Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Jag har Raserna: Rhode Island Red, Plymouthrock, gul orpington. Jag säljer avelsägg och kläcker fram kycklingar för andra kunders behov. I dagsläget går dom ej rasrent, men ska speareras ras för ras så i maj kommer det finnas rasrent här.

I kläckaren just nu har jag 4 st ägg från Ica som växer så de knakar.

6 stycken svart silkeshöns

och lite annat för kunders räkning.

Ska bli riktigt spännande med Icaäggen!
 
Sv: Hönstråden 2012

Nejmen titta! Du har ju Appenzeller spetshättad! Är så vansinnigt sugen på dem. Hur är de? Berätta gärna mer :)

Jag står själv i startgroparna nu och har byggt mitt första egna hönshus (familjen hade höns när jag bodde hemma), ett litet på inte fullt 10 kvm golvyta. Hönsgården är 25 kvm och med goda förutsättningar att hålla dem lösgående utanför den dagtid. Inser redan nu att jag kommer vilja bygga ytterligare ett hönshus :angel:

Har fyra dv.kochin med typ som ska flytta in i helgen. Sedan har jag letat med ljus och lykta efter Appenzeller till salu (varken ägg, kycklingar eller vuxna) men inte lyckats hitta några tyvärr, så jag letar vidare :) Men är de lämpliga att ha som "nybörjarhöns"?
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har min lilla flock på tre öländska dvärghöns och planerar inte direkt att utöka. Mest för att jag är rädd för att få in någon smitta. Jag hade kunnat tänka mig två dvärghönor till.
Däremot ska vi flytta i juni så jag ska renovera den gårdens hönshus och det ska bli mycket spännande!
 
Sv: Hönstråden 2012

Kl k
Jag har massor av Sv dvärg - kan det vara 35 st nu kanske - kycklingar högt och lågt. En dvärg ligger på 15 ägg så det blir väl några till...
Sen är det Blommor också - 14 st + tupp. Och min enda kvarvarande Lohman av 11 st.
Ägg blir det så det räcker till att sälja ibland, men det kostar mer i käk än dom värper.

Men det är så roligt med hönor - jag kan titta på mina i timmar.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har en höna som ruvar nu men eftersom jag inte har någon tupp blir det liksom inget av det så jag köpte ett paket icas ekologiska ägg och la under henne så nu får vi se om hon orkar ruva så länge och om det är något i äggen. Intressant.
 
Sv: Hönstråden 2012

pettsson, kan du sätta in lite bilder?
skulle vara roligt att se andras byggen för insiration. jag hoppas kunna börja bygga i sommar..
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har kläck om två dagar! Det har inte börjar pipa i äggen ännu. Det är så gulligt- att kycklingarna börjar pipa ca ett dygn innan kläcket och att man kan stå lite och prata med dem på "höniska" så svarar de! :D

Det är sussex från en annan uppfödare och så några FFF silver, och så två av mina egna ägg från blandgruppen. Hoppas på att i alla fall det blir en FFF höna. FFF ( fifty five flowery).

Förra kläcket är 3,4 vecka gamla nu och har fått jättemycket fjädrar. De är 17 stycken sussexhuliganer och de är så söta med sina fina vita kroppar och mörka halskragar. Verkar som att det blir mest hönor och det är jättebra för de flesta som beställt vill bara ha hönor eller så 3-4 hönor och en tupp.

För pengarna som kommer in för dem ska jag nog köpa ett så kallat värmetak till nya kycklingkullar, tryggare för de små att kunna gå under nåt som inte lyser för att få värme och så drar det mycket mindre ström än en värmelampa, så man tjänar in priset ganska så fort.

Ett sånt kostar väl kring 400 :- med frakt och så. Och sedan har det ju varit kostnader också, kläckaren drar ju ström i tre veckor och startfodersäcken som jag använt mer än hälften på kostar ju strax under 200:-.

Sedan om det blir nån slant över ska jag köpa lite material för rastgården till hönorna som ska byggas i sommar. Minsta bräda kostar ju rätt mycket pengar och jag behöver ju både stolpar och nät och så gångjärn till dörren etc.
 
Sv: Hönstråden 2012

Lägger in en liten bild så får jag fylla på sen :)

575462_10150691699059007_621679006_9265441_385172269_n.jpg
 
Sv: Hönstråden 2012

Lite frågor också:

Vad har ni för rutiner i era hönshus/hönsgårdar för att hålla det rent och snyggt?
Är det något i matrest-väg som man inte ska ge dem?
Vilket foder ger ni och vid vilka åldrar, och hur byter ni foder när/om det behövs?
 
Sv: Hönstråden 2012

tack!
så söta små höns, och vilka snickerier :)
hur många höns hade du tänkt landa på?
 
Sv: Hönstråden 2012

Lite frågor också:

Vad har ni för rutiner i era hönshus/hönsgårdar för att hålla det rent och snyggt?
Är det något i matrest-väg som man inte ska ge dem?
Vilket foder ger ni och vid vilka åldrar, och hur byter ni foder när/om det behövs?



Det bästa jag gjort för hönsgårdens renhet var att sätta in en bajsbräda under sittpinnarna. Den rengörs/skrapas efter behov 1-2 ggr i veckan. Hönshuset är mer lättstädat och ser mycket trevligare ut nu.
 
Sv: Hönstråden 2012

Tackar :) Snickerierna hittade jag under boningshuset när jag var där och grävde efter lådor att bygga reden av, så redena är gjorda av en gammal potatislåda storlek större. Jag vet faktiskt inte riktigt hur många jag tänkt ha, just nu är det fem med tuppen, och jag vill hemskt gärna ha ett par Appenzeller också :love:

--> snna : Det har jag också klurat lite på, men inte kommit så långt än. Men sådana ska nog upp!
 
Sv: Hönstråden 2012

kl

Jag och min sambo köpte höns för ca tre veckor sedan.
2 Plymouth Rock hönor och 1 tupp, samt 3 st Leghorn hönor.

Nu är inte jag den av oss som är mest engagerade i de små liven och har 0 och ingen tidigare erfarenhet av höns och nu har jag en liten fundering..

Tyvärr är alla relativt unga, PRna föddes nog i slutet på hösten någon gång och de andra för ca tre månader sedan. Vi köpte dem av samma person men de gick åtskilda.
Hos oss går de ihop, men PRna är väldigt kaxiga mot de små och när de går ute så går de alltid åtskilda. Det är inga bråk eller så, men de små jagas undan endel och ptja, jag upplever dem helt enkelt som två olika flockar. Så min fundering är väll helt enkelt hur lång tid de brukar ta innan de kommer ihop sig till en flock.. om de ens gör det?
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

KUL att det finns en sådan här tråd!!! :laugh: Vi ska förhoppningsvis "bli med höns" över sommaren och eftersom mina tidigare hönserfarenheter ligger långt tillbaka i barndomen kommer jag att följa denna tråd med stort intresse!
 
Sv: Hönstråden 2012

Vi har dvärkochin, tre stycken hönor och lika många tuppar.
Just nu ruvas det på ägg, dom är duktiga på att ruva och förra året kläcktes fyra kycklingar...tyvärr tog sig nåt rovdjur in och tog dom :(

Nu har vi säkrat upp gallren och väntar ivrigt på pipisar!
 
Sv: Hönstråden 2012

Min Bodil lade sig igår. Matte har stoppat under några extra ägg idag med livet som insats. Hon är en riktig nypsig höna som låter massor...
 
Sv: Hönstråden 2012

Lite frågor också:

Vad har ni för rutiner i era hönshus/hönsgårdar för att hålla det rent och snyggt?
Är det något i matrest-väg som man inte ska ge dem?
Vilket foder ger ni och vid vilka åldrar, och hur byter ni foder när/om det behövs?

Väldigt fint hönshus, så fint har inte jag.

Vi ger våra havre o vete. Lite värp, veg, men bara lite.Havre krossar jag också o där häller jag i allt flytande från hushållet, såsslattar, ursköljda ketchupflaskor o kattmatsburkar osv.Det blir mumma. Annars slängs allt på gödselplattan och de tar det de vill ha-ratar lök ex.

Till hönsen när de får smått fodras med krosse och start, sedan matar hönan med det hon hittar utifrån.
Sedan matas de privat sas med bröd, ris o potatis främst.
 
Sv: Hönstråden 2012

kl

ni som är duktiga på höns.. vilken ras är detta??
552921_10150776890090091_572305090_11716357_1684408384_n.jpg

de är ca 2mån.... Inga ägg än i alla fall...
 
Sv: Hönstråden 2012

Nejmen titta! Du har ju Appenzeller spetshättad! Är så vansinnigt sugen på dem. Hur är de? Berätta gärna mer :)

Sedan har jag letat med ljus och lykta efter Appenzeller till salu (varken ägg, kycklingar eller vuxna) men inte lyckats hitta några tyvärr, så jag letar vidare :) Men är de lämpliga att ha som "nybörjarhöns"?

Jag gillar mina appenzellers mycket! De är friska och tåliga, nyfikna, Livliga och framåt. bra fodersökare ute, och fodersnåla därtill. Värper bra, och tupparna är verkliga gentlemän med sina hönor. Även när jag haft nästan lika många tuppar som hönor, så har det aldrig legat en fjäder fel på hönorna. ;)

Bra befruktning på äggen och bra kläck. Kycklingarna brukar vara tåliga och blir förhållandevis tidigt befjädrade.

Till deras nackdel kan man säga att de är sena att visa vad de har för kön... men det är ju något i alla fall jag kan leva med. :D
%C3%B6maj+2012+031.jpg
 
Sv: Hönstråden 2012

så himla fin bild! och va snygg han är!

kl

Våran tupp har börjat gala! han kämpar.. men låter fortfarande lite hes :angel:

Våran ena höna har tyvärr dött. Hon fick antagligen loppor och trotts att vi pudrade henne noggrant så han vi tyvärr inte rädda henne :( trist att vi blev av med en av Plymouth Rock hönorna, dem hade vi helst velat ha fler av ist :(
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 739
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp