Högskoleprovet 2013!

Sv: Högskoleprovet 2013!

Då tror jag du räknat fel. Alltså du tar ju din poäng på kvantitativa delen och ser vilket resultat du fick där. Sen tar du poängen på verbala delen och ser resultatet där. Plussa ihop de två resultaten och dela med två. Då får du resultatet och det ska ju bara bli max två decimaler och sluta med 5 om det är en andra decimal :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Men då får man ju ett stort tal?

Tex 20+20=40 (verbal del)
Tex 20+20=40 (kvantitiv del)

40+40=80
80/2=40

Då fick jag ju inte ut något svar?
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Ponsse: 40 p på den kvantitativa delen gav 2012 1,0 i norminerad poäng. 40 p på en verbala delen 2012 gav 0,9 i norminerad poäng.

1,0+0,9=1,9
1,9/2=0,95 :)

Nu var 40 p och 40 p kanske bara exempel men du kollar ju i dom tabellerna som finns här var du ligger! :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

kl.

Grattis till alla det har gått bra för! :D
Gick inte helt enligt planerna för mig, enligt förra normeringen landar jag på 1,7. KAN komma in på veterinär med det, men hade varit skönt att vara helt säker såklart. får hoppas att turen är på min sida
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Ni som skriver här verkar ju grymt kunniga på allt med hp och antagningar och grejer :p
Vilka utbildningar är det som kräver hp-resultat på typ 1,7 och högre? Är det ungefär veterinär, läkare och såna eller finns det flera?
Jag skrev för nåt år sedan och fick 1,5 eller 1,6 om jag kommer ihåg rätt, och undrar hur långt jag kan förlita mig på det :p
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Ja, precis. Veterinär, läkare, jurist, psykolog... Ekonom kanske? Vissa av dessa utbildningar varierar dock från utbildningsorter emellan, Umeå/Örebro brukar t.ex. ha lägre antagningspoäng än Stockholm/Uppsala/Lund o.s.v.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Okej, så de lite mer "vanliga" programmen borde jag kunna komma in på? Eller de som inte leder till ett sjukt välavlönat jobb kanske man kan säga.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Huruvida utbildningen leder till ett välavlönat jobb har inte med saken att göra, antagningskraven beror på hur många som söker till utbildningen :) Du kan se statistik på VHS hemsida om du undrar över någon specifik utbildning vid ett lärosäte. Bara så du får se hur du ligger.

Och kom ihåg att ett HP-resultat bara är giltigt i 5 år så kolla upp när du skrev det!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Lånar min egen knapp!

Jösses vad smarta ni alla är :eek:

Hur gör ni? ;) Pluggade ni mycket innan?
Och hur tusan pluggar man svenska? Det var helt klart den som drog ner mig.. Läsförståelse lixom, jag förstår ju vad det står men sen är ju alternativen otroligt flummiga? Och dom där orden, jag vet inte ens hur man ska uttala dom :eek:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

HP-guiden är hett tips ! :)

Men sedan har vissa bara fallenhet för den typ av prov som HP är... Fast kanske mer förr i tiden än nu, nya provet behöver man ju trots allt komma ihåg alla mattegrunder o.s.v. Men för oss som inte har det, så går det definitivt att träna upp :) Jag började på 0.9 och kom upp till 1.7 som jag sedan kom in på, men jag är fullständigt övertygad om att jag kan prestera betydligt högre än så om det inte vore för min nervositet.

Om du vill plugga på den verbala delen läser du mycket facklitteratur (olika områden), dagstidningar m.m. För att träna ord har t.ex. HP-guiden ett väldigt (!) bra verktyg, jag är sedan mina HP-år ett levande uppslagsverk (skojar inte, alla i min omgivning frågar flera gånger per dag om ord och jag kan rapa upp dem som en papegoja). Men man lär sig mycket genom att skriva upp och slå upp alla ord man stöter på i sin vardag också.

Sedan behöver du hitta en bra strategi att angripa LÄS-delen också, som fungerar för dig. Läsa allt i ett svep, ta frågorna sist/läsa frågorna först, läsa sedan? etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Högskoleprovet 2013!

Vad är HP-guiden? :confused: En hemsida?

Hur gammal är du nu?

Nu efter att ha skrivit tror jag inte att det är omöjligt för mig att skriva bättre om jag övar och pluggar, men jag blir så stressad att jag måste börja plugga något nu till hösten för annars blir jag för gammal :eek: Vad är genomsnittsåldern för att börja plugga?
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Ja, en hemsida med ett plugga-inför-HP-program. Rätt dyrt, men värt pengarna tycker/tyckte jag.

Jag fyller 24 i år, kom in i höstas (började dock plugga till SSK ett halvår efter gymnasiet men det hoppade jag av, ett alldeles förhastat beslut). Jag var lika stressad som du över åldern, men just nu kan jag helt ärligt säga att jag är SÅ nöjd med att börja plugga vid min nuvarande ålder. Jag har funnit en helt annan ro i livet och tänker inte alls på studier som något jag måste "ta mig förbi" utan jag ser det som vilket jobb som helst. Lever i nuet. Varför stressa? Du ska arbeta hela livet, och varför jäkta nu när du är ung och obunden till det mesta?

Genomsnittsåldern är nog svår att avgöra, varierar nog från program till program. De flesta i min klass var runt 21-22 när vi började i höstas. Finns några yngre, finns några äldre. Men vad spelar det för roll hur gamla de andra? Du kommer inte vara äldst, du är ju bara 20! Du kan nog satsa på HP i mer än 10 år till och ändå inte vara äldst. Åh, så jag önskar att jag kunde minska stressen du känner. För den är helt orationell... :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Vad är HP-guiden? :confused: En hemsida?

Hur gammal är du nu?

Nu efter att ha skrivit tror jag inte att det är omöjligt för mig att skriva bättre om jag övar och pluggar, men jag blir så stressad att jag måste börja plugga något nu till hösten för annars blir jag för gammal :eek: Vad är genomsnittsåldern för att börja plugga?

Ta det lugnt, livet är långt. Jag började studera i höstas och fyller 30 år i år. Genomsnittsåldern på mitt program kanske är runt 22-23 år och jag är - om jag inte missat någon annan gamling - tredje äldst på programmet.

Precis som cherie känner jag att det är skönt att ha lite arbetslivs- och livserfarenhet under bältet. Studierna är ett jobb, inget som definierar mig eller mitt liv för tid och evighet.

Vad gäller resultatet på HP så pluggade jag upp mig från ungefär 0,4-0,5 på en massa testprover till att direkt skriva 1,6 när det var skarpt läge. Då spenderade jag ungefär en timme om dagen i tre-fyra månader med att plugga på framförallt matten men även läshastighet och ordförståelse. HP handlar inte så mycket om kunskap eller intelligens, det handlar om metod.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Själv är jag 31 och hinner bli 32 när det är dags för skolstart i höst.
Jag är glad att jag väntat, nu vet jag ju vad jag vill bli när jag blir stor. :angel:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag blir inte bara stressad för att jag tycker att jag är för gammal, men också för att jag kommer förlora mitt jobb rätt snart (har iofs varit medveten om att jag bara var anställd ett kort tag). Kanske kan få tillbaka det gamla men det är så tråkigt :( Eller så blir jag arbetslös i ett år.... Vad kan man göra då i ett år?
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Vad menar du, varför kan du inte söka nya jobb? :)
Annars kan man alltid plugga fristående kurser och få studiebidrag.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Men vad fa... sådär får det inte gå till! Er provledare verkar inte ha tagit till sig informationen från provledningen över huvud taget. Det är ju skitviktigt att alla får samma förutsättningar, och i det ingår att ni SKA få era 55 minuter att skriva provet på, inte en sekund mindre!

Säg åt henne att kontakta huvudprovledarna om hon fortsätter krångla, så får de reda ut med henne vad det är som gäller. Hon ska ha fått kontaktuppgifter till dem i sitt provmaterial. Fylla i kontrollpappret ska man göra EFTER provtiden, efter att svarsblanketterna har samlats in men innan man samlar in provhäftena.

Precis... Efter att ha blivit av med 5 minuters provtid per prov hela förmiddagen (alltså, totalt 15 min!! :eek:) där varje prov slutat med en ganska hätsk diskussion, verkar hon fått information under lunchen för de två sista proven fick vi våra 55 minuter. Riktigt tråkigt, det blev ju en fruktansvärt dålig stämning i rummet och man märkte att alla blev lite spända ju längre in i provet vi kom, då man istället för att fokusera på själva provet istället satt och funderade över när tanten skulle gorma (i förtid) om att provet var slut.

Vi hade heller ingen klocka i rummet och det var avtalat att tanten skulle hojta till när det var 15 min kvar, vilket aldrig hände. Jag hade dock egen klocka. men kan tänka att det var frustrerande för resten av gruppen, man hade ju verkligen ingen koll alls på hur man låg till tidsmässigt.

Jättebesviken verkligen, och man kunde se på kontrollpappret hur det i slutet av varje prov började droppa in fel :crazy:. Funderar på ifall man ska anmäla till, ja, vilka det nu är som håller i proven, för att tanten inte ska få sitta kvar som provledare.

Enl tidigare år normering skulle jag hamna på 1,3 i år, lite på gränsen för lite för att komma in på min önskade i utbildning i rätt stad, men känner ingen direkt tidspress, blir 20 år i år och går det inte vägen detta året drar jag till Australien några månader, gör nästa års HP och satsar på att komma in då istället.

Kul att se att det gick så bra för många av er! :bump:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Ta kontakt med högskolan där du bor, det brukar vara de som anordnar provet. Det finns nog information om anordnare på olika orter på studera.nu om jag inte minns fel - Uddevalla borde kanske vara Högskolan Väst? Jag tror att de blir väldigt tacksamma om du hör av dig och berättar hur illa hon skötte sitt jobb, de brukar vara väldigt måna om att allt ska gå rätt till.

Som provledare får man mängder av väldigt utförlig information där allt beskrivs i minsta lilla detalj, så det finns verkligen inga ursäkter för att ha så dålig koll som hon hade. Vi har dessutom klara instruktioner att kontakta huvudprovledarna vid minsta oklarhet, och åtminstone här i Göteborg är de supertillgängliga och blixtsnabba på att svara på frågor om det skulle dyka upp något, så det hade bara varit för henne att lyfta den där luren som hon ju uppenbarligen hade så hade de kunnat reda ut det för henne.

....alltså, jag kokar när jag hör om sånt här och det är väl lite fånigt, men jag blir rätt provocerad av andra provledare som inte tar sitt jobb på allvar. I och med att jag själv kom in på min drömutbildning tack vare mitt högskoleprovsresultat så vet jag hur viktigt det kan vara, och jag känner alltid ett enormt ansvar för att "mina" skrivande ska få de bästa förutsättningar de kan få. Att andra inte tar det ansvaret på allvar gör mig sur.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Idag kom normeringstabellen! Hur gick det för er?

Jag är paranoid att jag rättat mitt helt fel, fyllt i fel på provet osv. För jag fick 1,4?!? Hoppades på 1.0! Snacka om skillnad... Funderar nästan på att plugga matte i något år för att höja mig ytterligare.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 438
Senast: Bulldoozer
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 137
Senast: zassoo
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 363
Senast: tott
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 249
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp