa ut, han är inte så intresserad av mat helt enkelt. Så tunnar han ut för mycket, går det inte öka hösilaget, utan då blir det till att tillsätta kraftfoder. Men just nu helt perfekt i kroppen.
 
Sv: Höanalys 2013

Hemskt ledsen :o, skrev fel, menade lite högt med energi men nu ser jag att du angett /kg TS så då är det inte så värst högt.

NDF är ett mått på hur grovt höet är, högre NDF => grövre hö. Har lärt mig att det värdet ska vara över 500 för att tarmarna ska må bra.

Hade det varit mina hästar så hade jag tillsatt magnesium och antingen linfrökaka eller vetekli för att få mer fosfor.
 
Sv: Höanalys 2013

Hemskt ledsen :o, skrev fel, menade lite högt med energi men nu ser jag att du angett /kg TS så då är det inte så värst högt.

NDF är ett mått på hur grovt höet är, högre NDF => grövre hö. Har lärt mig att det värdet ska vara över 500 för att tarmarna ska må bra.

Hade det varit mina hästar så hade jag tillsatt magnesium och antingen linfrökaka eller vetekli för att få mer fosfor.

Har redan tänkt lägga till stöpt linfrö nu i vinter för magen skull, fosfor i det?
 
Sv: Höanalys 2013

Möjligt att det funkar men testa att räkna i hästsveriges foderberäkningsprogram så ser du direkt.

http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html

Ja det var där jag lade in, och enligt det klarade de sig utmärkt på bara hösilage. Och vi ger ju också lite krafft och havre.

Snarare tyckte programmet att det var mer energi än medelhästen behövde, onödigt mycket kalcium och magnesium, men att det inte var någon skada med det.
Och minska givan tänker jag inte göra, de har ju lätt att bli för tunna. ;)
 
Sv: Höanalys 2013

*kl*

Sådärja, analysen på det hösilage som min häst kommer att äta fr.o.m. 21/12.

TS: 63%
Smrp: 78g/kg TS
Energi: 10,2 MJ/kg TS
Ca: 3,3g/kg TS
P: 2,4g/kg TS

Kommer troligen att göra en egen analys också, då jag vill veta sockervärdet och resten av mineralerna. Men en grund att räkna på iaf.
Min häst är lättfödd och blev fet i somras = under bantning, är nu fin i hullet men har fettdepåer kvar längs mankammen. Har ett stort tuggbehov. Blev dålig i magen av hösilaget förra vintern, så hoppas att detta kommer att funka. (Fick dock uppgift att det skulle vara rätt torrt, men 63% känns inte speciellt torrt i mina ögon. Vad säger ni andra..? Hästen har tidigare gått bra på hösilage, men det hade en TS på en bra bit över 70%.). Jag satsar på att han ska motioneras dagligen, alt. 6 dagar i veckan. Varierad träning, med målet att gå distansritt kommande säsong. Mineralerna jag gett hittills under hösten är Krafts gröna pellet. Salt ger jag i form av granulat.
Vad tror bukefolket? Är det läge att komplettera med någon form av protein?
 
Sv: Höanalys 2013

Tack :) Vad är normala värden och vad är önskade värden på det?:)

WSC = Water Soluble Carbohydrates, dvs. kolhydrater som är lösliga i vatten. Lösliga kolhydrater är monosackarider som glukos och fruktos, disackarider som sukros samt fruktaner.

Monosackarider och disackarider är socker så man kan säga att WSC är summan av socker och fruktan.

Du har även ett värde på ESC på analysen. ESC är socker. Om du tar WSC – ESC så får du mängden fruktan i ditt grovfoder.

Är fruktan farligt?

Mikroorganismerna i hästens grovtarm bryter ner fruktan till laktat och stora mängder fruktan i grovtarmen gynnar tillväxt av grampositiva bakterier som laktobaciller och streptokocker samtidigt som nyttiga bakterier dör. Följden blir att det bildas endo- och exotoxiner i tarmen och pH-värdet sänks. Vid tillräckligt lågt pH blir tarmväggen genomsläpplig och dessa toxiner kan komma ut i blodet och orsaka sammandragning av blodkärl. Detta är det första stadiet i laminitis/fång.

Pollitt gjorde försök med ett slags fruktan, inulin, som han slangade in i hästar (ponnyer). Mängden fruktan han använde var 7,5 g/kg BW. En 400 kg ponny fick således 400 x 7,5 = 3000 g dvs. 3 kg ren fruktan momentant. Detta ledde till att samtliga ponnyer i försöket utvecklade laminitis/fång. Om man ger 2% av hästens kroppsvikt i foder (8 kg ts för en 400 kg häst) motsvarar detta 375 g fruktan per kg foder, dvs. 37,5%.

Till detta ska man lägga att det fruktan som finns i grovfoder är ett annat slags fruktan än det som Pollitt använde och det är troligt att fruktan i gräs och grovfoder är mindre farligt eftersom fruktan i gräs är långkedjigt medan inulin är kortkedjigt.

Ditt grovfoder innehåller WSC – ESC = 18,6 – 10,7 = 7,9% fruktan. Det finns inte en chans i världen att detta skulle kunna orsaka laminitis/fång. Det finns dessutom inte ett enda fall i praktiken där man har konstaterat att fruktan i grovfoder eller gräs har orsakat fång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp