Högskoleprovet

Ja, det är ett nytt moment att fylla i svarshäftet på under 5 minuter. Tidigare har man kunnat fylla i svaren under tiden man gjorde provhäftet :)
Hur framgick den informationen? Jag har precis läst igenom mina instruktioner igen och hittar inget om någon sådan ny rutin. Kunde ni läsa er till det eller var det något som er provledare berättade?
 
Hur framgick den informationen? Jag har precis läst igenom mina instruktioner igen och hittar inget om någon sådan ny rutin. Kunde ni läsa er till det eller var det något som er provledare berättade?

Vår provledare hade skrivit alla regler på tavlan, och jag frågade extra om 5-minuters regeln då den inte fanns för 2 år sen. Hon gav då en snabb genomgång till alla och berättade att den regeln är helt ny.

Fick ni ingen information alls? Hade ni ens 5 min regel på att svara i svarshäftet? :confused:
 
Vår provledare hade skrivit alla regler på tavlan, och jag frågade extra om 5-minuters regeln då den inte fanns för 2 år sen. Hon gav då en snabb genomgång till alla och berättade att den regeln är helt ny.

Fick ni ingen information alls? Hade ni ens 5 min regel på att svara i svarshäftet? :confused:
Vi fick ingen information om att en sådan regel fanns och gav ingen heller. Det låter för mig som om din provledare hade missuppfattat något.

I våra papper står det t ex så här: "Informera om att du kommer att säga till när 5 min återstår av provtiden. Tala om att provtiden är 55 minuter. Påminn om att svarshäftet ska vara ifyllt inom provtiden." Därmed inte sagt att man måste vänta tills det är 5 min kvar med att fylla i svarshäftet. Det låter dessutom som en ganska onödig regel att införa.
 
Vi fick ingen information om att en sådan regel fanns och gav ingen heller. Det låter för mig som om din provledare hade missuppfattat något.

I våra papper står det t ex så här: "Informera om att du kommer att säga till när 5 min återstår av provtiden. Tala om att provtiden är 55 minuter. Påminn om att svarshäftet ska vara ifyllt inom provtiden." Därmed inte sagt att man måste vänta tills det är 5 min kvar med att fylla i svarshäftet. Det låter dessutom som en ganska onödig regel att införa.

Då är det nog huvudansvarige som missuppfattat för den informationen gick ut till alla deltagare oavsett provledare där vi skrev. Vi skrev på en rätt liten skola så man hörde folk prata på pauserna.

Låter väldigt skumt att ni inte hade den regeln men vi. Jag får leta upp någon ansvarig och maila för det känns inte alls rättvist om det skiljt sig åt mellan deltagare.
 
Då är det nog huvudansvarige som missuppfattat för den informationen gick ut till alla deltagare oavsett provledare där vi skrev. Vi skrev på en rätt liten skola så man hörde folk prata på pauserna.

Låter väldigt skumt att ni inte hade den regeln men vi. Jag får leta upp någon ansvarig och maila för det känns inte alls rättvist om det skiljt sig åt mellan deltagare.
Berätta gärna hur det går!
 
Berätta gärna hur det går!

Detta fick jag till svar;

"Hej,
Svarshäften ska vara ifylld inom provtiden, det är därför väldigt viktigt att provledare säger till när 5 minuter återstår. Många hinner fylla i svarsblanketten på 5 minuter men inte alla. Det är upp till varje provdeltagare att avgöra när man ska börja att föra sina svar från frågeformulär till svarsblanketten.

Det blev ett missförstånd, vilket vi givetvis beklagar. Vi får förtydliga våra instruktioner till nästa gång.
Vi tackar för dina synpunkter.

Med vänlig hälsning, Rosa"
_________________________
 
Detta fick jag till svar;

"Hej,
Svarshäften ska vara ifylld inom provtiden, det är därför väldigt viktigt att provledare säger till när 5 minuter återstår. Många hinner fylla i svarsblanketten på 5 minuter men inte alla. Det är upp till varje provdeltagare att avgöra när man ska börja att föra sina svar från frågeformulär till svarsblanketten.

Det blev ett missförstånd, vilket vi givetvis beklagar. Vi får förtydliga våra instruktioner till nästa gång.
Vi tackar för dina synpunkter.

Med vänlig hälsning, Rosa"
_________________________
Okej, då var det ju trist att ditt provställe hade fått fel uppgifter. Det är alltid någon som missar att överhuvudtaget fylla i sina svar i svarshäftet så jag förstår att det behöver finnas en påminnelse om att man ska göra det när det är 5 min kvar, men att man inte skulle få börja före dess lät riktigt konstigt.
 
Härligt :banana:

Jag hoppas åt dig jag med :D Jag hoppas att provet går som svårt med tanke på alla nya ändringar, för jag tyckte att 5 min att fylla i svarsalternativen var ett stressmoment. Tänk om man glömde fylla i någon eller fyllde fel :o :nailbiting:

Tack hehe jag håller alla tummar och tår om ett eller två extra poäng och att 68 då ev ska räcka till 1.7 på verb. Samt att kvantnormeringen blir snällare än i våras. När jag kollar genom de gamla ser det ut att vara ett mönster, samma poäng på hösten som våren ger högre resultat på hösten än på våren :nailbiting:
 
Hur gick det för er på provet? Själv gick det sådär, men ska bli bättre!! Funderar på att gå nån sån där kurs, står just nu mellan hpakademin.se och guiden. Kanske borde slå till nu eftersom att hpakademin sa att dom hade en rabatt ett tag till (ont med pengar). Har ni några erfarenheter?
 
Jag skrev 1.2 på mitt. Med tanke på att jag kom på att det skulle skrivas kvällen innan så tycker jag det gick helt OK. Första provtillfället och hade inte övat nåt innan.
Snittet för min drömutbildning ligger på 1.6, är det möjligt att höja sig så mycket om jag faktiskt övar till nästa gång? Har anmält mig till matte 3 så lär ha lättare för den kvantitativa delen för det var där jag sjönk. Jag hade över 93% på den verbala nu så där är jag förhoppningsvis rätt säker.
 
Jag skrev 1.2 på mitt. Med tanke på att jag kom på att det skulle skrivas kvällen innan så tycker jag det gick helt OK. Första provtillfället och hade inte övat nåt innan.
Snittet för min drömutbildning ligger på 1.6, är det möjligt att höja sig så mycket om jag faktiskt övar till nästa gång? Har anmält mig till matte 3 så lär ha lättare för den kvantitativa delen för det var där jag sjönk. Jag hade över 93% på den verbala nu så där är jag förhoppningsvis rätt säker.

Jag har en kompis som skrev 1.0 första gången, 1.4 andra och 2.0 den tredje. Mer träning i matematik var största anledningen till hennes framsteg!
 
Jag har en kompis som skrev 1.0 första gången, 1.4 andra och 2.0 den tredje. Mer träning i matematik var största anledningen till hennes framsteg!
Känns som att jag tänker rätt då som kommer öva matte matte matte tills nästa prov. Kommer förhoppningsvis ha fräschat upp mattekunskaperna till dess och har dessutom läst en mattekurs mer. Hur högt hade din kompis läst matte på gymnasiet?
Tack för svar!
 
Känns som att jag tänker rätt då som kommer öva matte matte matte tills nästa prov. Kommer förhoppningsvis ha fräschat upp mattekunskaperna till dess och har dessutom läst en mattekurs mer. Hur högt hade din kompis läst matte på gymnasiet?
Tack för svar!
Jag höjde mig från 1,0 till 1,4 på kvantitativa bara genom att regga mig på matematikvideo och se deras HP-videos. Hade jag engagerat mig mer hade jag säkert kunnat höja mig ännu mer så absolut att det är möjligt! Jag har läst upp till matte B på gymnasiet men det var sex år sedan...
 
Känns som att jag tänker rätt då som kommer öva matte matte matte tills nästa prov. Kommer förhoppningsvis ha fräschat upp mattekunskaperna till dess och har dessutom läst en mattekurs mer. Hur högt hade din kompis läst matte på gymnasiet?
Tack för svar!

Hon läste omvårdnadsprogrammet på gymnasiet, men läste upp till dåvarande Matematik D innan högskoleprovet eftersom hon måste ha den behörigheten för läkarprogrammet. Jag läste själv dåvarande Matematik B innan jag skrev mitt andra högskoleprov och det gav mig mycket! Även jag är starkare på den verbala delen. Just att fräscha upp mattekunskaperna gjorde att jag kunde slösa mindre tid på att traggla frustrerande uppgifter på kvantitativa delen och jag klarade då 2,0. Mitt första hp (då jag bara hade A-matten bakom mig) skrev jag 1,7.
 
Hon läste omvårdnadsprogrammet på gymnasiet, men läste upp till dåvarande Matematik D innan högskoleprovet eftersom hon måste ha den behörigheten för läkarprogrammet. Jag läste själv dåvarande Matematik B innan jag skrev mitt andra högskoleprov och det gav mig mycket! Även jag är starkare på den verbala delen. Just att fräscha upp mattekunskaperna gjorde att jag kunde slösa mindre tid på att traggla frustrerande uppgifter på kvantitativa delen och jag klarade då 2,0. Mitt första hp (då jag bara hade A-matten bakom mig) skrev jag 1,7.
Strongt jobbat att skriva så bra! Jag läser upp matte 2 nu och ska som sagt läsa matte 3 under våren, det känns som ett bra upplägg. 1,7 på sitt första HP med bara matte A i ryggen är imponerande, då hoppas jag kunna höja mig till nästa år. Jag hade kanske fått mer detta provet men jag fastnade i den första mattedelen, jag satt för länge med vissa uppgifter och lämnade 6-7 uppgifter helt utan svar i slutet.
 
Jag höjde mig från 1,0 till 1,4 på kvantitativa bara genom att regga mig på matematikvideo och se deras HP-videos. Hade jag engagerat mig mer hade jag säkert kunnat höja mig ännu mer så absolut att det är möjligt! Jag har läst upp till matte B på gymnasiet men det var sex år sedan...
Kul! Jag tänkte ladda hem lite gamla hp-prov, tydligen ska matten inte skilja sig så mycket från år till år. Får jag bara 1.6 är jag helt nöjd, ihop med att jag läser upp till matte C för att komplettera upp. Då har jag så jag klarar mig. :)
 
Jag skrev samma som i våras, så jag är inte nöjd, även om det såklart är skönt att man inte sänkte sig, men det blir antagligen inget plugg nästa år heller.

Jag började på 0.9 första gången och ligger nu på 1.4 såhär 6-7 prov senare. Så det går absolut att höja sig genom att bara repetera matte, själv har jag gått från 0.4 till 1.2 på mattedelen. Jag har också lätt för den verbala och har därför bara satsat på matte,.
 
Fick samma poäng som i våras men sänkte mig 0,05. Gör inget då jag inte satsade på detta prov (men hade ju inte blivit ledsen om jag höjt mig :angel:). Nu har jag däremot köpt HP-guiden så nu börjar satsningen på HP 2017! :up: Faktiskt rätt pepp!
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 959
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 871
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 880
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp