Hönstråden 2012

Fillifjonkan

Trådstartare
Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns? Säljer ni avelsägg/kycklingar och vad har ni för planer i år?

Själv har jag 7 hedemoror, 2 faveroller, 1 skånsk blomme samt 3 grönvärparkorsningar ( 1 st brahma/isbar, 2 st faverolle/isbar). I kläckaren har jag 9 st dvärg kochinägg som beräknas kläckas 15/2. Har även planer på att kläcka fram orpington samt ev millefleur eller seabright denna sommaren. Har ni några erfarenheter ang millefleur vs seabright? De är så otroligt vackra men jag kan ju inte ha allt (...än...:D).

Har i dagsläget ca 12 kvm till hönsen och ska i vår/sommar bygga till två avd på ca 3.60 kvm st samt göra mindre burar till sjuklingar/höna med kycklingar samt ev en vaktelbur.

Ska på hönsbytardag i slutet av maj och tänkte då försöka sälja av de dvärg kochiner som blir tuppar.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har sussex ( vit colombia), brahma (gulsvartbandad) och kochin (svarta ).

Sedan har jag två vita kochintuppar som jag inte har hönor till.

Jag står i startgroparna på att fixa till en enskild av delning till sussextuppen och hans två finaste sussexhönor. Tanken är att ev kunna sälja avelsägg och ev kycklingar men främst för att jag själv vill kläcka fram några till renrasiga sussex för de värper så vackra ljusbruna ägg.

Hade sån tur att jag förra veckan FICK EN KLÄCKARE (och en ägglampa) GRATIS! Det var en kille som skulle flytta till Australien och så kunde han inte ta med sina 2 kläckare så han skänkte bort dem. Det är en jättefin automatisk Brinsea Octagon som får plats till 24 normalstora hönsägg. Fast befruktingsprocenten är ju inte så hög som på ägg från hobbyhöns som gått med tupp för de har kanske en tupp på flera hundra hönor. Men de som provkläckt har ofta fått ut ca 2-3 kycklingar på 10 ägg.

Jag kunde förstås inte hålla mig och ville pröva den direkt ( mina egna höns har inte satt igång med vårvärpningen än!)så jag gick och köpte 24 ekologiska ägg i mataffären för provkläckning. Ofta har de ju tuppar också bland de ekologiska värphönsen och det är andra som har kläckt fram kycklingar ur sådana ägg.

Jag har bara ett litet hönshus på ca 4,5 kvadratmeter, och det ska isoleras till sommaren ( hann inte till denna inte då det är ett nybygge) ska också bygga en så säker hönsgård som det går till det hönshuset så att hönorna kan vara ute dagtid även om jag inte är hemma.

Det som är roligt är att många frågar om de får köpa ägg. Egentligen har jag ju bara hönor för eget bruk så att sägandes, men om det blir tillräckligt många intresserade så kanske jag får bygga mig ett litet hönshus till och ha ett gäng hönor av värpras där!

Funderar lite på att ha Fifty Five Flowery i såfall. I guldfärgen.

De har alltså denna jättefina färg och är lika bra värpare som tex leghorn och värphybrider.

index.php
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2012

FFF har jag också varit intresserad av men som sagt, jag kan inte ha allt :cry:. Det finns så många spännade raser!

Vilken tur du hade som fick en kläckare gratis! Har fått för mig att den är riktigt bra också :laugh:. Jag har köpt en bättre begagnad king suro tillsammans med en kompis och nu är det första gången jag prövar den och hittills har den varit mycket pålitlig, jämn temp och fuktighet. Nu är det 8 dagar till kläck och igår när jag lyste äggen så såg jag 7 levande foster i de 9 äggen :).
 
Sv: Hönstråden 2012

Det blir nog kycklingar här i April skulle jag tro
sedan andra kullen i juni
och tredje i Oktober !
 
Sv: Hönstråden 2012

Först och främst måste jag bli av med av med tupparna.
Men har redan fått beställning på 15 ägg. Sen ruvar ju mina hönor själv fram sina kycklingar. De bor på en yta av 3*4meter Är inte så bra på att räkna ut i kvadrat dock. :)
Och till sommaren får de även gå ut i trädgården när vi är hemma.
Annars blir de hönsgården för dom.
 
Sv: Hönstråden 2012

Har 7 Hedemora hönor+1tupp, 7Dv Kochin hönor och 3 tuppar, behöver bli av med en Dv tupp. Planerar att köpa avelsägg av Isbar här längre fram på våren. Ev kläcka fram fler Hedemoror.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har stor Wyandotte, svart/guld (7 höns + 2 tuppar). Har även bokat in mig på ett gäng vit/silver till våren :bump:

Det är första året på länge med höns, men kommer att sälja lite ägg och kycklingar om intresse finns. Hönsbytardag är planerat att åka på, men vet inte om jag kommer kunna med att byta bort/sälja någon av mina två tuppar eller nån höna... hinner det bli kycklingar tills dess så tar jag säkert med ett gäng. Dottiesarna är inte så ruv-glada och jag är än så länge utan kläckare så jag får se hur det blir...

dsc_0084.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2012

Vi byggde hönshus 08, 28 kvadrat lyx med golvvärme osv. :D Bättre standard än vi själva har inne ju!
090512+516.jpg

090512+002.jpg

Här inne huserar för stunden ett 50-tal höns av raserna stor laxfärgad faverolle, silver-svart appenzeller spetshättad, isbar och araucana, samt japanska vaktlar.
%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6%25C3%25B6h%25C3%25B6na.jpg

13333_1181224449676_1200127067_30446240_445241_n.jpg

januari+2012+054.jpg

januari+2012+013.jpg


Jag kläcker kycklingar (har en Hemel A90, helautomatisk)och säljer även avelsägg hela våren/sommaren, har redan avyttrat säsongens första gäng småttingar(ca 60 st) på mindre än en vecka från kläckningen, och jag har beställningar på ytterligare ca 30st redan nu. Så bra har det faktiskt aldrig gått att sälja förut! :D Känns väldigt roligt, hoppas att det håller i sig.

Jag ska i år dessutom kläcka maraner åt mig själv och har beställt ägg från två olika håll, och utöka mina grupper araucana och isbar litegrann. Tänkte även införskaffa ett fåtal lohman då jag har en äggkund som vill ha riktigt stora ägg...
 
Sv: Hönstråden 2012

Här finns det Indiska stridshöns, MES (moderna Engelska Stridshöns), Ko Shamo, Dv,Kochin (gul) och en blandisgrupp som går med Isbartupp.

Säljer avelsägg och har ägg i kläckaren av blandisgruppen. Har precis köpt ägg av Dv.Silkes (röda) och Cou Nou som ska ner i kläckare.

Vaktlar finns, vita jätte och honungsfärgade fläsk.
 
Sv: Hönstråden 2012

Det ligger 6 st Plymouth Rock ägg i våran maskin som vi hoppas det ska bli kycklingar av i slutet av denna månad :)
 
Sv: Hönstråden 2012

mina planer för i år är att få ett hönshus byggt. har haft höns förut och nu 2 somrar i rad sommarhönor som fått flytta till svärmor över vintern. men nu skulle jag vilja ha eget hönshus..
drömmer om brahma och sussex.. eller nåt i den stilen :)
ca 5 höns + tupp.. det är som sagt vad drömmen är, få se om jag får den uppfylld.
hybriderna jag har hos svärmor får oxo flytta hit då :D,
 
Sv: Hönstråden 2012

KL

Ni som kan detta får jättegärna berätta vad jag ska satsa på för ras snart när vi ska skaffa egna höns :) Vi vill ha dom till ägg! fast någon kyckling skulle ju vara roligt ibland också, men hur funkar det om man har tupp också med hönorna, och vill ha ägg att äta?

Och var hittar man bra värphöns att köpa? :o
 
Sv: Hönstråden 2012

Tupp till hönorna gör ingen skillnad på ätbarheten på äggen.

Vill du även ha lite kycklingar så ska du skippa värphybriderna (hönseriraserna) om du inte skaffar en kläckare.

En ras som värper hyffsat och som också ruvar fram egna kycklingar är Hedemoran.

Brukar finnas annonser på Blocket om höns, även alternativ.nu har en ganska stor, och aktiv, hönsdel.
 
Sv: Hönstråden 2012

Tack!

Svårt att hitta höns här i norr bara :(


Hur beräknar man ungefär hur många hönor man ska ha för att få ett visst antal ägg i veckan?
 
Sv: Hönstråden 2012

kan nån svara på om ni i sverige har nån sida, typ bukefalos om bara hönor?

kan ni svara mej , med vad kan man /ska man isolera ett hönshus? har läst på nån sida att man har isolerat med uretanskivor. hur är det med luftbytet då? uretan andas väl inte?
 
Sv: Hönstråden 2012

Sidan jag nämnde i mitt förra inlägg har en stor och aktiv hönsdel, men en del mycket kunniga människor.
 
Sv: Hönstråden 2012

det var en intressant sida.
hittar ingenstans nån att ta kontakt med?
jag har registrerat mej, men nu säger den att jag har fel inloggningsnamn. finns ingen sån. når jag ska skicka efter lösenordet på nytt funkar det inte. :(
 
Sv: Hönstråden 2012

Har du fått ett bekräftelsemail?

Har du skrivit med rätt storlek på bokstäver som det ska vara?
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 610
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp